Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe palavat sähköautot  (Luettu 8107 kertaa)

Perussuomalainen porvari

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4498
Vs: palavat sähköautot
onpa hurjaa kuin paljon nuita palaa!   ja ihmo sammutettava....  yle kertoo lisää..

Kuinka niin paljon ? polttomoottorikäyttöisten liikennvälineiden paloja tapahtuu kymmenen kappaletta päivässä. 5.7. yhteensä  11 kpl , joista yksi oli moottoripyörä.

Viittaatko YLE:n juttuun taas yhdestä pelkotilasta, eli autolautan mahdollisen sähköautopalon aprikoimiseen. Kyllä nestemäiset ja kaasumaiset polttoaineet vievät ihmishenkiä jatkuvasti, kuten Italiassa säiliöauton räjähdys:

https://youtu.be/OPthZO0fCLg

-SS-
onkohan ruattin maalla sähköautot helpommin syttyviä :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

Monikulttuurisessa Ruotsissa autot ovatkin helpommin syttyviä kuin muualla... Joo...

Kaikki

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1511
Vs: palavat sähköautot
kuka kaverisi siellä parkui?   täälläpäin on paikallisilla nuita mekaanisia ja net toimiiiii!        miten muuten oma ....   tekelmä?
Hyvin . Synteettinen moottoriöljy toimii hyvin helteelläkin . Toimintoja laitoin lisää .
Vielä lisää letkujako ?  Onko tuossa kapistuksessa Kaikki pyrogratia kunnossa ?Onko CE merkintä , onko WWFn ja Animalian hyväksyntä , onko rekisteröity liikennekäyttöön entä vakuutukset jos vaikka pohjavesi alueella paukahtaa joku öljyletku , entä jos lehmältä repee jalka irti kun kone tulee hulluksi  ;D ;D

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: palavat sähköautot
kuka kaverisi siellä parkui?   täälläpäin on paikallisilla nuita mekaanisia ja net toimiiiii!        miten muuten oma ....   tekelmä?
Hyvin . Synteettinen moottoriöljy toimii hyvin helteelläkin . Toimintoja laitoin lisää .
Vielä lisää letkujako ?  Onko tuossa kapistuksessa Kaikki pyrogratia kunnossa ?Onko CE merkintä , onko WWFn ja Animalian hyväksyntä , onko rekisteröity liikennekäyttöön entä vakuutukset jos vaikka pohjavesi alueella paukahtaa joku öljyletku , entä jos lehmältä repee jalka irti kun kone tulee hulluksi  ;D ;D

Mitä työtön maatyömies ulisee ?
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Moottoripolkupyörä Man

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4242
Vs: palavat sähköautot
Uskoisin että ympyrä on sulkeutunut. Uudet toiminnot takaavat automaattisen hydrauliletkun vaihdon. Loputon kierto.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64950
Vs: palavat sähköautot
heh,   nyt sit yle korjas viime maanantain uutimen;   autoja palaa 40-50 vuotessa ja sähköautoja joku.      hiton hyää mitä puolella miljardilla saa.        ahistaa non stop!   tuli teemalta.   ehkä asiaa.

de Citonni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8681
  • Don't dream your life, live your dreams.
Vs: palavat sähköautot
onpa hurjaa kuin paljon nuita palaa!   ja ihmo sammutettava....  yle kertoo lisää..

Kuinka niin paljon ? polttomoottorikäyttöisten liikennvälineiden paloja tapahtuu kymmenen kappaletta päivässä. 5.7. yhteensä  11 kpl , joista yksi oli moottoripyörä.

Viittaatko YLE:n juttuun taas yhdestä pelkotilasta, eli autolautan mahdollisen sähköautopalon aprikoimiseen. Kyllä nestemäiset ja kaasumaiset polttoaineet vievät ihmishenkiä jatkuvasti, kuten Italiassa säiliöauton räjähdys:

https://youtu.be/OPthZO0fCLg

-SS-
onkohan ruattin maalla sähköautot helpommin syttyviä :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

Monikulttuurisessa Ruotsissa autot ovatkin helpommin syttyviä kuin muualla... Joo...
Ruotsalaisia autoja vaivaa jonkinlainen jälkitauti.  Aina kun pidetään jossain huumeratsia tai jengiläisiä häritään poliisin toimesta, niin sen jälkeen ympäri kaupunkia alkaa autoja palamaan.   ::)
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12039
Vs: palavat sähköautot
Demarit voisivat käydä diskuteeraamessa Alit ja Ahmedit kaidalle polulle, kun kerran ovat toivottaneet asianomaiset kansankotiin tervetulleiksi.
muoks.

Viimeksi muokattu: 13.07.21 - klo:10:08 kirjoittanut pig24

de Citonni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8681
  • Don't dream your life, live your dreams.
Vs: palavat sähköautot
Demarit voisivat käydä diskuteeraamessa Alit ja Ahmedit kaidalle polulle, kun kerran ovat toivottaneet asianomaiset kansankotiin tervetulleiksi.
muoks.
Kyllä varmaan diskuterattu on, mutta kaffe och kanelbullar on tuottanut laihan tuloksen.  :D
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2856
Vs: palavat sähköautot
En ota kantaa palamiseen, mutta ihan mielenkiintoista on se, että liikenteessä on kasvava määrä ja pian ihan tuohottomasti autoja jotka pystyvät antamaan vähintään 100kW sähköä moottoreille. Ja kun yksi 230v vaihe kotitaloudessa antaa maks 3,6kW ennen kuin sulake palaa, ja normaalin kerrostaloasunnon pääkeskus alle 20kW, niin ollaan tilanteessa jossa kiinnostaisi tietää tarkemmin miten sähköturvallisuus on hoidettu. Kun kuitenkin näitä aletaan korjata miten sattuu kotioloissa. :)

Kun kyseessä on vain auto eikä kodin pääkeskus...

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19871
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: palavat sähköautot
En ota kantaa palamiseen, mutta ihan mielenkiintoista on se, että liikenteessä on kasvava määrä ja pian ihan tuohottomasti autoja jotka pystyvät antamaan vähintään 100kW sähköä moottoreille. Ja kun yksi 230v vaihe kotitaloudessa antaa maks 3,6kW ennen kuin sulake palaa, ja normaalin kerrostaloasunnon pääkeskus alle 20kW, niin ollaan tilanteessa jossa kiinnostaisi tietää tarkemmin miten sähköturvallisuus on hoidettu. Kun kuitenkin näitä aletaan korjata miten sattuu kotioloissa. :) 

Tesla 3:n akku on 375 V, S- mallin 400 V. Joidenkin sähköautojen 800 V. Eli jotakin 300 A suunnilleen virtaa kun ajetaan suuremmilla tehoilla. Varmaan niille moottoreille on jotakin huipputehon tasaajia hakkureita ym.  Lataus: 3-vaihelaturit seinässä antavat 10-20 kW tehon.   3x25A on 17 kW  3x35A on 24 kW , 3×63 ampeerin liittymä antaa  43 kW tehon. Eli 3x25A :lla kyllä hyvinkin ladataan työpäivän ulkopuolella autoon se 100 kWh, jos samaan aikaan ei ole  saunankiuas ja pesukoneet ynnä paistouunit päällä.

-SS-

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: palavat sähköautot
En ota kantaa palamiseen, mutta ihan mielenkiintoista on se, että liikenteessä on kasvava määrä ja pian ihan tuohottomasti autoja jotka pystyvät antamaan vähintään 100kW sähköä moottoreille. Ja kun yksi 230v vaihe kotitaloudessa antaa maks 3,6kW ennen kuin sulake palaa, ja normaalin kerrostaloasunnon pääkeskus alle 20kW, niin ollaan tilanteessa jossa kiinnostaisi tietää tarkemmin miten sähköturvallisuus on hoidettu. Kun kuitenkin näitä aletaan korjata miten sattuu kotioloissa. :)

Kun kyseessä on vain auto eikä kodin pääkeskus...

Moni työnantaja huomioi jo sähköautot työmatkaliikenteessä . Salossa taloyhtiöt alkavat olla sähköntuottajia johon talvi tietysti tuo omat haasteensa . Onhan noita latausjärjestelmiä erilaisia , eli voidaan ladata laturi valmiiksi joka puolestaan lataa auton .  https://www.motiva.fi/koti_ja_asuminen/taloyhtiot/sahkoautojen_latauspisteet
https://www.helen.fi/taloyhtiot/sahkoauton-lataus-taloyhtiolle/sahkoautojen-latauspisteet

Lataus mahdollisuuksia löytyy yllin kyllin etelässä . Pohjoisesta niin suurta väliä .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

  • Vieras
Vs: palavat sähköautot
sähkö auto .. no  ...toistaiseksi riittää sähkötuolit..niin persus  ja perut roåttissa  taistoineen ... ainakin on lämmin naapurin norjan timpuri kävo neljännen kerra raivoamassa tontilla viikon päästä se kaatuu omaan sontaansa  saatanan träd harfaldin renki  ei kun vaginan renkihän se on ..

Viimeksi muokattu: 14.07.21 - klo:05:50 kirjoittanut Aatami Särkisalami

traktorikuski

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 363
Vs: palavat sähköautot
...
Onhan noita latausjärjestelmiä erilaisia , eli voidaan ladata laturi valmiiksi joka puolestaan lataa auton . 
...

Löytyykö tuollaista akkupaketilla varustettua latauslaitetta valmiina kaupallisena tuotteena (tai valmiista osakokonaisuuksista rakennettava)? Noista linkeistä en tietoa löytänyt. Sellainenhan olisi oikeastaan välttämätön jos aikoo hyödyntää aurinkokennoja sähköauton lataamiseen.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4371
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: palavat sähköautot
En ota kantaa palamiseen, mutta ihan mielenkiintoista on se, että liikenteessä on kasvava määrä ja pian ihan tuohottomasti autoja jotka pystyvät antamaan vähintään 100kW sähköä moottoreille. Ja kun yksi 230v vaihe kotitaloudessa antaa maks 3,6kW ennen kuin sulake palaa, ja normaalin kerrostaloasunnon pääkeskus alle 20kW, niin ollaan tilanteessa jossa kiinnostaisi tietää tarkemmin miten sähköturvallisuus on hoidettu. Kun kuitenkin näitä aletaan korjata miten sattuu kotioloissa. :)

Kun kyseessä on vain auto eikä kodin pääkeskus...

Nuo autojen suuritehoiset sähköjärjestelmät lienevät 'kelluvia' eli eivät samalla tavalla esim auton runkoon liittyviä kuin perinteinen sähköverkko on nollan suhteen maahan yhdistetty. Vähän kuin pöydällä oleva suurjännitteinen akku tai normaalin muuntajan lähtö: kunhan et ota molemmista karvoista kiinni yhtä aikaa niin ei väliä vaikka järvessä seisoisit. Vähän hankala selittää ellei sähköpiirien sielunelämä ole tuttua.

Tietysti eristyksiin, liitoksiin ja virtaa kuljettavien osien poikkipintoihin pitää paneutua riittävän hyvin että kokonaisuus säilyy luotettavana ja turvallisena. Esim kaikki 'vaaralliset' kaapelit ovat oransseja väriltään ja liittimet jne perusteellisesti suojattuja, vaatii melkoista tyhmyyttä mennä niitä ronkkimaan. Huonokuntoinen tavallinen jatkoroikka sateessa pihalla on monta kertaa vaarallisempi käsiteltävä kuin sähköauton systeemit.

Järeä tehoelektroniikka on nykyään hyvin luotettavaa. Se on testattu teollisuuden taajuusmuuttajakäytöissä, sähkövetureissa, metrossa/ratikoissa, merikaapeleiden AC/DC/AC-muunnoksissa, hitsaus- ja sulatusjärjestelmissä jne.

Niissä hommissa mitä riko-se-itse-korjaaja sähköautolleen tehnee ei mitään ihmeellistä ole. Kyllä ne jarrut ja nivelet ovat ihan samanlaisia kuin perinteisissäkin pirsseissä eikä siellä mitään ihmeellistä ole. Tietysti nosturilla voi yrittää nostaa akun keskeltä kun oikein yrittää (kuten vastaavasti polttoainetankinkin)  :-))

Kukaan edes välttävällä järjellä varustettu ei lähtene sinne suurjännikaapeleiden ja akun kanssa sörkkimään ellei oikeasti tiedä mitä tekee ja miten. Onhan näitä harrastajia joilla on ammattitaito ja tieto olemassa, minäkin tiedän yhden joka purkaa, kennottaa ja muuttaa Leafien akkupaketteja. Mutta kaverilla on sama tietotaito kuin hommaan koulutetuilla ammattiasentajilla.

Vuosia sitten eräät irrottivat autosta bensatankkia, vain matalalle nostavan nosturin alla. Tankki jotenkin lipsahti käsistä ja jäämäbensat levisivät lattialle auton alle ja osin lattialla maanneiden remppareiskojen päälle. Jostain syystä bensa vielä syttyi, lienee ollut nortti huulessa ja tuhkat putosivat bensalammikkoon... syntyneessä paniikissa lattialla vieressä ollut tankista ennalta tyhjennettyä bensaa sisältävä ämpärikin kaatui..
Mestarit saivat vaihtelevia palovammoja, osa pahojakin. Auto paloi ja osa hallia, ja työkaluja, hitsikoneita ym. Täydellinen suoritus, sanoisin. Ohrauutejuomallakin saattoi olla hivenen osaa ja arpaa.