Väliin tuodaan 16 sieltä 25 takaa ja väliin 32. Nää jutut alkaa olla vähän sillä tasolla, että ..... Jos sieltä 25 takaa tuodaan rivi 16: sia ja muutama 10:kin. Niin ei kait se ihme ole jos virta ei riitä.
Aika normaaliahan se on että esim 25 A pääsulakkeiden takana on ryhmissä yhteensä enemmän ampeereja kuin niissä pääsulakkeissa. Ajatus on se että niitä tehokkaampia laitteita voi käyttää siellä missä vaan isompi töpseli (ja riittävä johdotus) löytyy, mutta ei kaikkissa samaan aikaan. Jos rakennetaan jotain tuotantosysteemiä niin sitten pitää ajatella mitkä kaikki vehkeet pitää oikeasti pyöriä samaan aikaan / jatkuvasti ja mitoitttaa niin että jää vielä reserviä tilapäisillekin kuormille.
Meiltäkin löytyy 16 tai 32 A töpseleitä monesta eri rakennuksesta ja eri ryhmäsulakkeiden takaa, mutta jos niihin kaikkiin laittaa ison kuorman samaan aikaan niin varmasti lähtee pääsulakkeet. Yhdessä kerrallaan voi olla jotain suurempakin kuormaa.
Ilman Y/D- tms käynnistystä oikosulkumoottorin käynnistysvirta on hetkellisesti raju, noin 5-7 kertaa kilpeen leimattu nimellisvirta. 11 kW koneen tapauksessa nimellisvirta liikkuu luokassa 21,5 A / 380 V (taulukkoarvo Strömbergin HXUR-sarjasta). Eli suoran käynnistyksen piikki voi olla >100 A. 20 A:n johdonsuoja on joka tapauksessa tuohon käyttöön liian pieni jos kuormitus on 100%.
Y/D-käynnistimen Y-tilan käynnistysvirta on noin 30% vastaavan suoran käynnistyksen arvosta, mutta siirryttäessä nopeilla kontaktoreilla D-tilaan saattaa moottorin kenttä ja verkon kenttä olla jopa vastakkaisvaiheisia, josta seuraa hyvin lyhyt (muutama jakso) mutta erittäin suuri virtapiikki. Mg-laukaisulla oleva johdonsuoja-automaatti saattaa laueta tästä.
Jos Y/D-kytkin on manuaalinen, niin se on niin hidas (em. ilmiön aikavakio luokkaa 0,2 s) että tuota ongelmaa ei silloin ole kun moottorin kenttä katoaa jo tuossa ajassa.