En ota kantaa palamiseen, mutta ihan mielenkiintoista on se, että liikenteessä on kasvava määrä ja pian ihan tuohottomasti autoja jotka pystyvät antamaan vähintään 100kW sähköä moottoreille. Ja kun yksi 230v vaihe kotitaloudessa antaa maks 3,6kW ennen kuin sulake palaa, ja normaalin kerrostaloasunnon pääkeskus alle 20kW, niin ollaan tilanteessa jossa kiinnostaisi tietää tarkemmin miten sähköturvallisuus on hoidettu. Kun kuitenkin näitä aletaan korjata miten sattuu kotioloissa.
Kun kyseessä on vain auto eikä kodin pääkeskus...
Nuo autojen suuritehoiset sähköjärjestelmät lienevät 'kelluvia' eli eivät samalla tavalla esim auton runkoon liittyviä kuin perinteinen sähköverkko on nollan suhteen maahan yhdistetty. Vähän kuin pöydällä oleva suurjännitteinen akku tai normaalin muuntajan lähtö: kunhan et ota molemmista karvoista kiinni yhtä aikaa niin ei väliä vaikka järvessä seisoisit. Vähän hankala selittää ellei sähköpiirien sielunelämä ole tuttua.
Tietysti eristyksiin, liitoksiin ja virtaa kuljettavien osien poikkipintoihin pitää paneutua riittävän hyvin että kokonaisuus säilyy luotettavana ja turvallisena. Esim kaikki 'vaaralliset' kaapelit ovat oransseja väriltään ja liittimet jne perusteellisesti suojattuja, vaatii melkoista tyhmyyttä mennä niitä ronkkimaan. Huonokuntoinen tavallinen jatkoroikka sateessa pihalla on monta kertaa vaarallisempi käsiteltävä kuin sähköauton systeemit.
Järeä tehoelektroniikka on nykyään hyvin luotettavaa. Se on testattu teollisuuden taajuusmuuttajakäytöissä, sähkövetureissa, metrossa/ratikoissa, merikaapeleiden AC/DC/AC-muunnoksissa, hitsaus- ja sulatusjärjestelmissä jne.
Niissä hommissa mitä riko-se-itse-korjaaja sähköautolleen tehnee ei mitään ihmeellistä ole. Kyllä ne jarrut ja nivelet ovat ihan samanlaisia kuin perinteisissäkin pirsseissä eikä siellä mitään ihmeellistä ole. Tietysti nosturilla voi yrittää nostaa akun keskeltä kun oikein yrittää (kuten vastaavasti polttoainetankinkin) :-))
Kukaan edes välttävällä järjellä varustettu ei lähtene sinne suurjännikaapeleiden ja akun kanssa sörkkimään ellei oikeasti tiedä mitä tekee ja miten. Onhan näitä harrastajia joilla on ammattitaito ja tieto olemassa, minäkin tiedän yhden joka purkaa, kennottaa ja muuttaa Leafien akkupaketteja. Mutta kaverilla on sama tietotaito kuin hommaan koulutetuilla ammattiasentajilla.
Vuosia sitten eräät irrottivat autosta bensatankkia, vain matalalle nostavan nosturin alla. Tankki jotenkin lipsahti käsistä ja jäämäbensat levisivät lattialle auton alle ja osin lattialla maanneiden remppareiskojen päälle. Jostain syystä bensa vielä syttyi, lienee ollut nortti huulessa ja tuhkat putosivat bensalammikkoon... syntyneessä paniikissa lattialla vieressä ollut tankista ennalta tyhjennettyä bensaa sisältävä ämpärikin kaatui..
Mestarit saivat vaihtelevia palovammoja, osa pahojakin. Auto paloi ja osa hallia, ja työkaluja, hitsikoneita ym. Täydellinen suoritus, sanoisin. Ohrauutejuomallakin saattoi olla hivenen osaa ja arpaa.