Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe viljan hinta  (Luettu 1756711 kertaa)

Paalimies

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: viljan hinta
Myös voitaisiin rajata savi ja hiesumaat tukien ulkopuolelle, loppuisi ainainen valitus kuivuudesta tai märkyydestä. Sekä tietysti turvepellot ympäristönäkölmasta.

ja101

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Kouvola, Kymenlaakso
Myös voitaisiin rajata savi ja hiesumaat tukien ulkopuolelle, loppuisi ainainen valitus kuivuudesta tai märkyydestä. Sekä tietysti turvepellot ympäristönäkölmasta.
Joo tää olis hyvä. Ruokaahan saa kaupasta ei siihen peltoja tarvita...  ;D
Kyliltä kuultua.... "Luomu ilman paskaa on kuin seksi ilman naista"... 😆

seepra12

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
Itse olen sitä mieltä, että tuki eurot tasan koko maassa ja sitten markkinatalous hoitaa loput. On turhauttavaa katsella pitkin maata peltoja, joita viljellään puolivaloilla. Tässäkin tilanteessa on tiloja, jotka pärjäävät ihan hyvin ja luulen että aina tulee olemaan tiloja, joilla ei ole elo mahdollisuutta. Sama asiahan on muussakin yritys kentässä, jotkut pärjää huonoinakin aikoina.

Oksa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
liittymäsopimuksen ehtohan on että ei koko maata samaan tukeen.      mutta tuo ihan totta.     ja oli ala mikä tahansa on aina niitä voittajia ja häviäjiä.        jossain oli juttua yrittäjästä jolla nyt on asiakkaita tosi vähän mutta kesällä riittää..   ja sanoi ite että ei yritystä pyöritetä vain huipulla olemalla..

Kaikki

• Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Savon kivipellot mettänsaarekkeiden välissä eivät taida Suomen ruokaturvaa turvata missään oloissa, näin se vaan on ja jos tukieurot loppuu, niin joku valintahan sitten on tehtävä, mihin vähät rahat kohdennetaan. Älkää ampuko viestintuojaa - en minä maantieteellisille tosiasioille mitään voi.

Juu tuskin mut aika yli ampuvaa vetää linja oulusta helsinkiin. Ainakin täällä etelässä jäisi melkoiset alat pelto linjan itäpuolelle. Olen sinänsä samaa mieltä et vaikka itäsuomeen kuinka kaadetaan tukieuroja niin saadaanko sillä riittävästi aikaan. Maantieteelliset seikat eivät vain ole sen asian puolella. Joku yksittäinen pohjoiskarjalainen tila tietysti hieroo käsiään tuossa tilanteessa.

Tukialueiden raja aiheuttaa jo tarpeeksi eriarvoistamista. Pohjanmaan kukkamullat ovat hieman eri asia kun meidän savet. Ja monesti kevät tulee sinne aivan samaan aikaan kuin tännekin. Jopa aikaisemmin. Onhan tämä osittain tietysti kanavoitunut peltojenkin hintaan. Toisaalta peltojen hintaan on myös kanavoitunut paljon muutakin. "Hyvien" työpaikkojen läheisyys ja c alueella nyt elukkatuet tulee ainakin mieleen.

Kyl ne tukirahat jotenkin muuten pitäisi kohdistaa kuin vetämällä uusi raja. Mä olen edelleen sen kesantovelvoitteen kannalla. Tuohon voi sit lisätä jonkun metsitystuen jos kassassa varoja riittää.

Tai sit ei tehdä mitään vaan annetaan markkinan ja ajan hoitaa asia. Viljely siirtyy enemmän sivutoimiharrastelun puolelle mut eipähän ruoka lopu. Päätoimisia jusseja onkin niin vähän et turha meistä on välittää. Ne pärjää jotka pärjää, muut ettiköön oikeita töitä..  ::)
No ainahan voi vähän neuvotella, niinhän Trumppikin tekee .

Tehdään viivaan mutka .Uusi linjaus Oulu Tampere Lappeenranta . Tuo länsi etelä puoli ( noin 1/5 osa suomen pinta alasta) tuottaa varmaan noin 90 prosenttia suomen viljasta . Tuon viivan itä puolen peltojen tukemiseen menee arviolta yli puolet  pinta ala tuista tällä hetkellä , siellä ei tuoteta silti juuri mitään . Nuota Oksan taisteluja kun on lukenut pään kokoista pulteria täynnä olevista pirun pelloista ,niin ihmetellä täytyy miksi sellaiselle pellolle pitää maksaa yhtä hyvää tukea kun tuottaville pelloille joilla suomen kansa oikeasti ruokitaan ?
Tasa tuella ei kukaan pärjää kunnolla . On vain niitä jotka pärjää jotenkin , niitä jotka luulee pärjäävänsa ja niitä jotka näyttää ulospäin pärjäävän helvetin hyin . 

No tehdäänkö nyt diili ?  ;D

ja101

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Kouvola, Kymenlaakso
Savon kivipellot mettänsaarekkeiden välissä eivät taida Suomen ruokaturvaa turvata missään oloissa, näin se vaan on ja jos tukieurot loppuu, niin joku valintahan sitten on tehtävä, mihin vähät rahat kohdennetaan. Älkää ampuko viestintuojaa - en minä maantieteellisille tosiasioille mitään voi.

Juu tuskin mut aika yli ampuvaa vetää linja oulusta helsinkiin. Ainakin täällä etelässä jäisi melkoiset alat pelto linjan itäpuolelle. Olen sinänsä samaa mieltä et vaikka itäsuomeen kuinka kaadetaan tukieuroja niin saadaanko sillä riittävästi aikaan. Maantieteelliset seikat eivät vain ole sen asian puolella. Joku yksittäinen pohjoiskarjalainen tila tietysti hieroo käsiään tuossa tilanteessa.

Tukialueiden raja aiheuttaa jo tarpeeksi eriarvoistamista. Pohjanmaan kukkamullat ovat hieman eri asia kun meidän savet. Ja monesti kevät tulee sinne aivan samaan aikaan kuin tännekin. Jopa aikaisemmin. Onhan tämä osittain tietysti kanavoitunut peltojenkin hintaan. Toisaalta peltojen hintaan on myös kanavoitunut paljon muutakin. "Hyvien" työpaikkojen läheisyys ja c alueella nyt elukkatuet tulee ainakin mieleen.

Kyl ne tukirahat jotenkin muuten pitäisi kohdistaa kuin vetämällä uusi raja. Mä olen edelleen sen kesantovelvoitteen kannalla. Tuohon voi sit lisätä jonkun metsitystuen jos kassassa varoja riittää.

Tai sit ei tehdä mitään vaan annetaan markkinan ja ajan hoitaa asia. Viljely siirtyy enemmän sivutoimiharrastelun puolelle mut eipähän ruoka lopu. Päätoimisia jusseja onkin niin vähän et turha meistä on välittää. Ne pärjää jotka pärjää, muut ettiköön oikeita töitä..  ::)
No ainahan voi vähän neuvotella, niinhän Trumppikin tekee .

Tehdään viivaan mutka .Uusi linjaus Oulu Tampere Lappeenranta . Tuo länsi etelä puoli ( noin 1/5 osa suomen pinta alasta) tuottaa varmaan noin 90 prosenttia suomen viljasta . Tuon viivan itä puolen peltojen tukemiseen menee arviolta yli puolet  pinta ala tuista tällä hetkellä , siellä ei tuoteta silti juuri mitään . Nuota Oksan taisteluja kun on lukenut pään kokoista pulteria täynnä olevista pirun pelloista ,niin ihmetellä täytyy miksi sellaiselle pellolle pitää maksaa yhtä hyvää tukea kun tuottaville pelloille joilla suomen kansa oikeasti ruokitaan ?
Tasa tuella ei kukaan pärjää kunnolla . On vain niitä jotka pärjää jotenkin , niitä jotka luulee pärjäävänsa ja niitä jotka näyttää ulospäin pärjäävän helvetin hyin . 

No tehdäänkö nyt diili ?  ;D

Google mapsista kun katselee ilmakuvaa niin saa aika hyvän käsityksen missä pellot on ja missä niitä ei ole. Pori, tampere, lahti, kouvola, vaalimaa linjan eteläpuolinen alue on peltoa. Seinäjoki vaasa linjan molemmin puolin ja sitten kalajoki, ylivieska nivala sekä oulun liminkan seudulla myös.
Noilla alueilla epäilemättä tuotetaan valtaosa pellon tuotteista mut mahtaako tukieurojen jako nyt mennä ihan noin raakasti? Saahan sitä tietysti unelmoida mut epäilen et tuollainen ei tule ikinä toteutumaan..  ;D

Tukialueet olisi pitäneet laittaa lähtemään turusta kohti koilista. Kuten kirjoitin niin meidän seudulla ollaan monesti ainakin keväällä ihan samaan aikaan kuin pohjanmaalla liikenteessä. Nykyinen vaakasuorahko linjan veto oli kyllä pohjalaisille voitto. Näkyy ehkä mikä kehitys tässä 30v on siellä saatu aikaan.

Olen lähes varma et tukiratkaisu tulee olemaan juustohöylä tyyppinen. Jokaisesta siivu pois.

Kyliltä kuultua.... "Luomu ilman paskaa on kuin seksi ilman naista"... 😆

Oksa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
mutta tuottaako savet kaiken sen mitä suomi syö?    ei kait net perunatkaan ole mitenkään hyiä savella kun saabi moreenimailta potun sijalle..   se pikkanen ero mikä maussa on kait jotain merkkaa etellen..    mutta kait se tuo raja ois ihan hyä jotta sais jonkin asian valmiiks täälläkin.  mutta mistä sit haastettais??

ht

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Etelä-Karjala
  mutta mistä sit haastettais??

Kyllähän täällä aina on joku joka ottaa aiheeksi vaikka ruosteisen rautanaulan. Ja sanoo viimosen sanan jos joku erehtyy vastaamaan.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...