Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Valmetin 05 sarja! Hyvät JA Huonot puolet sekä muut seikat!  (Luettu 113420 kertaa)

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8365
Mettään ja äkeen eteen hyviä. Tai yleensä semmoseen, missä ei tarvii kauheesti vaihteita louskuttaa. Kamalat vaihteet.

Yleensä en näihin tartu, mutta pakko kysyä että mikä niissä vaihteessa on kamalaa? Vai onko kamaluus siinä että ylipäätään on vaihteet?
Ei näistä mopoikäisten jutusta kannata välitää, metsässä muka ei tarvita vaihteita :o

Kun tuommoista on ajannu tarpeeksi monta vuotta, niin huomaa vaihteiden onnettoman välityksen. Joko mennään kovaa eteenpäin tai hitaasti taaksepäin. Esim. lumitöitä lingolla tehdessä kun veivaa eestakaisin, niin joutuu hämmentämään molempia keppejä, jos haluaa tehokkaasti tehdä.

Toisin kuin 02- sarjalaisessa, jossa iso alue vaikuttaa sekä pakkiin, että eteenpäin kulkuun.

05-sarjalaisessa metässä kerkiää tuolla hitaammalla puolella neljällä vaihteella liikkumaan tarpeeks vauhdikkaasti. Vauhti tappaa, ei kuorman koko.
25 vuotta ei ole vielä riittäny ;D
Siihen on laitettu Mezzon pumppu, on saatu lisää tehoa hydrauliikkaan samalla, mutta tarttee jättää suoja pois. Ja niitä kolmi reikäsiä oli jo puna hyttisissäkin. Sehän oli varmastikkin vinkeä kuormaus vaihteisto missä oli painettava pakki. Monikos teistä sellaista on päässy kokeilemaan?
Onko ne painettavat muutettu myöhemmin, kun en ole törmännyt? Olisko pelkkä ulompi puolisko vaihdettu?

Ei isäntälinjaisesti vaan tehokkaasti. ::)
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7108
  • karkki vai keppana?
Mettään ja äkeen eteen hyviä. Tai yleensä semmoseen, missä ei tarvii kauheesti vaihteita louskuttaa. Kamalat vaihteet.

Yleensä en näihin tartu, mutta pakko kysyä että mikä niissä vaihteessa on kamalaa? Vai onko kamaluus siinä että ylipäätään on vaihteet?
Ei näistä mopoikäisten jutusta kannata välitää, metsässä muka ei tarvita vaihteita :o

Kun tuommoista on ajannu tarpeeksi monta vuotta, niin huomaa vaihteiden onnettoman välityksen. Joko mennään kovaa eteenpäin tai hitaasti taaksepäin. Esim. lumitöitä lingolla tehdessä kun veivaa eestakaisin, niin joutuu hämmentämään molempia keppejä, jos haluaa tehokkaasti tehdä.

Toisin kuin 02- sarjalaisessa, jossa iso alue vaikuttaa sekä pakkiin, että eteenpäin kulkuun.

05-sarjalaisessa metässä kerkiää tuolla hitaammalla puolella neljällä vaihteella liikkumaan tarpeeks vauhdikkaasti. Vauhti tappaa, ei kuorman koko.
25 vuotta ei ole vielä riittäny ;D
Siihen on laitettu Mezzon pumppu, on saatu lisää tehoa hydrauliikkaan samalla, mutta tarttee jättää suoja pois. Ja niitä kolmi reikäsiä oli jo puna hyttisissäkin. Sehän oli varmastikkin vinkeä kuormaus vaihteisto missä oli painettava pakki. Monikos teistä sellaista on päässy kokeilemaan?
Onko ne painettavat muutettu myöhemmin, kun en ole törmännyt? Olisko pelkkä ulompi puolisko vaihdettu?

Ei isäntälinjaisesti vaan tehokkaasti. ::)
No ei siitä portaatonta saa muuten kun ajamalla bergiuksenviikatteen kiveen ;D
pessimisti ei pety!

Juubi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 217
Alkuperäisiä työntövarren korvia on 1, 2 ja 3 osaisia, joten ei tuossa 705:ssa sen puoleen ole mitään ihmettä. Vientimalli varmasti, jonka vuoksi myös maatalousvetolaitteen kiinnikkeet yleisemmän nivelakselisuojan tilalla. Vanhempi nivelakselisuojakin oli juuri tuollainen, jossa pumppu jää näkyviin. Veikkaisin että tuon pumppukin on aivan normaali, ainakin kuvasta päätellen pituutta on saman verran kuin alkuperäiselläkin.

Muutama tuhat tuntia 905:lla maataloustöitä tehdessä ei tuo nopean peruutuksen ja ison puolen eteenpäin meno ei ole tullut esille ongelmana. Varmasti juuri lingolla vain yhteen suuntaan hinkatessa pitkillä peruutuksilla saattaa harmitusta aiheuttaa. Jos jotain vaihteistosta pitäisi moittia niin tarpeeksi hidasta vaihdetta ei 540 ulosotolla aina löydy - tonnilla pyörittämällä tämä osittain korjaantuu mikäli työkone ei vie kaikkia tehoja koneesta.

Painettava pakki on ollut aivan alkupään malleissa, samoin kun kaapparimallin kattoluukku ja aukeamaton oikea sivulasi.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7108
  • karkki vai keppana?
Alkuperäisiä työntövarren korvia on 1, 2 ja 3 osaisia, joten ei tuossa 705:ssa sen puoleen ole mitään ihmettä. Vientimalli varmasti, jonka vuoksi myös maatalousvetolaitteen kiinnikkeet yleisemmän nivelakselisuojan tilalla. Vanhempi nivelakselisuojakin oli juuri tuollainen, jossa pumppu jää näkyviin. Veikkaisin että tuon pumppukin on aivan normaali, ainakin kuvasta päätellen pituutta on saman verran kuin alkuperäiselläkin.

Muutama tuhat tuntia 905:lla maataloustöitä tehdessä ei tuo nopean peruutuksen ja ison puolen eteenpäin meno ei ole tullut esille ongelmana. Varmasti juuri lingolla vain yhteen suuntaan hinkatessa pitkillä peruutuksilla saattaa harmitusta aiheuttaa. Jos jotain vaihteistosta pitäisi moittia niin tarpeeksi hidasta vaihdetta ei 540 ulosotolla aina löydy - tonnilla pyörittämällä tämä osittain korjaantuu mikäli työkone ei vie kaikkia tehoja koneesta.

Painettava pakki on ollut aivan alkupään malleissa, samoin kun kaapparimallin kattoluukku ja aukeamaton oikea sivulasi.
Joo painettava pakki on numeroon 504863 L-ohjaamo, 504963 GL-ohjaamo asti.
                                                     
Olisko toi kaks osainen korva just ton vetokidan ylösnousemuksen takia? En ole koskaan nähnyt kaks reikäistä työntövarren korvaa. Onko noihin kukaan sovittanu isompaa pumppua?
pessimisti ei pety!

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8361
Meillä oli 605 alkujaan painettavalla pakilla. Jännetupen tulehduksen sillä sai kuormaushommassa. Ensimmäinen keppi katkesi kuten jossain perunannostonäytöksessäkin. Vaihtoivat myöhemmin takuuna sivuttainvalittavaan. 30 vuotta tuollaisilla ajettu kahteen koneeseen yhteensä 24000 tuntia. Toinen edelleen talossa ja kaikkein käteesopivin kone.
Mystinen kesälaatumies

piki1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 652
Siihen on laitettu Mezzon pumppu, on saatu lisää tehoa hydrauliikkaan samalla, mutta tarttee jättää suoja pois. Ja niitä kolmi reikäsiä oli jo puna hyttisissäkin. Sehän oli varmastikkin vinkeä kuormaus vaihteisto missä oli painettava pakki. Monikos teistä sellaista on päässy kokeilemaan?
on tullu ajeltua silloin uutena jonkun aikaa ennen kun vaihtoivat takuuseen kepin toisenlaiseen.naapuri kylällä on vielä vaihtamatta keppi kun pelannut tähän asti.

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Mettään ja äkeen eteen hyviä. Tai yleensä semmoseen, missä ei tarvii kauheesti vaihteita louskuttaa. Kamalat vaihteet.

Yleensä en näihin tartu, mutta pakko kysyä että mikä niissä vaihteessa on kamalaa? Vai onko kamaluus siinä että ylipäätään on vaihteet?
Ei näistä mopoikäisten jutusta kannata välitää, metsässä muka ei tarvita vaihteita :o

Kyllä tässä nyt ajettu on vähä muutakin kun valamettia,kyse vaan on siittä että vaihteiston käyttö on hankala esim,lumitöissä kun kahta keppiä kokoajan saa veivata.Eteen ykkönen ja taakse nelonen.Luja kone muuten varmasti ja hytissä mukava istua mutta meteliä piisaa ja lämpöä.
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Yhden ainokaisen päivän tuommosella,mikä joku 815.Perseestä koko vehje,vaihteet ei sovi kun kyntöön ja mettään,nostolaitetta ei ole käytännössä ollenkaan.
Mitä tarkoitat tuolla nostolaitetta ei käytännössä ollenkaan?   

805:lla olen ajanut jonkun verran. Mekaaninen nostolaitteen hallinta on kieltämättä hieman raskas pidemmän päälle jossain takalana hommassa missä koko ajan joutuu käyttämään mutta ei mun muistiin jäänyt että olisi muuten ollut mitenkään erityisen surkea. Sillä kumminkin kynnettiin nelisiipisellä nostolaite kääntöaurallakin.

Kytkin noissa on ihan ahterista, raskas poljin ja liikerata jotenkin rasittava. Päivän jos kuormasi tunsi illalla polvessa jotain tehneensä..

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Yhden ainokaisen päivän tuommosella,mikä joku 815.Perseestä koko vehje,vaihteet ei sovi kun kyntöön ja mettään,nostolaitetta ei ole käytännössä ollenkaan.
Mitä tarkoitat tuolla nostolaitetta ei käytännössä ollenkaan?   

805:lla olen ajanut jonkun verran. Mekaaninen nostolaitteen hallinta on kieltämättä hieman raskas pidemmän päälle jossain takalana hommassa missä koko ajan joutuu käyttämään mutta ei mun muistiin jäänyt että olisi muuten ollut mitenkään erityisen surkea. Sillä kumminkin kynnettiin nelisiipisellä nostolaite kääntöaurallakin.

Kytkin noissa on ihan ahterista, raskas poljin ja liikerata jotenkin rasittava. Päivän jos kuormasi tunsi illalla polvessa jotain tehneensä..
Se nostolaite toimii sillee porrastetusti... Mutta kyllä sillä pärjää jollei oo niin tarkka  ;D

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7108
  • karkki vai keppana?
Yhden ainokaisen päivän tuommosella,mikä joku 815.Perseestä koko vehje,vaihteet ei sovi kun kyntöön ja mettään,nostolaitetta ei ole käytännössä ollenkaan.
Mitä tarkoitat tuolla nostolaitetta ei käytännössä ollenkaan?   

805:lla olen ajanut jonkun verran. Mekaaninen nostolaitteen hallinta on kieltämättä hieman raskas pidemmän päälle jossain takalana hommassa missä koko ajan joutuu käyttämään mutta ei mun muistiin jäänyt että olisi muuten ollut mitenkään erityisen surkea. Sillä kumminkin kynnettiin nelisiipisellä nostolaite kääntöaurallakin.

Kytkin noissa on ihan ahterista, raskas poljin ja liikerata jotenkin rasittava. Päivän jos kuormasi tunsi illalla polvessa jotain tehneensä..
Oliko siinä se kytkimen kevennysjousi? Vaikka se onkin, ei se kyllä mikään hipaisunäppäin ole.
pessimisti ei pety!

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Yhden ainokaisen päivän tuommosella,mikä joku 815.Perseestä koko vehje,vaihteet ei sovi kun kyntöön ja mettään,nostolaitetta ei ole käytännössä ollenkaan.
Mitä tarkoitat tuolla nostolaitetta ei käytännössä ollenkaan?   

805:lla olen ajanut jonkun verran. Mekaaninen nostolaitteen hallinta on kieltämättä hieman raskas pidemmän päälle jossain takalana hommassa missä koko ajan joutuu käyttämään mutta ei mun muistiin jäänyt että olisi muuten ollut mitenkään erityisen surkea. Sillä kumminkin kynnettiin nelisiipisellä nostolaite kääntöaurallakin.

Kytkin noissa on ihan ahterista, raskas poljin ja liikerata jotenkin rasittava. Päivän jos kuormasi tunsi illalla polvessa jotain tehneensä..
Oliko siinä se kytkimen kevennysjousi? Vaikka se onkin, ei se kyllä mikään hipaisunäppäin ole.
Ei ollut, en ole kevennysjousellisella ajanut. Tuntuma kuulemma muuttuu kevennys jousen kanssa jotenkin omituiseksi?

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7108
  • karkki vai keppana?
Yhden ainokaisen päivän tuommosella,mikä joku 815.Perseestä koko vehje,vaihteet ei sovi kun kyntöön ja mettään,nostolaitetta ei ole käytännössä ollenkaan.
Mitä tarkoitat tuolla nostolaitetta ei käytännössä ollenkaan?   

805:lla olen ajanut jonkun verran. Mekaaninen nostolaitteen hallinta on kieltämättä hieman raskas pidemmän päälle jossain takalana hommassa missä koko ajan joutuu käyttämään mutta ei mun muistiin jäänyt että olisi muuten ollut mitenkään erityisen surkea. Sillä kumminkin kynnettiin nelisiipisellä nostolaite kääntöaurallakin.

Kytkin noissa on ihan ahterista, raskas poljin ja liikerata jotenkin rasittava. Päivän jos kuormasi tunsi illalla polvessa jotain tehneensä..
Oliko siinä se kytkimen kevennysjousi? Vaikka se onkin, ei se kyllä mikään hipaisunäppäin ole.
Ei ollut, en ole kevennysjousellisella ajanut. Tuntuma kuulemma muuttuu kevennys jousen kanssa jotenkin omituiseksi?
No, joo saattaa muuten johtua siitä ::) Ainakin uutena luistattaminen tarkasti oli todella vaikeaa. Johtuu varmaan rakenteesta millä se kevennys on tehty.
pessimisti ei pety!

Tike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 169
Kolmessa käytössä olevassa -05:ssa tunteja rapiat 40 tuhatta. 13 sylinteriä kaikkiaan.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8365
Kolmessa käytössä olevassa -05:ssa tunteja rapiat 40 tuhatta. 13 sylinteriä kaikkiaan.

Eli kaks kuutoskonetta ja yksipyttyinen täkätin. ;D ;D ;D ;D ;D ;D
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Yhden ainokaisen päivän tuommosella,mikä joku 815.Perseestä koko vehje,vaihteet ei sovi kun kyntöön ja mettään,nostolaitetta ei ole käytännössä ollenkaan.
Mitä tarkoitat tuolla nostolaitetta ei käytännössä ollenkaan?   

805:lla olen ajanut jonkun verran. Mekaaninen nostolaitteen hallinta on kieltämättä hieman raskas pidemmän päälle jossain takalana hommassa missä koko ajan joutuu käyttämään mutta ei mun muistiin jäänyt että olisi muuten ollut mitenkään erityisen surkea. Sillä kumminkin kynnettiin nelisiipisellä nostolaite kääntöaurallakin.

Kytkin noissa on ihan ahterista, raskas poljin ja liikerata jotenkin rasittava. Päivän jos kuormasi tunsi illalla polvessa jotain tehneensä..
Oliko siinä se kytkimen kevennysjousi? Vaikka se onkin, ei se kyllä mikään hipaisunäppäin ole.
Ei ollut, en ole kevennysjousellisella ajanut. Tuntuma kuulemma muuttuu kevennys jousen kanssa jotenkin omituiseksi?
No, joo saattaa muuten johtua siitä ::) Ainakin uutena luistattaminen tarkasti oli todella vaikeaa. Johtuu varmaan rakenteesta millä se kevennys on tehty.

Jos kevennysjousi rakennettu samoin kuin 8X50 sarjan Megassa niin sitä vivustoa voi säätää, saa tuntuman kohdalleen.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.