Mulle on luomuneuvoja sanonut et mikäli rikat vaivaa niin nurmivuosina on homma mennyt jo pieleen.
Itse olen yrittänyt tehdä niin et nurmet niitän vähintään kome kertaa kesässä. Varsinkin ekana nurmivuonna. Tokana vuotena rikat jo yleensä kuolleet jolloin voi antaa kasvuston kasvaa enemmän ja näin typen keräyskin toimii paremmin. Kuivana kesänä ei paljoa kasvustoa tule. Hifistelijät vahtii niitä rikkojen kompensaatiopisteitä. Jos homma on onnistunut niin kesannoiti nurmen lopetuksen yhteydessä heinäkuussa on turhaa.
Sit viljavuosina olen ajanut yleensä kerran rikkaäkeellä orasvaiheessa. Jos ehtisi niin kahdella ajolla saisi paremman tehon. Rikkaäestys tehoaa siemenrikkoihin mut ohdakkeeseen, valvattiin, juolaan tai talvehtineisiin saunakukkiin sillä ei saa tehoa. Moni luomuilija ei tee rikkaäestystä koska harvoin siemenrikoista on haittaa jos viljakasvuston perustaminen on onnistunut (tiheä kasvusto). Itse kun käytän lietettä niin varsinkin savikkaa tulee pirusti ilman rikkaäestystä joten olen katsonut parhaaksi rikkaäestää.
Eli periaatteessa jos hommat onnistuu ja nurmet ovat kunnollisia riittävillä siemenmäärillä perustettuja, tiheitä etkä käytä lietettä tai lantaa niin ei tarvii mitään yleisiä härpättimiä savimailla. Ja et venytä kiertoa liian pitkäksi.
Näin se pitäisi siis toimia. Mulla on niin lyhyt kokemus etten osaa sano toimiiko oikeasti. Mut tuohon pyrin. Syysviljat ovat ongelma, saattaa olla niitä aukkopaikkoja, harvaa kasvustoa jne. Samoin pavut ja herneet. Niiden onnistumisprosentti huonompi jolloin rikat saattavat päästä ylivallalle ja typeäkin tulee kokoajan lisää. Nurmen lopetus savimailla on kuitenkin helpompi tehdä syksypuolella kesää kuin keväällä jolloin syyskylvö kiinnostaa. Osa käyttää osittaista rikkomista tai sitten kylvää sen sieppari rukiin tai heidän talveksi jonka lopetus sitten helpompaa keväällä kuin kaks (kolme) vuotta vanhan nurmen.
Yksinkertainen kierto ilman lisälannoitustarvetta on kaks vuotta nurmea ja yks vuosi viljaa = 3v kierto. Nyt kun tulevana kautena saa viel kerääjällä perustaa seuraavan kasvuston niin tuossa ei tarvii kuin satsata niittokalustoon. Ja saada kolminkertainen määrä peltoa nykyiseen verrattuna.

Se et riittääkö sitten rahat niin et 33% satokasvilla ja 66% nurmella pelkillä tukieuroilla niin velkasella tilalla ei varmaan, muilla sit kyllä. Ja on siinä se ongelma et jos kalusto mitoitettu tuolle 100% alalle niin lisää pinta-alaa löydettävä tai sit pitää keksiä muuta tekemistä kevääksi kun hommat tulevat tehtyä liika nopeasti..