Nimenomaan kun maanviljelijäasiakas ei elä "omillaan", niin se nitinä ei ikinä lopu. Ajatusharha tukien turvaverkossa elävälle on se, että se kaupan bruttomyynti jotenkin elättäisi. Onhan jokin pikkuputiikin 50000- 100000 euron osakauppa ison kuuloinen. Mutta sehän on vasta se myyntihinta, josta miinustetaan ostohinta. Myyntihinta miinus ostohinta on se väli, josta kaupan kulut, vakuutukset, tuntiveloitukset ja postituskulut sitten hoidetaan. Tukia ei oteta tässä laskelmassa huomioon. En toisaalta tiedä, mitä tukia voisi ottaa huomioon.
Suomessa on 15300 50 ha tai suurempaa tilaa. Pienemmät ovat jonkinlaisia harrasteviljelijöitä, elävät romuttamoiden osilla ja niillä koneilla, joita murusina tipppuu päätoimisilta viljelijöiltä, eli en laske tähän.
Jos vaikka ulkomaanhinnaltaan viidenkympin minkä tahansa osan tarvitsee jokainen näistä esimerkiksi kymmenen kertaa kasvukaudessa, tulee siitä 500 (ALV 0%) euroa per tila. Toisilla enemmän, toisilla enemmän. Tämä tekisi 7,7 miljoonan euron kansallisen tavaranmyynnin. Jos soveliaita toimipisteitä Suomessa on sata kappaletta, tekee se toimipistettä kohti 77000 euroa varaosamyyntiä. Tuon summan myynnistä, vaikka se on merkittävä, ei siis jää putiikinpitäjälle mitään. Noin 1500 yksikköä olisi vuosimyynti per putiikki, vähintään samalle määrälle tai enemmälle pitää olla varattuna varastopaikka, koska muutaman kuukauden aikana pitää ne myydä, eikä tiedetä mallikohtaista jakautumista tarkasti, eli 20 - 50 neliötä, maksaa sekin euroja ( 3 eur/m2 x 12 = 1500 euroa vuodessa vuokrana tai hallilyhennyksinä, eivät saa sukupolvenvaihdostukia osakauppiaat, eivätkä nuoren osakauppiaan tukea ! ) Sitten vaikkapa 20 pakettia pakataan päivässä (huom ! kaikki eri ositteisiin, erilaisiin laatikoihin , jne) , menee siihen pari tuntia päivässä, kolmena - neljänä kuukautena.
Vaikka putiikinpitäjä ottaisi tulonsa ihan muusta toiminnasta, omakustannushintaan se osien pito maksaisi noin 3000 - 4000 eur vuodessa , joten
yksittäisen 50 euron osan hinta nousee 53-55 euroon. Postin rahti on suorastaan sikamainen, jopa siitä laskutetaan, soitetaanko ennen toimitusta vai ei. Oletamme pikapaketin tilalletoimituksen hinnaksi noin 20 euroa veroton. Hinta pompsahti 73 euroon. Jos maanviljelijä ostaisikin lavalla kaikki mahdolliset osat varastoon, olisikin helpompi toimia. Miksi maanviljelijät eivät pidä varaosavarastoa koneille itse ? Rahdeissa säästyisi mainio raha poikineen.
Tässä siis oletetaan, että yrittäjä elättää koko putiikin jollakin akkuveden myynnillä. Silti 73 euron osa on huomattavasti kalliimpi kuin 50 euron osa Saksasta tai Hollannista. Nollakatteella...Eli koska tyhjän saa pyytämättäkin, kukaan ei lähde myymään 73 eurolla sitä osaa lähetettynä asiakkaalle. Ulkomaanpelle kevyesti ottaa siitä osata nettikauppansa osalta 10 euroa itsellen, rahtifirmat ja Suomen rajojen ulkopuolella toimivat vitosen työntekijät sen katteen turvaavat. Ja myy koko Suomen tarpeen helposti, eli 7 miljoonasta puolitoista miltsiä.
Sanoisin, että ei jatkoon. Digiaika on tullut, osamyyjät huomio, työttömyyskorvauksilla elää paremmin.
-SS-