Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2 3 ... 7

Viestit - Hempo23

Vielä viikonloppu aikaa asennella jos aikoo ensi viikolla ajella levikepyörien kanssa yleisellä tiellä.

"Liikuttaessa tiellä levikepyörillä varustetulla traktorilla, jonka leveys levikepyöristä mitattuna ylittää tiellä yleisesti sallitun 2,6 metrin leveyden, traktorissa on käytettävä eteenpäin ja taaksepäin näkyvää ruskeankeltaista valoa näyttävää vilkkuvaa varoitusvalaisinta. Valaisimen tulee täyttää E-säännön n:o 65 vaatimukset."

Oisko saatavissa semmosta magneetilla tai muulla pikakiinnitysmenetelmällä kiinnitettävää, akulla toimivaa vilkkuvaloa, kun tarve on niin pieni, se muutama viikko vuodessa, ettei viitsi sen takia alkaa työlääseen asennushommaan, johtojen vetämisiin ym. seikkailuihin, varsinkin kun sähköasennustaidot on ihan
 nollassa.

Kysyn, koska vanhat traktorit kyseessä, uusissahan nuo on jo vakiovarusteena. Kiinnostaa varmaan muitakin.

https://www.ikh.fi/fi/majakka-led-ladattava-magn-kiin--12-24v-st04957

Löytyy, hintaahan tuollaisella jonkin verran on. Muutama kymppi lisää ja saa kaukosäätimellä.

Toki on myös niitä halvempia led-valokiekkoja, mutta ne eivät taida täyttää e62:sta

https://www.jussinmaki.net/ajoneuvovalaisimet/tuote/led-varoituskiekko-oranssi-105x35mm-sis-paristo-cr123a/1603-580015/
Metsäkärryjen versio http://www.forsmw.fi/paalikoura/paalikoura
Näitä löytyy muiltakin kärrykauppiailta. Vastaa aikalailla omaa ideaasi paalipihdeistä ja nostopisteestä. Jäisten paalien kanssa voi olla haastavaa.

Palfingerilta löytyy myös tiilien nostoon koura, joka saattaisi vastata jollain tavalla tarpeeseen. https://www.palfinger.com/en/products/loader-cranes/equipment/brick-stack-grapples

Kuormanosturin trukkilavanostimeen hydraulinen levitys saattaisi myös toimia.
https://www.palfinger.com/en/products/loader-cranes/equipment/crane-forks

Siinä muutama huono ajatus.
Onko valoissa samanlaiset liittimet? Onko traktoriin jouduttu asentamaan uudet liittimet? Ovatko asennetut liittimet Deutsch, Superseal, vai mitä tyyppiä? Vai onko täytynyt käydä katon sisässä? En kyllä pysty ainakaan pysty moittimaan 4h kun en paremmin tiedä. Jos laitan hyvin JD:n xenon ballastit katon sisään, tai sitten heitän ne ballastit pois ja tavalliset tilalle täytyy katto ottaa irti.
[/quote]

Nyykkärin TSA -sarjassa ei valoille ollut minkäänlaisia pikaliittimiä ainakaan valojen päässä. Eli valojen vaihdossa pitää joko liittimet asentaa tai liittää johdot suoraan toisiinsa.
Äkkiseltään alue- tai perhosaura kuulostaisi paremmalta tuohon hommaan, miksei heittävä nivelaurakin. Keskikorokkeita ja parkkialueita varten lumistopparit joko toiseen tai molempiin päihin, jos näkee tarpeelliseksi. On varmasti huomattavasti halvempikin U-auraan verrattuna.

Tuossa esim. Holmsin hyvältä vaikuttava lisäsiipi
https://www.lansikarhu.fi/upit/2019/07/Lansikarhu-Holms-alue-aurat-lumistoppari-1024x576.jpg
Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: quicke
: 08.04.19 - klo:17:42
Tässä linkki Kuikan käyttöohjeisiin: https://urly.fi/1cfX (linkki vie  Ålon sivuille, josta saa ladattua käyttöohjeen pdf:nä).

Lyhyesti toimii ohjeen mukaan toimii seuraavasti: Lukitusvipu käännetään kielen 1 taakse. Kauhan irrottua lukitusvipu laukee kielen 2 taakse. Seuraava työlaitetta käännettäessä kiinni pitäisi vivun kääntyä asentoon 3 eli lukittua.
Oma näkökantani asiaan; Valaistusta pohtiessa kannattaa ottaa lähtökohdaksi se käyttäjän pään sijainti. Valot sitte sijoitella siten, että mahdollisimman vähän varjoja muodostuu riippumatta työlaitteen tai kuormaajan sijainnista. Käytönnössä:
1. hytin kattoon kapeallamma (n. 30°) valokulmalla olevat valot mielummin hieman kuormaajan aisoja muodostaman välin sisään,
2. vyötärölle 20cm kuskin silmäkorkeudesta alaspäin hytin nousukahvoihin leveällä valokuviolla hieman vinoon suunnattuna ettei valaisi turhaan kuormaajan aisoja. Liian alas sijoitettuna rengas alkaa muodostaa varjoa ja ylempänä sijaitessaan heijastaa konepeitosta leveällä valokuviolla suoraan suunnattuna,
3. Kuormaajan aisojen ala- ja yläpuolelle

Taaksepäin suunnattuna sama juttu, eli hytin kattoon sekä vyötärölle kuskin näkökentän alapuolelle.


Näin Black Fridayn kunniaksi kannattaa vilkaista ainakin lumisen ja RST-steelin sivuilta lamppuja, melko hyviäkin tarjouksia tällä hetkellä.
Mikäli vuokrata haluat, niin hanki Kramer. Tarvittaessa teleskooppipuomilla, niin pääset neljän metrin nostokorkeuteen. Kelpaa vuokrata sitten joko kiinteistöhuoltoon tai raksalle. Kunhan nostokorkeus riittää. Toki niitä Kramereita saa vuokrattua myös itselleen.

Omilla (ja monilla muilla, ainakin pk-seudulla) työmailla kömpelöt kurottajat korvattu pyöräalustaisella kaivinkoneella ja hiabilla. Kramer sitten yleisenä vuokrakoneena kaikkien käytössä.
Maanrakennuskoneiden maahantuojilta ja varustelijoilta luulisi löytyvän vinot pinot koneiden alkuperäisiä joystickeja varastoistaan kun lähes kaikki uudet alle 30t varustetaan rototiltillä omine kahvoineen. Eli jos nuo vaan saa jontikkaan järkevästi sopimaan niin luulisi järkihinnalla irtoavan.
Quick fist -nimellä löytyy kumisia lapion ym. kiinnikkeitä, kestävyydestä en sano mitään. Puuilo ainakin niitä myy.

Jos metallista versiota haluat niin sopivan kokoinen u-kiinnike ja siihen sitten pultti/tappi (tarvittaessa itse reikää laajentaen) läpi jonka päähän sokka
esim. http://www.ziamatic.com/product/3-18-w-x-2-l-x-3-18-h/

Valmiita tuotteita kovin vähän kyllä markkinoilta löytyy



Valat 80 mm lattian korroosionkestävällä betonilla XD3 mielellään notkeana S2 (maks. vetelä S3) suoraan rännillä (ei pumpulla) mielellään #32 kivellä (min. #16 kivi) kevyesti vibraten niin saat vallan mainion lattian joka kestää sinun ja lapsiesi eliniän varmasti. Tilatessa tulisi myös mainita että lattiabetonia.

Jälkihoitona mastertoppia ja muovit. Muovit pitäisi pitää päällä ainakin kolmeksi päiväksi, mielellään pidempään. Pari viikkoa pitäisi antaa olla ilman kuormitusta. Jälkihoitomuovit pitäisi laittaa päälle oikeaoppisesti heti valun jälkeen ennen hiertoa, poistaa vain hierron ajaksi. Mastertoppi hierron aikana.

Ei kevyin tasata ja hiertää, mutta autokatoksen kokoisen lattian neliöt kyllä jaksaa vaivata.

Kaadot keskelle ja ovelle tai kaivoon. Kumimattoa ajourille jos et nastojen halua jättävän mitään jälkiä. Hinta betonille 160-180 €/m3

Kirjoitan nyt enimmäkseen pyöräkuormaajia käyttäneenä, joten näkemykset voivat olla hieman värittyneitä.

Ensimmäinen asia mitä itse kauhasta katson on, että pohjan ja takaseinän välinen kulma on riittävän ottava, jotta pohjalla on hyvä tasailla mennentullen.

Toisekseen pidän aika tärkeänä, että kauha koukistuu riittävästi ts. huulilevy kun näkyy hyttiin ollaan ja aika lähellä hyvää täyttökulmaa. Kippauskulmasta olen oppinut olemaan jokseenkin välittämättä; jos tavara on kiinni jäädäkseen niin sinne se jämähtää kulmasta huolimatta.

Kauhan leveyttä miettiessä itse kiinnittäisin käyttötarkoitukseen eniten huomiota. Jos tarkoitus kuskata tavaroita, niin kannattaa mielellään ottaa leveä kauha. Jos soran ja paskan mättöä on muutama päivä vuodessa niin luulisi kauhan ja aisojen kestävän leveämpääkin kauhaa kunhan järki on mukana; ajelee kohtisuoraan otettava tavaraa kohden, ei kuormita toispuoleisesti ja muistaa olla ottamatta sitä täyttä mälliä. Paskan mättöön kumminkin kuitenkin jonkinlainen talikko olla parempi kuin normaali kauha minkäänlevyisenä...

Koneen leveyden ollessa 2.15m niin ottaisin kauhat leveyksillä 1500-1600 ja 2200-2400. Kuitenkin kapean kauhan vain, jos sitä raskasta lastausta on riittävästi. Tasaukseen leveämpi kauha on sitten jo huomattavasti parempi.
Isommassa hitachissa on Hellan kunnolliset ledit, joilla näkee tehdä kyllä hyvin. Sijoittelu on sitten tärkeää. Itsellä pelkästään katolla ja ei ole optimaalinen... Puomin juureen joku, sitten sinne puomiin ja mielellään kaivuvarteen osoittamaan suoraan kauhalle. Tunnelissa töissä, joten valojen merkitys aika korostunutta varsinkin pihtien ja piikkien kanssa leikkiessä.

Pienemmässä sitten samalla tavalla hytin katolle sijoitettuna neljä kipaletta halvempaa mallia ja nämä ovatkin sitten jo riittämättömät. Kolmeen neljään metriin kohtalainen valo koneen telojen tasalla, mutta syvemmällä ja kauempana ei enää riitä. Valon värikin tympeämpi kuin isomman helloissa.

Valojen värilämpö omasta mielestä saisi olla ksenonien 4200:ta ledien 5700:n kelviniin. 6000k antaa mittauksissa hyvät lumenet, mutta käytännössä jo liian valkoista ja tekee tarkasta työstä haasteellisempaa.

http://www.jussinmaki.net/verkkokauppa/powerbeam3000_led_tyoevalo_riippuas_2m_johto-p-35052-73/ isommassa

http://www.jussinmaki.net/verkkokauppa/led_tyoevalo_x_vision_pro_beam_11_70v-p-1861-73/ pienemmässä jotain tuollaista

http://www.jussinmaki.net/verkkokauppa/bullboy_led_tyoevalo_48w_10_50v_16x3w_cree_led-p-16701-73/ Tuota olen jo jonkinaikaa suositellut ja tuo on kyllä se hintaluokka (50-90€) missä saa rahoilleen vastinetta jo aika hyvin. Halvemmat eivät tehoiltaan halogeneja parempia karkeasti sanottuna.
Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: Koura
: 15.12.14 - klo:23:15
Pikaisella kooklauksella löytyi Semen kaivurikahmaria ja pienempää L-mallia... Tuskin alle 2000€ siis selviää.

http://www.tori.fi/etela-savo/Seme_kahmarit_14285189.htm?ca=13&w=3&last=1

http://www.nettikone.com/seme/lk/1226142
Greneltä voisi löytyä, ainakin ulkomaankaupassa on jollain tavalla tilattavissa Prof1 -kahvaa, joka on melko samanlainen tuon STG3:n kanssa. Tiedä sitten saako sieltäkään yksittäiskappaleita...

https://www.grene.com/shop/action/product_50_-1_-1363881789391_-1699319900__-1363881789419G-1363881789422G-1363881789425_Joystick+electrical+PROF1

Toinen vaihtoehto kysellä esim. wihurilta tai muilta kaivurikauppiailta nurkkiin jääneistä kahvoista joita on jälkivarustelussa vaihdettu tiltin asennuksen yhteydessä. Komatsulla ja catilla peruskahvassakin on jo neljä nappia ja yksi liukukytkin.

http://svab.se/download/en/products/steering-controls/othersteering/EN-Control_Grips_brochure.pdf
Sivuja: [1] 2 3 ... 7