Täällä on keskusteltu onko oikein ostaa varaosat ulkomailta vai merkkikorjaamosta. Ulkomailta osto on tuomittu sen tähden että viedään toimeentulo huoltokorjaamolta.
Jos ajatellaan maataloutta kuinka paljon se on joutunut sopeutumaan ja muuttumaan niin voidaan ajatella mikään ei ole varmempaa kuin muutos ja sopeutuminen. Eli kehitä, hae uusia tapoja toimia jne. Niin voit jollakin tavalla pysyä mukana toiminnassa. Jos vielä katsotaan maatalouden ulkopuolelle kuinka paljon se on muuttunut ja muuttuu koko ajan niin vauhti on hurja.
Sitä en ymmärrä miksi huoltokorjaamoiden pitäisi toimia vanhojen tapojen mukaan. Varsinkin kun kaikki myöntää sen että varaosienhinnat on Suomessa paljon kalliimmat kuin" Euroopassa". Tilojen lukumäärä tippuu koko ajan ja varmasti huoltokorjaamotkin keskittyy. Toimii ne korjaamot keskieuroopassakin niillä hinnoilla. Yleensä kannattaa muuttua ja kehittää toimialaa vapaaehtoisesti eikä väkisin pakon edessä.
Enemmänkin syytän Hankkijan ja Keskon hinnoittelua kun korjaamoiden hinnoittelua mutta korjaamot joutuu olemaan välikätenä.
Vanhalle majurille kiitos hyvästä kirjoituksesta.
Eu on joskus tehty sitä varten että tavara voisi liikkua vapaasti yli rajojen ja olen huomannut että halpaa sianlihaa on tullut keskusliikkeiden toimesta aikamoiset määrät. Ei ole itku auttanut vaan on ollut pakko sopeutua.
Aika näyttää lisääntyykö varaosatilaukset ulkomaille eli silloin Suomen systeemi ei ole toiminut.
Hyvä Homer !
Jatka samalla tavalla, tekemällä aloitteita, esittämällä kysymyksiä ja haastamalla, kyseenalaistamalla olemassaolevia rakenteita pääsette kaikki askeleen eteenpäin. Ei siihen kannata tekertua, jos joku näkee ulkomailta oston huoltomiesten oksan kaluamisena. Kyllä huoltofirmat hakee samalla tavalla uusia kanavia ja uudistuvat, ainakin ne jotka haluaa pysyä hengissä. Näitä mielipiteitä on aina ollut ja tulee aina olemaan. On kaksi asiaa, avainsanaa, jos tätä keskustelua halutaan kehittää. Faktat ja läpinäkyvyys.
Faktat siinä mielessä, että osien ostonkin olisi parempi perustua faktoihin eikä naapureiden tai kilpailijoiden mielipiteisiin. Tällaisissa forum keskusteluissa on helppo lätkäistä tiskiin monelaisia näkemyksiä, jotka sitten saattavat perustua vain sen hetkiseen tunteenomaiseen käsitykseen asiasta. Niitä voi sitten toiset, ainakin toivottavasti, peilata faktoja vasten ja miettiä omaansa.
Läpinäkyvyys siinä mielessä, että jos te näkisitte "läpi" sen hinnan mitä osa maksaa siellä lähtöpisteessä, koneen vamistajalla tai osavalmistajalla ( joita on suuri määrä konevalmistajein ympärillä) niin teiden olisi paljon helpompi määritellä oma kanta asiaan, eli ostatteko sen suoraan itse ulkomailta, huoltomiehen kautta vai miten ? Silloin kun vielä olin puikoissa, niin teimme sellaisen testin, että paljastimme vanhoille hyville asiakkaillemme sen lähtöpisteen hinnan. Siitä seurasi joskus mielenkiintoisia keskusteluja asiakkaiden kanssa tyyliin " ei voi olla totta, että meitä on aina ennen kusetettu näin paljon" tai "nyt ymmärrän miksi keskusliikkeillä on ollut varaa pitää sellaista miehitystä... " jne.... tietenkin oma osuutemme hinnassa tuli näkyviin, mutta ei se karkottanut asiakkaita, ei he lähteneet suoraan ostamaan vaikka olisivat voineet. Juju oli siinä, että kun he näkivät tarkalleen sen hintarakenteen ketjun alusta saakka ja etenkin sen, että oma osuutemme oli kohtuullinen, niin heistä tuli päinvastoin entistä luotettavampia asiakkaita meille. Näissä tilanteissa, kun asiakkaat kritisoi keskusliikkeitä, tilanne on usein ihan päinvastainen. Läpinäkyvyyttä ei ole eikä se asiakassuhdekkaan ole aina kiveen hakattua laatua....
Tällaisen Homerin aloittaman ketjun tuloksena voisi parhaassa tapauksessa löytyä joukko samalla tavalla ajattelevia osien ostajia, jotka hyvällä yhteistyöllä voisivat hyötyä vuositasolla melkoisen summan rahaa, tekemällä asioita ns. "oikein". Aina kannattaa miettiä, että onko vaihotehtoista tapaa tehdä asioita.