• Tavallinen aihe

Aihe Sähköauton lataus  (Luettu 10263 kertaa)

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 21684
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Sähköauton lataus
Jos jokin kaataa sähköverkon niin se on aurinko  :o
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54487
Vs: Sähköauton lataus
liikaa paistamalla?         mutta kiva kun nuita lataushyrpitejä liisanneet virmat ihmotellu kun latauspiuhat oli palautettaessa jopa nipussa pusseissaan,  ei siis käyttöä koko aikana.     pensaa sit menny ihan kivasti.     miten lie nuo ihan sähkyautot,   väärin lataamalla akut pilalle kuten kännyissäkin.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3070
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Sähköauton lataus
Aurinko voi häiritä sähköverkkoja auringonpurkausten kautta. Jenkeillä on tästä kokemusta. Auringon lähettämien varautuneiden hiukkasten myrskyt aiheuttavat tuhansien kilometrien pituisiin linjoihin niin suuria häiriövirtoja että suojareleet katkaisevat. Nykyisin kai pyritään tuotakin ongelmaa hallitsemaan paremmin ja ottaa se huomiooon jo suunnittelussa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Aurinkomyrsky#Tapahtuneita_aurinkomyrskyj%C3%A4

Sähköauton latauksesta - mulla omalla sähköllä ladattuna (kaikkineen noin 10 s/kWh) itse ajamisen kustannus on noin 1,7  e / 100 km energian suhteen. Sisältää myös lataushäviöt mutta ei sisällä rengaskuluja, vakuutuksia yms kiinteitä kuluja. Tähän mennessä ajettu 60 000 km on siis maksanut sähkönä noin tonnin. Bensana jos laskee vajaan 7 litran kulutuksen mukaan olisi mennyt noin 6000 e, vähän vaihdellen mittarihinnan mukaan.

Toki jonkin verran on latailtu maailmalla kalliimpaa sähköä; toisaalta monta kertaa myös ilmaista. Miten kauan Lidlin pikalaturit pysyvät ilmaisina? Ja monessa paikassa taas maksamalla pysäköintipaikasta normaalin pysäköintimaksun saa samalla myös sähköä, esim Duon kauppakeskus Hervannassa. Ja pysäköinnistäkin 1. tunti on ilmainen, sähkö koko ajan.  Meille tuo on loistava paikka parkkeerata kun käyntikohde on noin 100 m päässä ja perillä ollaan kuitenkin tunteja.


-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16616
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Sähköauton lataus
Olen Oksaakin tyhmempi ja kysyn on tuo pelkkä sähkö vai onko mukana jo akun kuluminen? Bensa tai diesel tankki ei kulu käytännössä ollenkaan?

Akun "kulumisesta" on melkoisesti tietoa, koska ainakin Teslan ajoneuvot ovat tavallaan koko ajan seurannassa.



Nyt on ensimmäiset CATL akut tulossa markkinoille; 2 miljoonaa kilometriä, eppäilen, että sillä Mersun 300D:llä edes paljon pitempään pääsisi.

Akku ei myöskään "kulu" sillä tavalla, että se puhaltelisi jotenkin itseään jonnekin tuuleen. Akkujen vastustajat aina marmattavat , että pitää louhia ja kaivaa ja akkujen mineraalit menevät hukkaan. Se akku kuluu samalla tavalla  kuin esimerkiksi katalysaattorit, joilla  on jo toimiva kierrätysjärjestelmä, jopa niin tehokas, että varkaat ovat auton sijasta  alkaneet varastaa parkkeerattujen autojen alta katalysaattoreita.

Jos vain päätämme niin, akuissa käytetyt alkuaineet on kierrätettävissä 80% (loppu on muovia, hartsia, erilaisia hajoavia tukimateriaaleja) , niin kuin Fortum jo tekee. Tällä hetkellä vain tuntuu siltä, että louhiminen on halvempaa kuin akun materiaalien kierrättäminen. sama vika hiilessä ja öljyssäkin: hiilen louhiminen ja öljyn pumppaaminen on halvempaa kuin energian säästö tai vaihtoehtoiset energiamuodot.

Sitten joku aina esittää, että litiumista tulee puute. No, jos tämänhetkinen litiumin käyttö kymmenkertaistetaan, riittää merivedessä litiumia vielä 120 000 vuoden tarpeisiin. Eteläkorealaiset tutkijat ovat näyttäneet tavan, millä merivedestä voidaan elektrolyyttisesti erottaa litium-natriumrikastetta moolisuhteessa 1:1 . Mutta taas, louhiminen on halvempaa, mutta tutkijat näyttivät, että se ei ole ainoa tapa. Samalla tavalla muovin dumppaaminen mereen ja uuden tekeminen maakaasusta ja öljystä on halvempaa kuin muovin keruu ja uudelleenkäyttö.

Monella peruskoulu-drop-outilla on käsitys, että akuissa jotenkin muodostuu se energia ydinreaktioiden avulla, että ne alkuaineet siellä muuttuvat joksikin toisiksi ja käyttökelvottomiksi. Kun puhutaan Kongon koboltin loppumisesta, niin ainakaan akkuihin laitettuna ja siellä käytettynä se ei häviä mihinkään, jos joku ei typeryyksissään ala niitä akkuja jonnekin valtamerien syvänteisiin upottamaan. Kaatiksen penkkaan me älykkäät kädelliset  todennäköisesti akut tänäänkin upotetaan.

Koska me voidaan.

-SS-

Viimeksi muokattu: 08.01.21 - klo:12:23 kirjoittanut -SS-

nisu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 372
Vs: Sähköauton lataus

  Olipa hyvä kirjoitus SS ei voi paljon lisätä, ehkä sen että vaikka akku kuluukin, niin se ei välttämättä
näy ajosuoritteessa mitenkään, ei ainakaan Ampperan 16kwh akussa, siinä kun on iso pelivara, kun               käytössä on vain 10kwh. Mailmalta löytyy yli 700 000km ajettujakin, josta edelleen löytyy se 10kwh

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6097
  • karkki vai keppana?
Vs: Sähköauton lataus

  Olipa hyvä kirjoitus SS ei voi paljon lisätä, ehkä sen että vaikka akku kuluukin, niin se ei välttämättä
näy ajosuoritteessa mitenkään, ei ainakaan Ampperan 16kwh akussa, siinä kun on iso pelivara, kun               käytössä on vain 10kwh. Mailmalta löytyy yli 700 000km ajettujakin, josta edelleen löytyy se 10kwh

Eli sitä ei voi ajaa tyhjäksi? Miksi sitä markkinoidaan 16kWh akkuna jos se käytännössä on 10kWh? En ole noihin ako akkuihin kovasti perehtynyt, vieläkö ne perustuvat ihan perinteiseen 18650 kennoon, eli siihen samaan mitä löytyy muistakin akkuvekottimista.  Ainakin Teslan perustui jossain vaiheessa.
pessimisti ei pety!

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3070
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Sähköauton lataus
Jos akut kestävät liian pitkään ennen kierrätykseen päätymistä niin sitten voi Kongosta käydä vähiin kun tien päällä kulkeva varasto vaan kasvaa :-)
Kierrätys lienee vielä vähän lapsenkengissä, suurelta osin siitä syystä että laajemmaassa mitassa ei vielä ole mitä kierrättää. Hommaa vasta aletaan hioa suurempaan mittakaavaan. Ainakin vielä vähän aikaa sitten akkuja taidettiin lähinnä varastoida odottamaan suurempien  prosessien käynnistämistä. Tilanne on varmaan jo muuttunut.

LeafSpy näyttää akulle jotain 94% SOH (State Of Health), kilsoja siis vähän päälle 60 000. Tuonne Teslan keskimääräiseen jakaumaan taitaa osua tuokin. Mä en ole sitä lukemaa koskaan uutena ja täytenä nähnyt, joku 7000 km olil silloin mittarissa kun ao. kulkineen hankin. Olisiko mulla prosentti-puolitoista pudonnut vuodessa.

Olen ymmärtänyt että kalenteri-ikä painaa siinä kuin kilometritkin, lisäksi Nissanin akkuyksikön huonon lämmönhallinnan vuoksi kesäkuumalla rankka ajo ja samaan syssyyn toistuvat pikalataukset syövät akulta elämää tavallista nopeammin. Meillä ei tuota ongelmaa taas paljoa kohdata... kesällä hirveästi ehdi edes autolla ajelemaan, ei ainakaan mitään pidempiä maailmankiertueita.

Sähköautoa ei kannata hankkia seisomaan.  Se on vähän kuin Sisun vanhat moottorit, tehty ajamista varten, ei seisottamista.
(Em tarina juontaa juurensa ajalta kun uusissa Sisuissa oli Rollsin kone... vai oliko se Leyland. Paikallinen pöllikuski - Sisun haltija, myöhemmin jopa omistaja - suivaantui pahemman kerran kun pitkäksi venähtäneen ruoka- ja kahvi- ja turinapaussin jälkeen uudenkarhea Sisu ei oikein tykännyt enää helposti käynnistyäkään huoltoaseman pihalta, pakkasta lienee ollut yli -25. Kuski otti lämpimän puhelun jonnekin myyjän organisaatioon, ja joku huoltopäällikkö siellä oli sanaillut harvasanaiseen tyyliin että 'sepä onkin nyt vähän sellainen juttu että noon tehty ajamista varten, ei seisoottamista.')

Se täytyy yllättäen antaa patterivetoisen riisipussin kehuiksi että on tähän mennessä ehdottomasti harmittomin pirssi mitä mulla on ollut. Noihin kilometreihin ei yhtään vikaa, ei pienintäkään. Ei yhtään mitään. Kaikki toimii yhtä hyvin (tai huonosti) kuin uutena. Ajaa, lataa ja ajaa, that's all.
Olin vähän varautunut Nissanin laadun suhteen mutta on yllättänyt todella positiivisesti. Nämä onkin kai vielä tehty ihan Japanissa.

de Citonni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8481
  • Don't dream your life, live your dreams.
Vs: Sähköauton lataus
Jos akut kestävät liian pitkään ennen kierrätykseen päätymistä niin sitten voi Kongosta käydä vähiin kun tien päällä kulkeva varasto vaan kasvaa :-)
Sitten pitää sanoa niille kongolaisille kaivosmiehille ja -naisille, että kaivavat syvemmältä, vaikka oikeasti niiden kaivajien pitäisi olla vielä peruskoulun ala-asteella.  :(
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3070
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Sähköauton lataus
Jos akut kestävät liian pitkään ennen kierrätykseen päätymistä niin sitten voi Kongosta käydä vähiin kun tien päällä kulkeva varasto vaan kasvaa :-)
Sitten pitää sanoa niille kongolaisille kaivosmiehille ja -naisille, että kaivavat syvemmältä, vaikka oikeasti niiden kaivajien pitäisi olla vielä peruskoulun ala-asteella.  :(

Juu... tämä asia on vähän sellainen vaikea tapaus. Minä olen väärä henkilö ottamaan mitään kantaa Kongon yhteiskunnallisiin ongelmiin, siihen ei minun tietoni riitä.
Eräs näistä asioista oikeasti tietävä sanoi mulle kerran että jos niiltä lapsilta otetaan tämäkin surkea elämisen mahdollisuus pois niin ei heidän asemansa siitä ainakaan parane. Boikotit ja vastaavat eivät yleensä paranna sen köyhimmän kansanosan tilannetta yhtään, varsinkaan hallintomalliltaan Kongon tapaisissa paikoissa.
Porukka joutuu vaihtamaan vieläkin huonompiin hommiin tai jää täysin ilman toimeentuloa - ja leipää. Asioihin pitäisi pyrkiä vaikuttamaan muilla keinoilla kuin lopettamalla kaupanteko. Eivät ne lapsukaiset lähde silmät innosta hehkuen opiskelemaan jos ei jokaiselle päivälle löydy edes ruokaa. Ison rahan business taas keksii uusia polkuja ja keinoja rahan tekoon, jälleen köyhimpien kustannuksella. Siis jos vallitseva yhteiskunnallinen tilanne sen mahdollistaa.

Viimeksi muokattu: 08.01.21 - klo:21:00 kirjoittanut metsajussi

seegeri

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 779
Vs: Sähköauton lataus
Mitenkä pelittää kovas pakkases. Eikö niistä sähköautoista tosiaan löydy mitään. Tosiaan ei haittaa päättäjiäkään kongon lapset kunhan kyse on oikeasta vihreästä asiasta. 

PelleH

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 569
Vs: Sähköauton lataus
Ainakin täällä eteläsuomessa ne kovat pakkaset alkaa olla hyvämuististen tarinoita. No,on
niitä joku päivä vuodessa,mutta niin ne kiisselitkin pakkaseen hyytyy. Ja nykyautot
akkujensa takia aika useasti jää parkkiruuruun.

de Citonni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8481
  • Don't dream your life, live your dreams.
Vs: Sähköauton lataus
Tosiaan ei haittaa päättäjiäkään kongon lapset kunhan kyse on oikeasta vihreästä asiasta.

Niin. Toi sama metsäjussin kirjoittama argumentti tulee vastaan myös silloin kun puhutaan esim. Henkka & Maukan halvoista räteistä.

Eikä minullakaan ole antaa ongelmaan ratkaisua. Tietysti sellainen palkka jolla perheenisä voisi käydä kaivoksessa ja elättäisi perheen, eikä tarvitsisi lähteä Välimerta ylittämään.  Mutta ehkä se sähköauton hinta nousisi liian korkeaksi?
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3070
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Sähköauton lataus
Mitenkä pelittää kovas pakkases. Eikö niistä sähköautoista tosiaan löydy mitään. Tosiaan ei haittaa päättäjiäkään kongon lapset kunhan kyse on oikeasta vihreästä asiasta.

Oikeasti kovista ei ole täällä etelän vetelien mailla kokemusta. Pitäis lähteä Espanjaan testaamaan, siellä näkyi uutisen mukaan olleen -35,8 tms :-|
Viime talvena taisi täällä olla hetken -25. Vähän toimintasäde tipahti mutta riitti siihen mitä tarvittiin, lämppäri näytti haukanneen välillä 4-5 kW. En mä tuolla kelillä lähde enää millään vehkeellä kuin välttämättömille reissuille. Suolaa ja rautanauloja....

Pakkanen ei vaikuttanut muuhun kuin toimintasäteen lyhenemiseen - se joku 150 km kuitenkin mulle riitti. Mukavampi tuolla oli pakkasella ajaa, tekniikan puolesta ei mitään eroa lauhemmalla kelillä ajamiseen. Viitsii vaikka pihassa siirtää kylmiltään toiseen paikkaan, sähkömoottori kun ei kylmästä muutu miksikään. Samoin jossain seisoessa ja odotellessa voi pitää lämmitystä päällä ilman että joku tulee niuhottamaan tyhjäkäyntirajoituksista...

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8577
Vs: Sähköauton lataus
Sen loppuun asti palvelleen Teslan voi kääntää autotallin seinustalle kyljelleen aurinkopaneelien tuottaman sähkön varastoksi. Sinne 60 prosenttiin mahtuu kuitenkin useampi kilowattitunti.
Tuolla on osa Teslasta purettu akun ympäriltä pois. Min 1.10 alkaen https://www.youtube.com/watch?v=7zO11Q237nA    Full unmodified Tesla Model S 85kWh battery pack

Viimeksi muokattu: 09.01.21 - klo:12:36 kirjoittanut pig24

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54487
Vs: Sähköauton lataus
kiva kun saa lukia ihan oikeeta käyttäjän kokemusta sähköautoista.    onkohan nuita piankin saatavissa avolavoina?      niiten hinnat varmaan tähtitieteellisiä?      ite vaan meinaan ajaa tuon hiluxin loppuun (   jos ei kalmo ennen sitä )    hiilet on kait polteltu jo mut käyttäaikaa jälellä.