Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2 3 ... 349

Viestit - metsajussi


Ookko sää ostanut noi uutena ?

Juu. Eka oli esittelykappale, noin 5000 ajettu. Toinen oli ihan uusi. Ja kyseessä siis tämä uudemman mallin Leaf (ei tietysti tämä kaikkein uusin tämän vuoden malli,).
Eka oli 40 KWh ja nykyinen 60. Vaihdoin oikeastaan tuon isomman akun vuoksi. Silloin oli joku kumman kysyntäpiikki käytettynäkin ja hyvitys ei ollut kovin huono. Puoli vuotta sai uuttakin odotella.

Mutta tosiaan yllättävän luotettava tuntuu olevan. Toki puutteita on mutta ei vikoja. Talossa on sentään yksi laite jota ei tarvitse olla korjaamassa.
Akun SOH oli jotain 93% reilut 100 000 ajettuna, käytännössä akun vanhenemista ei huomannut. Tullessaan oli jotain 97 tai 98%.
Mulle ehkä suurin miinus on se että ei saa vetokoukkua. ChaDeMo lataukseen löytyy jo sovitin CCS-latureihin, se ei ole ihan ilmainen, halvimmillaan noin 650 e kai. Ei ole tullut vielä hankittua kun ei tosi tarvetta.
Tällä kylällä isoimista tiloista lohkottiin ehkä kymmenkunta siirtolaisille. Nyt merkittävä osa on tainnut palata takaisin isoille, joko alkuperäiselle tai jollekin toiselle.

Tämän tilan isän suku osti kimpalla vapaalla kaupalla, kuulemma näkemättä kun kysyntä hieman ylitti tarjonnan ja kaikki myynnissä ollut meni samantien heti.
Oli ollut sitten mielenkiintoista lähteä katsomaan mitä oli tullut ostettua, asuivat silloin vähän kaukana tästä tilasta. Olen siis puoliksi karjalaista geeniperimää.
Kasvintuotanto / Vs: Kevätkylvöt -26
: 21.12.25 - klo:13:06


Kaurasopimukset olisi ollut tehtävä jo aikoja sitten. Ei toisaalta ehkä kymmeneen vuoteen kiinnosta kevyitä ruhmenia viljellä. 40 kg hlp
-SS-

Miten sie saat niillä mailla tommosta aikaan? Mulla kaurat semmosilla hakamailla missä aika paljon punasta tutkimuksessa, edellisessä kuormassa oli hlp vähän yli 58 kg.


Kasvaa niin rajusti että on juhannuksesta alkaen liiskalaossa ?  :-)
Vähän tuntuu siltä että mitä hienompi, nimekkäämpi ja teknisessä mielessä 'parempi' ja korkeamman statuksen sähköpirssi niin sitä suuremmat murheet.
Mä olen tässä körötellyt kahdellakin ei juurikaan statusarvoa omaavalla patteriautolla, ekalla reilut 100 000 km ja tällä toisella taitaa nyt olla joku 80 000 lasissa. Kummassakaan ei ole ollut mitään varsinaisia murheita. Ekasta kypsyi 4. vuonna 12 V akku, tässä toisessa vuoti ilmastoinnin joku liitos joka meni takuuseen. Mitään muuta ei ole erikseen rempattu, vakiot vuosihuollot tehty jossa kai jarrut ja muut kuluvat paikat katsovat. Vuosihuollon kulut ollet 150 e/vuosi kun maksoin etukäteen 3 vuoden huollot. Edes mitään niveliä tai iskareita ei ole mennyt. Kop kop kop... tietääkseni tässä ei ole tyyppivikana noita s-moottoreiden ja niiden jäähdytyksen murheita, eikä juuri akkuvikojakaan.

En tietysti ole ajanut akkua karille tms.
Edellistä pirssiä vähän kolhittiin parkissa mutta ne menivät vastapuolen vakuutukseen.
Vaihtoarvo on varmaan pudonnut rajusti, toisaalta sillä ei meikäläiselle ole kovinkaan suurta merkitystä kun yleensä ajan auton itse ns. lähes loppuun saakka jolloin arvo lähestyy joka tapauksessa nollaa.
Turvallisuudestakaan ei olla yhtään huolissaan

Rahasta ne viralliset organisaatiot ovat huolissaan :-/
Ei mitään tietoa mutta riippuu varmaan siitä että mikä se osa on. Jarrut, ohjaus, pyöränripustukset jne ovat varmaan tuossa suhteessa ymmärrettäviä.

Sensijaan joku Volvon ERAD-sähkömoottorin kytkin/laakeri/hammaspyöräakseli ei varmaan voi olla mitenkään Trafia kiinnostava?
Mitähän maksaa 6000-sarjan voimanottoakselitumppi Agcon marmoritiskillä? Joku väitti että yli 600 e mutta en sitten edes kysynyt tarkempaa.

Olssonilla oli jotain 158.... enkä huomaa eroa alkuperäiseen.
https://www.purkupojat.com/ulosottoakseli-35mm-urainen-p-3597.html
Tämäkö?

Juuri tuo.

Ilmeisesti noilla ei ole sama tekijä. Purkupoikien akseli on kiiltävä vain tuosta o-renkaan ympäriltä, alkuperäinen ja Olssonin akseli ovat kiiltäviä koko piiloon menevältä osaltaan. Lieneekö tumma pinta sitten joku pintakarkaisun jättämä väriero, tuskin noita tarkoituksella on nitrattu, sinistetty  tai mustattu?

Mitähän maksaa 6000-sarjan voimanottoakselitumppi Agcon marmoritiskillä? Joku väitti että yli 600 e mutta en sitten edes kysynyt tarkempaa.

Olssonilla oli jotain 158.... enkä huomaa eroa alkuperäiseen.
https://www.purkupojat.com/ulosottoakseli-35mm-urainen-p-3597.html
Tämäkö?

Juuri tuo.
Hyundain insinöörien määrittelemä kaivurin kokoonpanoprosessi.

https://youtu.be/ejQi4f7Jrmc

"all under strict safety supervision".  Tästä sai kyllä illan naurut.
https://www.youtube.com/watch?v=LCIfHZZu2RQ

On nuo kovia, tuommoisella kirpulla ajetaan isoi kuormia ties mistä asti ihmisten ilmoille.

Ja meillähän ei vajailla kuormilla ajeta...

https://www.youtube.com/watch?v=Do4DEB1UpdY
Jotain osia on minkä kanssa saa olla tarkkana. Mulla meni natikasta pari vuotta aiemmin vaihdettu kannentiiviste ja ensimmäinen kysymys korjaamolla oli kun soitin  että onkohan sinne laitettu edellisellä kerralla joku tarviketiiviste. Vasta sitten tajusin katsella kuitteja tarkemmin ja tosiaan merkkihuollossa!! oli laitettu varaosanumeron perusteella joku IKH:n tiiviste alkuperäisen sijaan. Se piti kärsiä itse kun ensimmäisen remontin tehnyt lafka oli jo muutenkin nurin  tossa vaiheessa.. No jos joku lohduttaa niin en ollut ainut kenen konetta parsittiin sen firman jäljiltä.
Niissä tiivisteissähän oli tarvike/alkuperäinen  ihan ulkoisestikin eroa.

Mulla meni yksi kone ylimääräiseen katkaisuhoitoon laatikon puoleisen tarviketiivisteen vuoksi :-/ Siinä lienee käynyt niin että kun vuosien takaisessa edellisessä remontissa joutuivat tekemään 2 katkaisua lähes peräkkäisinä päivinä niin toiseen ei enää ollut hyllyssä originaalia stefaa. Tarviketiiviste irtosi pesästään.

Epämääräisiä osia voi käyttää kohteisiin jossa ne on helppoa vaihtaa ja joissa ei voi syntyä suurta seurannaisvahinkoa. Moottorin, vaihteiston ja perän sisälle ei kannata kokeilla.
Mitähän maksaa 6000-sarjan voimanottoakselitumppi Agcon marmoritiskillä? Joku väitti että yli 600 e mutta en sitten edes kysynyt tarkempaa.

Olssonilla oli jotain 158.... enkä huomaa eroa alkuperäiseen.
Hiivatin ohjaamot taitavat myös ruostua aika nopsaan jos elämä on enimmäkseen ulkoilmaelämää.
https://www.ss.lv/msg/lv/agriculture/agricultural-machinery/tractors/wheeled-tractors/bbllcf.html

Vanha peura :D

Muuta en noista tiedä mutta sanonta 'käy kuin ompelukone' pitää kirjaimellisesti noissa paikkansa.
Vertailu vaikka saman ikäisten nelosvallujen käyntiin on ... Jonnikan kone kun vain hyrisee.
Joskus päivän tuollaisella ajanut.
Kaveri osti vanhan 880:n, 4-pyttyinen oranssin värinen. Metsäpuuhasteluun on rakennellut.
On siinä kaikkea kivaa tullut vastaan, mm voimanoton kytkinsysteemi oli koottu väärin perän sisällä niin että normaalia voimanottoa ei saanut päälle. Mitään ei sinänsä ollut rikki mutta koottu väärin :-) Asioita hitsattu kiinni joiden kuuluisi olla purettavissa jne. Lämmityslaite tuntuu kärsivän kroonisista ilmavaivoista, kannentiiviste lienee kuitenkin ehjä. Sähköt tietenkin rempallaan..

Onko tuollaisen ohjaus normaalisti kovin voimaton vai lieneekö siinäkin vikaa? Selvästi paineraja parkuu kun kääntelee ilman että samalla kone liikkuu merkittävästi. Mitään ihmeempää ylimääräistä keulapainoa siinä ei ole.
Sivuja: [1] 2 3 ... 349