Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Oksa - 05.07.21 - klo:20:47

Otsikko: palavat sähköautot
Kirjoitti: Oksa - 05.07.21 - klo:20:47
onpa hurjaa kuin paljon nuita palaa!   ja ihmo sammutettava....  yle kertoo lisää..
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: Viljelijä evp - 05.07.21 - klo:21:37
palaa juu tavallisiin autoihin verrattun vallankin paljon. Jokin nettivideo oli vissiin jostain ja melkoinen roihuhan siinä oli.Noo silloinhan nämä alkuaineet palautuu takaisin luontoon vai kuin se aineen häviämättömyys olikaan.
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: -SS- - 06.07.21 - klo:01:06
onpa hurjaa kuin paljon nuita palaa!   ja ihmo sammutettava....  yle kertoo lisää..

Kuinka niin paljon ? polttomoottorikäyttöisten liikennvälineiden paloja tapahtuu kymmenen kappaletta päivässä. 5.7. yhteensä  11 kpl , joista yksi oli moottoripyörä.

Viittaatko YLE:n juttuun taas yhdestä pelkotilasta, eli autolautan mahdollisen sähköautopalon aprikoimiseen. Kyllä nestemäiset ja kaasumaiset polttoaineet vievät ihmishenkiä jatkuvasti, kuten Italiassa säiliöauton räjähdys:

https://youtu.be/OPthZO0fCLg

-SS-
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: icefarmer - 06.07.21 - klo:09:52
onpa hurjaa kuin paljon nuita palaa!   ja ihmo sammutettava....  yle kertoo lisää..

Kuinka niin paljon ? polttomoottorikäyttöisten liikennvälineiden paloja tapahtuu kymmenen kappaletta päivässä. 5.7. yhteensä  11 kpl , joista yksi oli moottoripyörä.

Viittaatko YLE:n juttuun taas yhdestä pelkotilasta, eli autolautan mahdollisen sähköautopalon aprikoimiseen. Kyllä nestemäiset ja kaasumaiset polttoaineet vievät ihmishenkiä jatkuvasti, kuten Italiassa säiliöauton räjähdys:

https://youtu.be/OPthZO0fCLg

-SS-
onkohan ruattin maalla sähköautot helpommin syttyviä :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: metsajussi - 06.07.21 - klo:13:22
onpa hurjaa kuin paljon nuita palaa!   ja ihmo sammutettava....  yle kertoo lisää..

Kuinka niin paljon ? polttomoottorikäyttöisten liikennvälineiden paloja tapahtuu kymmenen kappaletta päivässä. 5.7. yhteensä  11 kpl , joista yksi oli moottoripyörä.

Viittaatko YLE:n juttuun taas yhdestä pelkotilasta, eli autolautan mahdollisen sähköautopalon aprikoimiseen. Kyllä nestemäiset ja kaasumaiset polttoaineet vievät ihmishenkiä jatkuvasti, kuten Italiassa säiliöauton räjähdys:

https://youtu.be/OPthZO0fCLg

-SS-

Olennainen osa autopaloista lienee tahallisia tuhopolttoja. Tälläkin paikkakunnalla 2 samana yönä :-(
Liekö noita tuhopolttoja tilastoitu eroon muista autopaloista?
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 06.07.21 - klo:13:29
Mikä se sähköakkuvaihtaja olikaan siellä jossain päin Suomea? Jossain niissä videoissa näki akkuauton akun johdotuksia. Liitokset olivat kaukana liittimien valmistajien standardeista. Eli tässäkin on tämä käyttäjä - valmistaja ongelma.

Neuvostoliittolaiset rekaktorisuunnittelijat tiesivät RBMK:n epätasapainoisesta käyttäytymisestä tietyissä olosuhteissa. Mutta tiedot joko salattiin tai niistä ei välitetty. Nyt ollaan vähän samanlaisessa menossa mukana.

Palaa ne sähköautot syystä tai toisesta, mutta kun asioita on paljon olemassa, niin aina sinne joutuu heikoimpia lenkkejä. Se on vaan sitten huonoa tuuria, jos lenkki osuu väärään kohtaan.
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: sorkkis - 06.07.21 - klo:18:23
Mikä se sähköakkuvaihtaja olikaan siellä jossain päin Suomea? Jossain niissä videoissa näki akkuauton akun johdotuksia. Liitokset olivat kaukana liittimien valmistajien standardeista. Eli tässäkin on tämä käyttäjä - valmistaja ongelma.

Neuvostoliittolaiset rekaktorisuunnittelijat tiesivät RBMK:n epätasapainoisesta käyttäytymisestä tietyissä olosuhteissa. Mutta tiedot joko salattiin tai niistä ei välitetty. Nyt ollaan vähän samanlaisessa menossa mukana.

Palaa ne sähköautot syystä tai toisesta, mutta kun asioita on paljon olemassa, niin aina sinne joutuu heikoimpia lenkkejä. Se on vaan sitten huonoa tuuria, jos lenkki osuu väärään kohtaan.

Niin niin niin ja paaplaaplaa .
Sun täytyy laittaa traktoris voimanottoakselin kautta käyntiin .https://www.youtube.com/watch?v=idRdzSiaThk
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: icefarmer - 06.07.21 - klo:21:22
Mikä se sähköakkuvaihtaja olikaan siellä jossain päin Suomea? Jossain niissä videoissa näki akkuauton akun johdotuksia. Liitokset olivat kaukana liittimien valmistajien standardeista. Eli tässäkin on tämä käyttäjä - valmistaja ongelma.

Neuvostoliittolaiset rekaktorisuunnittelijat tiesivät RBMK:n epätasapainoisesta käyttäytymisestä tietyissä olosuhteissa. Mutta tiedot joko salattiin tai niistä ei välitetty. Nyt ollaan vähän samanlaisessa menossa mukana.

Palaa ne sähköautot syystä tai toisesta, mutta kun asioita on paljon olemassa, niin aina sinne joutuu heikoimpia lenkkejä. Se on vaan sitten huonoa tuuria, jos lenkki osuu väärään kohtaan.

Niin niin niin ja paaplaaplaa .
Sun täytyy laittaa traktoris voimanottoakselin kautta käyntiin .https://www.youtube.com/watch?v=idRdzSiaThk
onhan tämä sähköautobuumi tavattoman mielenkiintoinen jos vaikka ajattelee hesan huumehörhöjä, polttomoottoriautolle on aika vaikea tehdä muuta ilkivaltaa kuin särkeä renkaat tai lasit mutta noita laturin piuhojajahan on mukava mätkiä joka jengiläise nvarustukseen kuuluvalla retkikirveellä tai vesurilla poekki tai tökätä vaan kerran viirakkoveihren terällä :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: metsajussi - 06.07.21 - klo:21:38
Mikä se sähköakkuvaihtaja olikaan siellä jossain päin Suomea? Jossain niissä videoissa näki akkuauton akun johdotuksia. Liitokset olivat kaukana liittimien valmistajien standardeista. Eli tässäkin on tämä käyttäjä - valmistaja ongelma.

Neuvostoliittolaiset rekaktorisuunnittelijat tiesivät RBMK:n epätasapainoisesta käyttäytymisestä tietyissä olosuhteissa. Mutta tiedot joko salattiin tai niistä ei välitetty. Nyt ollaan vähän samanlaisessa menossa mukana.

Palaa ne sähköautot syystä tai toisesta, mutta kun asioita on paljon olemassa, niin aina sinne joutuu heikoimpia lenkkejä. Se on vaan sitten huonoa tuuria, jos lenkki osuu väärään kohtaan.

Niin niin niin ja paaplaaplaa .
Sun täytyy laittaa traktoris voimanottoakselin kautta käyntiin .https://www.youtube.com/watch?v=idRdzSiaThk
onhan tämä sähköautobuumi tavattoman mielenkiintoinen jos vaikka ajattelee hesan huumehörhöjä, polttomoottoriautolle on aika vaikea tehdä muuta ilkivaltaa kuin särkeä renkaat tai lasit mutta noita laturin piuhojajahan on mukava mätkiä joka jengiläise nvarustukseen kuuluvalla retkikirveellä tai vesurilla poekki tai tökätä vaan kerran viirakkoveihren terällä :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

Pikalaturin johtoa en sitten menisi tökkimään. Huonolla tuurilla saattaa vähän räiskähtää - yli 600 V ja vajaat 100 A laturista päin. Kun auton kontaktori on kiinni (lataus käynnissä) niin lienee akustakin päin tehoa tarjolla; sitä on sitten vähän enemmän... 200-300 A vähintään.
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 06.07.21 - klo:22:28
Mikä se sähköakkuvaihtaja olikaan siellä jossain päin Suomea? Jossain niissä videoissa näki akkuauton akun johdotuksia. Liitokset olivat kaukana liittimien valmistajien standardeista. Eli tässäkin on tämä käyttäjä - valmistaja ongelma.

Neuvostoliittolaiset rekaktorisuunnittelijat tiesivät RBMK:n epätasapainoisesta käyttäytymisestä tietyissä olosuhteissa. Mutta tiedot joko salattiin tai niistä ei välitetty. Nyt ollaan vähän samanlaisessa menossa mukana.

Palaa ne sähköautot syystä tai toisesta, mutta kun asioita on paljon olemassa, niin aina sinne joutuu heikoimpia lenkkejä. Se on vaan sitten huonoa tuuria, jos lenkki osuu väärään kohtaan.

Niin niin niin ja paaplaaplaa .
Sun täytyy laittaa traktoris voimanottoakselin kautta käyntiin .https://www.youtube.com/watch?v=idRdzSiaThk

James Clerk Maxwell yhdenmukaisti eri äijien sähkölakeja, joilla voitiin kuvata sähkö- ja magneettikentän ominaisuuksia sekä niissä kulkevia sähkövarauksia ja kaikkien näiden em. rojujen keskenäistä vuorovaikutusta toisiinsa.

Aikaa kului ja vuosien jälkeen tekniikan ja ihmisen tietämyksen lisääntyessä joku keksi ns. kuuman karvan ja maajohtimen.

Eli jätähän sorkka sähköjutut viisaimmille ihmisille. Niin minäkin teen.
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: sorkkis - 07.07.21 - klo:07:57
Mikä se sähköakkuvaihtaja olikaan siellä jossain päin Suomea? Jossain niissä videoissa näki akkuauton akun johdotuksia. Liitokset olivat kaukana liittimien valmistajien standardeista. Eli tässäkin on tämä käyttäjä - valmistaja ongelma.

Neuvostoliittolaiset rekaktorisuunnittelijat tiesivät RBMK:n epätasapainoisesta käyttäytymisestä tietyissä olosuhteissa. Mutta tiedot joko salattiin tai niistä ei välitetty. Nyt ollaan vähän samanlaisessa menossa mukana.

Palaa ne sähköautot syystä tai toisesta, mutta kun asioita on paljon olemassa, niin aina sinne joutuu heikoimpia lenkkejä. Se on vaan sitten huonoa tuuria, jos lenkki osuu väärään kohtaan.

Niin niin niin ja paaplaaplaa .
Sun täytyy laittaa traktoris voimanottoakselin kautta käyntiin .https://www.youtube.com/watch?v=idRdzSiaThk

James Clerk Maxwell yhdenmukaisti eri äijien sähkölakeja, joilla voitiin kuvata sähkö- ja magneettikentän ominaisuuksia sekä niissä kulkevia sähkövarauksia ja kaikkien näiden em. rojujen keskenäistä vuorovaikutusta toisiinsa.

Aikaa kului ja vuosien jälkeen tekniikan ja ihmisen tietämyksen lisääntyessä joku keksi ns. kuuman karvan ja maajohtimen.

Eli jätähän sorkka sähköjutut viisaimmille ihmisille. Niin minäkin teen.

Minkä vuoksi sitten vastustat niitä ? Sanoit nimittäin antavasi sähkö asiat viisaammille , mikä on  viisasta sulta .
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 07.07.21 - klo:11:19
Niin mitäs tässä nyt vastustetaan. Maajohtoa vai?
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: metsajussi - 07.07.21 - klo:13:43
Niin mitäs tässä nyt vastustetaan. Maajohtoa vai?

Keskustelu vaihtaa suuntaa sen verran taajaan että pelkän vastuksen sijaan kokonaisimpedanssissa tulee huomioda myös reaktanssin osuus :-)
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: sorkkis - 07.07.21 - klo:15:11
Niin mitäs tässä nyt vastustetaan. Maajohtoa vai?

Vielä kondensaattorien https://fi.wikipedia.org/wiki/Kapasitanssi saadaan uudelleen tarkastettavaksi Oksan fiuden tsarttaakomoottorin pysyessä vaiti virtalukko ongelman vuoksi .

Keskustelu vaihtaa suuntaa sen verran taajaan että pelkän vastuksen sijaan kokonaisimpedanssissa tulee huomioda myös reaktanssin osuus :-)
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: Oksa - 07.07.21 - klo:20:05
oho,   no nyt näyttää taas puutteessa oleva olevan heliällä päällä.   mitä hittoa menneen talven fiun virtalukko kuuluu autolautoilla palaviin sähköautoihin?         kun net perkeleet kuuluu olevan pikkasen hankalampia sammuttaa kuin keittävä tohatsu.
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: sorkkis - 07.07.21 - klo:21:21
oho,   no nyt näyttää taas puutteessa oleva olevan heliällä päällä.   mitä hittoa menneen talven fiun virtalukko kuuluu autolautoilla palaviin sähköautoihin?         kun net perkeleet kuuluu olevan pikkasen hankalampia sammuttaa kuin keittävä tohatsu.

Meikäläinen ei ole puutteessa . Palavan fiuden virtalukkoa on hankala sammuttaa .
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: Toivo Tonta - 07.07.21 - klo:21:55
Litium ja vesi on paha yhdistelmä, ja ei en vastusta kumpaakaan.
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: Oksa - 08.07.21 - klo:07:42
mikä virtalukkoa polttais?  ja päävirtakytkimestä on niiiiin helppo katkia sähköt moiseen..    mutta entäs izutsun keitto?

         ja täälläpäin ei sorkkihoitajat rääkkää elikoita näillä ilmoilla..   hellestressi jo riittää muutenkin.. 
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: sorkkis - 08.07.21 - klo:08:34
mikä virtalukkoa polttais?  ja päävirtakytkimestä on niiiiin helppo katkia sähköt moiseen..    mutta entäs izutsun keitto?

         ja täälläpäin ei sorkkihoitajat rääkkää elikoita näillä ilmoilla..   hellestressi jo riittää muutenkin..
tirt tirt tirt . Kyllä täälläpäinkin rajoitetusti hommia tehdään . https://www.google.com/search?gs_ssp=eJzj4tFP1zcsNM0ytTTKTTZg9JIvSyzKys_PU0jMKUlUKMjPKSlJLEsEckuLMvPS8_MAacUQZA&q=varjoon+alta+polttavan+auringon&oq=varjoon+alta+poltta&aqs=chrome.1.0i355j46j69i57.7355j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: Oksa - 08.07.21 - klo:19:49
niinpä.   mut pitää laittaa joku linkki kuiteskii..   laitumella olevat elikot tyytyväisiä ku ei jaksa petonilla seistä...
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: sorkkis - 08.07.21 - klo:19:54
niinpä.   mut pitää laittaa joku linkki kuiteskii..   laitumella olevat elikot tyytyväisiä ku ei jaksa petonilla seistä...

Kasvaa ne sorkat laitumellakin ja vikoja tulee . Oksa on niiiin saaamatoon hoidattamaan sorkkia .
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: Oksa - 08.07.21 - klo:20:01
ääää, sanoo hää joka vain "tekee töitä"   ja kun nuo sorkat on kuitenki muutenki kunnossa ni miksi korjata???
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: sorkkis - 08.07.21 - klo:20:28
ääää, sanoo hää joka vain "tekee töitä"   ja kun nuo sorkat on kuitenki muutenki kunnossa ni miksi korjata???
Onko niitä edes tarkistettu .
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: sorkkis - 09.07.21 - klo:21:25
ääää, sanoo hää joka vain "tekee töitä"   ja kun nuo sorkat on kuitenki muutenki kunnossa ni miksi korjata???

Tänään parku fasessa et sorkkahoitoteline ei pelitä SAVOLAISELLA SORKKAHOITAJALLA HELTEESSÄ .tIRT TIRT OKSA.
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: Oksa - 10.07.21 - klo:07:48
kuka kaverisi siellä parkui?   täälläpäin on paikallisilla nuita mekaanisia ja net toimiiiii!        miten muuten oma ....   tekelmä?
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: sorkkis - 10.07.21 - klo:08:48
kuka kaverisi siellä parkui?   täälläpäin on paikallisilla nuita mekaanisia ja net toimiiiii!        miten muuten oma ....   tekelmä?
Hyvin . Synteettinen moottoriöljy toimii hyvin helteelläkin . Toimintoja laitoin lisää .
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: icefarmer - 10.07.21 - klo:11:54
kuka kaverisi siellä parkui?   täälläpäin on paikallisilla nuita mekaanisia ja net toimiiiii!        miten muuten oma ....   tekelmä?
Hyvin . Synteettinen moottoriöljy toimii hyvin helteelläkin . Toimintoja laitoin lisää .
ookko sää huomannu  tohatsun ohjaustehostajaan lurauttaa moottoriöljyt jos sattuu mutkasemman tien takaa asiakas tulemaan  ;) :D ;D ::)
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: Pelto-Jussi - 10.07.21 - klo:13:02
oho,   no nyt näyttää taas puutteessa oleva olevan heliällä päällä.   mitä hittoa menneen talven fiun virtalukko kuuluu autolautoilla palaviin sähköautoihin?         kun net perkeleet kuuluu olevan pikkasen hankalampia sammuttaa kuin keittävä tohatsu.

"Hyvät matkustajat, pyydämme teitä siirtymään pelastusveneisiin. Keulaportit avataan, autokannella palaa Tesla" ...

Parkkiluolat ja taloyhtiöiden parkkikäyttöön muutetut kellarit on samoin sähköautopalon kannalta hankalia paikkoja. E-biili pitäisi saada vedettyä ulos tai upotettua veteen, kumpikin vaihtoehto voi noissa kohteissa olla pikkuisen enemmän vaikeeta.
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: Oksa - 10.07.21 - klo:13:55
niihin pitäis pakolla laitattaa vetopisteet eteen ja taakse jotta pelastuslaitos vois nopsaan vetää net hitoille..     paljonkos vaahtoa polttomoottorikoslat tarvihtikaan sammumiseen?
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: sorkkis - 10.07.21 - klo:14:21
kuka kaverisi siellä parkui?   täälläpäin on paikallisilla nuita mekaanisia ja net toimiiiii!        miten muuten oma ....   tekelmä?
Hyvin . Synteettinen moottoriöljy toimii hyvin helteelläkin . Toimintoja laitoin lisää .
ookko sää huomannu  tohatsun ohjaustehostajaan lurauttaa moottoriöljyt jos sattuu mutkasemman tien takaa asiakas tulemaan  ;) :D ;D ::)

Minkä vuoksi ? Merkkikorjaamossa lapissa noin tehdään ?
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: PelleH - 10.07.21 - klo:15:44
https://www.sesko.fi/sesko-akatemia/uutiset/kommentti_ylen_5.7.2021_julkaisemaan_uutiseen_sahkoautopalojen_sammuttamisesta_laivalla.2090.news
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: Perussuomalainen porvari - 11.07.21 - klo:06:51
onpa hurjaa kuin paljon nuita palaa!   ja ihmo sammutettava....  yle kertoo lisää..

Kuinka niin paljon ? polttomoottorikäyttöisten liikennvälineiden paloja tapahtuu kymmenen kappaletta päivässä. 5.7. yhteensä  11 kpl , joista yksi oli moottoripyörä.

Viittaatko YLE:n juttuun taas yhdestä pelkotilasta, eli autolautan mahdollisen sähköautopalon aprikoimiseen. Kyllä nestemäiset ja kaasumaiset polttoaineet vievät ihmishenkiä jatkuvasti, kuten Italiassa säiliöauton räjähdys:

https://youtu.be/OPthZO0fCLg

-SS-
onkohan ruattin maalla sähköautot helpommin syttyviä :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

Monikulttuurisessa Ruotsissa autot ovatkin helpommin syttyviä kuin muualla... Joo...
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: Kaikki - 11.07.21 - klo:23:06
kuka kaverisi siellä parkui?   täälläpäin on paikallisilla nuita mekaanisia ja net toimiiiii!        miten muuten oma ....   tekelmä?
Hyvin . Synteettinen moottoriöljy toimii hyvin helteelläkin . Toimintoja laitoin lisää .
Vielä lisää letkujako ?  Onko tuossa kapistuksessa Kaikki pyrogratia kunnossa ?Onko CE merkintä , onko WWFn ja Animalian hyväksyntä , onko rekisteröity liikennekäyttöön entä vakuutukset jos vaikka pohjavesi alueella paukahtaa joku öljyletku , entä jos lehmältä repee jalka irti kun kone tulee hulluksi  ;D ;D
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: sorkkis - 12.07.21 - klo:06:05
kuka kaverisi siellä parkui?   täälläpäin on paikallisilla nuita mekaanisia ja net toimiiiii!        miten muuten oma ....   tekelmä?
Hyvin . Synteettinen moottoriöljy toimii hyvin helteelläkin . Toimintoja laitoin lisää .
Vielä lisää letkujako ?  Onko tuossa kapistuksessa Kaikki pyrogratia kunnossa ?Onko CE merkintä , onko WWFn ja Animalian hyväksyntä , onko rekisteröity liikennekäyttöön entä vakuutukset jos vaikka pohjavesi alueella paukahtaa joku öljyletku , entä jos lehmältä repee jalka irti kun kone tulee hulluksi  ;D ;D

Mitä työtön maatyömies ulisee ?
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 12.07.21 - klo:12:54
Uskoisin että ympyrä on sulkeutunut. Uudet toiminnot takaavat automaattisen hydrauliletkun vaihdon. Loputon kierto.
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: Oksa - 12.07.21 - klo:21:07
heh,   nyt sit yle korjas viime maanantain uutimen;   autoja palaa 40-50 vuotessa ja sähköautoja joku.      hiton hyää mitä puolella miljardilla saa.        ahistaa non stop!   tuli teemalta.   ehkä asiaa.
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: de Citonni - 12.07.21 - klo:23:04
onpa hurjaa kuin paljon nuita palaa!   ja ihmo sammutettava....  yle kertoo lisää..

Kuinka niin paljon ? polttomoottorikäyttöisten liikennvälineiden paloja tapahtuu kymmenen kappaletta päivässä. 5.7. yhteensä  11 kpl , joista yksi oli moottoripyörä.

Viittaatko YLE:n juttuun taas yhdestä pelkotilasta, eli autolautan mahdollisen sähköautopalon aprikoimiseen. Kyllä nestemäiset ja kaasumaiset polttoaineet vievät ihmishenkiä jatkuvasti, kuten Italiassa säiliöauton räjähdys:

https://youtu.be/OPthZO0fCLg

-SS-
onkohan ruattin maalla sähköautot helpommin syttyviä :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

Monikulttuurisessa Ruotsissa autot ovatkin helpommin syttyviä kuin muualla... Joo...
Ruotsalaisia autoja vaivaa jonkinlainen jälkitauti.  Aina kun pidetään jossain huumeratsia tai jengiläisiä häritään poliisin toimesta, niin sen jälkeen ympäri kaupunkia alkaa autoja palamaan.   ::)
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: pig24 - 13.07.21 - klo:08:04
Demarit voisivat käydä diskuteeraamessa Alit ja Ahmedit kaidalle polulle, kun kerran ovat toivottaneet asianomaiset kansankotiin tervetulleiksi.
muoks.
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: de Citonni - 13.07.21 - klo:23:18
Demarit voisivat käydä diskuteeraamessa Alit ja Ahmedit kaidalle polulle, kun kerran ovat toivottaneet asianomaiset kansankotiin tervetulleiksi.
muoks.
Kyllä varmaan diskuterattu on, mutta kaffe och kanelbullar on tuottanut laihan tuloksen.  :D
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: antti-x - 13.07.21 - klo:23:48
En ota kantaa palamiseen, mutta ihan mielenkiintoista on se, että liikenteessä on kasvava määrä ja pian ihan tuohottomasti autoja jotka pystyvät antamaan vähintään 100kW sähköä moottoreille. Ja kun yksi 230v vaihe kotitaloudessa antaa maks 3,6kW ennen kuin sulake palaa, ja normaalin kerrostaloasunnon pääkeskus alle 20kW, niin ollaan tilanteessa jossa kiinnostaisi tietää tarkemmin miten sähköturvallisuus on hoidettu. Kun kuitenkin näitä aletaan korjata miten sattuu kotioloissa. :)

Kun kyseessä on vain auto eikä kodin pääkeskus...
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: -SS- - 14.07.21 - klo:01:41
En ota kantaa palamiseen, mutta ihan mielenkiintoista on se, että liikenteessä on kasvava määrä ja pian ihan tuohottomasti autoja jotka pystyvät antamaan vähintään 100kW sähköä moottoreille. Ja kun yksi 230v vaihe kotitaloudessa antaa maks 3,6kW ennen kuin sulake palaa, ja normaalin kerrostaloasunnon pääkeskus alle 20kW, niin ollaan tilanteessa jossa kiinnostaisi tietää tarkemmin miten sähköturvallisuus on hoidettu. Kun kuitenkin näitä aletaan korjata miten sattuu kotioloissa. :) 

Tesla 3:n akku on 375 V, S- mallin 400 V. Joidenkin sähköautojen 800 V. Eli jotakin 300 A suunnilleen virtaa kun ajetaan suuremmilla tehoilla. Varmaan niille moottoreille on jotakin huipputehon tasaajia hakkureita ym.  Lataus: 3-vaihelaturit seinässä antavat 10-20 kW tehon.   3x25A on 17 kW  3x35A on 24 kW , 3×63 ampeerin liittymä antaa  43 kW tehon. Eli 3x25A :lla kyllä hyvinkin ladataan työpäivän ulkopuolella autoon se 100 kWh, jos samaan aikaan ei ole  saunankiuas ja pesukoneet ynnä paistouunit päällä.

-SS-
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: sorkkis - 14.07.21 - klo:05:34
En ota kantaa palamiseen, mutta ihan mielenkiintoista on se, että liikenteessä on kasvava määrä ja pian ihan tuohottomasti autoja jotka pystyvät antamaan vähintään 100kW sähköä moottoreille. Ja kun yksi 230v vaihe kotitaloudessa antaa maks 3,6kW ennen kuin sulake palaa, ja normaalin kerrostaloasunnon pääkeskus alle 20kW, niin ollaan tilanteessa jossa kiinnostaisi tietää tarkemmin miten sähköturvallisuus on hoidettu. Kun kuitenkin näitä aletaan korjata miten sattuu kotioloissa. :)

Kun kyseessä on vain auto eikä kodin pääkeskus...

Moni työnantaja huomioi jo sähköautot työmatkaliikenteessä . Salossa taloyhtiöt alkavat olla sähköntuottajia johon talvi tietysti tuo omat haasteensa . Onhan noita latausjärjestelmiä erilaisia , eli voidaan ladata laturi valmiiksi joka puolestaan lataa auton .  https://www.motiva.fi/koti_ja_asuminen/taloyhtiot/sahkoautojen_latauspisteet
https://www.helen.fi/taloyhtiot/sahkoauton-lataus-taloyhtiolle/sahkoautojen-latauspisteet

Lataus mahdollisuuksia löytyy yllin kyllin etelässä . Pohjoisesta niin suurta väliä .
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: Aatami Särkisalami - 14.07.21 - klo:05:48
sähkö auto .. no  ...toistaiseksi riittää sähkötuolit..niin persus  ja perut roåttissa  taistoineen ... ainakin on lämmin naapurin norjan timpuri kävo neljännen kerra raivoamassa tontilla viikon päästä se kaatuu omaan sontaansa  saatanan träd harfaldin renki  ei kun vaginan renkihän se on ..
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: traktorikuski - 14.07.21 - klo:09:12
...
Onhan noita latausjärjestelmiä erilaisia , eli voidaan ladata laturi valmiiksi joka puolestaan lataa auton . 
...

Löytyykö tuollaista akkupaketilla varustettua latauslaitetta valmiina kaupallisena tuotteena (tai valmiista osakokonaisuuksista rakennettava)? Noista linkeistä en tietoa löytänyt. Sellainenhan olisi oikeastaan välttämätön jos aikoo hyödyntää aurinkokennoja sähköauton lataamiseen.
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: metsajussi - 14.07.21 - klo:09:30
En ota kantaa palamiseen, mutta ihan mielenkiintoista on se, että liikenteessä on kasvava määrä ja pian ihan tuohottomasti autoja jotka pystyvät antamaan vähintään 100kW sähköä moottoreille. Ja kun yksi 230v vaihe kotitaloudessa antaa maks 3,6kW ennen kuin sulake palaa, ja normaalin kerrostaloasunnon pääkeskus alle 20kW, niin ollaan tilanteessa jossa kiinnostaisi tietää tarkemmin miten sähköturvallisuus on hoidettu. Kun kuitenkin näitä aletaan korjata miten sattuu kotioloissa. :)

Kun kyseessä on vain auto eikä kodin pääkeskus...

Nuo autojen suuritehoiset sähköjärjestelmät lienevät 'kelluvia' eli eivät samalla tavalla esim auton runkoon liittyviä kuin perinteinen sähköverkko on nollan suhteen maahan yhdistetty. Vähän kuin pöydällä oleva suurjännitteinen akku tai normaalin muuntajan lähtö: kunhan et ota molemmista karvoista kiinni yhtä aikaa niin ei väliä vaikka järvessä seisoisit. Vähän hankala selittää ellei sähköpiirien sielunelämä ole tuttua.

Tietysti eristyksiin, liitoksiin ja virtaa kuljettavien osien poikkipintoihin pitää paneutua riittävän hyvin että kokonaisuus säilyy luotettavana ja turvallisena. Esim kaikki 'vaaralliset' kaapelit ovat oransseja väriltään ja liittimet jne perusteellisesti suojattuja, vaatii melkoista tyhmyyttä mennä niitä ronkkimaan. Huonokuntoinen tavallinen jatkoroikka sateessa pihalla on monta kertaa vaarallisempi käsiteltävä kuin sähköauton systeemit.

Järeä tehoelektroniikka on nykyään hyvin luotettavaa. Se on testattu teollisuuden taajuusmuuttajakäytöissä, sähkövetureissa, metrossa/ratikoissa, merikaapeleiden AC/DC/AC-muunnoksissa, hitsaus- ja sulatusjärjestelmissä jne.

Niissä hommissa mitä riko-se-itse-korjaaja sähköautolleen tehnee ei mitään ihmeellistä ole. Kyllä ne jarrut ja nivelet ovat ihan samanlaisia kuin perinteisissäkin pirsseissä eikä siellä mitään ihmeellistä ole. Tietysti nosturilla voi yrittää nostaa akun keskeltä kun oikein yrittää (kuten vastaavasti polttoainetankinkin)  :-))

Kukaan edes välttävällä järjellä varustettu ei lähtene sinne suurjännikaapeleiden ja akun kanssa sörkkimään ellei oikeasti tiedä mitä tekee ja miten. Onhan näitä harrastajia joilla on ammattitaito ja tieto olemassa, minäkin tiedän yhden joka purkaa, kennottaa ja muuttaa Leafien akkupaketteja. Mutta kaverilla on sama tietotaito kuin hommaan koulutetuilla ammattiasentajilla.

Vuosia sitten eräät irrottivat autosta bensatankkia, vain matalalle nostavan nosturin alla. Tankki jotenkin lipsahti käsistä ja jäämäbensat levisivät lattialle auton alle ja osin lattialla maanneiden remppareiskojen päälle. Jostain syystä bensa vielä syttyi, lienee ollut nortti huulessa ja tuhkat putosivat bensalammikkoon... syntyneessä paniikissa lattialla vieressä ollut tankista ennalta tyhjennettyä bensaa sisältävä ämpärikin kaatui..
Mestarit saivat vaihtelevia palovammoja, osa pahojakin. Auto paloi ja osa hallia, ja työkaluja, hitsikoneita ym. Täydellinen suoritus, sanoisin. Ohrauutejuomallakin saattoi olla hivenen osaa ja arpaa.
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: metsajussi - 14.07.21 - klo:09:44
...
Onhan noita latausjärjestelmiä erilaisia , eli voidaan ladata laturi valmiiksi joka puolestaan lataa auton . 
...

Löytyykö tuollaista akkupaketilla varustettua latauslaitetta valmiina kaupallisena tuotteena (tai valmiista osakokonaisuuksista rakennettava)? Noista linkeistä en tietoa löytänyt. Sellainenhan olisi oikeastaan välttämätön jos aikoo hyödyntää aurinkokennoja sähköauton lataamiseen.

Löytyy, mm Eatonilta. Hinta on kyllä sellainen että tavallinen tallaaja tuskin semmoista hankkii. Paitsi jotkut joille muutamalla kymppitonnilla nyt ei ole minkäänlaista merkitystä. Noitahan käytetään myös kiinteistöjen varavirta- ja kuormantasauskäyttöön.

Isoimpia systeemejä käytetään myös koko sähköverkon kuormantasaukseen, myös niin että latauksessa olevista autoista voidaan ottaa hetkeksi sähköä verkkoon päin (jos näin on so***** ja autonomistaja sen sallii). Jonkin isomman cityn tapauksessa jos 100 autoa on liekassa niin 30 kW:kin per auto tekee 3 MW tukitehoa hetkellilseen tarpeeseen. Jossain Aasiassa ihan mahdollinen tapaus.

Sähkötraktoreita odotellessa - eikös Fendtillä ole pieni sellainen? Traksan tyypillinen käyttö ei kyllä ole oikein akkuteknologiaa suosivaa, raskasta jatkuvaa tehontarvetta pitkään.
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: traktorikuski - 14.07.21 - klo:14:08

Löytyy, mm Eatonilta. Hinta on kyllä sellainen että tavallinen tallaaja tuskin semmoista hankkii. Paitsi jotkut joille muutamalla kymppitonnilla nyt ei ole minkäänlaista merkitystä. Noitahan käytetään myös kiinteistöjen varavirta- ja kuormantasauskäyttöön.

Eikö nuo Eatonin laitteet ole lähinnä varavirtajärjestelmiä? Niillä sähköauton lataaminen jää puolitehoille eikä oikein siihenkään ja hölmöä varastoida energiaa akkuun ja siitä vaihtovirraksi ja taas autossa takaisin tasavirraksi. Pitäisi olla sellainen purkki josta saa auton ladattua suoraan DC-latauksella asiallisella teholla, ei ehkä 100+ kW:lla mutta miksikäs ei vähän omakotitalon autotallin kolmivaihepistoketta reippaammin.
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: sorkkis - 14.07.21 - klo:14:11

Löytyy, mm Eatonilta. Hinta on kyllä sellainen että tavallinen tallaaja tuskin semmoista hankkii. Paitsi jotkut joille muutamalla kymppitonnilla nyt ei ole minkäänlaista merkitystä. Noitahan käytetään myös kiinteistöjen varavirta- ja kuormantasauskäyttöön.

Eikö nuo Eatonin laitteet ole lähinnä varavirtajärjestelmiä? Niillä sähköauton lataaminen jää puolitehoille eikä oikein siihenkään ja hölmöä varastoida energiaa akkuun ja siitä vaihtovirraksi ja taas autossa takaisin tasavirraksi. Pitäisi olla sellainen purkki josta saa auton ladattua suoraan DC-latauksella asiallisella teholla, ei ehkä 100+ kW:lla mutta miksikäs ei vähän omakotitalon autotallin kolmivaihepistoketta reippaammin.

Oikeassa olet . Noi virrantasaajat kyllä hyviä , miten latauksessa onnistuu en tiedä . Ajatuksesi on kyllä oikea .
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: metsajussi - 14.07.21 - klo:15:24

Löytyy, mm Eatonilta. Hinta on kyllä sellainen että tavallinen tallaaja tuskin semmoista hankkii. Paitsi jotkut joille muutamalla kymppitonnilla nyt ei ole minkäänlaista merkitystä. Noitahan käytetään myös kiinteistöjen varavirta- ja kuormantasauskäyttöön.

Eikö nuo Eatonin laitteet ole lähinnä varavirtajärjestelmiä? Niillä sähköauton lataaminen jää puolitehoille eikä oikein siihenkään ja hölmöä varastoida energiaa akkuun ja siitä vaihtovirraksi ja taas autossa takaisin tasavirraksi. Pitäisi olla sellainen purkki josta saa auton ladattua suoraan DC-latauksella asiallisella teholla, ei ehkä 100+ kW:lla mutta miksikäs ei vähän omakotitalon autotallin kolmivaihepistoketta reippaammin.

Ei välttämättä... Eaton on kanssa sellainen yrityshirviö josta ei saa edes tarjonnasta kuvaa kuin vahingossa.

Tuossa yksi latausratkaisu - tosin vähän isossa mittakaavassa. Systeemiin saa liitettyä niin hitaita AC-latureita kuin nopeita DC-pikalatureita jos niin halutaan, tehoa sisään energiavarastoon saadaan esim valtakunnan verkosta tai aurinkopaneeleista. Se että energiavarastosta voidaan syöttää kiinteistöä muutenkin ei estä latausratkaisuja.

https://www.eaton.com/no/en-gb/markets/buildings/how-we-drive-building-efficiency-and-safety/electric-charging/residential-ev-charging.html

Mutta on noita muitakin - googleen 'off-grid ev dc charging station' kertoo lisää. Vähemmän ehkä verkkokaupasta tilattavina valmiina ovelle toimitettavina paketteina, enemmänkin tarpeiden mukaan suunniteltuna ja räätälöitynä.

Pikalataus ei kuitenkaan ole tapahtuma jossa voidaan kytkeä tyhjä ja täysi akku tasavirtapiuhoilla yhteen. Käytännössä eri jännitesojen ja tehotasojen yhteensovittaminen vaatii muunnosasteiden käyttöä, eli käytännössä joka tapauksessa mennään tehoelektroniikalla DC --> AC --> DC, ainakin laturin sisällä . Varastoakkujen jännitteet ja kemiatkaan eivät välttämättä mitenkään kohtaa ajoneuvojen vastaavia, ja ajoneuvoissakin löytyy mallikohtaisesti eri jännitteitä, puhumattakaan akun varaustason mukaisesta vaihtelusta. Kennon jännnitehän voi vaihdella varaistason mukaan karkeasti vajaan voltin joten 100 kennon sarjassa eroa voi olla jo vajaat 100 V.
Laturi ja auton BMU (BatteryManagementUnit) keskustelevat koko ajan siitä mitä halutaan ja mitä voidaan saada, ja virtaa (jännitettä) säädellään latauksen edistyessä. Eli käytännössä vaikka tehon lähteenä olisi toinen DC-akku niin siitä tehdään aina kuitenkin toisenlaista DC:tä.  Ei ole juurikaan väliä onko alkupäässä toinen akku vai järeä 3-v AC-sähköverkko, tasasuuntaus on nykään helppo ja hyötysuhteeltaan hyvä; monimutkaisempi osuus laturissa on joka tapauksessa sama .
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: klapikasa - 14.07.21 - klo:16:17
Eikö teslalla oo kans joku "halvan" sähkön aikana varaava akusto jonka sitten voi kalliin aikana purkaa vaikka auton lataukseen silleen että ei tarvii käyttää kalliin aikan sähköä. Hinta heilahdukset tosi isoja muualla.
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: Aatami Särkisalami - 14.07.21 - klo:19:35
Demarit voisivat käydä diskuteeraamessa Alit ja Ahmedit kaidalle polulle, kun kerran ovat toivottaneet asianomaiset kansankotiin tervetulleiksi.
muoks.

 Ahmedilla oli aika hyvää sallaattia mutta vähän laisesti kokin mielestä  , vieraat tosin söi herne soppaa ja pannareita  linjegaattanilla kun wettwrin ympäri fillareilla ajeltiin..  unkarilainen gulasshikin oli ja on ruokalistalla..mutta se on käteisellä maksettava..eurotkin käynee valuutasta ..siltamaksu sen sijaan tuleepostissa  jälki junassa..siis öster jööttalannissa..missä saa makkaraa ja vissyä yö myöhäällä kioskista..lähes ydin keskuksessa i peckar grilli..löytynee myös naamri aapisista.. ilman mainoskatkoja..sähköllä kulukee junat siellä..
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: pig24 - 21.07.21 - klo:19:52
Sähkömopo saattaa kärsiä samoista ongelmista kuin nelipyöräiset. Tirolin Päivälehti on  ehtinyt kuvaamaan moponraatoa.  Mopo syttyi tuleen välittömästi pysäköinnin jälkeen. https://www.tt.com/artikel/30796787/elektro-mofa-ging-in-flammen-auf-25-feuerwehrleute-in-wiesing-im-einsatz
Otsikko: Vs: palavat sähköautot
Kirjoitti: Oksa - 21.07.21 - klo:20:43
ja eiks nuo tasapainolautatkin syty palamaan?   muistelen uutista jossa meinas talo palaa..     kaikki mikä käy pelkällä sähköllä onkii aika riski,   net kun pitää tehä kiireellä ja mah. halvoiks.