Mä olen tässä laskeskellut tätäkin - ruokohelpeä Biolanille:
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/c91c4962-f4d5-49fc-8d2c-b16f9fa5a6dd
Sain jonkinlaisen sopimus- ja hintaehdotelmankin.
Korjuu- ja lannoituskustannus tuossakin on... pitäisi vielä selvittää voiko käyttää näitä 'kierrätyslannoitteita'.
Muokkaus, kylvö, kasvinsuojelu (ja kuivaus) puuttuvat paitsi perustamisvuonna. Paalikasa pitää peittää tien varteen; peittäminen ei ole ihan pikkujuttu jos tavaraa on vaikka 1000 paalia (n. 50ha) . Mielellään suurkanttipaaleina.
Semmoinen homma että keväällä on kova rykäisy ja sen jälkeen hommaan ei tarvitse juuri koskea kuin seuraavana keväänä seuraava korjuu ja lannoitus.
Muutenhan mulla helpitouhusta onkin menneisyydestä jo 16 vuoden kokemus, niin hyvässä kuin pahassa...
Viikolla tuli sähköpostia ja oli ilmoitus hinnannostosta. Korjuu urakoinnin kautta tuota olen pähkinyt, ei siitä viljelijälle jää kuin tuet, sadon arvo on aikalailla korjuu ja peittäminen. Nykyisinhän on näitä hyviä peittoja jotka on helppo laittaa kasan päälle ja pysyvänkin melkein pyhällä hengellä. https://www.maatilapeite.fi/
Noissa sitten vähän kirpaisee jos peitot on riekaleina ensimmäisen talven jälkeen. Vaatii aukaisu välillä töitä ja ennusteen seuraamista että saa ehjinä auki. Ja välillä tarttee ottaa katon alta olki pahimmilla jää keleillä
Mutta vaati hyvät lohkot että sadon saa laadukkaana talteen vuodesta toiseen.
Jep. Kyllähän tuo on niin että jos haluaa siitä jotain jäävän niin hommat pitää tehdä itse.
Eli urakoida itselleen niin saa itselleen työtä ja korvauksen sille :-)
Itse materiaalihan ei ole arvokasta ja sille on vähän vaihtoehtoisia osoitteita. Kuivikkeeksi kelpaa johonkin.
Jos olennaiset työt maksaa ulkopuoliselle niin varmaan sama vaikka sitten antaa pellon naapurille vuokralle.
Tai laittaa hömpälle.
Peittäminen (ja kasan alusta) ovat ihan oikea ongelma - paljon riippuu myös siitä miten ja milloin tavarasta pääsee eroon. Katonalustilaa ei ainakan multa tuollaisille määrille löydy. Ja voiko noutoaikatauluun vaikuttaa ja voiko miten ennakoida. Varmaan aika lailla tasaisesti ympäri vuoden kulkee eteenpäin. Hyvä kanttipaalikasa on helpompi peittää kunnolla kuin pyöröpaali-vastaava. Nythän kertoivat että myös pienehköt pyöröpaalit kelpaisivat.
Mikä lienee sitten laatuvaatimus - Vapon aikana se ei ollut ihan niin nokonuukaa vaikka paalin syrjässä vähän värivirhettä olisikin ollut, polttoon kelpasi yhtä hyvin - tai loppuaikoja huonosti.