Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kesla vs. Kronos  (Luettu 69030 kertaa)

-samuel-

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 74
Vs: Kesla vs. Kronos
Meidän kuormaajassa se ainakin renkkuu siihen malliin, että kuorma on ihan sekaisin, jos ei koura ole missään kiinni. Jos ottaa kiinni joidenkin pidempien rankojen päähän, niin kuorma on myös sekaisin, ellei laita kuormaliinoja. Jos laskee kuorman päälle, niin taittopuomin nivel jää turhan korkealle. Kun taasen jättää kuormaimen esim. kesällä pidemmäksi aikaa parkkiin, niin se useinmiten retkahtaa jonnekin suuntaan, kun koura lähtee aukeamaan. Ellei sido jotenkin kiinni. Meidän kuormaimessa ei viitsi vetää nosturia aivan nippuun varastoinnin ajaksi, koska kouran letkut joutuvat ikävään väänteeseen.

Matson^

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 61
Vs: Kesla vs. Kronos
Nyt en ihan ymmärrä laajakulma-miesten ongelmaa.. miksi ette käännä taittopuomia pääpuomin alle, vähän niinkuin näin?  Vai onko puomin saaminen kaksinkerroin vain hakkien ylivoimaa?  :o

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4392
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Kesla vs. Kronos
Kun tuokin kuorma laitetaan täyteen - kukkurassa yksi pöllivarvi tappien päiden yläpuolelle - niin tilanne vähän hankaloituu :-/

Kyllähän vajailla kuormilla jopa Foresterikin tuohon taipuu, mutta täydellä pokalla ei enää onnistu.

nuffieldmaster

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1719
Vs: Kesla vs. Kronos
Jos tarvitsee saada täysi kuorma omassa mettävärkissä tehtyä tieajoon, niin pitää viimeiset pari nippua pistää hieman taaemma, että sermin taakse jää kouran mentävä tila. Sinne kun kouran jatkeella sujauttaa niin taipuu todella matalaksi koko yhdistelmä.  Tuolla kaupoin kuormalla ei ole kyllä mitään asiaa tieliikenteeseen.

Kerran hörtökuormaa tien levennys hakkuussa valmet 840:llä ajaessa laskin hakkuupään ja nosturin kuorman taakse suoraksi. Laanipaikalla nostallin kouran ylös ja samassa katkesi 2 kappaletta kolmenvartin letkuja kun perhana en huomannut yli kuorman niiden jääneen nalkkiin hörtöihin. Kerkesi siittä motoletkutuksesta ruilahtaa ölppändeeliä melekoisesti ennenkuin sain nosturin oikeaan kohtaan jotta sai letkut vaihdettua...
Markkinoiden Wahwimmat Wieska -lumilingot saat Kuuksenvaarasta parhaimpaan hintaan!
040-7306421  SOITA!  https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho

-samuel-

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 74
Vs: Kesla vs. Kronos
Ei tuollaista puolikasta kuormaa viitsi lähteä kuskaamaan pitkää matkaa. Vanhassa kuormaimessa myös se ominaisuus, ettei se taitu kovin kasaan. Kyseessä kuitenkin vm-87 nosturi. Kärry myös sen verran lyhyt, että ei mahdollisuutta jättää ylänippuja taa.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Kesla vs. Kronos
Evin 10 t kärryssä on 4 pankkoa ja pituutta taitaa olla eniten koko luokassaan eli kuorman voi siirtää taaksepäin huoletta.Nykyään taitaa olla kolmi pankkoinen.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

Matson^

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 61
Vs: Kesla vs. Kronos
Kun tuokin kuorma laitetaan täyteen - kukkurassa yksi pöllivarvi tappien päiden yläpuolelle - niin tilanne vähän hankaloituu :-/

Kyllähän vajailla kuormilla jopa Foresterikin tuohon taipuu, mutta täydellä pokalla ei enää onnistu.
Esimerkkikuva oli vähän huono, kuormain taipuu täysin kaksinkerroin niin että riipuke pökkää pääpuomiin.. eli täysillä pankoilla on puomisto vielä vaakatasossa ja vasta siitä yli mentäessä alkaa nousta pystympään.
Hah, ensimmäinen (ja viimmeinen?) asia missä hakki olikin muita parempi :D

Paraskai

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 110
Vs: Kesla vs. Kronos
Meikäläisellä käytössä Keslan 202T+9T, hydraulisella esiohjauksella. Tässä yhdistelmässä ei ainakaan mitään moitittavaaa kuluneiden kolmen vuoden perusteella.
Tosin kuormaimessa ei kai ole koskaan liikaa ulottuvuutta... Niin ja hydraulinen aisankääntö on kyllä ihan ehdoton.

Käytettyä yhdistelmää ei ainakaan kannata hankkia. 20 vuotta vanhoista pyydetään vielä järkyttäviä hintoja...

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4392
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Kesla vs. Kronos
Kun tuokin kuorma laitetaan täyteen - kukkurassa yksi pöllivarvi tappien päiden yläpuolelle - niin tilanne vähän hankaloituu :-/

Kyllähän vajailla kuormilla jopa Foresterikin tuohon taipuu, mutta täydellä pokalla ei enää onnistu.
Esimerkkikuva oli vähän huono, kuormain taipuu täysin kaksinkerroin niin että riipuke pökkää pääpuomiin.. eli täysillä pankoilla on puomisto vielä vaakatasossa ja vasta siitä yli mentäessä alkaa nousta pystympään.
Hah, ensimmäinen (ja viimmeinen?) asia missä hakki olikin muita parempi :D

Mulla oli aikanaan kaksikin eri Hakkia, ja niistä jäi ihan positiivinen kuva, viimeinen kai joku 3970 tms. Kumpikin lähti ihan täydessä työkunnossa, ilman tiedossa olevaa isompaa remonttitarvetta.Letkujen suojaus ja sijoittelu nyt oli mitä oli, ja vakiokourista meni muutamia tappeja poikki, mutta mitään isompaa harmia ei koskaan ollut. Geometriaa ei oikein osaa arvostella kun ei saman sarjan kuormaimia ole muita ollut, tuohon moto-Foresteriin tai Logmeriin ei kannata lähteä vertaamaan. Jos ei noita semipro rautoja olisi jäänyt käsiin niin 4475 olisi luultavasti nytkin aisalla.

Tuosta kuljetusasennosta vielä, mulla on kuormaaja kiinni hiukan matalammalla (omatekemä sovitus..) joten ero taitaa johtua lähinnä siitä. Ja onhan  tuo tuplaketjujatke vähän massiivisempi tekele....

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Kesla vs. Kronos
Ittellä ollut käytössä vuodesta -97 matsonin mallisen kuormaimen seuraaja, eli 3164 Hakki ja samanlaisia mietteitä on sen suhteen mielenpäällä kuin metsäjussilla. Tuonaikaiset hakin kourat oli ihan pa$koja, suoraan sanoen ja letkujen suojia on joutunut parantelemaan. Koura vaihtui leveämpään ja kärriin pallorenkaiden tilalle kuvioidut pallorenkaat vanteet vahvistettuna. Kärri on 9t kaksipalkkinen, siitä on hitsattu nosturisovitetta ja aisanohjauksen sylinterin kiinnitystä vahvemmaksi. Muutenhan tuo on kestänyt rasitukset hyvin. Tehoja puuttuu kuormaimesta rankasti, mutta ompahan tuolla joka pölli kyytiin noussut, vaikka joskus tuntuu isompien kourallisten nostelu vähä nysväämiseltä.

Kylälle tuli Nokan 4472 ja ihan fiksulta kuormaimelta se vaikutti, siinä olisi varmaan ainesta maatilan yleiskuormaimeksikin. Vakiokoura tais olla kuitenkin hieman vaatimaton kooltaan jos paalien nosteluun kuormainta haluaisi käyttää. Suoralla kaupalla pelkkää kuormainta hankkiessa vois Hakki olla yksi vaihtoehto Keslan, Ronoksen ja Ranabin seurassa  :D

Ja hakin puomi taittuu suht hyvin isonkin kuorman päälle, kun kouran laittaa "lepoasentoon" etummaisesta karikasta kuorman keskelle päin ja taittaa puomin suoraan kuorman päälle. Vähän ne kouranletkut saattavat jäädä puomin alle, mutta suojaspiraali on tähän asti estänyt vahingot, samaten kuin kuormainta takana pitkänä pidettäessä. Ja jatkotolpillahan on mittaa n. 40 senttiä.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

-samuel-

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 74
Vs: Kesla vs. Kronos
Kesla on nyt tulossa. Mitäs tuollainen hydraulinen esiohjaus vaatii traktorin hydrauliikalta? Kuormaajahan tarvitsee itsessään paineen ja paluun, mutta tarviiko esiohjaus vielä jotain?

Ed

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 82
Vs: Kesla vs. Kronos
Esiohjaus vaatii myös vapaan paluun.

-samuel-

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 74
Vs: Kesla vs. Kronos
Eli pelkän paluun? No sen voinee T-haaralla kytkeä traktorin vapaaseen paluuhun kuormaimen voimapuolen paluun kanssa.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Kesla vs. Kronos
A93:een hitsasin hydrauliöljyn täyttöputken varteen uuden yhteen vapaanpaluun liittimelle, kun en halunnut ottaa sitä riskiä että lohkolta tuleva paluuöljy häiritsisi kahvoilta tulevaa virtausta. Tuo oli sikäli houkutteleva toteuttaa, kun putki lähti helposti irti jolloin sitä oli helppo hitsata.

Jos lohkon paluupuolelta tulee yhtään painetta kahvojen paluuseen, niin se voi aiheuttaa ongelmia, kuten kahvojen jäykistymistä käytössä.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

-samuel-

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 74
Vs: Kesla vs. Kronos
Eli vastaventtiili vähintään väliin. Tai oma paluu.