Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Laajennus  (Luettu 72053 kertaa)

Maanviljelyssexpertti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 221
Vs: Laajennus
Ei missään tapauksessa uutta asemaa, käytettyjä maakunta täynnä ja saa lähes ilmaiseksi. Jos asemalla tarvitaan erillinen kokoomatila joka joudutaan rakentamaan sitä varten niin sitten kannattaa harkita roboa.  Asema keräilytilalla vie melkoisesti neliöitä, voi laskea montako lehmäpaikkaa niihin neliöihin mahtuisi?

Ei robonavettaa ole pakko laajentaa 60 jaollisella määrällä. Ei ne seuraavat kustanna niin paljoa kuin eka. Joku viisas on joskus sanonu et jos 30 lehmää löytyy lisärobotille niin se kannattaa... siis 45 lehmää per robo, ei varmaan ole ajettavia ja lypsykäyntejä per lehmä tulee riittävästi -> korkea tuotostaso.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5501
Vs: Laajennus
Ei missään tapauksessa uutta asemaa, käytettyjä maakunta täynnä ja saa lähes ilmaiseksi. Jos asemalla tarvitaan erillinen kokoomatila joka joudutaan rakentamaan sitä varten niin sitten kannattaa harkita roboa.  Asema keräilytilalla vie melkoisesti neliöitä, voi laskea montako lehmäpaikkaa niihin neliöihin mahtuisi?

Ei robonavettaa ole pakko laajentaa 60 jaollisella määrällä. Ei ne seuraavat kustanna niin paljoa kuin eka. Joku viisas on joskus sanonu et jos 30 lehmää löytyy lisärobotille niin se kannattaa... siis 45 lehmää per robo, ei varmaan ole ajettavia ja lypsykäyntejä per lehmä tulee riittävästi -> korkea tuotostaso.
No ei siihe robon kustantamiseen tartte ku 10-15 paikkaa, kaikki sen päälle on jo voittoo ja tuossa haarukassa fyysisen työ vähentymää.

Se asemalla osaava lypsäjä joka ottaa 11 000kg ottais robotilla 12 000kg ja vähintään yhtä paljo enemmän meijeriin.

John Ferguson

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Laajennus
Taitaa muuttotappiot olla tällä hetkellä enemmän punaisen puolella.
Molemmilla kyllä pärjää.

Aika tyhmää kuluttaa omia niveliään ja aikaansa niinkin yksinkertaiseen työhön kuin lypsämiseen ::)

Hyvä lypsäjä karjasilmällä varustettuna ottaa samoista lehmistä samalla ruokinnalla 11000kg ja huono 7000kg  tai ei yhtään, ei se kaikille ole niin yksinkertaista.....
Robotti on pirun hyvä lypsäjä. Ei vedätä lypsimellä tyhjää eikä tule utaretulehduksia. Ihmisen tekemä lypsy on eläimelle huomattavasti stressaavampaa koska lypsytapa muuttuu kun tulee joku muu kuin "vakiolypsäjä" hoitamaan homman. Myös lypsäjän mieliala vaikuttaa lehmän lypsykokemukseen. Robotilla saadaan eliminoitua ihmisen heikkoudet.

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Laajennus
Itse olen mielestäni lypsäjä 2.0. Ilman Toyotan oppeja. Voin kertoo, että omassa karjassa on paljon helpompi lypsää 75 lehmää kun esim. Harjoittelutilalla 14!lehmää "norjalaistekniikalla" ette usko pojat vaan se kävi työstä. Jos joku ei tiedä mitä tuo on niin älytöntä hieromisesta vejätystä ja tulppaamista. Muuten ei irronnut maito.

Viimeksi muokattu: 07.02.16 - klo:12:35 kirjoittanut maidontuottaja

Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

Velekanen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23
Vs: Laajennus
Kyllä hyviä ajatuksia.

navettapiika

  • Vieras
Vs: Laajennus
Tässä lypsymenetelmässä on aina lähdettävä siitä liikkeelle, mikä kyseiselle tilalle sopii.. Kaikille robotti ei ole ratkaisu ja toisille se on ainoa ratkaisu. Ei ole yhtä ja ainoata oikeaa, vaan jokaisen on mietittävä se sopivin ratkaisu itselle ja omiin lähtökohtiin. Tässäkin asiassa on uskallettava olla omannäköisensä,eikä yleisen mielipiteen vietävä. ::)

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Laajennus
Tässä lypsymenetelmässä on aina lähdettävä siitä liikkeelle, mikä kyseiselle tilalle sopii.. Kaikille robotti ei ole ratkaisu ja toisille se on ainoa ratkaisu. Ei ole yhtä ja ainoata oikeaa, vaan jokaisen on mietittävä se sopivin ratkaisu itselle ja omiin lähtökohtiin. Tässäkin asiassa on uskallettava olla omannäköisensä,eikä yleisen mielipiteen vietävä. ::)
Onko teillä poika suunnitellu robottia?
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

Kohta-Sippoolan Kaappoo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 623
Vs: Laajennus
"Tämä sääntö pätee aina: kaikissa mielipideasioissa vastustajamme ovat järjettömiä." -Mark Twain-

navettapiika

  • Vieras
Vs: Laajennus
Tässä lypsymenetelmässä on aina lähdettävä siitä liikkeelle, mikä kyseiselle tilalle sopii.. Kaikille robotti ei ole ratkaisu ja toisille se on ainoa ratkaisu. Ei ole yhtä ja ainoata oikeaa, vaan jokaisen on mietittävä se sopivin ratkaisu itselle ja omiin lähtökohtiin. Tässäkin asiassa on uskallettava olla omannäköisensä,eikä yleisen mielipiteen vietävä. ::)
Onko teillä poika suunnitellu robottia?
Ei kuulemma tule robottia. On kyllä nörtti sitten viimmesen päälle, mutta lehmät lypsää kuulemma itse. ;D

Velekanen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23
Vs: Laajennus
Kyllä se robotti vaihtoehtona enemmän kiinnostaisi mutta en asemaakaan vielä hylännyt ole. Mites joku tehaskunnostettu astronautti? Myyjä vaan ei ollu halukas keskustelemaan asiasta tarjos vaan jotain yli hintasta käytettyä suomi konetta mutta sen hinnalla ois saanu jo uuden sinisen ::)

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5501
Vs: Laajennus
Itse olen mielestäni lypsäjä 2.0. Ilman Toyotan oppeja. Voin kertoo, että omassa karjassa on paljon helpompi lypsää 75 lehmää kun esim. Harjoittelutilalla 14!lehmää "norjalaistekniikalla" ette usko pojat vaan se kävi työstä. Jos joku ei tiedä mitä tuo on niin älytöntä hieromisesta vejätystä ja tulppaamista. Muuten ei irronnut maito.
Joo mut oota ku täytät sen maagisen 40 ja alkaa selkä ja jalat vaivaamaan.

Esim mun isä oli niin tyhmä et ensin lypsi vuosikaudet parsinavetassa, sitten siirtyi asemalypsyyn juuri ennen robottivallankumousta. Näin sai kätevästi kädet, selän ja jalat huonoon kuntoon ennen ku älys lopulta laittaa robotin ;D

Vms on ainakin mun mielestä parempi valinta kuin lely käytetyissä varsinkin. VMS kun ei koskaan vanhene jos vaan niin haluaa.

milkboi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4541
  • Kiima ja kateus.Ne maailmaa pyörittää.
Vs: Laajennus
Itse olen mielestäni lypsäjä 2.0. Ilman Toyotan oppeja. Voin kertoo, että omassa karjassa on paljon helpompi lypsää 75 lehmää kun esim. Harjoittelutilalla 14!lehmää "norjalaistekniikalla" ette usko pojat vaan se kävi työstä. Jos joku ei tiedä mitä tuo on niin älytöntä hieromisesta vejätystä ja tulppaamista. Muuten ei irronnut maito.
Joo mut oota ku täytät sen maagisen 40 ja alkaa selkä ja jalat vaivaamaan.

Esim mun isä oli niin tyhmä et ensin lypsi vuosikaudet parsinavetassa, sitten siirtyi asemalypsyyn juuri ennen robottivallankumousta. Näin sai kätevästi kädet, selän ja jalat huonoon kuntoon ennen ku älys lopulta laittaa robotin ;D

Vms on ainakin mun mielestä parempi valinta kuin lely käytetyissä varsinkin. VMS kun ei koskaan vanhene jos vaan niin haluaa.
Juu,onneks nivelrempat kohdistuu robottiin,eikä tullut omia tärveltyä.
On se hienoo...lehmät lypsää yötä päivää,pyhät arjet,,,ja kustannukset laukkaaa!Pessimisti ei pety.

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Laajennus
Itse olen mielestäni lypsäjä 2.0. Ilman Toyotan oppeja. Voin kertoo, että omassa karjassa on paljon helpompi lypsää 75 lehmää kun esim. Harjoittelutilalla 14!lehmää "norjalaistekniikalla" ette usko pojat vaan se kävi työstä. Jos joku ei tiedä mitä tuo on niin älytöntä hieromisesta vejätystä ja tulppaamista. Muuten ei irronnut maito.

Juu... Muistan kun tästä norjalaisesta lypsymetodista silloin aikanaan tehtiin isoa numeroa ja moni siihen haksahti. Ja jotku hulluimmat tekee edelleen asiat vaikeimman kautta. Ite en oo tutustunut noihin toytan oppeihin, mutta mahdollisimman yksinkertaisesti ja helposti pitäisi hommat tehdä niin työ joutuu ja askelia säästyy. Tällä hetkellä robotti tuntuisi ihan mukavalta kun emännällä on enemmän ja vähemmän pois pelistä kun ryssivät leikkauksessa. Viisi kuukautta navetalla hommissa ja pari päivää ollut vapaalla. Mutta onneks kaikki toimii ja homma joutuu joten siinä mielessä ei niin paha tilanne kuin voisi luulla. Lomittajatkin tuumaa että hommat loppuu kesken ennen kuin ehtii edes aloittaa... Tottuneet hieman "vaativimpiin" taloihin... Työn laadusta ei tietenkään tingitä ja hommia ei tehdä juosten kustuna.

navettapiika

  • Vieras
Vs: Laajennus
Itse olen mielestäni lypsäjä 2.0. Ilman Toyotan oppeja. Voin kertoo, että omassa karjassa on paljon helpompi lypsää 75 lehmää kun esim. Harjoittelutilalla 14!lehmää "norjalaistekniikalla" ette usko pojat vaan se kävi työstä. Jos joku ei tiedä mitä tuo on niin älytöntä hieromisesta vejätystä ja tulppaamista. Muuten ei irronnut maito.

Juu... Muistan kun tästä norjalaisesta lypsymetodista silloin aikanaan tehtiin isoa numeroa ja moni siihen haksahti. Ja jotku hulluimmat tekee edelleen asiat vaikeimman kautta. Ite en oo tutustunut noihin toytan oppeihin, mutta mahdollisimman yksinkertaisesti ja helposti pitäisi hommat tehdä niin työ joutuu ja askelia säästyy. Tällä hetkellä robotti tuntuisi ihan mukavalta kun emännällä on enemmän ja vähemmän pois pelistä kun ryssivät leikkauksessa. Viisi kuukautta navetalla hommissa ja pari päivää ollut vapaalla. Mutta onneks kaikki toimii ja homma joutuu joten siinä mielessä ei niin paha tilanne kuin voisi luulla. Lomittajatkin tuumaa että hommat loppuu kesken ennen kuin ehtii edes aloittaa... Tottuneet hieman "vaativimpiin" taloihin... Työn laadusta ei tietenkään tingitä ja hommia ei tehdä juosten kustuna.
Tähän minä törmäsin meidänkin  navetassa..yritin opettaa lomittajille mahdollisimman yksinkertaista lypsytyyliä..ei muuten onnistunut. Kuulin jatkuvasti tekeväni väärin, mutta jos se kerran toimi niin mikä siinä on väärin?? Sekö, että lypsy sujuu ja homma etenee jouhevasti ilman edestakaisin kävelemistä..ehkä se, että tunteja ei tullut tuplaten. >:(

Velekanen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23
Vs: Laajennus
Entäs nämä parsien, käytävien yms mitoitukset mitään silli purkkia ei oo järkevää tehdä mutta missä sitä tilaa pitää olla ja missä riittää vähempikin.