Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: prut - 09.04.09 - klo:14:18

Otsikko: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: prut - 09.04.09 - klo:14:18
Olen tässä muutaman viikon etsiskellyt uutta (käytettyä) etukuormaintraktoria. Olisin kiitollinen asiallisista omiin kokemuksiin perustuvista kommenteista. Jotta osaisitte suhteuttaa mielipiteenne oikein, tässä hiukan kuvausta siitä mihin konetta pääasiallisesti käytetään:

- pieni hevostila (14 hevosta / 10 ha laitumia)
- säilöheinäpaalien, heinän, turpeen ja turvelannan siirtelyä
- laitumien siistimistä niittosilppurilla
- nurmen uusimista n. 3 ha / vuosi
- turvelannan levitystä pellolle
- ratsastuskentän lanausta ja kastelua 3.5 m3 vesikärryllä
- konetta käytetään n. 1-2h/päivä

Kyse ei siis ole satojen hehtaarien vuosittaisesta peltotyöstä eikä siitä, että istuisin koneessa päivät pitkät. Hinnan pitää olla ehdottomasti alle 20.000€ (alv0).

Tässä lista muutamasta koneesta satunnaisessa järjestyksessä, joita olen tähän mennessä löytänyt (mitään niistä en ole vielä käynyt katsomassa):

JD 3050 (v.1990, 4700h, 17500€)
- http://www.nettikone.com/716208

Fiat 110-90 (v.2003, 3200h, 20000€)
- http://www.nettikone.com/734312

Valmet 605 (v.1990, 2500h, 19500€)
- http://www.nettikone.com/730848

Ford 7610 MarkII (v.1986, 5600h, 12900€)
- http://www.nettikone.com/723562

Valmet 655 (v.1991, 4400h, 19600€)
- http://www.nettikone.com/728535



Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: dmem - 09.04.09 - klo:14:43
Nuo Valmetit on ainakin ominaisuuksiin nähden järjettömän hintaisia. Fiat ja JD turhan isoja noin pieneen käyttöön.

Osta Ford 7610. Tehokas hydrauliikka ek-käyttöön. Hintakin on halvin.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: natikka - 09.04.09 - klo:14:46
annan äänen viiatille.....
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: mike - 09.04.09 - klo:15:16
Jep,ääni viiatille tai Valmet jos tulee ruuvipuristin kaupan päälle.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: icefarmer - 09.04.09 - klo:16:50
Jep,ääni viiatille tai Valmet jos tulee ruuvipuristin kaupan päälle.
olet selvästi kokenut konemies, ku olet sulkenu verkut kokonaan pois ;) ;) ;D ;D. kovia peruskoneita nuo kaikki, valmetin hytti kyllä ylivoimanen, ei tosin väliä noilla käyttötunneilla
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: IsoV - 09.04.09 - klo:16:51
Mun mielestä ei ole kuin kaks vaihtoehtoa,605 tai 655 Vallu.Noi kutoskoneet kannattaa heti unohtaa.Tuohon sun käyttöön 605 tuntuis aikas passelita peliltä ja on pieniruokainen. 655:ssa olis turbiinikytkin joka olis mukava ek käytössä.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: Movado - 09.04.09 - klo:17:14
Kriteerit tarvittaisiin
jos ostat suoralla ostolla niin pudottava OVH hintaa

1 Ketterä neloskone tai kolmos turbo, kuutoset voi unohtaa
2 Turbo, ei tosin pakollinen
3 Onko hytin korkeudella väliä ?
4 Hyvä käyntiin lähtö
5 hydaliikka pumpun tuotto suurin - kuormaajaa ei tarvitse sitten odotella
6 Suunnan vaihdin EK työssä hyvä ( hydaalinen  :) ? eurot taitaa   estää ?)
7. Mitä muuta toivetta ?

miten olis 6000 sarjan John Deere = hyt suunan vaihto - 4 pikavaihdetta? vois yltää juuri ja juuri
http://www.konedata.net/Traktorit/jd6200SE.htm
http://www.konedata.net/Traktorit/jd6100.htm

En valitsisi noista konetta sun hommiisi

Mikähän siinä on, kun nuo käytetyt valmet/valtrat on niin kalliita ja niillä on ajettu noin puolta enemmän kuin muilla ??? ??? ???


Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: apilas - 09.04.09 - klo:17:17
noille töille riittää joku 502 saman kokoluokan takapotku vallan mainiosti :-*
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: Movado - 09.04.09 - klo:17:24
noille töille riittää joku 502 saman kokoluokan takapotku vallan mainiosti :-*

Oikeassa olet.
Tosin EK hommat käy nelivedolla -ja mitäs jos tasausvaraus olisi pakko purkaa - sekulointia älkää vastakko. 
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: apilas - 09.04.09 - klo:17:41
noille töille riittää joku 502 saman kokoluokan takapotku vallan mainiosti :-*

Oikeassa olet.
Tosin EK hommat käy nelivedolla -ja mitäs jos tasausvaraus olisi pakko purkaa - sekulointia älkää vastakko. 

vanha farmin takakuormaaja riittää noil ajoille myös :-*
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: masa90 - 09.04.09 - klo:19:10
kyllä nuista vaihtoehdoista ehottomasti voorti. valmetit kyllä ois varmasti kestäviä mutta kun ovat niin prkleen kalliita. en kyllä usko etteikö kaikki muutkin kestä noin kevyen käytön. jos ite oisin ostamassa niin voisin jopa ostaa zetorin. ainakii halpa ja suht kestävä.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: Konehemmo - 09.04.09 - klo:19:29
Joo vaikka vallumiehinä suosittelen.. Nop jaa turha sannookkaa mutta kalliitan on. Voorti ois halapa ainaski. Muuten suosittelen valtroja, ennen oli 655 ja jänismalli, ei keinu ihan hillittömästi maantieajossa. tais olla vika renkaissa kyl.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: maraani - 09.04.09 - klo:19:35
Mun mielestä ei ole kuin kaks vaihtoehtoa,605 tai 655 Vallu.Noi kutoskoneet kannattaa heti unohtaa.Tuohon sun käyttöön 605 tuntuis aikas passelita peliltä ja on pieniruokainen. 655:ssa olis turbiinikytkin joka olis mukava ek käytössä.

Casea ei ollu joukossa niin kyl mää näistä ottaisin tuolla budjetilla Valmetin. Ja sen punaisen vaikka värillä ei ookaan väliä...

Samassa hintaluokassa pari vuotta sitten meille tuli 90-luvun puolivälin Maxxumi. Oli tuntien, renkaiden ja kuormaimen kunnon vuoksi hinta tuossa haarukassa. Kop kop ei oo isoa remonttia vielä tehty, edessä vasta...renkaat ostettu. Mut eipä ookaan ainoa traktori, uusin tosin -  ketterämpiä nelosia talossa on parikin.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: koivumaki - 09.04.09 - klo:19:45
toi 655 turbiini vois olla etukuormaajakäytössä hyvä,kunhan ei ahnehdi kauhiaa kauhaa.
Muuten 110-90.
Tee 655:stä tarjous.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: nautafarmari - 09.04.09 - klo:20:47
Olen tässä muutaman viikon etsiskellyt uutta (käytettyä) etukuormaintraktoria. Olisin kiitollinen asiallisista omiin kokemuksiin perustuvista kommenteista. Jotta osaisitte suhteuttaa mielipiteenne oikein, tässä hiukan kuvausta siitä mihin konetta pääasiallisesti käytetään:

- pieni hevostila (14 hevosta / 10 ha laitumia)
- säilöheinäpaalien, heinän, turpeen ja turvelannan siirtelyä
- laitumien siistimistä niittosilppurilla
- nurmen uusimista n. 3 ha / vuosi
- turvelannan levitystä pellolle
- ratsastuskentän lanausta ja kastelua 3.5 m3 vesikärryllä
- konetta käytetään n. 1-2h/päivä

Kyse ei siis ole satojen hehtaarien vuosittaisesta peltotyöstä eikä siitä, että istuisin koneessa päivät pitkät. Hinnan pitää olla ehdottomasti alle 20.000€ (alv0).

Tässä lista muutamasta koneesta satunnaisessa järjestyksessä, joita olen tähän mennessä löytänyt (mitään niistä en ole vielä käynyt katsomassa):

JD 3050 (v.1990, 4700h, 17500€)
- http://www.nettikone.com/716208

Fiat 110-90 (v.2003, 3200h, 20000€)
- http://www.nettikone.com/734312

Valmet 605 (v.1990, 2500h, 19500€)
- http://www.nettikone.com/730848


Tuohan yllä oleva ei oo pahan hintanen, vuoden  vanha kuormaaja. Fiatti liian kankea noihin hommiin, mitehän noihin 100-90 laitetaan kuormaajia.  ???



Ford 7610 MarkII (v.1986, 5600h, 12900€)
- http://www.nettikone.com/723562

Valmet 655 (v.1991, 4400h, 19600€)
- http://www.nettikone.com/728535




Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: Hiippailija - 09.04.09 - klo:21:52
Olen tässä muutaman viikon etsiskellyt uutta (käytettyä) etukuormaintraktoria. Olisin kiitollinen asiallisista omiin kokemuksiin perustuvista kommenteista. Jotta osaisitte suhteuttaa mielipiteenne oikein, tässä hiukan kuvausta siitä mihin konetta pääasiallisesti käytetään:

- pieni hevostila (14 hevosta / 10 ha laitumia)
- säilöheinäpaalien, heinän, turpeen ja turvelannan siirtelyä
- laitumien siistimistä niittosilppurilla
- nurmen uusimista n. 3 ha / vuosi
- turvelannan levitystä pellolle
- ratsastuskentän lanausta ja kastelua 3.5 m3 vesikärryllä
- konetta käytetään n. 1-2h/päivä

Kyse ei siis ole satojen hehtaarien vuosittaisesta peltotyöstä eikä siitä, että istuisin koneessa päivät pitkät. Hinnan pitää olla ehdottomasti alle 20.000€ (alv0).

Tässä lista muutamasta koneesta satunnaisessa järjestyksessä, joita olen tähän mennessä löytänyt (mitään niistä en ole vielä käynyt katsomassa):

JD 3050 (v.1990, 4700h, 17500€)
- http://www.nettikone.com/716208

Fiat 110-90 (v.2003, 3200h, 20000€)
- http://www.nettikone.com/734312

Valmet 605 (v.1990, 2500h, 19500€)
- http://www.nettikone.com/730848


Tuohan yllä oleva ei oo pahan hintanen, vuoden  vanha kuormaaja. Fiatti liian kankea noihin hommiin, mitehän noihin 100-90 laitetaan kuormaajia.  ???



Ford 7610 MarkII (v.1986, 5600h, 12900€)
- http://www.nettikone.com/723562

Valmet 655 (v.1991, 4400h, 19600€)
- http://www.nettikone.com/728535





Vai vielä viiatti kömpelö? Ainakin huomattavasti ketterämpi kun foortti,alkaa se viiattikin kääntymään kun ottaa rajotinpultit pois..
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: heinänen - 09.04.09 - klo:22:07
605 jos ei raskaita töitä, ketterä ja kestävä.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: Make - 09.04.09 - klo:22:14
655 saa samalla hinnalla. On turbiinikytkin ketjut ja paripyörät. Tuntejakaan ei kauheasti oo.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: prut - 09.04.09 - klo:22:48
Kiitos asiallisista kommenteista! Oli mukava huomata, että turha paskan jauhanta puuttui vastauksista melkein kokoaan. Loistavaa !!!

Nyt minulla on Valmet 502, jolla melkein kaikki hommat siedettävästi hoituvat, mutta sen teollisuuskuormain on niin painava ja etupyörät niin pienet, että traktorin kanssa ei ole asiaa pellolle vähänkään pehmeämmällä kelillä. Siksi olen tätä vaihtoa tekemässä.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: prut - 10.04.09 - klo:00:15
Mitenkäs luulette. Pärjäisikös tällä alussa luetelluissa hommissa. Tehoja kun ei ole kuin 60hv. Muuten siistin näköinen kone kyllä (.. ja taas kallis).

Valtra 600 (v.2001, 4300h, 19600€)
- http://www.nettikone.com/728023
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: IsoK - 10.04.09 - klo:03:06
Mitenkäs luulette. Pärjäisikös tällä alussa luetelluissa hommissa. Tehoja kun ei ole kuin 60hv. Muuten siistin näköinen kone kyllä (.. ja taas kallis).

Valtra 600 (v.2001, 4300h, 19600€)
- http://www.nettikone.com/728023
[

Kyllä tolla Valtturillakin varmaan pärjäilisi, kun ei noi hommat niin kauheen raskaita ole. Muuten olisin kyllä fiiun puolella, täysin perustekniikkaa ja aika varma tapaus.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: rene - 10.04.09 - klo:06:40
Täältäkin ääni fiiatille, jos se vain sopii sun käteen. On kuitenkin traktorin kokoinen ja tehoinen kun sellaista kuitenkin välillä tarvii. Uskaltaa ostaa vaikka vanhemmankin kunhan on siistikuntoinen. Suosittelen kyllä kaikki jontikat ja foorttit unohtamaan, ne on merkkiuskollisten härpäkkeitä. Vaikka ei toki ford ainakaan huono ole.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: Movado - 10.04.09 - klo:09:04
Täältäkin ääni fiiatille, jos se vain sopii sun käteen. On kuitenkin traktorin kokoinen ja tehoinen kun sellaista kuitenkin välillä tarvii. Uskaltaa ostaa vaikka vanhemmankin kunhan on siistikuntoinen. Suosittelen kyllä kaikki jontikat ja foorttit unohtamaan, ne on merkkiuskollisten härpäkkeitä. Vaikka ei toki ford ainakaan huono ole.

Eikös fodissa ole se kytkin akseli ongelma ja sylinteri lohko vikoja aika näppärä kone muuten - hydaliikkan tuotto 69 L 
Fiat ( paitsi siniset turkissa tehdyt ) on kestävämpi mutta olisko liian suuri?

http://www.konearena.fi/jetspeed/portal/showMachine2.psml?machine_ad_id=56573 
Jos tuosta tekisi tarjouksen paljollako lähtis ?
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: evvk - 10.04.09 - klo:09:20
ainakaan 6610 (mk3) ei ollu etukuormain käyttöön... ristikoita meni eestä paaluja siirrellessä... kun sopivasti paino tullee vain toiselle eturenkaalle...
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: apilas - 10.04.09 - klo:10:58
siis ei helv 10ha tilalle kauhia nelivetopöksy itteasiassa 10ha riittää 35 massikka ja renki takakuormain,maikki tulee talkoilla ajaa jos pääsee isännän kanssa ratsastamaan ;D


http://www.youtube.com/watch?v=6gvQRWgCpfk (http://www.youtube.com/watch?v=6gvQRWgCpfk)

maikki yön touhussa ;D
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: natikka - 10.04.09 - klo:11:02
kyllä raktoris pitää reserviä olla ;D, osta se viiatti vaan. itte kyllä ostaisin vaikka ei olisi kuin 2ha. jos ei muuten niin sitte harrastepeliksi.

niin tosiaan, jos oikeasti paljon EK-hommaa niin kannattaa harkita kyllä 5100-sarjan maksumia. jaa mutta, niitä ei taira saarakkaan tohon 20t€
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: loulap - 10.04.09 - klo:11:19
Fiiatin myös itse valitsisin: ainoa oikea neliveto. Hytti kyllä ahtaan puoleinen (jos oot yli 180 centtinen),
ja huonohko näkyvyys, tehot kyll riittää. Sul riittäis 80-90 etukuormaimella olis kutos fiiiua ketterämpi.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: Petri - 10.04.09 - klo:11:29
kyllä raktoris pitää reserviä olla ;D, osta se viiatti vaan. itte kyllä ostaisin vaikka ei olisi kuin 2ha. jos ei muuten niin sitte harrastepeliksi.

Eiköhän tässä ole kiteytettynä se oleellinen. Itsellä on noin 50 ha viljelyssä (heinää, viljaa) ja ykköskoneessa 82 hepoa. Ei ole tarkoitus siirtyä seuraavaan kokoluokkaan. No, jos rahamassi joskus sallii, niin ehkä 10 hv lisää lautasäkeelle ja nuorrutetaan alle 20 vuotta vanhaksi.

Petri

"puolen hehtaarin metsä"
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: Casettaja - 10.04.09 - klo:11:35
Tuohon 20000 Alv.0% saa jo 6000-sarjan Valmettiakin.
Samoin L-sarjan NH:ta.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: Make - 10.04.09 - klo:11:43
Fiiatin myös itse valitsisin: ainoa oikea neliveto. Hytti kyllä ahtaan puoleinen (jos oot yli 180 centtinen),
ja huonohko näkyvyys, tehot kyll riittää. Sul riittäis 80-90 etukuormaimella olis kutos fiiiua ketterämpi.
Miten tuo on oikeampi neliveto kuin muut?
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: Movado - 10.04.09 - klo:11:55
Fiiatin myös itse valitsisin: ainoa oikea neliveto. Hytti kyllä ahtaan puoleinen (jos oot yli 180 centtinen),
ja huonohko näkyvyys, tehot kyll riittää. Sul riittäis 80-90 etukuormaimella olis kutos fiiiua ketterämpi.
Miten tuo on oikeampi neliveto kuin muut?

Viittaa varmaan nelivedon lukko / pakka luistaa

http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=9339.0
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: dmem - 10.04.09 - klo:12:12
Ei sitä kyllä kovin pienellä pärjää: http://www.youtube.com/watch?v=qFj2looSvG8
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: nautafarmari - 10.04.09 - klo:15:31
kyllä raktoris pitää reserviä olla ;D, osta se viiatti vaan. itte kyllä ostaisin vaikka ei olisi kuin 2ha. jos ei muuten niin sitte harrastepeliksi.

niin tosiaan, jos oikeasti paljon EK-hommaa niin kannattaa harkita kyllä 5100-sarjan maksumia. jaa mutta, niitä ei taira saarakkaan tohon 20t€


Ei muuta ku fentti tilaukseen, ja 900 sarjaa, nii on laajennusvaraakin peltopuolella, eikä lopu reservi ihan heti kesken.  :D
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: rene - 10.04.09 - klo:16:56
Fiiatin myös itse valitsisin: ainoa oikea neliveto. Hytti kyllä ahtaan puoleinen (jos oot yli 180 centtinen),
ja huonohko näkyvyys, tehot kyll riittää. Sul riittäis 80-90 etukuormaimella olis kutos fiiiua ketterämpi.
Minusta 80-90 on niin heikko harrastepeli 100-90:iin verrattuna että ei kannata sekaantua. Lisäksi olen varma että 100-90:in käyttöarvo säilyy pitkään eikä arvo tipu.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: 115 - 10.04.09 - klo:17:20
Fiattia voisin kanssa kannattaa. -95 vuosimallista asti etuakselin "lukkona" taitaa olla kitkajarru. Sitä vanhemmissa automaattinen hammaslukko, kitkajarru ei katko vetareita ek käytössä, mutta ei ehkä niin pidä kun tarvitsee. Jos sillä käytössäsi on merkitystä.
Suurin pakki aika nopea, mäkisillä pelloilla  ei aina jaksa kulkea. Ketterähän tuo on ja kokoisekseen pieni, kuin myös 5100 sarjan maksumit.

Winnereitä saa varmaan samaan hintaan mutta yleensä ovat resuja ja paljon ajettuja eivätkä taida ainakaan kestävämmässä maineessa olla. :-\
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: Timon - 10.04.09 - klo:22:57
Naapuris olisi kohtuullinen 63oo Valtra Ismen kuormaajalla myynnis tarpeettomana ja olisi kauhojakin lisäksi mukaan...
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: Tuumaaja - 11.04.09 - klo:11:46
Tuon fiiatinkanssa varmaan pärjäilee kunhan muistaa että sähkövaivat,kytkin,laturi,startti ja hydepumput kulutustavaraa joka monenkin fiiukuskin mielestä ovat ominaisuuksia eikä vikoja  ;D ;D
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: realisti - 11.04.09 - klo:12:47
erikoista, miksi kukaan ei kehu jontikkaa? No minäpä annan äänen jontikalle. Hillittömän kestävä ja ketterä. Hyttikin on siedettävä kunhan tottuu siihen että kuljetaan etuseinän kautta. Takanäkyvyys paras, kestää kuormaimen.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: Hiippailija - 11.04.09 - klo:13:35
Olen aivan samaa mieltä sg2 kopista,paras koppi noista,jos ei tarvi metässä ajaa,ja koko perhettä mukana kulettaa.. Ovista se saattaa alkaa vetää,tuontikoneissahan ei tätä ongelmaa ole,koska ei oo kun yksi ovi. Suomen direktiivit aikoinaan vaan määränny että pitää olla kaksi ovea.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: natikka - 11.04.09 - klo:14:13
Tuon fiiatinkanssa varmaan pärjäilee kunhan muistaa että sähkövaivat,kytkin,laturi,startti ja hydepumput kulutustavaraa joka monenkin fiiukuskin mielestä ovat ominaisuuksia eikä vikoja  ;D ;D
noikin niin harvinaasia ettei kannata sen takia jättää ostamata.... sähkövaivat ehkä kaikkista suurin viiatin moite. :-\
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: Halliorja - 11.04.09 - klo:16:07
Fordi ehottomasti, hyvä ja kestävä perusraktori, jää vielä rahaa muuhunkin jos kalliimpaan vaihtoehtoosi vertaa. Hydrauliikassa tuottoa tarpeeksi etukuormaajalle ja mukava ja lämmin hytti, osat helposti saatavilla ja helppo korjata. Kauniin sininen väri.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: IsoK - 11.04.09 - klo:19:32
Fiiatin myös itse valitsisin: ainoa oikea neliveto. Hytti kyllä ahtaan puoleinen (jos oot yli 180 centtinen),
ja huonohko näkyvyys, tehot kyll riittää. Sul riittäis 80-90 etukuormaimella olis kutos fiiiua ketterämpi.

Olen melkein 190 pitkä ja painookin toistasataa jonkin matkaa ja hyvin olen mahtunut fiiattiin sisälle ja välillä on vanha isäntäkin mukana. Eli ei kauheen ahdas mutta ei siellä mitään ylimääräistä pysty kuljettaankaan.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: Konehemmo - 11.04.09 - klo:19:35
sähkövaivat ehkä kaikkista suurin viiatin moite. :-\
[/quote]



Pertskules oisitpas tokassu tuon vuos sitten tai oisin tehny käyttäjän tänne aikasemmin ni ei ois ehkä tullu hommattua viiuu.. Talavella siitä kyllä korjattiin vähä sähkövikoja..
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: HöPö-HeSSu - 11.04.09 - klo:20:35
kyllä kannattaa massikkaakin harkita niissä kestävä moottori ja voimansiirto. nostolaite on tarkka verrattuna valmettiin
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: Pappa - 11.04.09 - klo:23:42
kyllä kannattaa massikkaakin harkita niissä kestävä moottori ja voimansiirto. nostolaite on tarkka verrattuna valmettiin
Kyllä Valmet 655 sähkönostolaite on yhtä tarkka

Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: +200 - 12.04.09 - klo:09:50
kyllä kannattaa massikkaakin harkita niissä kestävä moottori ja voimansiirto. nostolaite on tarkka verrattuna valmettiin
Ei kannata harkita massikkaa ;D ;D
Ääni Fiiulle.Siinon se hartiaklikklakkiki,ei tartte tinailla ;D ;D
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: natikka - 12.04.09 - klo:10:50
joo, ja peukalohon kasvaa kunnon haba ;D. kyllä emäntä sitte taas tykkää ;)....
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: prut - 12.04.09 - klo:11:54
Kiitoksia vielä kaikille, että olette kertoneet mielipiteitänne. 502 Valmettini on nyt 99% todennäköisyydellä myyty, joten ensi viikonlopun aikana täytyy valita seuraaja (ilman traktoria on hankala tulla toimeen, vaikkeivat ne minun hommani niin massiivisia olekaan).

Sellainen mielikuva minulle on annetuista kommenteista tullut, että minun keveiden hommieni kannalta kaikilla koneilla pärjäilee eli mikään ei ole aivan surkea valinta. Niissä on sitten omat hyvät ja huonot puolensa. Asiaan tietysti sitten vaikuttaa merkittävästi se kun pääsee katsomaan itse koneiden kunnon paikan päällä ja saa tuntuman siitä kuinka ne itselle sopivat. Oleellista on myös se mikä on myyjän lopullinen hinta.

Ehkäpä tässä vielä viikon aikana joitain uusiakin ehdokkaita löytyy. Koneen haku on koko ajan päällä ...
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: Movado - 12.04.09 - klo:13:44
Kiitoksia vielä kaikille, että olette kertoneet mielipiteitänne. 502 Valmettini on nyt 99% todennäköisyydellä myyty, joten ensi viikonlopun aikana täytyy valita seuraaja (ilman traktoria on hankala tulla toimeen, vaikkeivat ne minun hommani niin massiivisia olekaan).

Sellainen mielikuva minulle on annetuista kommenteista tullut, että minun keveiden hommieni kannalta kaikilla koneilla pärjäilee eli mikään ei ole aivan surkea valinta. Niissä on sitten omat hyvät ja huonot puolensa. Asiaan tietysti sitten vaikuttaa merkittävästi se kun pääsee katsomaan itse koneiden kunnon paikan päällä ja saa tuntuman siitä kuinka ne itselle sopivat. Oleellista on myös se mikä on myyjän lopullinen hinta.

Ehkäpä tässä vielä viikon aikana joitain uusiakin ehdokkaita löytyy. Koneen haku on koko ajan päällä ...

Hieno homma, jos saat vanhan pois alta.
Käteis ostaja on kuningas.   
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 12.04.09 - klo:16:02
Sellainen mielikuva minulle on annetuista kommenteista tullut, että minun keveiden hommieni kannalta kaikilla koneilla pärjäilee eli mikään ei ole aivan surkea valinta.

Kommenteissa ei paljoa tullut mainituksi, mutta kuutoskoneinen traktori isolla kuomaajalla vaatii tilaa melkoisesti siihen 502:een verrattuna ja pienestä lipsahduksesta tulee helposti iso vahinko. Itse tietysti parhaiten tiedät oman tilasi tiet ja pihat, mutta sikäli kun itse on pienehkön hevostilan pihassa yrittänyt heiniä siirrellä MF3080:n kanssa, on tunne ollut kuin norsulla posliinikaupassa. Kymmenen metrin luokkaa oleva kääntöympyrä tarkoittaa että se kuormaajan kauha tai piikki tekee yli 15 metrin pyyhkäisyn ja voi pahimmillaan siirtää rakennuksia perustuksiltaan.

Samoin kannattaa tarkistaa myös rakennusten ovien ja räystäiden korkeudet suhteessa tulevaan traktoriin. Noista JD:n korkeudeksi konedata mainitsee 285 joka vaatii jo noin kolme metriä vapaata korkeutta sujuvaan liikennöintiin.

Kotiin tuotuna kone voi tuntua yllättävästi isommalta kuin jossain liikkeen tai maatilan laajalla pihalla tai isossa konehallissa vielä isompien koneiden vierellä.

Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: nautafarmari - 12.04.09 - klo:17:45
Kuhan et sitä fiattia valitse, nii ei mee pahasti metsään.  ;D
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: Movado - 12.04.09 - klo:17:52
Sellainen mielikuva minulle on annetuista kommenteista tullut, että minun keveiden hommieni kannalta kaikilla koneilla pärjäilee eli mikään ei ole aivan surkea valinta.

Kommenteissa ei paljoa tullut mainituksi, mutta kuutoskoneinen traktori isolla kuomaajalla vaatii tilaa melkoisesti siihen 502:een verrattuna ja pienestä lipsahduksesta tulee helposti iso vahinko. Itse tietysti parhaiten tiedät oman tilasi tiet ja pihat, mutta sikäli kun itse on pienehkön hevostilan pihassa yrittänyt heiniä siirrellä MF3080:n kanssa, on tunne ollut kuin norsulla posliinikaupassa. Kymmenen metrin luokkaa oleva kääntöympyrä tarkoittaa että se kuormaajan kauha tai piikki tekee yli 15 metrin pyyhkäisyn ja voi pahimmillaan siirtää rakennuksia perustuksiltaan.

Samoin kannattaa tarkistaa myös rakennusten ovien ja räystäiden korkeudet suhteessa tulevaan traktoriin. Noista JD:n korkeudeksi konedata mainitsee 285 joka vaatii jo noin kolme metriä vapaata korkeutta sujuvaan liikennöintiin.

Kotiin tuotuna kone voi tuntua yllättävästi isommalta kuin jossain liikkeen tai maatilan laajalla pihalla tai isossa konehallissa vielä isompien koneiden vierellä.



Siinä asia tuli ytimekkäästi sanottua  :)
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: Traktorimies - 12.04.09 - klo:18:12
[
[/quote]Minusta 80-90 on niin heikko harrastepeli 100-90:iin verrattuna että ei kannata sekaantua. Lisäksi olen varma että 100-90:in käyttöarvo säilyy pitkään eikä arvo tipu.
[/quote]


Kyllä 80-90 olis oikein passeli kone jos läydät selainen jossa on ek, turbolla se olisi sitten jo eri pirteäkin.
etukuromaaja käyttöön peinissä fiateissa on parmpi laatikko kun pakki ja keskialue ovat vastakkain on kuin olisi suunnanvaihtaja koneessa

ei nyt kannata alkaa ihan lekalla tappamaan kärpäsiä
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: 1065 - 12.04.09 - klo:18:42
Itse katselisin mielummin jd 2850 joka olisi mielestäni parempi vaihtoehto jontikoista jos vain tehot riittää(jos tarvitsee kutosta niin sitten paras vaihtoehto on 3650).Muista en sano mitään mutta tuo sg2 ohjaamo on mielestäni ehkä ergonomialtaan noista paras. Ratti on säädettävissä yksinkertaisesti korkeussuunnassa ja myös pituussuunnassa säätö onnistuu joskaan ei yhtä helposti.Penkki on laadukas ja toimiva.Hydrauliikassa riittää puhtia kuormainkäyttöön hyvin. Valmetin puolesta voi kyllä sanoa että sähköinen nostolaite on plussaa.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: aksu123 - 12.04.09 - klo:18:49
http://www.nettikone.com/721318

Sinuna ostaisin tuon pois, itsellä 82-94 etukuormaajalla, on pahuksen näppärä ja ketterä. Klik klakkia ei oo raskas käyttä jos ei mikään risukäsi ole, suunnanvaihtaja sopivasti hollilla kun vasurilla käyttelee. Hytin ergonomia ei parasta mahdollista, mutta kyllä ainakin mulle riittänyt viljatilan etukuormain/2 koneena. Hydrauliikan tuottoa tosin välillä kaipailee lisää, mutta toi oma on ostettu käytettyän ja nyt vaihdoin pumpun siihen niin etukuormainkin liikkuu huomattavasti paremmin.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: Hervast - 12.04.09 - klo:20:15
Lisätääs omat mutu tuntumat ja sivusta seuratut kokemukset noista koneista/mallisarjoista

Ford = perustekniikkaa, laiskannahjakka kone.  Hieman aliarvostettu, joten mahdollisesti hyvä sijoitus pieneen ajoon?
JD 3050 = mukava ajella, mut ei ehkä näppärin kuormaajan kanssa
100/90 = luotettavaa perustekniikkaa, mut pikkuvikoja osaa olla vanhemmiten. Ei paras jos kopista tarviaa hypätä usein sisään ja ulos. Ei ergonomisin vaihtoehto tuosta joukosta.

605 = ehkä kakkoskoneeksi metsäajoon, mut ei ehkä ainoaksi ek-koneeksi. Punakoppisissa vähä liikaa heikkoja kohtia jotka toki useimmat parannettu mustakoppisiin. Mut esim. etuakseli ei parane kuin vaihtamalla.

Mites tämmöinen ruåttista:

http://www.mascus.fi/Maatalous/Kaytetyt-Traktorit-60-79-hv/FENDT-306-4-+L/22109CBD-DC02-4DBF-9085-373FB3FC7AD3.html

Ylivoimaa !


655 = Jos turbiinikytkin, niin mukava ek-kone pieneen pyöritykseen. Monipuolisin näistä. Moottori joustava ja pieniruokainenkin. Yliarvostettuja hintansa puolesta kun samalla rahalla alkaa saada Mezzoja joissa mekaaninen suunnanvaihtaja ja käytännöllisempi vaihteisto.

Kaikkihan nuo ovat jo suht moderneja koneita joita on kakkostraktoreinakin monilla tiloilla. Kaikilla pärjää noissa töissä. Tosin ei ole mitään järkeä ostaa kutoskonetta jos meinaa etukuormaimen kanssa operoida.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: Konehemmo - 12.04.09 - klo:20:19
Lisätääs omat mutu tuntumat ja sivusta seuratut kokemukset noista koneista/mallisarjoista

Ford = perustekniikkaa, laiskannahjakka kone.  Hieman aliarvostettu, joten mahdollisesti hyvä sijoitus pieneen ajoon?
JD 3050 = mukava ajella, mut ei ehkä näppärin kuormaajan kanssa
100/90 = luotettavaa perustekniikkaa, mut pikkuvikoja osaa olla vanhemmiten. Ei paras jos kopista tarviaa hypätä usein sisään ja ulos. Ei ergonomisin vaihtoehto tuosta joukosta.

605 = ehkä kakkoskoneeksi metsäajoon, mut ei ehkä ainoaksi ek-koneeksi. Punakoppisissa vähä liikaa heikkoja kohtia jotka toki useimmat parannettu mustakoppisiin. Mut esim. etuakseli ei parane kuin vaihtamalla.

Mites tämmöinen ruåttista:

http://www.mascus.fi/Maatalous/Kaytetyt-Traktorit-60-79-hv/FENDT-306-4-+L/22109CBD-DC02-4DBF-9085-373FB3FC7AD3.html

Ylivoimaa !


655 = Jos turbiinikytkin, niin mukava ek-kone pieneen pyöritykseen. Monipuolisin näistä. Moottori joustava ja pieniruokainenkin. Yliarvostettuja hintansa puolesta kun samalla rahalla alkaa saada Mezzoja joissa mekaaninen suunnanvaihtaja ja käytännöllisempi vaihteisto.

Kaikkihan nuo ovat jo suht moderneja koneita joita on kakkostraktoreinakin monilla tiloilla. Kaikilla pärjää noissa töissä. Tosin ei ole mitään järkeä ostaa kutoskonetta jos meinaa etukuormaimen kanssa operoida.

Melekeen arvasin! Jossain vaiheessa ne venttimiehetki hyökkää  ;D
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: farmex - 12.04.09 - klo:21:31
Mikä vika hiivatissa on?Ostin pari vuotta sitten 80-90 etukuormaajalla,ihan passeli pieneen käyttöön.Tuskin hammaslukko tavallisessa käytössä katkoo vetoakseleita.Noilla pohjanpojilla,jotka kuormaavat 25 tuntia vuorokaudessa lumikauhalla soraa,ei varmaan akselit kestäkään.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: prut - 13.04.09 - klo:19:10
Kommenteissa ei paljoa tullut mainituksi, mutta kuutoskoneinen traktori isolla kuomaajalla vaatii tilaa melkoisesti siihen 502:een verrattuna ja pienestä lipsahduksesta tulee helposti iso vahinko. Itse tietysti parhaiten tiedät oman tilasi tiet ja pihat, mutta sikäli kun itse on pienehkön hevostilan pihassa yrittänyt heiniä siirrellä MF3080:n kanssa, on tunne ollut kuin norsulla posliinikaupassa. Kymmenen metrin luokkaa oleva kääntöympyrä tarkoittaa että se kuormaajan kauha tai piikki tekee yli 15 metrin pyyhkäisyn ja voi pahimmillaan siirtää rakennuksia perustuksiltaan.

Samoin kannattaa tarkistaa myös rakennusten ovien ja räystäiden korkeudet suhteessa tulevaan traktoriin. Noista JD:n korkeudeksi konedata mainitsee 285 joka vaatii jo noin kolme metriä vapaata korkeutta sujuvaan liikennöintiin.

Kotiin tuotuna kone voi tuntua yllättävästi isommalta kuin jossain liikkeen tai maatilan laajalla pihalla tai isossa konehallissa vielä isompien koneiden vierellä.

Tätä olen itsekin miettinyt, vaikka se ei ole aiemmin keskustelussa tullut esiin. Tilat ovat aika ahtaat ja näiden vähän uudempien koneiden koko vähän askarruttaa. Olen onnistunut jo vähän 502:llakin kolhimaan, joten tiedän mitä tarkoitat.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: Jokeri - 13.04.09 - klo:19:16
Taitaa Valtralta saada vaihtarin edullisemmin kuin nettikoneesta? >:( >:(
Lisänä mahdollisuus vaihtaa saman hintaiseen jos ei miellytäkkään...
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: prut - 13.04.09 - klo:19:24
Kaivelin vähän kääntösäteitä (2wd). Tällaisia tuloksia löytyi:

Valmet 502 7m
Ford 7610   7,2m
Valmet 605 8m
Valmet 655 8m
Fiat 100-90 10m
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: realisti - 13.04.09 - klo:19:26
jos tiloissa ahtautta niin kattele jontikka sg2 hytillä oleva 2450-2650-2850. nopeita ja kokoluokkansa ketterimpiä koneita, niin ja mukavia käsitellä muutenkin.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: maraani - 13.04.09 - klo:19:57
jos tiloissa ahtautta niin kattele jontikka sg2 hytillä oleva 2450-2650-2850. nopeita ja kokoluokkansa ketterimpiä koneita, niin ja mukavia käsitellä muutenkin.

Tämän vahvistan , on ketterä laitos tuo meidän 2650. Ei vaan oikein sovi mun käteen, vaikka toki silläkin monia hommia teen. Keväällä taas enemmänkin, peltotyöt ainakin kylvön ja lannoituksen. Rangat kannoin kouralla metsästä jne. (keulassa on painot juu). Piti meidänkin taannoin laittaa siihen uusi kuormain, mutta tuumasin, että vaihteisto on siihen vähän vaikea, vaikka sivuvaihteet onkin. Hydrauliikan tuotto on 44 litraa muistaakseni. Vetovarret ovat tosi ohuet ja teleskooppisina kuulemma heikot, mutta meillä ovat kestäneet kaiken mitä on nostettu. Paluuauroissa meillä on vain kaksi siipeä, kolmekin kuulemma menisi, mutta en oo varma nousisiko...

Vähän hommasta riippuen vasta kolmantena tuohon tartun, en oikein oo oppinu siihen etuseinästä kulkemiseen :(. Ja se toinen ovi on viel hitsaamatta kiinni... Eli työssä, jossa joudun ramppaamaan ylös-alas kabiinista, niin kyllä ärsyttää tämänkokoisella (187 cm, 110 kg) :) Hyvä näkyvyys hytistä toki on ja muutenkin ihan ok hallintalaitteiltaan. Meidän koneessa on pikavaihde, en tiedä, onko se lisävaruste.

Ovat aika hyvin hinnoissaan nämäkin käytettyinä. 2850:ssä on pari hevosta enemmän ja tonniperä, siksi semmoinen olis meilläkin kivempi.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: Tuumaaja - 13.04.09 - klo:20:09
Kaivelin vähän kääntösäteitä (2wd). Tällaisia tuloksia löytyi:

Valmet 502 7m
Ford 7610   7,2m
Valmet 605 8m
Valmet 655 8m
Fiat 100-90 10m

JD3050 4wd 8,6m
JD2850 4wd 8,4m
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: PR - 13.04.09 - klo:20:45
jos tiloissa ahtautta niin kattele jontikka sg2 hytillä oleva 2450-2650-2850. nopeita ja kokoluokkansa ketterimpiä koneita, niin ja mukavia käsitellä muutenkin.

Nuo tynnyrikopilliset kylläkin unohtaisin tarkoitettuihin töihin. On aika huono jatkuvaan hytistä ramppaamiseen. Sellaiseen se on tarkoitettu, että ajetaan päivä sarkaa ees taas. On kiva ajaa, kun ratti vedetään syliin. Vaan ratti on sitten aina nostettava tieltä, kun kopista nousee. Vaihteet ei oo kanssa ihan etukuormainkäyttöön tehty.

Muutoin kattelisin kylläkin suunnavaihtimellista konetta merkistä riippumatta.

Tässä oisi halpa ja todella ketterä Case.


http://www.nettikone.com/732024 (http://www.nettikone.com/732024)

Hitto. Tuli helvetillinen linkkihässäkkä. Kun ei osaa muuten.  :-\ Tai sitten osaankin  :)
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: Maalaispoika - 13.04.09 - klo:20:49
jos tiloissa ahtautta niin kattele jontikka sg2 hytillä oleva 2450-2650-2850. nopeita ja kokoluokkansa ketterimpiä koneita, niin ja mukavia käsitellä muutenkin.

Saman allekirjoitan minäkin, liki 10 000 tuntia tuli 2850:n mittariin, siinä ajassa laitettiin kerran kytkin ja etukuormaajakin vaihdettiin. Nopeutta löytyi 50 km/h. Sen vaihtuessa nykyiseen kuormaajakoneeseen sanoinkin, että hyvä on, jos kestää yhtä hyvin kuin edeltäjänsäkin. Hyttihän on ahdas, mutta eipä sielä tartte koko sukua kuljettaakaan.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: Movado - 13.04.09 - klo:21:04
jos tiloissa ahtautta niin kattele jontikka sg2 hytillä oleva 2450-2650-2850. nopeita ja kokoluokkansa ketterimpiä koneita, niin ja mukavia käsitellä muutenkin.

Nuo tynnyrikopilliset kylläkin unohtaisin tarkoitettuihin töihin. On aika huono jatkuvaan hytistä ramppaamiseen. Sellaiseen se on tarkoitettu, että ajetaan päivä sarkaa ees taas. On kiva ajaa, kun ratti vedetään syliin. Vaan ratti on sitten aina nostettava tieltä, kun kopista nousee. Vaihteet ei oo kanssa ihan etukuormainkäyttöön tehty.

Muutoin kattelisin kylläkin suunnavaihtimellista konetta merkistä riippumatta.

Tässä oisi halpa ja todella ketterä Case.

=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?status=F@id_machineType=2@id_ssub_type=8@id_scat_sub_type=@id_smake=383@yfrom=@yto=@pfrom=@pto=@search=Hae+%3E%3E]http://www.nettikone.com/viewMachine.php?id_machine=732024&status=F&id_machineType=2&id_ssub_type=8&id_scat_sub_type=&id_smake=383&yfrom=&yto=&pfrom=&pto=&search=Hae+%3E%3E&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?status=F@id_machineType=2@id_ssub_type=8@id_scat_sub_type=@id_smake=383@yfrom=@yto=@pfrom=@pto=@search=Hae+%3E%3E (http://www.nettikone.com/viewMachine.php?id_machine=732024&status=F&id_machineType=2&id_ssub_type=8&id_scat_sub_type=&id_smake=383&yfrom=&yto=&pfrom=&pto=&search=Hae+%3E%3E&PN[0)

Hitto. Tuli helvetillinen linkkihässäkkä. Kun ei osaa muuten.  :-\

Sähköt on tuon enkkumallin huono puoli,( fodin sähköjä moititaan myös ) tuossa ei näytä olevan pikavaihdetta > se on hyvä rikoontuu helposti . Pala renkaat ei vedä kosteassa maassa - tiellä hyvät - ja miksei kuivalla maallakin. Natikoita on valmistettu tuolla perällä 70 - luvulta asti.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 13.04.09 - klo:21:05
Tätä olen itsekin miettinyt, vaikka se ei ole aiemmin keskustelussa tullut esiin. Tilat ovat aika ahtaat ja näiden vähän uudempien koneiden koko vähän askarruttaa. Olen onnistunut jo vähän 502:llakin kolhimaan, joten tiedän mitä tarkoitat.

Eli siis noista esimerkeistä heti pois 6-sylinteriset Fiat ja JD.

502:ssa taisi olla jotain 50 hv, eli alle 70 hv kone pitäisi hyvin riittää työkoneille. Nuo 100-hevosvoimaiset voi unohtaa suosiolla.

Sopivampaa laitetta voisi löytyä ennemminkin suunnalta 405, 455 tms valmettia, valtralla näytti olevan jopa yksi siistin näköinen ja vähän ajettu Fendt 307 kuormaajalla joka ehkä voisi mahtua pihaan  ja budjettiin, Ford 4610 tms. Merkit ja mallinumerot ei ole mitään suosituksia vaan vähän kokoluokkaa edustavia, muut kommentoikoon parempia ja huonompia koneita.

Jos kuormaajalla joutuu työskentelemään lähes päivittäin, liian iso kone voi aika äkkiä käydä hermoille kun pitää koko ajan varoa ja mahdollisuuksia osua johonkin on edessä, takana, sivulla ja ylhäällä, ja varsinkin kun syksyllä on pimeää ja sataa räntää ja näkyvyys on rajallinen ja muutenkin mieluummin olisi jo pangolla makoilemassa.

Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: Tuumaaja - 13.04.09 - klo:21:20
Valmettihan ei koskaan ole ollut mikään kuormaajakone koska se vaatii pieniinkin kuormauksiin takapainoa.
2040 Jd riittäisi varmastikkin hommiisi jos huippunopeus ei rajoita.
Lähtee käyntiin hyvin pakkasella,pieniruokainen
70hv kääntyy lähes siitä mistä 502sellakin ja voi nostella vaikka apulantalavoja ilman takapainoja.
Hinnat ilmeisesti +10000€ kuormaajalla.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: PR - 13.04.09 - klo:22:21
jos tiloissa ahtautta niin kattele jontikka sg2 hytillä oleva 2450-2650-2850. nopeita ja kokoluokkansa ketterimpiä koneita, niin ja mukavia käsitellä muutenkin.

Nuo tynnyrikopilliset kylläkin unohtaisin tarkoitettuihin töihin. On aika huono jatkuvaan hytistä ramppaamiseen. Sellaiseen se on tarkoitettu, että ajetaan päivä sarkaa ees taas. On kiva ajaa, kun ratti vedetään syliin. Vaan ratti on sitten aina nostettava tieltä, kun kopista nousee. Vaihteet ei oo kanssa ihan etukuormainkäyttöön tehty.

Muutoin kattelisin kylläkin suunnavaihtimellista konetta merkistä riippumatta.

Tässä oisi halpa ja todella ketterä Case.

=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?status=F@id_machineType=2@id_ssub_type=8@id_scat_sub_type=@id_smake=383@yfrom=@yto=@pfrom=@pto=@search=Hae+%3E%3E]http://www.nettikone.com/viewMachine.php?id_machine=732024&status=F&id_machineType=2&id_ssub_type=8&id_scat_sub_type=&id_smake=383&yfrom=&yto=&pfrom=&pto=&search=Hae+%3E%3E&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?status=F@id_machineType=2@id_ssub_type=8@id_scat_sub_type=@id_smake=383@yfrom=@yto=@pfrom=@pto=@search=Hae+%3E%3E (http://www.nettikone.com/viewMachine.php?id_machine=732024&status=F&id_machineType=2&id_ssub_type=8&id_scat_sub_type=&id_smake=383&yfrom=&yto=&pfrom=&pto=&search=Hae+%3E%3E&PN[0)

Hitto. Tuli helvetillinen linkkihässäkkä. Kun ei osaa muuten.  :-\

Sähköt on tuon enkkumallin huono puoli,( fodin sähköjä moititaan myös ) tuossa ei näytä olevan pikavaihdetta > se on hyvä rikoontuu helposti . Pala renkaat ei vedä kosteassa maassa - tiellä hyvät - ja miksei kuivalla maallakin. Natikoita on valmistettu tuolla perällä 70 - luvulta asti.

Näyttäisi olevan mekaaninen suunnanvaihto. Ei kait tämä mikään muunninkone ole tai hydro? Hydrovedon sai jo seitsemänkymmentäluvulla englannin natikoihin. Tai tuotiinkohan Suomeen?  ???
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: hl - 14.04.09 - klo:07:47
6100/6400 jd, 90-luvun koneita löytyy sopu hintaan. näissä malleissa on suunnanvaihtimet ja ketteriäkin ovat. ohjaamoon on helppo nousta, kaikki hallintalaitteet on ergonomisesti sijoiteltu.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: Movado - 14.04.09 - klo:08:11
jos tiloissa ahtautta niin kattele jontikka sg2 hytillä oleva 2450-2650-2850. nopeita ja kokoluokkansa ketterimpiä koneita, niin ja mukavia käsitellä muutenkin.

Nuo tynnyrikopilliset kylläkin unohtaisin tarkoitettuihin töihin. On aika huono jatkuvaan hytistä ramppaamiseen. Sellaiseen se on tarkoitettu, että ajetaan päivä sarkaa ees taas. On kiva ajaa, kun ratti vedetään syliin. Vaan ratti on sitten aina nostettava tieltä, kun kopista nousee. Vaihteet ei oo kanssa ihan etukuormainkäyttöön tehty.

Muutoin kattelisin kylläkin suunnavaihtimellista konetta merkistä riippumatta.

Tässä oisi halpa ja todella ketterä Case.

=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?status=F@id_machineType=2@id_ssub_type=8@id_scat_sub_type=@id_smake=383@yfrom=@yto=@pfrom=@pto=@search=Hae+%3E%3E]http://www.nettikone.com/viewMachine.php?id_machine=732024&status=F&id_machineType=2&id_ssub_type=8&id_scat_sub_type=&id_smake=383&yfrom=&yto=&pfrom=&pto=&search=Hae+%3E%3E&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?status=F@id_machineType=2@id_ssub_type=8@id_scat_sub_type=@id_smake=383@yfrom=@yto=@pfrom=@pto=@search=Hae+%3E%3E (http://www.nettikone.com/viewMachine.php?id_machine=732024&status=F&id_machineType=2&id_ssub_type=8&id_scat_sub_type=&id_smake=383&yfrom=&yto=&pfrom=&pto=&search=Hae+%3E%3E&PN[0)

Hitto. Tuli helvetillinen linkkihässäkkä. Kun ei osaa muuten.  :-\

Sähköt on tuon enkkumallin huono puoli,( fodin sähköjä moititaan myös ) tuossa ei näytä olevan pikavaihdetta > se on hyvä rikoontuu helposti . Pala renkaat ei vedä kosteassa maassa - tiellä hyvät - ja miksei kuivalla maallakin. Natikoita on valmistettu tuolla perällä 70 - luvulta asti.

Näyttäisi olevan mekaaninen suunnanvaihto. Ei kait tämä mikään muunninkone ole tai hydro? Hydrovedon sai jo seitsemänkymmentäluvulla englannin natikoihin. Tai tuotiinkohan Suomeen?  ???

4 perusvaihdetta
 aluevaihtajassa pakki, hidas, nopea
 pakki <> hidas vastakkaisilla puolilla synkronoitu
 (8 + 4)
Matalaohjaamo 240 cm

Tässä koneessa poikkeukselisesti suunnanvaihdin ( en oo natikassa moista ennen nähnyt )

Renkaat voisi saada vaihdettua riparenkaisiin rengasliikkeessä kohtuu hintaan ?

Takavalot / lokasuojat ei ole alkuperäiset ?
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: Hervast - 14.04.09 - klo:09:15
Suunnanvaihdin, vaikka mekaaninenkin olis kyllä hyvä tuossa kuormaushommassa. Muuten kone saisi olla mahdollisimman pieni ja kompakti mitoiltaan. Pikavaihteillakaan ei välttämättä ole niin väliä noin pienessä käytössä.

Itse en uskaltaisi suositella liialla sähköllä pakattua konetta pieneen käyttöön. Tahtoovat vaa alkaa kaikki hienoudet pahemmin renata jos käyttö on epäsäännöllistä ja kun kone ikääntyy. Sitte jos ajoa jokapäivä, niin ehdottoman suositeltavia.

Tuo koppiin liikennöinti on tärkeä asia, siinä on suuria eroja eri koneiden välillä. Tässä yhteydessä usein myös sattuu ja tapahtuu kun liukastellaan portailla yms.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: prut - 14.04.09 - klo:10:05
Tuossa Casessa on ilmeisesti vain 60 hv. Noinkohan se piisaa silloin, kun tosin aika pienellä lannanlevityskärryllä (7m3) mennään vähän pehmeämmällä pellolla ?
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: Make - 14.04.09 - klo:10:10
Pysyisin noista Englannin pikku Caseista erossa. Nuo neljätuhattasarjaiset on niistä vielä huonoimmat, kun ovat Carraron etuakseleilla.
Jos noissa on hydraulinen suunnanvaihdin niin sitä pystyy käyttämään silti vain kytkin pohjassa.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: X120 - 14.04.09 - klo:10:21
http://www.nettikone.com/viewMachine.php?status=F&id_machine=733577&PN[0]=adv_search&PL[0]=advSearch.php?id=2025320@tb=tmp_find_agent&PN[1]=search_results&PL[1]=listAdvSearchFindAgent.php?id=2025320@tb=tmp_find_agent

http://www.nettikone.com/viewMachine.php?status=F&id_machine=733582&PN[0]=adv_search&PL[0]=advSearch.php?id=2025320@tb=tmp_find_agent&PN[1]=search_results&PL[1]=listAdvSearchFindAgent.php?id=2025320@tb=tmp_find_agent

Tässä pari hyvää vaihtoehtoa kans.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: PR - 14.04.09 - klo:12:21
Tuossa Casessa on ilmeisesti vain 60 hv. Noinkohan se piisaa silloin, kun tosin aika pienellä lannanlevityskärryllä (7m3) mennään vähän pehmeämmällä pellolla ?

Paino siinä tulee ensin vastaan. Kun ei urakkaa aja, niin tehon pitäisi hevosen lannalle riittää. Renkaat olisi sitten kyllä vaihdettava kanssa.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: 1065 - 14.04.09 - klo:18:13
Aika jännä miten käyttökokemukset menee ristiin.Omat kokemukset tuosta jd 2850 vaihteiston sopivuudesta kuormainkäyttöön on hyvät.Tuo vaihteisto sopi ainakin omalla kohdalla erinomaisesti kuormaamiseen kun hidas ja pakki oli samassa linjassa joten toimi kuin mekaaninen suunnanvaihdin(3 sisään ja sitten hidaseteen/pakki kertojalla).Tarkka tuo vaihteisto toki käytöltään on eli kertojan oikea-aikainen vaihtaminen tekee työstä sujuvaa.Tosi on että tuota rattia joutuu lykkäämään aina pois tieltä kun kulkee ulos mutta kun siitä tulee rutiini ei sitä edes huomaa kun sen ratin viskaa ylös pois tieltä.Sen taas kyllä huomaa kun menee johonkin muuhun traktoriin jossa ohjauspyörää ei saa säädettyä yhtä helposti tai säädettyä ollenkaan oikeaan asentoon,on kyllä aika surkeaa ajaa kun ratti on surkeassa asennossa.Uudemmissakin jontikoissa tulee se ratti heitettyä ylös kun kulkee ulos ja sisään.Pieni on se vaiva lykätä tuo ratti pois tieltä verrattuna siihen että joutuu kurottelemaan tai muuten ajamaan huonossa asennossa vain sen takia ettei ergonomiaa ole suunniteltu kunnolla vaan joku ulos ja sisään kulkeminen menee tuon hyvän ajoasennon edelle(tässä viittaan edelleen tuohon helppoon ratin kääntämiseen pois tieltä eli kulku ei ole ongelma).Vielä lisäyksenä sen verrran että omalla kohdalla tuota etukuormaintraktoriin sisäänpomppimista vähentää se että käyttövipu on vasemmalla puolella joten ovesta yltää hyvin käyttämään kuormaajaa ilman että täytyy hyttiin aina kiivetä(oikealta puolelta kun hyttiin ei mennä eikä muutenkaan mitään tehdä).No tämä tuskin auttaa aloittajaa valinnassa mutta kaiken kaikkiaan nuo sg2 hyttiset jonnikat on ihan kelpo pelejä ja tuo hydraulipuoli niissä on mielestäni todella hyvä ja laadukas.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: marko h - 14.04.09 - klo:19:17
kyllä minä kattelisin casen 4230-4240 mallia vaikka tossa edellä niitä tossa moitittiikin.naapurissa oli tommonen 4230 etukuormaimen kanssa millä oli ajettu kun talosta lähti yli 11000h 3 kertaa kytkin laitettiin koko aikana mutta siinä talossa se etukuormain oli kovassa käytössä ja poikien harjotus traktorina,itsekkin tuli siihen muutama tunti ajettua kun sillä vedettiin paalin muovittajaa
mulla itellä oli 4240 ite ajoin siihen 6000h yhen kerran kytkin,etuakseliin olkatappien laakerit ja laturin uusin koko aikana mulla kans oli koneessa  etukuormain ja keväällä levikepyörät joka nurkassa eli kyllä kovia koneita, kestäviä, ketteriä
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: Movado - 14.04.09 - klo:19:35
casen 4240 plus versio on parempi vanhemmat on heikko rakenteisia - samat osat kuin 60 hv konees ja teho voi olla ruuvattu yli 110 hv
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: PR - 14.04.09 - klo:20:50
Aika jännä miten käyttökokemukset menee ristiin.Omat kokemukset tuosta jd 2850 vaihteiston sopivuudesta kuormainkäyttöön on hyvät.Tuo vaihteisto sopi ainakin omalla kohdalla erinomaisesti kuormaamiseen kun hidas ja pakki oli samassa linjassa joten toimi kuin mekaaninen suunnanvaihdin(3 sisään ja sitten hidaseteen/pakki kertojalla).Tarkka tuo vaihteisto toki käytöltään on eli kertojan oikea-aikainen vaihtaminen tekee työstä sujuvaa.Tosi on että tuota rattia joutuu lykkäämään aina pois tieltä kun kulkee ulos mutta kun siitä tulee rutiini ei sitä edes huomaa kun sen ratin viskaa ylös pois tieltä.Sen taas kyllä huomaa kun menee johonkin muuhun traktoriin jossa ohjauspyörää ei saa säädettyä yhtä helposti tai säädettyä ollenkaan oikeaan asentoon,on kyllä aika surkeaa ajaa kun ratti on surkeassa asennossa.Uudemmissakin jontikoissa tulee se ratti heitettyä ylös kun kulkee ulos ja sisään.Pieni on se vaiva lykätä tuo ratti pois tieltä verrattuna siihen että joutuu kurottelemaan tai muuten ajamaan huonossa asennossa vain sen takia ettei ergonomiaa ole suunniteltu kunnolla vaan joku ulos ja sisään kulkeminen menee tuon hyvän ajoasennon edelle(tässä viittaan edelleen tuohon helppoon ratin kääntämiseen pois tieltä eli kulku ei ole ongelma).Vielä lisäyksenä sen verrran että omalla kohdalla tuota etukuormaintraktoriin sisäänpomppimista vähentää se että käyttövipu on vasemmalla puolella joten ovesta yltää hyvin käyttämään kuormaajaa ilman että täytyy hyttiin aina kiivetä(oikealta puolelta kun hyttiin ei mennä eikä muutenkaan mitään tehdä).No tämä tuskin auttaa aloittajaa valinnassa mutta kaiken kaikkiaan nuo sg2 hyttiset jonnikat on ihan kelpo pelejä ja tuo hydraulipuoli niissä on mielestäni todella hyvä ja laadukas.

Tarkennuksena omiin kokemuksiini etukuormaimellisesta kahdeksankymmenluvun puolenvälin 2850 ja muutamasta muustakin tynnyrikopillisesta aikalaisesta. Ainakin ko. koneessa oli vaihdevivut aika väljiä. Aikojen alussahan noissa on ollut kait munakepit. Lattialla on peltilappu niiltä ajoilta muistona. Muutamalla tangolla ja nivelellä on sitten kepit siirretty sivukonsoliin. Yleinen systeemi toki aikakauden koneissa ja on kait korjattavissa. Omassa natikassakin on muuten pakki ja hidas samassa linjassa eikä ole kepit pahemmin väljistynyt. Kepit on kyllä melko pitkät XL hytissä ja pakki on edessä.

Rattihomman kuvasitkin, niin kuin se on. Mukava ajaahan se on. Sitä en kiistä.  :)
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: prut - 14.04.09 - klo:22:20
Miltäs kuulostaisi
- Valtra 900 (ei kummempia lisävarusteita)
- 5500h (kytkinremppa tehty)
- etukuormain (Valtra) + 2 kauhaa
- 17.500 alv0
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: Hempo23 - 15.04.09 - klo:13:23
900 kaksipiippuinen kone, olemukseltaan kohtuu näppärä ja hyvä ek-kone, mutta ohjaamoltaan täysi susi. Hydrauliikan vipu naurettavassa paikassa, kopissa ahdasta, ulosoton keppi h****tin raskas käyttää. Vaihteistoremppaa on monessa 900 tehty.

Itse ottaisin mielummin 605/655 valmetin tai jonkin muun vaihtoehdoista. Tuleehan tuollakin tietysti hommat tehtyä.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: IsoK - 15.04.09 - klo:16:36
Miltäs kuulostaisi
- Valtra 900 (ei kummempia lisävarusteita)
- 5500h (kytkinremppa tehty)
- etukuormain (Valtra) + 2 kauhaa
- 17.500 alv0

Ei varmaankaan mikään huono vaihtoehto. Jos vaan muuten on asiallisessa kunnossa. Kaverilla tollanen oli ja itsekin sillä ajelin jonkin verran, ei mitenkään ergonomisesti paras kone mutta pärjää kyllä. Jotain pikkuvikoja sähköpuolella oli ja vaihteistoon tuli joku suurempi vika 3000h:n kohdalla, sitten menikin vaihtoon.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: Loordi Fordson - 15.04.09 - klo:19:08
Olen tässä muutaman viikon etsiskellyt uutta (käytettyä) etukuormaintraktoria. Olisin kiitollinen asiallisista omiin kokemuksiin perustuvista kommenteista. Jotta osaisitte suhteuttaa mielipiteenne oikein, tässä hiukan kuvausta siitä mihin konetta pääasiallisesti käytetään:

- pieni hevostila (14 hevosta / 10 ha laitumia)
- säilöheinäpaalien, heinän, turpeen ja turvelannan siirtelyä
- laitumien siistimistä niittosilppurilla
- nurmen uusimista n. 3 ha / vuosi
- turvelannan levitystä pellolle
- ratsastuskentän lanausta ja kastelua 3.5 m3 vesikärryllä
- konetta käytetään n. 1-2h/päivä

Kyse ei siis ole satojen hehtaarien vuosittaisesta peltotyöstä eikä siitä, että istuisin koneessa päivät pitkät. Hinnan pitää olla ehdottomasti alle 20.000€ (alv0).

Tässä lista muutamasta koneesta satunnaisessa järjestyksessä, joita olen tähän mennessä löytänyt (mitään niistä en ole vielä käynyt katsomassa):

JD 3050 (v.1990, 4700h, 17500€)
- http://www.nettikone.com/716208

Fiat 110-90 (v.2003, 3200h, 20000€)
- http://www.nettikone.com/734312

Valmet 605 (v.1990, 2500h, 19500€)
- http://www.nettikone.com/730848

Ford 7610 MarkII (v.1986, 5600h, 12900€)
- http://www.nettikone.com/723562

Valmet 655 (v.1991, 4400h, 19600€)
- http://www.nettikone.com/728535





Jontikka 3050: Kopin ovi voi repsahtaa saranoissaan, vaihteistossa seger-renkaita vaihtoon ??, ellei kalliimpaa, laakeriviat seurauksena jne. , ei ongelmaa jos vaihdettu. Veto-ja nostovarret heikohkot traktorin kokoon nähden. Ketterä,kohtuu kulutus, matalaviritteinen kutosvääntäjä, jossa hiljainen ohjaamo, hydr. edistyksellinen. Luja kone....

Ford 7610: Vuosimalliin -8/1987 asti moottorilohkoissa ongelmaa ( alkaen -9/1980), nesteiden kunto a ja o. etuakselin kantavuus ei yllä myöhempien Carraro-akseleiden tasoille, vm. -86 ZF-akselilla, vuosimalleissa -81-84 kaiketi vielä heikompi. Vaihteistossa käytöstäkin johtuen vivusto-ongelmia. Vanhemmiten voa-pääakselin boorit menee, käyttö ratkaisee ja miten voimanottoa käytetään , sama pätee VOA:n jarruun. Moottori tehoikkain sen ajan Ford nelonen,kohtuu kulutus,  ulkomitat kohtuulliset, korkeuskin, tehokas hydr., hydr. lohkojen toiminta edistyksellinen, 2-toim.-1-toimin.-uiva ja pito-asennot löytyy kaikista lohkoista ja kolme pumppua, tuotto nostol. ja ulkop. 69 l/min., kytkin 330 mm, kestävä, ohjaamo hiljainen, jäykkä kytkin ja mekaaninen ajojarrujen käyttö, hyvä valovarustus, todella ketterä, miinuksena kuorman vedossa saattaa pomppia, lyhyt akseli väli 225 cm ? Mutta luja kone, jos moottori ok.....Perä ja vaihteisto etenkin.

Valmet 605 ja 655: Moottoreissa se nesteöljysekoitus, remontit kai takanapäin jo, yleensä takuuseen. Vaihteistossa riesoja enemmänkin.Synkrot, laakerit ja akselit. Ikävintä tuntien kasvaessa etenkin  melu. Viimeiset kuitenkin parempia, ekat Volvo BM Valmetit, aivan eri koneita. Etuakselina Sige parempi. Pärjää kun tietää mitä varoo näissä. Ohjaamo oli oikea ensimmäinen metsäohjaamo. 605:n 3-pyttyinen kone antaa ainakin ääntä, parempi vaihtoehto 655 ja turbolla. Luotettavuus heikompi  mitä Mezzo, Hitech.....

Fiat 100-90: Moottori ihan ok, kierroskone. Pellit ruostuu ennen 1988 malleja. Marellin sähkölaitteet ala-arvoisiakin, vaihteiston planeetta-akselit pettää joskus ja kallista, etuakselissa hammaslukko vuoteen 1994 asti, siis Fiatagrina, tiukassa paikassa hajalle, automaattinen kun on, etenkin kuormaimella. Ahdas ohjaamo, näkyvyys sivuille ja taakse on mitä on, hiljainen verrattuna noihin Valtroihin. Hankala voa:n käyttö verrattuna näihin muihin, mek. kytkentä ja parikytkin kun on. Muissa hydr., Valmetissa sähköhydr. Fiiussa ajo-voa. Kankeampi muita, etenkin yhdellä ohj. sylinterillä varustetut. Hydr. pumppuja vaihtoon, ei onneksi kallis. Luja kone kuitenkin...

Eli ehkä oma järjestys: JD tai Ford, ja Fiat tasapäin, sitten Valtrat.....
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: Hervast - 15.04.09 - klo:20:36
Valtralla näky olevan tuollainen 6810 foordi (-91 mk III) vilan kuormaimella myynnissä. Ainakin päällepäin tosi komea peli ja hintakin alle 20000. kommenteja ?

EDIT: mallimerkintä meinas mennä vähän metsään.

Noita näytti olevan jopa kaksin kappalein etukuormaajalla ja toisessa kai jopa pikavaihde
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: PR - 15.04.09 - klo:23:29
http://www.nettikone.com/736242 (http://www.nettikone.com/736242)

Siisti perusvalmetti, ei tosin alv-vähennysoikeutta.


http://www.nettikone.com/725832 (http://www.nettikone.com/725832)

Menee budjetista ylitse, mutta kanssa siisti.

Kummassakaan toki ei ole suunnavaihtajaa. Sellaista on tosiaankin tuohon talousarvioon hiukan vaikeaa löytää. Kytkimen käyttöpakko ei sinällään ole ongelma, koska varsinkin ahtaissa tiloissa sitä on kumminkin käytettävä. Oli suunnanvaihtajaa tai ei.

Jaa tommosen voisi saada tinkaamalla pariinkymppiin alvilla.

http://www.nettikone.com/725975 (http://www.nettikone.com/725975)

Mutta tyypillisesti nämä kiinnostavimmat koneet on aina jossain huitsinvitussa.  :D
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: Make - 16.04.09 - klo:10:24
Valmet 605 ja 655: Moottoreissa se nesteöljysekoitus, remontit kai takanapäin jo, yleensä takuuseen. Vaihteistossa riesoja enemmänkin.Synkrot, laakerit ja akselit. Ikävintä tuntien kasvaessa etenkin  melu. Viimeiset kuitenkin parempia, ekat Volvo BM Valmetit, aivan eri koneita. Etuakselina Sige parempi. Pärjää kun tietää mitä varoo näissä. Ohjaamo oli oikea ensimmäinen metsäohjaamo. 605:n 3-pyttyinen kone antaa ainakin ääntä, parempi vaihtoehto 655 ja turbolla. Luotettavuus heikompi  mitä Mezzo, Hitech.....

[
Esilläolleissa loppupäänkoneissa kaikki nuo viat korjattu jo ennen valmistusta:
Sylinteriputken tiivistys parempi, synkrot paremmat ym
Täälläpäin useampi tuollaine ja menneet yli 10000 tuntia pelkillä lämmityslaitteen moottorin vaihdoilla.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: 115 - 16.04.09 - klo:17:36
Vieläkös noissa vm.95- ja uudemmissa Fiat Agreissa on etuakselissa hydraulinen jarru? ::) Kohtalaisen hyvä pysähtymään.
Joko alkaa uusi kone olemaan valittuna?
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: Hiippailija - 16.04.09 - klo:22:03
Vieläkös noissa vm.95- ja uudemmissa Fiat Agreissa on etuakselissa hydraulinen jarru? ::) Kohtalaisen hyvä pysähtymään.
Joko alkaa uusi kone olemaan valittuna?

Onko satakymppiin joskus saanu nelipyöräjarrut?!
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: ijasja2 - 16.04.09 - klo:22:13
Vieläkös noissa vm.95- ja uudemmissa Fiat Agreissa on etuakselissa hydraulinen jarru? ::) Kohtalaisen hyvä pysähtymään.
Joko alkaa uusi kone olemaan valittuna?

Onko satakymppiin joskus saanu nelipyöräjarrut?!

Nii,jollei jontikassa jarruja,viiatti noista ainoa jossa nelipyöräjarrut. Ohan ne ollu viiateissa jo kaheksankymmentä luvulta saakka.
Otsikko: KOLME LOPPUSUORALLA ...
Kirjoitti: prut - 19.04.09 - klo:00:12
Vähän ovat koneet matkan varrella vaihtuneet. Nämä ovat nyt ne, joista valinnan teen. Kaikkia olen käynyt katsomassa. Ovat siistissä kunnossa ja tuntuu, että niitä on käsitelty/huolettu asiallisesti. Fiat ja Ford tippuivat pois loppujen lopuksi siksi, että ne olivat niin kaukana, että en viitsinyt ajella niitä katsomaan. Kaikissa kuormaimissa on lisähyrd. niin, että niihin saa paalipihdit kiinni.

Valmet 655
- v. 1991
- 100 hv
- Valmet 640 kuormain
- 4400 h
- paripyörät, ketjut, hydr.työntövarsi, yleiskauha
- renkaat tyydyttävät
- hinta xx eur

Valmet 665
- v. 1995
- 80 hv
- Valmet 620 kuormain
- 5500 h
- autocontrol
- renkaat ok
- hinta xx-1500 eur

Valmet 465
- v. 1997
- 70 hv
- Valmet 640 kuormain
- 3200 h
- renkaat ok
- hinta xx-1000 eur

Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: Hervast - 19.04.09 - klo:01:21
Noista lujin vehje lienee tuo 655. Harmi vaan että siitä turbiinikytkin puuttuu ? mut muuten hyvistä komponenteista koottu kone pitäisi olla ja luotettava jos vaan muistaa huollella.

Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: juvala - 19.04.09 - klo:17:26
Kyllä tuosta valikoimasta jos pitää valita niin ford! Mutta itse jos käytettyä ostaisin luottaisin M-F laatuun. Varmaa tekniikkaa ja usimmissa malleissa painotus hyvä ek-käyttöön ja mahdollisuus laittaa nostolaite ja hydr.pumput yhteen,tulee huomattavan tehokas ek-laite.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: prut - 20.04.09 - klo:09:28
Noista lujin vehje lienee tuo 655. Harmi vaan että siitä turbiinikytkin puuttuu ? mut muuten hyvistä komponenteista koottu kone pitäisi olla ja luotettava jos vaan muistaa huollella.

Kyllä siinä 655:ssa on turbiinikytkin. Se unohtui varustelistalta...
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: prut - 24.04.09 - klo:09:49
Päätös on tehty.

Kävin kuin kävinkin vielä Fordia katsomassa. Ihan kelpo peliltä tuntui. Oli ikäänsä nähden mukavassa kunnossa oleva näppärän tuntuinen ja kompakti paketti. Kone ei vaan jostain syystä 'sopinut  käteen' niin hyvin kuin olisi toivonut. Asiaan varmaan osaltaan vaikutti se, että kuormaimen sauva oli asennettu samaan nippuun vaihteiden ja nostolaitteiden hallintavipujen kanssa niin, että aina ei meinannut tietää mistä välistä olisi kätensä työntänyt.

Päädyn loppujen lopuksi hankkimaan Valmet 655:n.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: icefarmer - 24.04.09 - klo:18:40
Päätös on tehty.

Kävin kuin kävinkin vielä Fordia katsomassa. Ihan kelpo peliltä tuntui. Oli ikäänsä nähden mukavassa kunnossa oleva näppärän tuntuinen ja kompakti paketti. Kone ei vaan jostain syystä 'sopinut  käteen' niin hyvin kuin olisi toivonut. Asiaan varmaan osaltaan vaikutti se, että kuormaimen sauva oli asennettu samaan nippuun vaihteiden ja nostolaitteiden hallintavipujen kanssa niin, että aina ei meinannut tietää mistä välistä olisi kätensä työntänyt.

Päädyn loppujen lopuksi hankkimaan Valmet 655:n.
viisas valinta ja sitte het kaikki öljyt, nesteet, suodattimet vaihtoon
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: Hervast - 24.04.09 - klo:21:42
Ihan asiallinen ek kone, turbiinikytkin paikkaa tehokkaasti vaihteiston pieniä puutteita. Huoltamalla voi ennustaa koneelle pitkää ikää. Moottorista vaikea keksiä pahaa sanottavaa.

Jos etuakselin raidetangonpäissä ei ole väljää niin kiireesti nipat yläpuolelle ja rasvaa täyteen. Tuppaavat kulua kuivuuttaan kun "kestovoitelu" pettää ja vesi pääsee rasvan tilalle.

Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: Movado - 24.04.09 - klo:21:54
Ihan asiallinen ek kone, turbiinikytkin paikkaa tehokkaasti vaihteiston pieniä puutteita. Huoltamalla voi ennustaa koneelle pitkää ikää. Moottorista vaikea keksiä pahaa sanottavaa.

Jos etuakselin raidetangonpäissä ei ole väljää niin kiireesti nipat yläpuolelle ja rasvaa täyteen. Tuppaavat kulua kuivuuttaan kun "kestovoitelu" pettää ja vesi pääsee rasvan tilalle.



Tarkoitit varmaan etuakselin olka-akselin voitelua, niissä ei ole nippoja vakiona ( Sige / Dana ) nipan paikat on.
Kierre M10 nousu 1,5 mm > on sitten muuten harvinainen kierre rasvanipalle ! kanattaa laittaa jos ei ole jo.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: Hervast - 24.04.09 - klo:23:35
Olka-akselin nippojen asennus on asiallista, teollisuusakseleissa ne taitavat olla jo vakiona. Tosin sigen maatalousmallissa on ollut yleisesti olka-akselin laakeroinneissa todella vähän vikoja vaikka nippoja ei ole.

Raidetangonpäät on tarkoitettu kestovoidelluiksi mut aikaa myöten varsinkin akselissa jossa käännetään rajoitinruuvia vasten tulee niveliin väljyyttä-> nivelet täyttyvät kuravedellä ja välys kasvaa nopeasti. Tähän ei vaikuta nivelen koko, maatalousmalli väljistyy yhtä varmasti kuin teollisuusakselin osa.

Olen porannut reiän nivelen päälle ja siihen pikku nippa. Varmistus hitsaamalla. Yksi ruuttaus rasvaa kuukauden parin välein estää veden pääsyn niveleen.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: Movado - 25.04.09 - klo:08:21
Olka-akselin nippojen asennus on asiallista, teollisuusakseleissa ne taitavat olla jo vakiona. Tosin sigen maatalousmallissa on ollut yleisesti olka-akselin laakeroinneissa todella vähän vikoja vaikka nippoja ei ole.

Kyllä, mutta lopulta rasvan puute iskee

Raidetangonpäät on tarkoitettu kestovoidelluiksi mut aikaa myöten varsinkin akselissa jossa käännetään rajoitinruuvia vasten tulee niveliin väljyyttä-> nivelet täyttyvät kuravedellä ja välys kasvaa nopeasti. Tähän ei vaikuta nivelen koko, maatalousmalli väljistyy yhtä varmasti kuin teollisuusakselin osa.

Olen porannut reiän nivelen päälle ja siihen pikku nippa. Varmistus hitsaamalla. Yksi ruuttaus rasvaa kuukauden parin välein estää veden pääsyn niveleen.

Nivelen kyljessä olis enemmän rautaa siihen saisi kierteet nipalle ?

Jos nippaa hitsaat siitä tulee vainaa - takaisku kuulan jousi kuolee - paskaa pääsee niveleen ?


Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: agricult - 27.04.09 - klo:17:58
Pysyisin noista Englannin pikku Caseista erossa. Nuo neljätuhattasarjaiset on niistä vielä huonoimmat, kun ovat Carraron etuakseleilla.
Jos noissa on hydraulinen suunnanvaihdin niin sitä pystyy käyttämään silti vain kytkin pohjassa.

Make: Mitä meinaat tuolla, että hyd. suunnanvaihtimenkin kanssa joutuu käyttämään kytkintä? Tarkoitettu polkaisulla kuitattavaksi, vai onko noin äkäinen? On vaan suht. kiinnostava (ja suomessa harvinainen) ominaisuus ko. traktoreissa. Varmaan markkinoiden edullisimpia tapoja päästä kiinni hydepakittajaan valmet 615&715 M:n ohella.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: Pappa - 27.04.09 - klo:22:08
Ihan asiallinen ek kone, turbiinikytkin paikkaa tehokkaasti vaihteiston pieniä puutteita. Huoltamalla voi ennustaa koneelle pitkää ikää. Moottorista vaikea keksiä pahaa sanottavaa.

Jos etuakselin raidetangonpäissä ei ole väljää niin kiireesti nipat yläpuolelle ja rasvaa täyteen. Tuppaavat kulua kuivuuttaan kun "kestovoitelu" pettää ja vesi pääsee rasvan tilalle.
V.855 ajettu 6500 h. ei ole nippoja eikä ole väljyyttä, näin on hyvä. Rasvaprässeillä saa suojakumit hajalle.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
Kirjoitti: Make - 27.04.09 - klo:22:35
Pysyisin noista Englannin pikku Caseista erossa. Nuo neljätuhattasarjaiset on niistä vielä huonoimmat, kun ovat Carraron etuakseleilla.
Jos noissa on hydraulinen suunnanvaihdin niin sitä pystyy käyttämään silti vain kytkin pohjassa.

Make: Mitä meinaat tuolla, että hyd. suunnanvaihtimenkin kanssa joutuu käyttämään kytkintä? Tarkoitettu polkaisulla kuitattavaksi, vai onko noin äkäinen? On vaan suht. kiinnostava (ja suomessa harvinainen) ominaisuus ko. traktoreissa. Varmaan markkinoiden edullisimpia tapoja päästä kiinni hydepakittajaan valmet 615&715 M:n ohella.
Suunnanvaihtovivussa on mekaaninen lukitus, joka estää suunnanvaihtovivun käytön kytkin ylhäällä. Ilmeisesti insinöörit ei ole luottaneet pakkojen kestävyyteen.  ::)
Otsikko: Kokemukset ...
Kirjoitti: prut - 26.05.09 - klo:23:52
Kuukauden päivät olen konetta (Valmet 655) nyt käytellyt ja tyytyväinen olen ollut. Tuntuu sopivan mukavasti käteen ja on yllättävän näppärä vaikka onkin vanhaa selvästi suurempi. Kaikki ne hommat, joissa on ollut ennen ongelmia, sujuvat nyt ok. Ainakin tällä hetkellä tuntuu, että tässä on konetta näihin hommiin aika pitkäksi aikaa. Vielä kun jostain vähän suuremman paskakärryn löytäisi ...