Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Sähköauton lataus  (Luettu 22749 kertaa)

de Citonni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8681
  • Don't dream your life, live your dreams.
Vs: Sähköauton lataus
Alkuinvestointi taitaa olla liikaa yksittäiselle tilalle.


Harvojen herkkuahan se on, mutta riittävän isossa mittakaavassa  noita on olemassa.
Kotieläintiloilla taitavat olla.
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

Moottoripolkupyörä Man

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4242
Vs: Sähköauton lataus
Polttovehkeet yleensä ovat sellaisia, että se lämpö pitäisi käyttää jossain, jotta saadussa energiassa olisi järkeä. En tiedä kuinka nämä maajussibiokaasut käytetään. Vaik otetaanko se veivattu sähkö vain käyttöön. Suomessa ydinvoima taitaa olla niitä voimia, joiden lämpö laitetaan harakoille. Ja kaloille. Muut taitaa olla CHP-systeemejä.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Sähköauton lataus
Yhteistuotantolaitoksia ne tavallisesti ovat. Sähkö käytetän itse ja samoin lämpö. Joillain on jopa kaasukäytölle muunnettuja työkoneita jos kaasu puhdistetaan moottorikelpoiseksi. Silloin sitä voi myös myydä, byrokratian rajoitteissa.

Lämpöäkin isossa yksikössä kuluu paljon mm. veden lämmittämiseen, tietysti rakennustenkin jne.

Yksi olennainen seikka toiminnassa on myös lannan muuttuminen prosessissa jatkokäyttöä ajatellen parempaan  muotoon.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Sähköauton lataus
Tuli sitten hybridien kulutus selville . Lataus hybridideillä unotuu lataaminen usein ja siksi kulutus ollut suurta .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64927
Vs: Sähköauton lataus
eiks jo aikoja sit ollu juttua kuin liisiautoissa laturijohot jopa pusseissaan kun  palautuksen aika ?

carhu@meiliboxi.fi

  • Vieras
Vs: Sähköauton lataus
Aurinko paneeleilla voi ladata akut . Mielenkiintoiseksi menee .

Ose hyä notta ee oo tullu laetuuva tuallasta aurinkolla tae tuulella latattavvaa sähkö autova.Ee oo palijo tullu noesta sähkyvä viime viikkoina. Oes joutunnu taluttamalla viemään auton kotiin jos oes noiten varassa.  "Raakaölijykattila"seon hyä. :D

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Sähköauton lataus
Aurinko paneeleilla voi ladata akut . Mielenkiintoiseksi menee .

Ose hyä notta ee oo tullu laetuuva tuallasta aurinkolla tae tuulella latattavvaa sähkö autova.Ee oo palijo tullu noesta sähkyvä viime viikkoina. Oes joutunnu taluttamalla viemään auton kotiin jos oes noiten varassa.  "Raakaölijykattila"seon hyä. :D

Se vaa o helkkari hyvä et kaikkee kehittellää ku öljy loppuu . Lapin porukka ajelee poroilla sit .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

carhu@meiliboxi.fi

  • Vieras
Vs: Sähköauton lataus
  Koetahan opetella olemaan niin kun muutkin oekijat miehet :D

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Sähköauton lataus
  Koetahan opetella olemaan niin kun muutkin oekijat miehet :D

Koita itte . Jatkuvasti nälvimässä .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

carhu@meiliboxi.fi

  • Vieras
Vs: Sähköauton lataus
  Koetahan opetella olemaan niin kun muutkin oekijat miehet :D

Koita itte . Jatkuvasti nälvimässä .

Kukas tuassa taas alako nälävijä. Lapinmiehijä. Pysy vaen tualla huu haa puolella kun et kerran  asiassa pysy.Seon semmonen perskärpänen joka aena jotaki nälävii. :D

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Sähköauton lataus
eiks jo aikoja sit ollu juttua kuin liisiautoissa laturijohot jopa pusseissaan kun  palautuksen aika ?

Ei kai tuossa ihmeempää ihmettä ole. Verojuttujen typeryyksien kanssahan autoiljat ovat aina säätäneet.
Milloin on korotettu tavaratilaa että on saatu pakuksi, milloin vaihdettu takapenkkejä vaneripenkeiksi.
Maastureihin laitettiin voimanulosottoja.
Nykyään sitten säädetään lataushybridien kanssa.
Retkeilyautot, pakettiautot, matkailuautot, verovapaina tai verollisina. Näitä muunnellaan eurojen säästö mielessä.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Sähköauton lataus
eiks jo aikoja sit ollu juttua kuin liisiautoissa laturijohot jopa pusseissaan kun  palautuksen aika ?

Ei kai tuossa ihmeempää ihmettä ole. Verojuttujen typeryyksien kanssahan autoiljat ovat aina säätäneet.
Milloin on korotettu tavaratilaa että on saatu pakuksi, milloin vaihdettu takapenkkejä vaneripenkeiksi.
Maastureihin laitettiin voimanulosottoja.
Nykyään sitten säädetään lataushybridien kanssa.
Retkeilyautot, pakettiautot, matkailuautot, verovapaina tai verollisina. Näitä muunnellaan eurojen säästö mielessä.

Lataatko oman sähköautosi pikalatauksella vai hitaasti . Käsittääkseni hidas lataus ei vaadin kuin yhden 16 a sulakkkeen .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Sähköauton lataus

Lataatko oman sähköautosi pikalatauksella vai hitaasti . Käsittääkseni hidas lataus ei vaadin kuin yhden 16 a sulakkkeen .

Hitain on erityishidas, vajaa 2 kW eli 10 A sulake tavallisessa 1-v-pistorasiassa riittää.
Nopeampi kotiolojen lataus on vajaa 7 kW ja siihen tarvitaan 3 x 16 A pistorasiasta kaksi vaihetta.
Nämä kaksi tapaa käyttävät autossa ns. Type 2 liitintä.

Useimmiten on tuossa hitaimmassa, mutta jos on hieman tiukempi aikataulu (illalla lähes tyhjä ja aamulla aikaisin pitäisi olla taas täysi) niin sitten tuohon nopeampaan.

Maailmalla DC-pikalatureista auto ottaa minkä akun statuksen perusteella parhaaksi näkee, Leaf enimmillään noin 50 kW. Silloin käytössä on auton DC-liitin eli tässä tapauksessa ns ChaDeMo-liitin. Riisipussissa on siis rinnakkain 2 eri liitintä, tuo Type 2 verkkosähkölle  ja sitten ChaDeMo DC-pikalatureille.
Verkkosähkön tapauksessa auto tasasuuntaa ja tekee itse sopivan latausjännitteen ja tehon, DC:n tapauksessa laturi muodostaa auton toiveen mukaista korkeamman jännitteen tasavirtaa ja -tehoa. Menee kai jonnekin 600 V paikkeille korkeimmillaan.

Nykyään yleisemmäksi liittimeksi Euroopassa muodostuu ns. CCS-liitin jossa ajoneuvossa on samassa fyysisessä liittimessä niin hitaammat AC-lataukset  kuin nopea DC-pikalatauskin.

Lataus on sikäli kahden kauppaa että auto ja laturi neuvottelevat keskenään siitä mikä on sopiva latausteho. Laturi kertoo ensin mihin se kykenee, ja jos se on auton mielestä liikaa niin sitten auto osaa rajoittaa tehoa alaspäin. On kotilatureita joissa voi nappulasta valita suurimman annetun tehon, riippuen millainnen sähköverkko kulloinkin on tarjolla.

Tuo Nissani on siitä tyhmä että se ei osaa verkkosähköstä Type 2:lla ottaa enempää kuin sen noin 7 kW, on autoja jotka huolivat 22 kW jos vaan laturi kertoo sellaiseen pystyvänsä. Ja tuohon 7 kW:kin tarvitaan joko 32 A liittymä (ottaa vain yhdestä vaiheesta!) tai fiksumpi laturi joka yhdistää 2 vaihetta (jollainen tuli hankittua).

Alussa homma vaikuttaa jotenkin sekavalta, mutta loppujen lopuksi se on hyvin looginen systeemi. Samaa ei voi sanoa maailmalla eri latausoperaattoreiden (latausasemien) kirjavista maksukäytännöistä :-(

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Sähköauton lataus

Lataatko oman sähköautosi pikalatauksella vai hitaasti . Käsittääkseni hidas lataus ei vaadin kuin yhden 16 a sulakkkeen .

Hitain on erityishidas, vajaa 2 kW eli 10 A sulake tavallisessa 1-v-pistorasiassa riittää.
Nopeampi kotiolojen lataus on vajaa 7 kW ja siihen tarvitaan 3 x 16 A pistorasiasta kaksi vaihetta.
Nämä kaksi tapaa käyttävät autossa ns. Type 2 liitintä.

Useimmiten on tuossa hitaimmassa, mutta jos on hieman tiukempi aikataulu (illalla lähes tyhjä ja aamulla aikaisin pitäisi olla taas täysi) niin sitten tuohon nopeampaan.

Maailmalla DC-pikalatureista auto ottaa minkä akun statuksen perusteella parhaaksi näkee, Leaf enimmillään noin 50 kW. Silloin käytössä on auton DC-liitin eli tässä tapauksessa ns ChaDeMo-liitin. Riisipussissa on siis rinnakkain 2 eri liitintä, tuo Type 2 verkkosähkölle  ja sitten ChaDeMo DC-pikalatureille.
Verkkosähkön tapauksessa auto tasasuuntaa ja tekee itse sopivan latausjännitteen ja tehon, DC:n tapauksessa laturi muodostaa auton toiveen mukaista korkeamman jännitteen tasavirtaa ja -tehoa. Menee kai jonnekin 600 V paikkeille korkeimmillaan.

Nykyään yleisemmäksi liittimeksi Euroopassa muodostuu ns. CCS-liitin jossa ajoneuvossa on samassa fyysisessä liittimessä niin hitaammat AC-lataukset  kuin nopea DC-pikalatauskin.

Lataus on sikäli kahden kauppaa että auto ja laturi neuvottelevat keskenään siitä mikä on sopiva latausteho. Laturi kertoo ensin mihin se kykenee, ja jos se on auton mielestä liikaa niin sitten auto osaa rajoittaa tehoa alaspäin. On kotilatureita joissa voi nappulasta valita suurimman annetun tehon, riippuen millainnen sähköverkko kulloinkin on tarjolla.

Tuo Nissani on siitä tyhmä että se ei osaa verkkosähköstä Type 2:lla ottaa enempää kuin sen noin 7 kW, on autoja jotka huolivat 22 kW jos vaan laturi kertoo sellaiseen pystyvänsä. Ja tuohon 7 kW:kin tarvitaan joko 32 A liittymä (ottaa vain yhdestä vaiheesta!) tai fiksumpi laturi joka yhdistää 2 vaihetta (jollainen tuli hankittua).

Alussa homma vaikuttaa jotenkin sekavalta, mutta loppujen lopuksi se on hyvin looginen systeemi. Samaa ei voi sanoa maailmalla eri latausoperaattoreiden (latausasemien) kirjavista maksukäytännöistä :-(
Alan jo pikkuhiljaa uskoa ettei 6 euroa enempää lataus maksa . Aurinkopanelilla jos lataa pitää olla suuri paneli , tai välijuttu jota paneli lataa kokoajan mutta vauhdilla väli "akusta" autoon . Mitä mieltä Metsäjussi olet .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12038
Vs: Sähköauton lataus
Aurinkopaneelivoimala ilman energiavarastoa - mielenkiintoinen ajatus.