Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe hups heijaa...  (Luettu 12825 kertaa)

Dr.Who

  • Vieras
Vs: hups heijaa...
kolmivaihe moottori pyörii myös kahdella vaiheella,jos et ole sattunut kokeilemaan.

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Vs: hups heijaa...
kolmivaihe moottori pyörii myös kahdella vaiheella,jos et ole sattunut kokeilemaan.

Ei pyöri kauaa...

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4394
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: hups heijaa...
Väliin tuodaan 16 sieltä 25 takaa ja väliin 32. Nää jutut alkaa olla vähän sillä tasolla, että .....  Jos sieltä 25 takaa tuodaan rivi 16: sia ja muutama 10:kin. Niin ei kait se ihme ole jos virta ei riitä.

Aika normaaliahan se on että esim 25 A pääsulakkeiden takana on ryhmissä yhteensä enemmän ampeereja kuin niissä pääsulakkeissa. Ajatus on se että niitä tehokkaampia laitteita voi käyttää siellä missä vaan isompi töpseli (ja riittävä johdotus) löytyy, mutta ei kaikkissa samaan aikaan. Jos rakennetaan jotain tuotantosysteemiä niin sitten pitää ajatella mitkä kaikki vehkeet pitää oikeasti pyöriä samaan aikaan / jatkuvasti ja mitoitttaa niin että jää vielä reserviä tilapäisillekin kuormille.

Meiltäkin löytyy 16 tai 32 A töpseleitä monesta eri rakennuksesta ja eri ryhmäsulakkeiden takaa, mutta jos niihin kaikkiin laittaa ison kuorman samaan aikaan niin varmasti lähtee pääsulakkeet. Yhdessä kerrallaan voi olla jotain suurempakin kuormaa.

Ilman Y/D- tms käynnistystä oikosulkumoottorin käynnistysvirta on hetkellisesti raju, noin 5-7 kertaa kilpeen leimattu nimellisvirta. 11 kW koneen tapauksessa nimellisvirta liikkuu luokassa 21,5 A / 380 V (taulukkoarvo Strömbergin HXUR-sarjasta). Eli suoran käynnistyksen piikki voi olla >100 A. 20 A:n johdonsuoja on joka tapauksessa tuohon käyttöön liian pieni jos kuormitus on 100%.

Y/D-käynnistimen Y-tilan käynnistysvirta on noin 30% vastaavan suoran käynnistyksen arvosta, mutta siirryttäessä nopeilla kontaktoreilla D-tilaan saattaa moottorin kenttä ja verkon kenttä olla jopa vastakkaisvaiheisia, josta seuraa hyvin lyhyt (muutama jakso) mutta erittäin suuri virtapiikki. Mg-laukaisulla oleva johdonsuoja-automaatti saattaa laueta tästä.
Jos Y/D-kytkin on manuaalinen, niin se on niin hidas (em. ilmiön aikavakio luokkaa 0,2 s) että tuota ongelmaa ei silloin ole kun moottorin kenttä katoaa jo tuossa ajassa.

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: hups heijaa...
pääsulakkeet on ollu ja nyt edelleen hitaat 35 ja moottorille kautta navetta on edelleen 25 hitaat...  ja kaapeli on jotain... ei ole minkäänlaista suunnitelmaa paperilla...        taisin taas jälleen kerran luottaa ihmeeseen..   nuori pari vuotta yritystä pyörittänny sälli tuon teki ja alkaa epäilyttämään että jospa on hankkinna koulutuskesn mikkelistä jossa kuulema ei pahemmin panosteta kouluttautumiseen ammattilaiseksi..                     sääli siinä, kun kuitenkin on aika asiallinen palveluhommassaan...      mutta jos tieto ja taito puuttuu niin.....                          huomena tuo varmaan alkaa selvitä kunhan saan yhteyksiä auki...                           vklna ei toimi mikään!

Jos keskus on valmiina tilattu ja valaistuskäyttöön tarkoitettu, siinä voi olla nopeat  B- tai C-käyrän automaatit. B25 tai C25.
D-käyrän automaatti on moottorikäyttöön tarkoitettu "hitaampi" automaatti. ( D25A ).
  Käyntiin pitäisi lähteä D-automaatilla ja tähti-kolmi kytkimellä.

Sitten on vielä K-käyrän automaatti viimeisenä keinona, valitaan moottorin virran mukaan.
Nuoret asentajat ei kaikkea tiedä,  ja vanhat kaapeloinnitkin voi olla nuoremmille outoja ja väärän värisiä.

Laitteet pitäisi aina  koekäyttää sulakemuutosten jälkeen.

ev

Juu.

Askon sähkökaapissa väärät sulakkeet – pitää olla D-käyrä. Jos katot noita sulakkeita niin yleensä niissä on kirjain C ja sitten ampeerit – tuo C ei välttämättä toimi moottorissa.

http://www.finnparttia.fi/epages/finnparttia.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014102905/Products/AD332

"Johdonsuojakatkaisija erikoishidas 3-napainen GE 32 A. 440 VAC.
6 kA automaattisulake D-käyrä (erikoishidas).
Pääasiallinen käyttökohde raskaat moottorilähdöt."

   cría cuervos y te sacarán los ojos

Köntys

  • Vieras
Vs: hups heijaa...

Ei oo Oksaa aaun jälkeen näkyny ei kuulunu  :-\

Onkohan sille käyny näin???

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: hups heijaa...
ei tokkiinsa!    mutta se hahelen tekemä vikavirta oli kyllä tiensä päässä   oli sulannu jotain sisältä.. ja kun nyt uusi paikalla niin jopa pyörii 11 kw moottorikin... ei sen kummempaa...             paskoja myyvät ...

Dr.Who

  • Vieras
Vs: hups heijaa...
Ja syy vikavirtakytkimen sulamiseen ei selvinnyt kuitenkaan?

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: hups heijaa...
valamistusvika.. jo kolmas moinen..   nyt toimiiiii!

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: hups heijaa...
Hyvä ettei syy nuoressa yrittäjässä... Vaikka täällä vanhat sähköpatut "tietäväisinä" moittivat. Vai Oksakos sen sormen ensimmäisenä esiin veti? :P
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

Dr.Who

  • Vieras
Vs: hups heijaa...
valamistusvika.. jo kolmas moinen..   nyt toimiiiii!
Miksi sitten hakkaat päätä seinään ja aina samanlaisen laitatat,jätä koko härpäke pois niin näkyy oikeesti missä se vika piilee.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4394
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: hups heijaa...
Ilmeisesti se myllykin on siis vikavirtasuojan takana, muuten ei olisi mahdollista että suojan vika torppaa käynnistyksen.

Eihän suojan nimellisvirtaa ole ylitetty, pienimmät niistä taitavat olla yleensä 40 A (ellei ole yhdysrakenteisella johdonsuojalla oleva malli joka voi olla vielä pienempikin).

Kovin hintelälaatuinen suoja saattaa pahastua jo niistä ylivirroista mitä ison moottorin käynnistys hetkellisesti aiheuttaa. Suojassa on mm. valvottavien johtojen summavirtamuuntaja sekä kytkentäkärjet.  Noista kumman tahansa ylikuormitus tuottaa lämpöä ja riittävässä määrin johtaa tuhoutumiseen.


EDIT:

Yön yli nukuttua tuli vielä mieleen että voihan se tietysti viallisena sekoillessaan vaikka kuormittaa jotakin vaihetta vielä lisää, niin että ennen sitä oleva, jo muutenkin ylikuormitettu automaatti laukeaa.
Tämä edellyttää että se VVSK on ihan oikeasti mekaanisesti *askana ja tekee mitä sattuu. Vaikka oikosulun... tai tulipalon :-(

Mä olen vähän paranoidi viallisia sähkövehkeitä kohtaan. Joku aika sitten täällä paloi talo ja tuttu asukas kuoli yrittäessään vielä sammuttaa palavaa pääkeskusta.
Kovin surullinen tarina.

Jos se sama palikka on vaihdettu jo useamman kerran, niin jossain on vikaa. Joko palikan laadussa (seuraavalla kerralla parempi!) tai sen käytössä / olosuhteissa. 
Kerran vika menee satunnaisen laatuvirheen piikkiin, mutta toinen kerta on jo osoitus jostakin ja kolmas suorastaan hälytysmerkki.

Viimeksi muokattu: 16.11.16 - klo:07:32 kirjoittanut metsajussi

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: hups heijaa...
Ilmeisesti se myllykin on siis vikavirtasuojan takana, muuten ei olisi mahdollista että suojan vika torppaa käynnistyksen.

Eihän suojan nimellisvirtaa ole ylitetty, pienimmät niistä taitavat olla yleensä 40 A (ellei ole yhdysrakenteisella johdonsuojalla oleva malli joka voi olla vielä pienempikin).

Kovin hintelälaatuinen suoja saattaa pahastua jo niistä ylivirroista mitä ison moottorin käynnistys hetkellisesti aiheuttaa. Suojassa on mm. valvottavien johtojen summavirtamuuntaja sekä kytkentäkärjet.  Noist kumman tahansa ylikuormitus tuottaa lämpöä ja riittävässä määrin johtaa tuhoutumiseen.
Ovat yksiä perkeleitä, meinas hermo mennä vuokravehkeeseen kun laukoi vikavirtaa ( 230 V ) sitten kun kytki ensin kytkimestä virrat ja sen jälkeen töpseli niin pelas.
   cría cuervos y te sacarán los ojos

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: hups heijaa...
Olin tuossa muutama viikko sitten avustamassa yhdessä sähköurakassa ja sielläkin sattui sellainen pikku hämminki asentajalle että vikavirtasuojan perään kytkettävän pistorasian nollajohto oli livahtanut väärään nollaan. Eli ovat myös tarkkoja asennuksen suhteen ja virheitä voi sattua.

Täälläpäin lisääntyivät aikoinaan vikavirtasuojien asennukset maatiloilla kun eräs puimuria korjannut asentaja sai kuollettavan sähköiskun vikavirtasuojan puuttumisen takia. Todella ikävä tapaus mutta nähtävästi se lisäsi kuitenkin sählköturvallisuutta muilla maatiloilla.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: hups heijaa...
Olin tuossa muutama viikko sitten avustamassa yhdessä sähköurakassa ja sielläkin sattui sellainen pikku hämminki asentajalle että vikavirtasuojan perään kytkettävän pistorasian nollajohto oli livahtanut väärään nollaan. Eli ovat myös tarkkoja asennuksen suhteen ja virheitä voi sattua.

Täälläpäin lisääntyivät aikoinaan vikavirtasuojien asennukset maatiloilla kun eräs puimuria korjannut asentaja sai kuollettavan sähköiskun vikavirtasuojan puuttumisen takia. Todella ikävä tapaus mutta nähtävästi se lisäsi kuitenkin sählköturvallisuutta muilla maatiloilla.

Tuli vielä mieleen notta, kun oksakin on mtk oon jäsen vakuutukset on lähitapiolassa niin silloin saa sähkösuunnitelmaa ( vikavirrat sun muut pitää olla ) vastaan merkittävän lisäalennuksen vak maksuihin – MTK - rules
   cría cuervos y te sacarán los ojos

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: hups heijaa...
en mtk orja ole... mutta kyllä tuosta valmistajaa rekalmoitiin kun asennuksesta ei kuin se nelisen viikkoa... tai viisi...    mutta juuri tuo yhen vaiheen kuormitus tuosta paljastui kun oikein mittarilla katto...      kyllä nuo sähköjutut on sellasia että ite en niitä tee... muut kyllä menee randomillakin...                  mutta aikas isoja virtoja tuollanen automaattikin kestää... laiton jälkeenkin se karvan alle 40 ampeeria kun vemmi lähti keräämään kierroksia...        ja toimi!        loppujen lopuksi tuli mieleen että millasia tehoja nuo vanhat posliinisulakkeet kestääkään...                   saataapi saappaat sulaa ennen kuin lanka katkiaa...