Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Sähköauton lataus  (Luettu 22876 kertaa)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4391
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Sähköauton lataus
Aurinkopaneelivoimala ilman energiavarastoa - mielenkiintoinen ajatus.

Sinänsä jos latauselektroniikka sen sallisi niin siinä auton akussahan se varasto on. Joku 6-7 kW aurinkosysteemi lataisi kyllä hyvänä kesäpäivänä pienempään sähköautoon hyvin 200 km lisää. Nykyisellään vaan se latauselektroniikka ei taida ymmärtää sitä että välillä syöttö hiipuu (aamu/ilta, pilvet...) ja välillä taas tulee... eli joku muukin välipuskuri siinä pitäisi olla.

Tai sitten pientä (softa)kehitystä autovalmistajan taholta.

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Sähköauton lataus

https://tekniikanmaailma.fi/ajoin-teslalla-supernopealle-latausasemalle-kilowattitunnin-hinnaksi-tuli-jarkyttava-174-euroa/

”Ajoin Teslalla ”supernopealle” latausasemalle – Kilowattitunnin hinnaksi tuli järkyttävä 1,74 euroa”

Eli siis Tesla mode 3 vesi talvella 20 kwh / 100km = 34,8€ / 100 km

   cría cuervos y te sacarán los ojos

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Sähköauton lataus
https://www.is.fi/autot/art-2000006587036.html
" Miten sähkö riittää, jos esimerkiksi 750 000 sähköautoa on latauksessa yhtä aikaa? "

Ei hätää sanoo asiantuntijat, vai onko?
Henkilöautokanta 2020 loppu vuodesta
Bensiini         1 842 790
Diesel         758 059
Ei-ladattava hybridi 75 120,00
Sähkö         9 697
Ladattava hybridi   45 625
Metaani (CNG, CBG)   12 350       
Etanoli          4 423
Muu                 66
Yhteensä      2 748 130
                  

Pakettiautot   yht     330 671  näihin lukeutuu myös ne henkilöautot jotka on rekattu pakuiksi      

Viimeksi muokattu: 18.01.21 - klo:14:06 kirjoittanut 42

   cría cuervos y te sacarán los ojos

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Sähköauton lataus
Aurinkopaneelivoimala ilman energiavarastoa - mielenkiintoinen ajatus.

Sinänsä jos latauselektroniikka sen sallisi niin siinä auton akussahan se varasto on. Joku 6-7 kW aurinkosysteemi lataisi kyllä hyvänä kesäpäivänä pienempään sähköautoon hyvin 200 km lisää. Nykyisellään vaan se latauselektroniikka ei taida ymmärtää sitä että välillä syöttö hiipuu (aamu/ilta, pilvet...) ja välillä taas tulee... eli joku muukin välipuskuri siinä pitäisi olla.

Tai sitten pientä (softa)kehitystä autovalmistajan taholta.
Muotoilin kysymyksen vääri .
Eli tarkoitin : Pienempi aurinko paneli lataa aukkua vähitellen , ajan kanssa . Akusta ladataan sähköauto . Oletetaan et omistaja on päivällä töissä ja aurinkopaneli lataa aukkua tai akkuja sillä aikaa . Kotiin tullessaan ladataan autoa akusta .
Onko mahdoton ajatus .
Carhun eikä Icefarmerin kommentointia ei tarvita .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7101
  • karkki vai keppana?
Vs: Sähköauton lataus
Aurinkopaneelivoimala ilman energiavarastoa - mielenkiintoinen ajatus.

Sinänsä jos latauselektroniikka sen sallisi niin siinä auton akussahan se varasto on. Joku 6-7 kW aurinkosysteemi lataisi kyllä hyvänä kesäpäivänä pienempään sähköautoon hyvin 200 km lisää. Nykyisellään vaan se latauselektroniikka ei taida ymmärtää sitä että välillä syöttö hiipuu (aamu/ilta, pilvet...) ja välillä taas tulee... eli joku muukin välipuskuri siinä pitäisi olla.

Tai sitten pientä (softa)kehitystä autovalmistajan taholta.
Muotoilin kysymyksen vääri .
Eli tarkoitin : Pienempi aurinko paneli lataa aukkua vähitellen , ajan kanssa . Akusta ladataan sähköauto . Oletetaan et omistaja on päivällä töissä ja aurinkopaneli lataa aukkua tai akkuja sillä aikaa . Kotiin tullessaan ladataan autoa akusta .
Onko mahdoton ajatus .
Carhun eikä Icefarmerin kommentointia ei tarvita .
Kyllähän rahalla saa ja hevosella pääsee, mitään taloudellista järkeähän näillä sähkön hinnoilla ei ole.
pessimisti ei pety!

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Sähköauton lataus
Aurinkopaneelivoimala ilman energiavarastoa - mielenkiintoinen ajatus.

Sinänsä jos latauselektroniikka sen sallisi niin siinä auton akussahan se varasto on. Joku 6-7 kW aurinkosysteemi lataisi kyllä hyvänä kesäpäivänä pienempään sähköautoon hyvin 200 km lisää. Nykyisellään vaan se latauselektroniikka ei taida ymmärtää sitä että välillä syöttö hiipuu (aamu/ilta, pilvet...) ja välillä taas tulee... eli joku muukin välipuskuri siinä pitäisi olla.

Tai sitten pientä (softa)kehitystä autovalmistajan taholta.
Muotoilin kysymyksen vääri .
Eli tarkoitin : Pienempi aurinko paneli lataa aukkua vähitellen , ajan kanssa . Akusta ladataan sähköauto . Oletetaan et omistaja on päivällä töissä ja aurinkopaneli lataa aukkua tai akkuja sillä aikaa . Kotiin tullessaan ladataan autoa akusta .
Onko mahdoton ajatus .
Carhun eikä Icefarmerin kommentointia ei tarvita .
Kyllähän rahalla saa ja hevosella pääsee, mitään taloudellista järkeähän näillä sähkön hinnoilla ei ole.
Jos ajatellaan sähköverkkojen kestämistä on pakko kehittää sähköä ilman sähköverkkoa . Salossa on paljon aurinkopaneeleita ja sähköautot tekee lujaa vauhtia tuloa .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Moottoripolkupyörä Man

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4242
Vs: Sähköauton lataus
Jos akut olisivat edullisia, voisi auton kanssakin tehdä niinku akkuporillakin. Repullinen akkuja, niin päivään tulee tunteja. Sitten on sama millä niitä latailee, jos aina on tarvittaessa se yksi akkupaketti täynnä. Auringolla se toimii silloin kun on aurinkoista. Ja yleensähän nämä "mökkisähkö-paneeliviritykset" ovat juuri niitä, joissa päivällä ladataan akut ja pimeällä otetaan virtaa akuista. Joko ilman invertteriä tai invertterin kanssa.

Autoissa ei ajoakkuja vaihdeta lennossa, joten nämä vara-akut pitäisi olla esim. peräkärryssä. Peräkärryn akkupakettia voisi vaihtaa aina kotona. Peräkärryn ja auton välinen virtapistoke saa olla aika hyvä sitten, jotta se kestää kaiken mahdollisen. Viranomaisillakin saattaa olla jotain sanomista tuollaisista virityksistä.

Mutta joku energiapankki pitäisi olla, jos aurinkosähköllä latais autoa niin, että illaksi kotiin periaatteella pääsee.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

PelleH

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 992
Vs: Sähköauton lataus
Tuo Nissani on siitä tyhmä että se ei osaa verkkosähköstä Type 2:lla ottaa enempää kuin sen noin 7 kW, on autoja jotka huolivat 22 kW jos vaan laturi kertoo sellaiseen pystyvänsä. Ja tuohon 7 kW:kin tarvitaan joko 32 A liittymä (ottaa vain yhdestä vaiheesta!) tai fiksumpi laturi joka yhdistää 2 vaihetta (jollainen tuli hankittua).
No,eihän tuollainen 7kW latausteho siirtoverkkoa juuri hetkauta,  jos kaikki lataa 22 kw niin sitten ehkä?
Normi kiuas vie saman verran. Ja joulun aikaan kun uunit ja levyt paahtaa,niin eipä sekään juuri räpsymisenä
ole näkynyt. Kiinteistökohtainen sulakekokokin innokkaimpia kimppalatailijoita hidastaa.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Sähköauton lataus
Tuo Nissani on siitä tyhmä että se ei osaa verkkosähköstä Type 2:lla ottaa enempää kuin sen noin 7 kW, on autoja jotka huolivat 22 kW jos vaan laturi kertoo sellaiseen pystyvänsä. Ja tuohon 7 kW:kin tarvitaan joko 32 A liittymä (ottaa vain yhdestä vaiheesta!) tai fiksumpi laturi joka yhdistää 2 vaihetta (jollainen tuli hankittua).
No,eihän tuollainen 7kW latausteho siirtoverkkoa juuri hetkauta,  jos kaikki lataa 22 kw niin sitten ehkä?
Normi kiuas vie saman verran. Ja joulun aikaan kun uunit ja levyt paahtaa,niin eipä sekään juuri räpsymisenä
ole näkynyt. Kiinteistökohtainen sulakekokokin innokkaimpia kimppalatailijoita hidastaa.
Aika useassa ok-talossa on 25 a pääsulakkeet joten tehoja riittää .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7101
  • karkki vai keppana?
Vs: Sähköauton lataus
Jos akut olisivat edullisia, voisi auton kanssakin tehdä niinku akkuporillakin. Repullinen akkuja, niin päivään tulee tunteja. Sitten on sama millä niitä latailee, jos aina on tarvittaessa se yksi akkupaketti täynnä. Auringolla se toimii silloin kun on aurinkoista. Ja yleensähän nämä "mökkisähkö-paneeliviritykset" ovat juuri niitä, joissa päivällä ladataan akut ja pimeällä otetaan virtaa akuista. Joko ilman invertteriä tai invertterin kanssa.

Autoissa ei ajoakkuja vaihdeta lennossa, joten nämä vara-akut pitäisi olla esim. peräkärryssä. Peräkärryn akkupakettia voisi vaihtaa aina kotona. Peräkärryn ja auton välinen virtapistoke saa olla aika hyvä sitten, jotta se kestää kaiken mahdollisen. Viranomaisillakin saattaa olla jotain sanomista tuollaisista virityksistä.

Mutta joku energiapankki pitäisi olla, jos aurinkosähköllä latais autoa niin, että illaksi kotiin periaatteella pääsee.
Miten olisi ns superkapasitorin käyttö? Satoja Faradeja kondensaattoreita?
pessimisti ei pety!

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4391
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Sähköauton lataus

https://tekniikanmaailma.fi/ajoin-teslalla-supernopealle-latausasemalle-kilowattitunnin-hinnaksi-tuli-jarkyttava-174-euroa/

”Ajoin Teslalla ”supernopealle” latausasemalle – Kilowattitunnin hinnaksi tuli järkyttävä 1,74 euroa”

Eli siis Tesla mode 3 vesi talvella 20 kwh / 100km = 34,8€ / 100 km

Näiden kanssa pitää vähän ymmärtää mitä tekee. Ei kannata valita järkyttävän hintaista 'supernopeaa' latausta jos auto ei varmasti sellaista kykene käyttämään.
Vähän sama kuin tilaisi 50 tonnin lavetin kuskaamaan 100 kg:n pakettia ja ihmettelisi isoa laskua kuljetuksesta.

Ionityn asema on tarkoitettu niille joille ei ole hinnalla väliä - tai sitten niille joilla on alempihintainen tarjoussopimus niiden käyttöön. Ionity on muutaman merkin autoteollisuuden pystyttämä euroopanlaajuinen ketju ja näille merkeille se on edullisempi. Tesla ei kuulu tähän ryhmään (BMW, Daimler-Benz, Ford ja VW).
Sähkö on kaikilla näillä asemilla saman hintaista, ja täällä Suomessa se näkyy kalliina kun muualla Euroopassa sähkö on muutenkin kallista.

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/autoteollisuuden-pikalatausverkosto-ionity-uudistaa-hinnottelun-satunnaislataajalle-v8-tulisi-halvemmaksi/

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4391
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Sähköauton lataus
Aurinkopaneelivoimala ilman energiavarastoa - mielenkiintoinen ajatus.

Sinänsä jos latauselektroniikka sen sallisi niin siinä auton akussahan se varasto on. Joku 6-7 kW aurinkosysteemi lataisi kyllä hyvänä kesäpäivänä pienempään sähköautoon hyvin 200 km lisää. Nykyisellään vaan se latauselektroniikka ei taida ymmärtää sitä että välillä syöttö hiipuu (aamu/ilta, pilvet...) ja välillä taas tulee... eli joku muukin välipuskuri siinä pitäisi olla.

Tai sitten pientä (softa)kehitystä autovalmistajan taholta.
Muotoilin kysymyksen vääri .
Eli tarkoitin : Pienempi aurinko paneli lataa aukkua vähitellen , ajan kanssa . Akusta ladataan sähköauto . Oletetaan et omistaja on päivällä töissä ja aurinkopaneli lataa aukkua tai akkuja sillä aikaa . Kotiin tullessaan ladataan autoa akusta .
Onko mahdoton ajatus .
Carhun eikä Icefarmerin kommentointia ei tarvita .

Eihän se mitenkään mahdoton ole, tällä hetkellä vaan liian kallis toteuttaa normaaliin käyttöön. Se ylimäääräinen akku maksaa riittävästi kun sen pitää olla kapasiteetiltaan vähintään samanlainen kuin autossakin oleva jotta sen kapasiteetti riittää... invertterit eivät ole niin kalliita enää.

Onhan näitä sellaisiakin yksiköitä jotka lataavat sähköverkosta isoa akkua hiljalleen, ja siitä sitten saadaan harvakseltaan tehokasta pikalatausta, paikoissa joissa sähköverkko ei jaksa tarjota pikalataustehoja. Siirrettäviä systeemejä paikkoihin joissa ei kunnon verkkoa ole.
On myös näitä kiinteitä systeemejä jotka lataavat akkua koko talouden käyttöön silloin kun sähkö on halpaa / aurinkovoimaa tarjolla jne. Sitten siitä puretaan piikkitehoja ja toimii samalla myös varavoimana koko taloudelle tai pienelle yritykselle.
Mm Eaton myy näitä, voi ostaa vaikka huomenna, muutama mainos tullut minullekin.

Aasiassa on yleistymässä näitä grid-systeemejä joissa kaikki piuhassa olevat sähköautot muodostavat sähköverkon yhteisen energiavaraston. Jos verkossa on kovaa kuormaa puretaan autoista aputehoa verkkoon, ja taas kun huippukuorma on ohi niin ladataan autoja takaisin. Samoin vaikka yrityksessä on 5 autoa kiireettömässä latauksessa ja paikalle tulee yksi johon tarvitaan nopeasti suurella teholla latausta niin sitä voidaan 'lainata' niistä muista ja sitten myöhemmin palauttaa tilanne ennalleen. Toki käyttäjä voinee valita haluaako osallistua moiseen 'kimppakivaan' ja millä prioriteetilla.

Suuressa maailmassa on kaikenlaisia visioita ja ajatuksia, aika näyttänee mitkä jäävät laajaan käyttöön ja mitkä eivät. Ja mitä uutta vielä keksivät.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4391
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Sähköauton lataus
Miten olisi ns superkapasitorin käyttö? Satoja Faradeja kondensaattoreita?

Periaatteessa kyllä... varmasti siitäkään ei saa hinnaltaan sellaista että kannattaisi. Luultavasti vaatisi myös melko paljon tilaa.

En jaksa (enkä osaakaan kun tarvittavia tietoja puuttuu) tässä nyt laskea millainen paketti tarvittaisiin että saisi vaikkapa 40 kWh säilöttyä konkkiin. . konkan energia täysin tyhjäksi purettuna kyllä on ½CU² ja tuollaisessa sovelluksessa viimeisiä voltteja ei pystytä hyödyntämään. Isoja lukuja kyllä tulee...

Konkkapaketit sopinevat paremmin näihin kohteisiin joissa lataus- ja purkusyklit ovat hyvin nopeita ja usein toistuvia. Onhan näitä jo motoissa, busseissa, kaivureissa, rekoissa, ties missä piikkikuormien tasaajina ja lyhyen ajan energiavarastoina. Lyhyissä sykleissä ei tarvitse varastoida niin paljon energiaa, ja konkan 'rajaton' varautumisnopeus ja teoriassa väsymättömyys on noissa etu. Noissa puhutaan enemmän sekuntien tai kymmenien purkuajoista kuin tuntien. 40 kWs on jo 'helppo' tehdä konkilla, 40 kWh vaatii 3600 kertaa enemmän kapasiteettia.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Sähköauton lataus
Miten olisi ns superkapasitorin käyttö? Satoja Faradeja kondensaattoreita?

Periaatteessa kyllä... varmasti siitäkään ei saa hinnaltaan sellaista että kannattaisi. Luultavasti vaatisi myös melko paljon tilaa.

En jaksa (enkä osaakaan kun tarvittavia tietoja puuttuu) tässä nyt laskea millainen paketti tarvittaisiin että saisi vaikkapa 40 kWh säilöttyä konkkiin. . konkan energia täysin tyhjäksi purettuna kyllä on ½CU² ja tuollaisessa sovelluksessa viimeisiä voltteja ei pystytä hyödyntämään. Isoja lukuja kyllä tulee...

Konkkapaketit sopinevat paremmin näihin kohteisiin joissa lataus- ja purkusyklit ovat hyvin nopeita ja usein toistuvia. Onhan näitä jo motoissa, busseissa, kaivureissa, rekoissa, ties missä piikkikuormien tasaajina ja lyhyen ajan energiavarastoina. Lyhyissä sykleissä ei tarvitse varastoida niin paljon energiaa, ja konkan 'rajaton' varautumisnopeus ja teoriassa väsymättömyys on noissa etu. Noissa puhutaan enemmän sekuntien tai kymmenien purkuajoista kuin tuntien. 40 kWs on jo 'helppo' tehdä konkilla, 40 kWh vaatii 3600 kertaa enemmän kapasiteettia.

Pitää paikkansa . Kaiken näköistä vaan tulee ajattelleeksi . Sähköauton käyttöä ja edullista latausta on kehitettävä maaseudulla jonne isojen linjojen vetäminen on kallista ja hakalaa . Taajamiin on vedetty ja vedetään yhä suurempia maakaapeleita . Hajasijoitettu sähkö tulee vielä arvoonsa .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

traktorikuski

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 368
Vs: Sähköauton lataus
Oliko se Koneviesti vai joku muu vastaava lehti jossa juuri oli artikkeli aurinkokennoista ja paikallisesta akkuvaraajasta ihan tavallisessa maatalouskäytössä.

Sorkkiksen ajatus minusta melkein ainoa toimiva jos sähköautoa halutaan ajaa omalla aurinkoenergialla. Eihän se auto juuri ole kotona silloin kun aurinko paistaa. Eri asia milloin välivarastoakku on kannattava, en muista mitä se lehtiartikkeli väitti.