Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90  (Luettu 60013 kertaa)

X120

  • Vieras
http://www.nettikone.com/viewMachine.php?status=F&id_machine=733577&PN[0]=adv_search&PL[0]=advSearch.php?id=2025320@tb=tmp_find_agent&PN[1]=search_results&PL[1]=listAdvSearchFindAgent.php?id=2025320@tb=tmp_find_agent

http://www.nettikone.com/viewMachine.php?status=F&id_machine=733582&PN[0]=adv_search&PL[0]=advSearch.php?id=2025320@tb=tmp_find_agent&PN[1]=search_results&PL[1]=listAdvSearchFindAgent.php?id=2025320@tb=tmp_find_agent

Tässä pari hyvää vaihtoehtoa kans.

PR

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 715
Tuossa Casessa on ilmeisesti vain 60 hv. Noinkohan se piisaa silloin, kun tosin aika pienellä lannanlevityskärryllä (7m3) mennään vähän pehmeämmällä pellolla ?

Paino siinä tulee ensin vastaan. Kun ei urakkaa aja, niin tehon pitäisi hevosen lannalle riittää. Renkaat olisi sitten kyllä vaihdettava kanssa.

1065

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 98
Aika jännä miten käyttökokemukset menee ristiin.Omat kokemukset tuosta jd 2850 vaihteiston sopivuudesta kuormainkäyttöön on hyvät.Tuo vaihteisto sopi ainakin omalla kohdalla erinomaisesti kuormaamiseen kun hidas ja pakki oli samassa linjassa joten toimi kuin mekaaninen suunnanvaihdin(3 sisään ja sitten hidaseteen/pakki kertojalla).Tarkka tuo vaihteisto toki käytöltään on eli kertojan oikea-aikainen vaihtaminen tekee työstä sujuvaa.Tosi on että tuota rattia joutuu lykkäämään aina pois tieltä kun kulkee ulos mutta kun siitä tulee rutiini ei sitä edes huomaa kun sen ratin viskaa ylös pois tieltä.Sen taas kyllä huomaa kun menee johonkin muuhun traktoriin jossa ohjauspyörää ei saa säädettyä yhtä helposti tai säädettyä ollenkaan oikeaan asentoon,on kyllä aika surkeaa ajaa kun ratti on surkeassa asennossa.Uudemmissakin jontikoissa tulee se ratti heitettyä ylös kun kulkee ulos ja sisään.Pieni on se vaiva lykätä tuo ratti pois tieltä verrattuna siihen että joutuu kurottelemaan tai muuten ajamaan huonossa asennossa vain sen takia ettei ergonomiaa ole suunniteltu kunnolla vaan joku ulos ja sisään kulkeminen menee tuon hyvän ajoasennon edelle(tässä viittaan edelleen tuohon helppoon ratin kääntämiseen pois tieltä eli kulku ei ole ongelma).Vielä lisäyksenä sen verrran että omalla kohdalla tuota etukuormaintraktoriin sisäänpomppimista vähentää se että käyttövipu on vasemmalla puolella joten ovesta yltää hyvin käyttämään kuormaajaa ilman että täytyy hyttiin aina kiivetä(oikealta puolelta kun hyttiin ei mennä eikä muutenkaan mitään tehdä).No tämä tuskin auttaa aloittajaa valinnassa mutta kaiken kaikkiaan nuo sg2 hyttiset jonnikat on ihan kelpo pelejä ja tuo hydraulipuoli niissä on mielestäni todella hyvä ja laadukas.

marko h

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2
kyllä minä kattelisin casen 4230-4240 mallia vaikka tossa edellä niitä tossa moitittiikin.naapurissa oli tommonen 4230 etukuormaimen kanssa millä oli ajettu kun talosta lähti yli 11000h 3 kertaa kytkin laitettiin koko aikana mutta siinä talossa se etukuormain oli kovassa käytössä ja poikien harjotus traktorina,itsekkin tuli siihen muutama tunti ajettua kun sillä vedettiin paalin muovittajaa
mulla itellä oli 4240 ite ajoin siihen 6000h yhen kerran kytkin,etuakseliin olkatappien laakerit ja laturin uusin koko aikana mulla kans oli koneessa  etukuormain ja keväällä levikepyörät joka nurkassa eli kyllä kovia koneita, kestäviä, ketteriä

Movado

  • Vieras
casen 4240 plus versio on parempi vanhemmat on heikko rakenteisia - samat osat kuin 60 hv konees ja teho voi olla ruuvattu yli 110 hv

PR

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 715
Aika jännä miten käyttökokemukset menee ristiin.Omat kokemukset tuosta jd 2850 vaihteiston sopivuudesta kuormainkäyttöön on hyvät.Tuo vaihteisto sopi ainakin omalla kohdalla erinomaisesti kuormaamiseen kun hidas ja pakki oli samassa linjassa joten toimi kuin mekaaninen suunnanvaihdin(3 sisään ja sitten hidaseteen/pakki kertojalla).Tarkka tuo vaihteisto toki käytöltään on eli kertojan oikea-aikainen vaihtaminen tekee työstä sujuvaa.Tosi on että tuota rattia joutuu lykkäämään aina pois tieltä kun kulkee ulos mutta kun siitä tulee rutiini ei sitä edes huomaa kun sen ratin viskaa ylös pois tieltä.Sen taas kyllä huomaa kun menee johonkin muuhun traktoriin jossa ohjauspyörää ei saa säädettyä yhtä helposti tai säädettyä ollenkaan oikeaan asentoon,on kyllä aika surkeaa ajaa kun ratti on surkeassa asennossa.Uudemmissakin jontikoissa tulee se ratti heitettyä ylös kun kulkee ulos ja sisään.Pieni on se vaiva lykätä tuo ratti pois tieltä verrattuna siihen että joutuu kurottelemaan tai muuten ajamaan huonossa asennossa vain sen takia ettei ergonomiaa ole suunniteltu kunnolla vaan joku ulos ja sisään kulkeminen menee tuon hyvän ajoasennon edelle(tässä viittaan edelleen tuohon helppoon ratin kääntämiseen pois tieltä eli kulku ei ole ongelma).Vielä lisäyksenä sen verrran että omalla kohdalla tuota etukuormaintraktoriin sisäänpomppimista vähentää se että käyttövipu on vasemmalla puolella joten ovesta yltää hyvin käyttämään kuormaajaa ilman että täytyy hyttiin aina kiivetä(oikealta puolelta kun hyttiin ei mennä eikä muutenkaan mitään tehdä).No tämä tuskin auttaa aloittajaa valinnassa mutta kaiken kaikkiaan nuo sg2 hyttiset jonnikat on ihan kelpo pelejä ja tuo hydraulipuoli niissä on mielestäni todella hyvä ja laadukas.

Tarkennuksena omiin kokemuksiini etukuormaimellisesta kahdeksankymmenluvun puolenvälin 2850 ja muutamasta muustakin tynnyrikopillisesta aikalaisesta. Ainakin ko. koneessa oli vaihdevivut aika väljiä. Aikojen alussahan noissa on ollut kait munakepit. Lattialla on peltilappu niiltä ajoilta muistona. Muutamalla tangolla ja nivelellä on sitten kepit siirretty sivukonsoliin. Yleinen systeemi toki aikakauden koneissa ja on kait korjattavissa. Omassa natikassakin on muuten pakki ja hidas samassa linjassa eikä ole kepit pahemmin väljistynyt. Kepit on kyllä melko pitkät XL hytissä ja pakki on edessä.

Rattihomman kuvasitkin, niin kuin se on. Mukava ajaahan se on. Sitä en kiistä.  :)

prut

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 48
Miltäs kuulostaisi
- Valtra 900 (ei kummempia lisävarusteita)
- 5500h (kytkinremppa tehty)
- etukuormain (Valtra) + 2 kauhaa
- 17.500 alv0

Hempo23

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 99
900 kaksipiippuinen kone, olemukseltaan kohtuu näppärä ja hyvä ek-kone, mutta ohjaamoltaan täysi susi. Hydrauliikan vipu naurettavassa paikassa, kopissa ahdasta, ulosoton keppi h****tin raskas käyttää. Vaihteistoremppaa on monessa 900 tehty.

Itse ottaisin mielummin 605/655 valmetin tai jonkin muun vaihtoehdoista. Tuleehan tuollakin tietysti hommat tehtyä.

IsoK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 307
Miltäs kuulostaisi
- Valtra 900 (ei kummempia lisävarusteita)
- 5500h (kytkinremppa tehty)
- etukuormain (Valtra) + 2 kauhaa
- 17.500 alv0

Ei varmaankaan mikään huono vaihtoehto. Jos vaan muuten on asiallisessa kunnossa. Kaverilla tollanen oli ja itsekin sillä ajelin jonkin verran, ei mitenkään ergonomisesti paras kone mutta pärjää kyllä. Jotain pikkuvikoja sähköpuolella oli ja vaihteistoon tuli joku suurempi vika 3000h:n kohdalla, sitten menikin vaihtoon.

Loordi Fordson

  • Vieras
Olen tässä muutaman viikon etsiskellyt uutta (käytettyä) etukuormaintraktoria. Olisin kiitollinen asiallisista omiin kokemuksiin perustuvista kommenteista. Jotta osaisitte suhteuttaa mielipiteenne oikein, tässä hiukan kuvausta siitä mihin konetta pääasiallisesti käytetään:

- pieni hevostila (14 hevosta / 10 ha laitumia)
- säilöheinäpaalien, heinän, turpeen ja turvelannan siirtelyä
- laitumien siistimistä niittosilppurilla
- nurmen uusimista n. 3 ha / vuosi
- turvelannan levitystä pellolle
- ratsastuskentän lanausta ja kastelua 3.5 m3 vesikärryllä
- konetta käytetään n. 1-2h/päivä

Kyse ei siis ole satojen hehtaarien vuosittaisesta peltotyöstä eikä siitä, että istuisin koneessa päivät pitkät. Hinnan pitää olla ehdottomasti alle 20.000€ (alv0).

Tässä lista muutamasta koneesta satunnaisessa järjestyksessä, joita olen tähän mennessä löytänyt (mitään niistä en ole vielä käynyt katsomassa):

JD 3050 (v.1990, 4700h, 17500€)
- http://www.nettikone.com/716208

Fiat 110-90 (v.2003, 3200h, 20000€)
- http://www.nettikone.com/734312

Valmet 605 (v.1990, 2500h, 19500€)
- http://www.nettikone.com/730848

Ford 7610 MarkII (v.1986, 5600h, 12900€)
- http://www.nettikone.com/723562

Valmet 655 (v.1991, 4400h, 19600€)
- http://www.nettikone.com/728535





Jontikka 3050: Kopin ovi voi repsahtaa saranoissaan, vaihteistossa seger-renkaita vaihtoon ??, ellei kalliimpaa, laakeriviat seurauksena jne. , ei ongelmaa jos vaihdettu. Veto-ja nostovarret heikohkot traktorin kokoon nähden. Ketterä,kohtuu kulutus, matalaviritteinen kutosvääntäjä, jossa hiljainen ohjaamo, hydr. edistyksellinen. Luja kone....

Ford 7610: Vuosimalliin -8/1987 asti moottorilohkoissa ongelmaa ( alkaen -9/1980), nesteiden kunto a ja o. etuakselin kantavuus ei yllä myöhempien Carraro-akseleiden tasoille, vm. -86 ZF-akselilla, vuosimalleissa -81-84 kaiketi vielä heikompi. Vaihteistossa käytöstäkin johtuen vivusto-ongelmia. Vanhemmiten voa-pääakselin boorit menee, käyttö ratkaisee ja miten voimanottoa käytetään , sama pätee VOA:n jarruun. Moottori tehoikkain sen ajan Ford nelonen,kohtuu kulutus,  ulkomitat kohtuulliset, korkeuskin, tehokas hydr., hydr. lohkojen toiminta edistyksellinen, 2-toim.-1-toimin.-uiva ja pito-asennot löytyy kaikista lohkoista ja kolme pumppua, tuotto nostol. ja ulkop. 69 l/min., kytkin 330 mm, kestävä, ohjaamo hiljainen, jäykkä kytkin ja mekaaninen ajojarrujen käyttö, hyvä valovarustus, todella ketterä, miinuksena kuorman vedossa saattaa pomppia, lyhyt akseli väli 225 cm ? Mutta luja kone, jos moottori ok.....Perä ja vaihteisto etenkin.

Valmet 605 ja 655: Moottoreissa se nesteöljysekoitus, remontit kai takanapäin jo, yleensä takuuseen. Vaihteistossa riesoja enemmänkin.Synkrot, laakerit ja akselit. Ikävintä tuntien kasvaessa etenkin  melu. Viimeiset kuitenkin parempia, ekat Volvo BM Valmetit, aivan eri koneita. Etuakselina Sige parempi. Pärjää kun tietää mitä varoo näissä. Ohjaamo oli oikea ensimmäinen metsäohjaamo. 605:n 3-pyttyinen kone antaa ainakin ääntä, parempi vaihtoehto 655 ja turbolla. Luotettavuus heikompi  mitä Mezzo, Hitech.....

Fiat 100-90: Moottori ihan ok, kierroskone. Pellit ruostuu ennen 1988 malleja. Marellin sähkölaitteet ala-arvoisiakin, vaihteiston planeetta-akselit pettää joskus ja kallista, etuakselissa hammaslukko vuoteen 1994 asti, siis Fiatagrina, tiukassa paikassa hajalle, automaattinen kun on, etenkin kuormaimella. Ahdas ohjaamo, näkyvyys sivuille ja taakse on mitä on, hiljainen verrattuna noihin Valtroihin. Hankala voa:n käyttö verrattuna näihin muihin, mek. kytkentä ja parikytkin kun on. Muissa hydr., Valmetissa sähköhydr. Fiiussa ajo-voa. Kankeampi muita, etenkin yhdellä ohj. sylinterillä varustetut. Hydr. pumppuja vaihtoon, ei onneksi kallis. Luja kone kuitenkin...

Eli ehkä oma järjestys: JD tai Ford, ja Fiat tasapäin, sitten Valtrat.....

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Valtralla näky olevan tuollainen 6810 foordi (-91 mk III) vilan kuormaimella myynnissä. Ainakin päällepäin tosi komea peli ja hintakin alle 20000. kommenteja ?

EDIT: mallimerkintä meinas mennä vähän metsään.

Noita näytti olevan jopa kaksin kappalein etukuormaajalla ja toisessa kai jopa pikavaihde

Viimeksi muokattu: 15.04.09 - klo:21:48 kirjoittanut Hervast

A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

PR

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 715
http://www.nettikone.com/736242

Siisti perusvalmetti, ei tosin alv-vähennysoikeutta.


http://www.nettikone.com/725832

Menee budjetista ylitse, mutta kanssa siisti.

Kummassakaan toki ei ole suunnavaihtajaa. Sellaista on tosiaankin tuohon talousarvioon hiukan vaikeaa löytää. Kytkimen käyttöpakko ei sinällään ole ongelma, koska varsinkin ahtaissa tiloissa sitä on kumminkin käytettävä. Oli suunnanvaihtajaa tai ei.

Jaa tommosen voisi saada tinkaamalla pariinkymppiin alvilla.

http://www.nettikone.com/725975

Mutta tyypillisesti nämä kiinnostavimmat koneet on aina jossain huitsinvitussa.  :D

Viimeksi muokattu: 15.04.09 - klo:23:34 kirjoittanut PR

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8362
Valmet 605 ja 655: Moottoreissa se nesteöljysekoitus, remontit kai takanapäin jo, yleensä takuuseen. Vaihteistossa riesoja enemmänkin.Synkrot, laakerit ja akselit. Ikävintä tuntien kasvaessa etenkin  melu. Viimeiset kuitenkin parempia, ekat Volvo BM Valmetit, aivan eri koneita. Etuakselina Sige parempi. Pärjää kun tietää mitä varoo näissä. Ohjaamo oli oikea ensimmäinen metsäohjaamo. 605:n 3-pyttyinen kone antaa ainakin ääntä, parempi vaihtoehto 655 ja turbolla. Luotettavuus heikompi  mitä Mezzo, Hitech.....

[
Esilläolleissa loppupäänkoneissa kaikki nuo viat korjattu jo ennen valmistusta:
Sylinteriputken tiivistys parempi, synkrot paremmat ym
Täälläpäin useampi tuollaine ja menneet yli 10000 tuntia pelkillä lämmityslaitteen moottorin vaihdoilla.
Mystinen kesälaatumies

115

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 262
Vieläkös noissa vm.95- ja uudemmissa Fiat Agreissa on etuakselissa hydraulinen jarru? ::) Kohtalaisen hyvä pysähtymään.
Joko alkaa uusi kone olemaan valittuna?

Hiippailija

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 94
Vieläkös noissa vm.95- ja uudemmissa Fiat Agreissa on etuakselissa hydraulinen jarru? ::) Kohtalaisen hyvä pysähtymään.
Joko alkaa uusi kone olemaan valittuna?

Onko satakymppiin joskus saanu nelipyöräjarrut?!