Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe T153HT vs. N163D  (Luettu 19433 kertaa)

piki1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 652
Vs: T153HT vs. N163D
Ei lastutus kyllä autoillakaan ole sallittu lain mukaan.
Eipä tuo tehojen lisäys liene se syntisin kohta. Nuo moottorit ei vain enää täytä päästöjen osalta vaatimuksia.

Ja kyllähän tuo vähän meltä risoisi, jos ostat käytetyn koneen, joka on "ennallistettu" . Ja ensimmäisen vuoden aikana tulee vastaan voimansiirron osalta remonttia, joka johtuu siitä, että koneessa on ollut kaksinkertainen tehomäärä mitoituksiin nähden.

Yhtä juttua olen jo toistakymmentä vuotta ihmetellyt. Miksi isännät ajaa Valmetilla takalasi auki? Syksyllä kynnetään,  talvella lykitään lumet. Keväällä äestyksessä pöly on sen verta suurta, että takalasi on kiinni, ainakin osan aikaa.

Sitten kun ne vaihtaa vaikka Jontikan niin taas vanhasta tottumuksesta taas takalasi auki. Vaihtokonemyyjätkin erottavat semmosen koneen. Jos talossa on ollut valmetteja ja isäntä on vaihtanut merkkiä. Sitten kun se tulee kauppaan, kopissa on pölyä paljon enemmän kuin semmosen isännän koneessa, jolla ei ole ollut valmetteja.
olen kyllä huomaioinut että monet muun merkin miehet pitää takalasia auki kuin valmetin miehet ja olen siitä heille maininnutkin.mulla saa tulla vaikka pulttaamaan valtrasta lasit kiinni niin ei haittaa mitään kun ovat aina kiinni olleet jo 502 sen ajoilta lähtien kesät talvet.

Greenpwr

  • Vieras
Vs: T153HT vs. N163D
pykälät näytille? mun ymmärryksen mukaan mennään muutos katsastuksella..
voin toki olla väärässäkin..

 Meijän tenevatähdessä on tuv-hyväksytty boksi ja se on merkitty rekisteriotteeseenkin, ei kovin yleistä...siis muutoskatsastus.

ktm87

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1909
Vs: T153HT vs. N163D
niin lain mukaan vaatii muutoskatsastuksen mut useimmiten varmaan jää huomiotta

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: T153HT vs. N163D
  Mielenkiintoinen testi, mutta pettyneet tunnelmat. Pettynyt ureaan, polttoaineenkulutus silti ureattomissa lukemissa. 1000 tunnin ajoilla ureaa toista tuhatta litraa, ei tainnut kompensoitua urealla polttoainemenekki? Harmi.

***käytäntö on hieman eri kuin testissä mitattu maksimi kulutus. kohtuu kova kaasujalka saa olla jos saa käytettyä traktoria 100% kuormituksella 1000h vuodessa  :)

ite oon tyytyväinen n163 kulutukseen, vie vähemmän kuin ex t151. ureankulutus on ollu vähäistä.
n163 huomattavan ketterä verrattuna t151. testissähän asia oli toisin. johtunee valtran uskomattomasta mokasta etujousituksen suunnittelussa, rungossa on tilaa pyörille, mutta jousituksen varret ottaa pyöriin ensin kiinni. itselläni ei oo jousitusta ja pyörät max leveydellä. ketterämpi kuin saman akselivälin deutsi.
------------

kv testi oli hyvä, mutta miksi koneissa oli eri vaihteistot? ei noita vetoteho/kulutus  tuloksia voi vertailla oikein mitenkään...

--minun mielestäni testi oli juuri täsmäisku minulle.Nyt N141n vähäisten kokemusten perusteella tuli ajatus josko 163:lla voisi korvata T160n.Ja taitaisi voida.
--retku on kyllä oikeassa tuossa että kukaan ei aja 100%n kuormalla kuin korkeintaan 30% ajasta.Itsellä paljon tieajoa T160:lla ja käsitykseni on että keskikulutus heiluu 10-12 litran paikkeilla tunnissa.EK hommat ynnä muut laskevat keskikulutusta kuitenkin aika lailla,vaikka hetkellisesti ylämäessä meneekin varmaan liki 30 l/h.
--sikäli testi oli hyvä,että testattiin samalla kuormalla,samalla matkalla eri vaihteistoja.Ja vielä portaatonta eri asetuksilla.Nyt on jonkinlaista faktaa pö kulutusvertailuun eri laatikoitten osalta.

Voi olla, että 30 prosenttiakin on liikaa 100 % kuormituksen lukemaksi. Aika harvoinhan säädin vetää rajakäyrää pitkin käytännön töissä. Tieajossakin vaikka sulla on "kaasu pohjassa", niin eihän säädin anna maksimia kuin helvetin isolla kuormalla tasaisella tai sit ylämäessä. Varmaan ne palstalle kirjoittelevat, joilla on koneissa kulutusmittarit voisivat tehdä empiiristä tutkimusta asian tiimoilta.

N Valtran 1000 rpm:n momentti eli ns. liikkeellelähtömomentti oli melko selvästi heikompi käyrien mukaan kuin T:n. Onko käytännössäkin näin suuri ero? En ole itse ajellut kyseisillä koneilla, joten en osaa sanoa. Kiinnostais vaan tietää.

--voi olla tosiaan tuo 30% liian suuri osuus.Kyllä mulle on ihan selvää että 100% kierroksilla ja 100% teholla voi olla ääritapauksessa 100%n kulutusero.Ainakin Cr vetäisee moottorijarrutuksessa syötön nollaan.
--kyllähän ainakin N141 tuntuu liikkeellelähdössä hengettömältä,tosin samoja kärryjä ei T160:lla ja N141:llä ole vedetty.Ja N:ssä ketjut+nosturi niskassa+keulapumppu+pudotettu tyhjäkäynti...
--oikea polttoaineen virtausta mittaava kulutusmittari olis kiva...käsittääkseni ainakin Vallun mittaus perustuu ohjelmaan ja lastutus esimerkiksi ei muuta kulutuslukemia,vai???Itellä t:ssä ei ole edes Vallun omaa mittausta

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: T153HT vs. N163D
kyllä kulutuslukema muuttuu virityksen jälkeen. esim. t152 nosti kulutuksen noin +30 litrasta +60 litraan. teho eronkin huomaa...

huhu

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 120
Vs: T153HT vs. N163D
Ohjelmien eroista olisi hyvä levittää tietoa.Esim. erään jäljiltä kansivikaset keittää ja lisänokallisista sulaa pakosarjat , kun laitetaan isoja tehonlisäyksiä.Vai onko asia niin että tietyistä moottorityypeistä ei kukaan saa > 50% ohjelmoituina kestäviä.

Koozzi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54
  • Paska homma, mutta jonkun se on tehtävä!
Vs: T153HT vs. N163D
Onko kellään käyttökokemuksia N163 Directistä? Onko kuinka laiska? Totteleeko kun antaa kenkää? Eikai tuo N**3 sarja ole samaillainen vinku kone kuin N**2 sarjalaiset. Vanhempien Directien vaihdelaatikossa asuu pikku sika, vinkuminen ja vonkuminen on sellaista :D Jos on käyttokokemuksia, niin onko kone puheensa vertainen? Eli onko sitä tehoa mitä siinä sanotaan olevan?. :)

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: T153HT vs. N163D
Profin huhtikuun 2012 numerossa oli testattu kahta erilaista virityspakettia. Toinen oli fyysinen boksi joka asennettiin johtosarjaan ja toinen oli ohjelmanviritys läppärillä. Uudelleenohjelmointi antoi paremman tuloksen sekä tehonlisäykseen että poltooaineenkulutukseen. Boksi oli aiheuttanut toiseen testikoneeseen selvää pakokaasujen, jäähdytinnesteen ja öljyn lämpötilan nousua, mistä varoitettiin. Omalla vastuullahan noita virityksiä joutuu tekemään. Eli maltilla sanoisin mä, jos ei halua remonttikulujen nousua.

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: T153HT vs. N163D
kyllä kulutuslukema muuttuu virityksen jälkeen. esim. t152 nosti kulutuksen noin +30 litrasta +60 litraan. teho eronkin huomaa...

--mulle väitti T190n omistaja,että lastutetun pö-kulutusnäyttö ei muuttunut mihinkään...
--olisko näissä eroja eri pumpputyyppien välillä?

Koozzi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54
  • Paska homma, mutta jonkun se on tehtävä!
Vs: T153HT vs. N163D
Profin huhtikuun 2012 numerossa oli testattu kahta erilaista virityspakettia. Toinen oli fyysinen boksi joka asennettiin johtosarjaan ja toinen oli ohjelmanviritys läppärillä. Uudelleenohjelmointi antoi paremman tuloksen sekä tehonlisäykseen että poltooaineenkulutukseen. Boksi oli aiheuttanut toiseen testikoneeseen selvää pakokaasujen, jäähdytinnesteen ja öljyn lämpötilan nousua, mistä varoitettiin. Omalla vastuullahan noita virityksiä joutuu tekemään. Eli maltilla sanoisin mä, jos ei halua remonttikulujen nousua.
Tosta puheenollen, parivuotta sitten tilattiin kylälle Voimaa.com virittämään ja mittaamaan traktorien tehot, no meitin JD 6930 löytyi 170hv ja tarkotuksena oli pistää vähän lisää, no tietokoneohjelmaa siinä muutettiin ja oli testauksen aika, penkityksessä näytti sitten 250hv, alensimme senjälkeen sen 225hv:n. Kone piristyi 170hv:sta 225hv:n, ja polttoaineen kulutus kasvoi jonnin verran (vaikka luvattiin pienenevän) ja ajonopeus kasvoi 53 km/h:sta 55,5 km/h:nPari vuotta virityksestä on kulunut ja ohjelma on muutettu vakioksi 4kk sitten. Tosiaan moottorin normaalilämpötila nousi hujakalla, normisti oli 70c, mutta nousi 80 - 89c ja kärryä vedättäessä kävi jopa 102c. Viime kevääänä kylvökonetta vetäessä moottori pätki ja löi vedon pois päältä, sitten hirveän lakupilven ja sitten veto palasi, mutta kone liikkui kokoajan, kaasusta ei tapahtunut vedon loputessa mitään. Lämpötilan nousu oli kova ja jäähdytin neste ei kerinnyt koneessa kiertämään, joten päätimme että muutetaan ohjelma vakioksi. Huoltomies ajoi vakio-ohjelman sisään ja nyt ei ole enään mitään ongelmaa. Pelittää hyvin niinkuin ennen. Noi tietokoneviritykset ovat suuri riski! Tässä varottava esimerkki! Nyt pelaa kuin rasvattu, ihan kuin uusi kone, mutta 4000h ajettuna!  8)

Viimeksi muokattu: 05.02.13 - klo:22:42 kirjoittanut Koozzi

alfons

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 48
Vs: T153HT vs. N163D
kyllä kulutuslukema muuttuu virityksen jälkeen. esim. t152 nosti kulutuksen noin +30 litrasta +60 litraan. teho eronkin huomaa...

--mulle väitti T190n omistaja,että lastutetun pö-kulutusnäyttö ei muuttunut mihinkään...
--olisko näissä eroja eri pumpputyyppien välillä?


Ottiko se ennen ja jälkeen oikeasti todella voimaa moottorista ulos?

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: T153HT vs. N163D
Kyllähän asia on niin. Että aina kun moottoria aletaan virittämään. Enmmän jos siis haetaan +50% niin kyllä vakio osat alkaa jossain määrin ahistaa. Myös siellä voima linjassa. Kaiken moisia virityksiä tullu tehtyä. AINA kun tehoa otetaan enemmän niin jostain löytyy sulake. Nytkin tallissa yksi esimerkki kytkin petti ekassa kiihdytyksessä. Pienen teholisän toki koneet kestää. Pysyisin kuitenkin luokassa20% ja alle. Tai sitten  pitää alkaa vaihtaen osia prempiin. Vielä muutokset aina ohjelmaan. Ei koskaan niitä verkon painoja sinne piuhojen väliin.
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

Matson^

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 61
Vs: T153HT vs. N163D
Jos vanhalla voimaa.comin ohjelmalla tuli tuollaisia ongelmia, niin en kyllä yleistäisi sitä koskemaan kaikkia "tietokonevirityksiä". Oikein tehtynä, moottori pääsee helpommalla kuin vakiolla "saasteidensäästöohjelmalla", ja kulutus tippuu litrakaupalla.

realisti

  • Vieras
Vs: T153HT vs. N163D
Voimaa.com optimoi ainoastaan omaa lompakkoaan, siitä Puljusta ei tule enää mitään meille. Ja olen myös pitänyt huolta ettei tututkaan tilaa sieltä mitään, sen verran persiilleen meni homma. Reilu tonni meni ja mitään ei saatu.

ktm87

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1909
Vs: T153HT vs. N163D
ite oon ihan tyytyväinen ollu. tosin vähän ois säätöä ollu mut eipä ukkoa oo näkyny..