Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Apulannan hinta  (Luettu 1137181 kertaa)

Joozeppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2240
Vs: Apulannan hinta
Kunnolla pyöritetty luomu vie tällä hetkellä 100-0 mut vuosikymmen on ollut aika turbulenssia hintasuhteiden puolesta. Sit kiinteä kustannus jää eli jos olet panostanut jo vaikka sadonkorjuusektoriin uudet puimat, kuivurit ja siilot ja sit siirryt korjaamaan kolmannesta satovolyymista niin kiinteä kustannus per tonni voi olla aika korkea. Toisaalta luomussa voi heti tuplata pinta-alan eikä tarvitse miettiä riittääkö kapasiteetti. Nämä erittäin heikkohintaiset vuodet täytys hyödyntää siirtymävaiheessa. Sitä ei saa unohtaa, että kaks ekaa vuotta ei myydä luomuna. Se vuodet täytyy parannella maita maksimialoilla saneeraus- ja viherlannoituskasveja.

SM

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 110
Vs: Apulannan hinta
Kunnolla pyöritetty luomu vie tällä hetkellä 100-0 mut vuosikymmen on ollut aika turbulenssia hintasuhteiden puolesta. Sit kiinteä kustannus jää eli jos olet panostanut jo vaikka sadonkorjuusektoriin uudet puimat, kuivurit ja siilot ja sit siirryt korjaamaan kolmannesta satovolyymista niin kiinteä kustannus per tonni voi olla aika korkea. Toisaalta luomussa voi heti tuplata pinta-alan eikä tarvitse miettiä riittääkö kapasiteetti. Nämä erittäin heikkohintaiset vuodet täytys hyödyntää siirtymävaiheessa. Sitä ei saa unohtaa, että kaks ekaa vuotta ei myydä luomuna. Se vuodet täytyy parannella maita maksimialoilla saneeraus- ja viherlannoituskasveja.
Tämä on hyvä huomio.
Itse en ainakaan ole koneitten puolesta naimisissa pankin kanssa enkä meinaa ollakkaa  joten sen puoleen ei olis mitään ongelmaa. Onkos tosta käsitystä onko nämä viherlannoitukset ja saneerauskavit sekä ihan kesanto sallittuja siirtymä vaiheessa?  Meinaan kyllähän siinä kannattaa kaikki hyöty ottaa irti.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 75764
Vs: Apulannan hinta
miten muuten lasketaan siirtymäaika?   onko viljelemätön pelto vasta ilmottautumisesta alkaen siirtymässä vai voiko sitä käyttää hyäksi siirtymässä?   vuokraajaa kiinnostaa tuollanen pelto..

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6557
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Apulannan hinta
Siirtymäajan laskenta alkaa siitä kun elyn luomuvalvonta saa asiasta tiedon. Itsellä kun tuli tälle vuotta lisäalaa niin tukihaussa ilmoitetaan ja ely katsoo et 1.5. on siirtymäaika alkanut. Olisi sen voinut ilmoittaa et esim. 15.4. alkoi siirtymävaihe (=pellot siirtyneet hallintaan) mut en koe et olisi ongelma.

Sitä en osaa sanoa voiko nykyään hakea lyhennystä siirtymä aikaan joa voidaan todistaa et kiellettyjä aineita ei ole käytetty x aikana. Omalla kohdalla ei tarvetta kun lohkot oli olleet vilja lumi kierrossa jo monta vuotta niin pari vuotta apilaa on ihan hyvä lääke.  ::)

Ne mitkä on sallittuja tai siis mille saa luomutuen ja mille ei niin selviää siitä ruokaviraston taulukosta. Jos oikein muistan niin vln ei ole sallittu. Itse olen ilmoittanut kaiken tähän asti rehunurmena. Ei ole turhia päivämääriä, tuki sama kuin viljalla ja sadonkorjuu pakkoa kun ei ole niin minimissään yksi niitto kesässä riittää. Oikeasti niitä niittoja tulee tehtyä minimissään kolme. Ei ole halua kasvatella rikkoja. Tänä vuonna nyt ekaa kertaa maanparannuskasvi toimenpidettä myös kun apila kelpasi toimenpiteeseen.
Kyliltä kuultua.... "Luomu ilman paskaa on kuin seksi ilman naista"... 😆

Mikkiss

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 198
Vs: Apulannan hinta
Siirtymäajan laskenta alkaa siitä kun elyn luomuvalvonta saa asiasta tiedon. Itsellä kun tuli tälle vuotta lisäalaa niin tukihaussa ilmoitetaan ja ely katsoo et 1.5. on siirtymäaika alkanut. Olisi sen voinut ilmoittaa et esim. 15.4. alkoi siirtymävaihe (=pellot siirtyneet hallintaan) mut en koe et olisi ongelma.

Sitä en osaa sanoa voiko nykyään hakea lyhennystä siirtymä aikaan joa voidaan todistaa et kiellettyjä aineita ei ole käytetty x aikana. Omalla kohdalla ei tarvetta kun lohkot oli olleet vilja lumi kierrossa jo monta vuotta niin pari vuotta apilaa on ihan hyvä lääke.  ::)

Ne mitkä on sallittuja tai siis mille saa luomutuen ja mille ei niin selviää siitä ruokaviraston taulukosta. Jos oikein muistan niin vln ei ole sallittu. Itse olen ilmoittanut kaiken tähän asti rehunurmena. Ei ole turhia päivämääriä, tuki sama kuin viljalla ja sadonkorjuu pakkoa kun ei ole niin minimissään yksi niitto kesässä riittää. Oikeasti niitä niittoja tulee tehtyä minimissään kolme. Ei ole halua kasvatella rikkoja. Tänä vuonna nyt ekaa kertaa maanparannuskasvi toimenpidettä myös kun apila kelpasi toimenpiteeseen.

Tähän apilaan liittyen, niin mikäs on fiksuin niitto ajankohta nyt perustamisvuonna? Aika paljon on roskaa joukossa paris lohkos, mut yks on lähes puhdas missä ollut aiemmin pari vehnä vuotta atribuutilla.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6557
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Apulannan hinta
Siirtymäajan laskenta alkaa siitä kun elyn luomuvalvonta saa asiasta tiedon. Itsellä kun tuli tälle vuotta lisäalaa niin tukihaussa ilmoitetaan ja ely katsoo et 1.5. on siirtymäaika alkanut. Olisi sen voinut ilmoittaa et esim. 15.4. alkoi siirtymävaihe (=pellot siirtyneet hallintaan) mut en koe et olisi ongelma.

Sitä en osaa sanoa voiko nykyään hakea lyhennystä siirtymä aikaan joa voidaan todistaa et kiellettyjä aineita ei ole käytetty x aikana. Omalla kohdalla ei tarvetta kun lohkot oli olleet vilja lumi kierrossa jo monta vuotta niin pari vuotta apilaa on ihan hyvä lääke.  ::)

Ne mitkä on sallittuja tai siis mille saa luomutuen ja mille ei niin selviää siitä ruokaviraston taulukosta. Jos oikein muistan niin vln ei ole sallittu. Itse olen ilmoittanut kaiken tähän asti rehunurmena. Ei ole turhia päivämääriä, tuki sama kuin viljalla ja sadonkorjuu pakkoa kun ei ole niin minimissään yksi niitto kesässä riittää. Oikeasti niitä niittoja tulee tehtyä minimissään kolme. Ei ole halua kasvatella rikkoja. Tänä vuonna nyt ekaa kertaa maanparannuskasvi toimenpidettä myös kun apila kelpasi toimenpiteeseen.

Tähän apilaan liittyen, niin mikäs on fiksuin niitto ajankohta nyt perustamisvuonna? Aika paljon on roskaa joukossa paris lohkos, mut yks on lähes puhdas missä ollut aiemmin pari vehnä vuotta atribuutilla.

Suoraan sanottuna en tiedä, kun ei ole aiemmin ollut. Silloin siirtymävaiheessa oli yksi vuotista nurmea. En enää muista kasveja mut veikkaan et italianraiheinää ja yks vuotisia apiloita. Oli kohtuu kuiva vuosi niin pellot oli yksiä rikkapesiä heinäkuun lopulle asti. En muista milloin niitin ekan kerran. Hatara muistikuva on et juhannuksen jälkeen. Lopun viimein syksyllä oli ihan turkkia eikä juuri rikkoja ollut.

Mut nyt kun tosiaan vain puna-apilaa ja se on noin 2cm pitkää tällä hetkellä. Rikkaa on mut en kyl vielä pidä kiirettä niittämään. Voi hyvin olla et menee tuonne heinäkuun loppu puolelle se eka niitto. Toka sit ehkä elokuun lopussa jos näyttää et on tarvetta. Oma kokemus on et liian myöhään ei apilaa kannata niittää. Selviytyy paremmin talvesta kun ei oikeastaan enää elokuun jälkeen paljoa kajoa...
Kyliltä kuultua.... "Luomu ilman paskaa on kuin seksi ilman naista"... 😆

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1801
Vs: Apulannan hinta
Mä ajan perustetut apilat murskalla kun paskaruohot kukalla tai tulossa kukalle... eli nyt kuun vaihteessa. Ja vähän ylempää että apila jää ehjäksi.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 75764
Vs: Apulannan hinta
kuin selvii apilat?   kun on näköjään nuo kasvustot aika reheviä tänä vuonna..   joten tavaraa riittää..

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 22165
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Apulannan hinta
Puna-apila selviää ja jopa epätoivottuna leviää luonnonhoitopelloissa mättäinä, mutta seurasin yhtä monivuotista viherlannoitusnurmea, jossa oli valtava puna-apilan siemensato, mutta joka niitettiin ruskettuvana maahan, seuraavana vuonna ei yhden yhtäkään apilankukkaa näkynyt, heinää vaan. Että onkohan apila niitettävä useaan kertaan korkealta, kukkavarret poikki katkoen ? Niittokoneen pitäisi olla semmoinen korkealta niittävä.

-SS-

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6557
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Apulannan hinta
Oma kokemus on et alkukesästä et niittämällä puna apilaa saa kuolemaan mut loppukesästä tai oikeastaan syksystä jos käyt niittämässä niin vähenee ainakin reilusti. Tietäjät puhuu et syyskuu varattava kasvuston talvilepoon asettautumiseen sen jälkeen voisi niittää taas. Omilla kokemuksilla pari kertaa kokeillut ja jää kyllä seuraavana vuonna heikoksi kasvusto. Voi johtua siitäkin et kasvusto tukehtuu karhon alle ja kun jää talvea vasten sinne niin tyhjää (=rikkaa) tiedossa.

Eli joskus elokuussa voi vielä niittää mut sen jälkeen antaisin olla seuraavaan vuoteen..
Kyliltä kuultua.... "Luomu ilman paskaa on kuin seksi ilman naista"... 😆

Paalimies

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2736
Vs: Apulannan hinta
Olen apiloita niittänyt kesä-lokakuussa varmaan pitkällä aikavälillä jokaisena viikkona. Pääsääntöisesti on seuraavanakin vuonna ollut. Joskus onnistuu hävittään heinän ja joskus toisinpäin. En osaa sanoa onko joku huonompi aika kuin toinen.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11818
Vs: Apulannan hinta
Huomenna aukee ! Joko on eväät tehty ja telttapatja kaivettu komerosta. Onneksi oon saikulla niin kerkiää jonottamaan.

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
Vs: Apulannan hinta
Huomenna aukee ! Joko on eväät tehty ja telttapatja kaivettu komerosta. Onneksi oon saikulla niin kerkiää jonottamaan.
Kummallapuolen tonnia on hinta kottiintuotuna?

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11818
Vs: Apulannan hinta
Huomenna aukee ! Joko on eväät tehty ja telttapatja kaivettu komerosta. Onneksi oon saikulla niin kerkiää jonottamaan.
Kummallapuolen tonnia on hinta kottiintuotuna?

Sen näkee viimeistään laskusta.

Filosofi

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1649
Vs: Apulannan hinta
Huomenna aukee ! Joko on eväät tehty ja telttapatja kaivettu komerosta. Onneksi oon saikulla niin kerkiää jonottamaan.

Telttapatjalla aivan ulko-ovessa kiinni nukkuva jonottaja saa tietysti pienen edun suhteessa parkkipaikalla asuntoautossa nukkuvaan jonottajaan. Kaikkein paras tietysti olisi, jos onnistuisi jo edeltävänä päivänä piilottamaan itsensä liikkeeseen sisään, silloin olisi ainakin askeleen edellä muita.
Aina ei voi onnistua.