Savon kivipellot mettänsaarekkeiden välissä eivät taida Suomen ruokaturvaa turvata missään oloissa, näin se vaan on ja jos tukieurot loppuu, niin joku valintahan sitten on tehtävä, mihin vähät rahat kohdennetaan. Älkää ampuko viestintuojaa - en minä maantieteellisille tosiasioille mitään voi.
Juu tuskin mut aika yli ampuvaa vetää linja oulusta helsinkiin. Ainakin täällä etelässä jäisi melkoiset alat pelto linjan itäpuolelle. Olen sinänsä samaa mieltä et vaikka itäsuomeen kuinka kaadetaan tukieuroja niin saadaanko sillä riittävästi aikaan. Maantieteelliset seikat eivät vain ole sen asian puolella. Joku yksittäinen pohjoiskarjalainen tila tietysti hieroo käsiään tuossa tilanteessa.
Tukialueiden raja aiheuttaa jo tarpeeksi eriarvoistamista. Pohjanmaan kukkamullat ovat hieman eri asia kun meidän savet. Ja monesti kevät tulee sinne aivan samaan aikaan kuin tännekin. Jopa aikaisemmin. Onhan tämä osittain tietysti kanavoitunut peltojenkin hintaan. Toisaalta peltojen hintaan on myös kanavoitunut paljon muutakin. "Hyvien" työpaikkojen läheisyys ja c alueella nyt elukkatuet tulee ainakin mieleen.
Kyl ne tukirahat jotenkin muuten pitäisi kohdistaa kuin vetämällä uusi raja. Mä olen edelleen sen kesantovelvoitteen kannalla. Tuohon voi sit lisätä jonkun metsitystuen jos kassassa varoja riittää.
Tai sit ei tehdä mitään vaan annetaan markkinan ja ajan hoitaa asia. Viljely siirtyy enemmän sivutoimiharrastelun puolelle mut eipähän ruoka lopu. Päätoimisia jusseja onkin niin vähän et turha meistä on välittää. Ne pärjää jotka pärjää, muut ettiköön oikeita töitä..