• Tavallinen aihe

Aihe Sähköauton lataus  (Luettu 15869 kertaa)

nisu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 380
Vs: Sähköauton lataus

  Olipa hyvä kirjoitus SS ei voi paljon lisätä, ehkä sen että vaikka akku kuluukin, niin se ei välttämättä
näy ajosuoritteessa mitenkään, ei ainakaan Ampperan 16kwh akussa, siinä kun on iso pelivara, kun               käytössä on vain 10kwh. Mailmalta löytyy yli 700 000km ajettujakin, josta edelleen löytyy se 10kwh

Eli sitä ei voi ajaa tyhjäksi? Miksi sitä markkinoidaan 16kWh akkuna jos se käytännössä on 10kWh? En ole noihin ako akkuihin kovasti perehtynyt, vieläkö ne perustuvat ihan perinteiseen 18650 kennoon, eli siihen samaan mitä löytyy muistakin akkuvekottimista.  Ainakin Teslan perustui jossain vaiheessa.

  Ei tosiaankaan voi tyhjäksi ajaa, siittä pitää akun hallinta huolen ja tämän takia akut kestävät
todella pitkään, verrattuna esim. pienkone akkuihin, vaikka onhan niissäkin jo akun hallinta lähes
kaikissa.
  Noissa akun kilowattien koon määrissä kannattaa olla tarkkana, että kumpaa lukemaa ilmoitetaan.
LG akut on puussikennoilla, eli muoto voi olla mikä hyvänsä, kuten Ampperan akku on korkea ja kapea,
kun on sijoitettu keskitunneliin, kun taasen Panaconikin tekemät on näillä patterin mallisilla kasattu,
kuten Teslan akku, en tiedä kumpi rakenne sitten parempi, jotenkin antaisin äänen LG pussikennoille.
  Näissähän on pakkasia ja helteitä varten lämmitys/jäähdytys systeemit ja on silloinkin toiminnassa
kun auto roikassa, näitten paras latauspaikka onkin eristetty talli, jolloin saadaan latauksen hukka
energia tallin lämmöksi (on noin 10%)

taneli

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 172
Vs: Sähköauton lataus
onkohan nuita piankin saatavissa avolavoina?

Nyt oli ihan pakko heittää (Tee-se-itse avolava-Tesla): https://youtu.be/jKv_N0IDS2A

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3320
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Sähköauton lataus
onkohan nuita piankin saatavissa avolavoina?     

Pakuina löytyy ainakin.

Ja onhan sitten Tesla Cybertruck :-)) Ei ehkä ihan sitä mitä tavallinen avolavan etsijä kaipaa. Mutta sillä saa entisen Esson baarissa varmasti huomiota.

https://www.tesla.com/fi_fi/cybertruck

On se vaan ... omituinen.

Moottoripolkupyörä Man

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2392
Vs: Sähköauton lataus
Jos akut muuttuisivat puoli-ilmaisiksi, niin sittenhän voisi hommata pari peräkärryä jotka täyttää akuilla. Aina joku olisi latauksessa jostain paneelista tai myllystä, niin aamulla voi laittaa taas täyden energiakärryn perään. Vaikka sähköautoilu onkin homoa, niin olisihan sellainen pikkuhiljaa latauksessa oleva akusto halpaa ajoa, kun sähkönsiirtomaksunkin voisi heittää pois. Olisi monella tundran takana asuvalla homolla varaa lähteä pride-kulkueeseen hesaan aina viikottain.

Ja onhan se sähköauto ratkaisu sellaiselle, joka päivittäin käy töissä jonkun muutaman kymppikilsan suuntaan ja uusii siksi autoa säännöllisesti. Ja vielä jos siihen kylkeen joku rakentaa sitä omaa latauslaitteistoa. Kestävää kehitystä se on vasta sitten, kun akkumateriaalin saa kierrätettyä täysin.

Varmasti myös lisääntyy harrastelijoilla se moottorin vaihto peruskaaroihin. Vääntömomentin kun muistaa pitää kurissa alakierroksilla.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

PelleH

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 839
Vs: Sähköauton lataus
Ei sähköautoilu ole mitään homoa. Se on ihan hyvä vaihtoehto sellaiselle,kenellä
ajot/reitit sopii yhteen latausmahdollisuuksien kanssa. Ei kaikki ihmiset aja 1000 km/päivä,
vetäen sitä peräkärryä perässään. -30 asteen pakkasessa :D . Itse asiassa taitaa melko harvan
ajot olla sellaisia. Niiden kannattaa ilmanmuuta pysyä diisselissä.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6448
  • karkki vai keppana?
Vs: Sähköauton lataus
Ainahan kaikkeen uuteen liittyy ennakkoluuloja. Jotenkin vaan epäilyttää lähteä johonkin korpitaipaleelle -30 pakkasessa,
pelkän patterin varassa :o Kovasti ovat akut kehittyneet ja varmaan vielä kehittyvät.
pessimisti ei pety!

seegeri

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 925
Vs: Sähköauton lataus
On se kyl vähä homoo 😀

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 17442
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Sähköauton lataus
...sähkönsiirtomaksunkin voisi heittää pois. ...

Sähkönsiirtomaksuta monesti taitetaan peistä, muuta  jos se todella olisi kovin ylisuuri, jokainen vähänkin isompi kulutuspiste alkaisi tehdä sähköä omalla aggregaatilla. Uhkailuja entisaikaan kyllä oli monella, Lohjalla aikanaan kun paikallinen yksityinen sähköverkkoyhtiö, Vihdin Vilkku,  ei pystynyt pitämään sähköjä teollisuusalueella ainakaan kahta päivää peräjälkeen, niin monen hallin pihalle ilmestyi megawattiluokan Caterpillar voimalaitoksia, ja uho verkon ulkopuolelle siirtymisestä oli kova.

Sammaloitumisen jälkeen käyttämättömät keltaiset laatikot ovat hävinneet, ehkä jonnekin Nepaliin sähköä jauhamaan. Ehkä Caymansaarten Caruna sittenkin on jotakin myös saanut aikaan Länsi-Uudellamaalla ?

-SS-

de Citonni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8023
  • Don't dream your life, live your dreams.
Vs: Sähköauton lataus
Kyllä polttoainevero pitää huolen siitä, että omalla generatorilla kannattaa tuottaa ainoastaan hätätilassa.
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6448
  • karkki vai keppana?
Vs: Sähköauton lataus
Kyllä polttoainevero pitää huolen siitä, että omalla generatorilla kannattaa tuottaa ainoastaan hätätilassa.
Kallista on vaikka olisi "ilmainen" polttoaine. Öljyn vaihdot, muut huollot yms. polttomoottorin kyseessä ollessa mekaaninen kuluva laite.
Vuodessa tulee vajaa 9000h ;D
pessimisti ei pety!

Tiimo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 585
Vs: Sähköauton lataus
Tämä sähkö-/hybridiautoiluun suhtautuminen on vähän samanlaista kun aikanaan 4-vetoon.
Sitäkään ei kukaan tarvinnut ja oli varsinainen turhake.
Vaan miten onkaan tänään?

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3320
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Sähköauton lataus
Kyllä polttoainevero pitää huolen siitä, että omalla generatorilla kannattaa tuottaa ainoastaan hätätilassa.

Paitsi jos on joku oma biokaasulaitos tms. Siis kaasukäyttöinen generaattori.

Moottoripolkupyörä Man

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2392
Vs: Sähköauton lataus
Jos nyt polttoainekoneet häviävät kokonaan, jostain se sosiaalimenoaukko pitää saada täytettyä muilla veroilla. Paneeleillakin jos akkuja täyttää, niin ei niistä sähkövarauksista valtio saa mitään verotettua. Saattaa olla, että sähkön kuluttajahinta nousee verotustarpeen kasvaessa.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

de Citonni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8023
  • Don't dream your life, live your dreams.
Vs: Sähköauton lataus
Kyllä polttoainevero pitää huolen siitä, että omalla generatorilla kannattaa tuottaa ainoastaan hätätilassa.

Paitsi jos on joku oma biokaasulaitos tms. Siis kaasukäyttöinen generaattori.

Alkuinvestointi taitaa olla liikaa yksittäiselle tilalle.


Jos nyt polttoainekoneet häviävät kokonaan, jostain se sosiaalimenoaukko pitää saada täytettyä muilla veroilla. Paneeleillakin jos akkuja täyttää, niin ei niistä sähkövarauksista valtio saa mitään verotettua. Saattaa olla, että sähkön kuluttajahinta nousee verotustarpeen kasvaessa.

Sitä varten taitavat juuri sitä paikannusta suunnitella verojen perusteeksi. Ajat sitten nestemäisillä, kaasulla tai sähköllä, niin pääset (joudut) verolle pantavaksi.  ;D
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3320
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Sähköauton lataus
Alkuinvestointi taitaa olla liikaa yksittäiselle tilalle.


Harvojen herkkuahan se on, mutta riittävän isossa mittakaavassa  noita on olemassa.