Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Etukuormain N- sarjaan  (Luettu 29039 kertaa)

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Etukuormain N- sarjaan
Takareunasta saranoitu kaasupoljin on ihan belsebuupista.

Perusteella että?
Ai pitäis perustella? No liikerata, ottaen huomioon ihmisen anatomian on luonnoton. Ja toisekseen vaikka että... lattia on helpompi pitää puhtaana kun siinä ei ole mitään ylimääräisiä härpäkkeitä!  ;D
siinä sulle perustelut

Ai liikerata? Liikerata on sama, oli kiinnitystapa sitten kumpi tahansa, eli kantapää lattiassa. Vai poljetko kaasua varpaillasi kantapää irti lattiasta niinku maatalousoppilaitoksen tyttöset ensimmäistä kertaa traktorilla ajaessaan? Eipä ihme, kun isännät keltaisilla 02 valmeteillaan kyntämäs olivat ja turbo huusi "hiihee, hiihee" jokaisen kuopan tahtiin. Siis ergonomisesti ottaen sillä ei oo paskankaan väliä. Kummankin tyyppisillä olen ajanut ja Kummassakin jalka taipuu nilkasta...

Siivous? Hyttiä mitää siivota tartte. Millä helvetinkoneella sä hyttiä siivoat? Lakaisinkoneella vai 50cm leveellä "kouluharjalla"? Kaasupoljinta enemmän siivoukseen vaikuttaa lattian muoto ja onko oviaukossa "kynnystä" vai ei. Jos lattia on kuiva, siivoukseksi riittää yleensä ovien aukaisu tuulisella paikalla ja tarvittaes tueksi kevyt harjaus vaikkapa lumiharjalla. Jos märkää on, vesiletkukin käy, kun vaan pitää ovet auki. Ai niin... Valmetis menöö siitä maton ja oviaukon kynnyksen välistä vesi sinne maton alle...

tethering holes to their concave windings

andypoge

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 534
Vs: Etukuormain N- sarjaan
Valtran kaasupoljin on ihan hyvä. Kaikkeen tottuu. Puukkoon selässäkin. Saattaahan se kaasujalka koeajolla vähän hyppiä,mutta kun sillä päivän töitä tekee niin ei asiaa huomaakkaan...  Ja helpompi siivota lattiakin kun lattia on ehjä.


Täytyy kyllä sanoa, että sähköpumppuisten kevyt potikkakaasu on vanhaa mekaanista melkolailla konstikkaampi polkea. Poljin tarttisi lisää kitkaa, ettei hypi niin herkästi. Mekaaninen oli tässä parempi. Pitäs koittaa tunkea jotain vaahtomuovia tai vastaavaa sinne kojelaudan reunan ja polkimen tangon väliin heilahduksia vaimentamaan.

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: Etukuormain N- sarjaan
 Tässä on kuultavissa lievä "hiiheehiihee"http://www.youtube.com/watch?v=PXNMejaNVDk  Muutenkin aika omituista touhua.
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

cappi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 313
Vs: Etukuormain N- sarjaan
Tässä on kuultavissa lievä "hiiheehiihee"http://www.youtube.com/watch?v=PXNMejaNVDk  Muutenkin aika omituista touhua.
Tuollaisissako pelloissa sitä RAHAKAURAA kasvatetaan

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: Etukuormain N- sarjaan
Takareunasta saranoitu kaasupoljin on ihan belsebuupista.

Perusteella että?
Ai pitäis perustella? No liikerata, ottaen huomioon ihmisen anatomian on luonnoton. Ja toisekseen vaikka että... lattia on helpompi pitää puhtaana kun siinä ei ole mitään ylimääräisiä härpäkkeitä!  ;D
siinä sulle perustelut

Ai liikerata? Liikerata on sama, oli kiinnitystapa sitten kumpi tahansa, eli kantapää lattiassa. Vai poljetko kaasua varpaillasi kantapää irti lattiasta niinku maatalousoppilaitoksen tyttöset ensimmäistä kertaa traktorilla ajaessaan? Eipä ihme, kun isännät keltaisilla 02 valmeteillaan kyntämäs olivat ja turbo huusi "hiihee, hiihee" jokaisen kuopan tahtiin. Siis ergonomisesti ottaen sillä ei oo paskankaan väliä. Kummankin tyyppisillä olen ajanut ja Kummassakin jalka taipuu nilkasta...

Siivous? Hyttiä mitää siivota tartte. Millä helvetinkoneella sä hyttiä siivoat? Lakaisinkoneella vai 50cm leveellä "kouluharjalla"? Kaasupoljinta enemmän siivoukseen vaikuttaa lattian muoto ja onko oviaukossa "kynnystä" vai ei. Jos lattia on kuiva, siivoukseksi riittää yleensä ovien aukaisu tuulisella paikalla ja tarvittaes tueksi kevyt harjaus vaikkapa lumiharjalla. Jos märkää on, vesiletkukin käy, kun vaan pitää ovet auki. Ai niin... Valmetis menöö siitä maton ja oviaukon kynnyksen välistä vesi sinne maton alle...


  Sinähän sohit ampiais pesään oikein kunnolla.Taas menee handelta sulake. :D
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Etukuormain N- sarjaan
Tässä on kuultavissa lievä "hiiheehiihee"http://www.youtube.com/watch?v=PXNMejaNVDk  Muutenkin aika omituista touhua.
Tuollaisissako pelloissa sitä RAHAKAURAA kasvatetaan

Ja toises ajoi melkein kuvaajan päälle.
tethering holes to their concave windings

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Etukuormain N- sarjaan
Takareunasta saranoitu kaasupoljin on ihan belsebuupista.

Perusteella että?
Ai pitäis perustella? No liikerata, ottaen huomioon ihmisen anatomian on luonnoton. Ja toisekseen vaikka että... lattia on helpompi pitää puhtaana kun siinä ei ole mitään ylimääräisiä härpäkkeitä!  ;D
siinä sulle perustelut

Ai liikerata? Liikerata on sama, oli kiinnitystapa sitten kumpi tahansa, eli kantapää lattiassa. Vai poljetko kaasua varpaillasi kantapää irti lattiasta niinku maatalousoppilaitoksen tyttöset ensimmäistä kertaa traktorilla ajaessaan? Eipä ihme, kun isännät keltaisilla 02 valmeteillaan kyntämäs olivat ja turbo huusi "hiihee, hiihee" jokaisen kuopan tahtiin. Siis ergonomisesti ottaen sillä ei oo paskankaan väliä. Kummankin tyyppisillä olen ajanut ja Kummassakin jalka taipuu nilkasta...

Siivous? Hyttiä mitää siivota tartte. Millä helvetinkoneella sä hyttiä siivoat? Lakaisinkoneella vai 50cm leveellä "kouluharjalla"? Kaasupoljinta enemmän siivoukseen vaikuttaa lattian muoto ja onko oviaukossa "kynnystä" vai ei. Jos lattia on kuiva, siivoukseksi riittää yleensä ovien aukaisu tuulisella paikalla ja tarvittaes tueksi kevyt harjaus vaikkapa lumiharjalla. Jos märkää on, vesiletkukin käy, kun vaan pitää ovet auki. Ai niin... Valmetis menöö siitä maton ja oviaukon kynnyksen välistä vesi sinne maton alle...


 
Sinähän sohit ampiais pesään oikein kunnolla.Taas menee handelta sulake. :D

Mä mitää sohi. Karuja totuuksia vaan...  ;D
tethering holes to their concave windings

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: Etukuormain N- sarjaan
eikö esko valmistanut perunanheittokoneita aikanaan,joskos niitä tikkuja jäi nurkkiin myivät vatralle kaasuvivuiksi ja vaihdekepeiks nyt niitä on siäsun tää niin kun vaivaiskoivuja kajuutta täynnä.Beauvaisis ranskassa ovat ihmetelleet 4400 sarjan paalilangankiristäjän hyttiä,että pitääkö sillä vasemman puolisella vaihde kepillä lukita kuski hyttiin vai mikä se on ?Kovasti siellä ovat varmaan miettineet renaultia siemailleet. ::) ???  tommottis keppei ja vipuihttp://www.netikka.net/timo.rinnasto/keppi.jpg

Viimeksi muokattu: 05.01.08 - klo:16:59 kirjoittanut mike

"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

handetonttu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 618
  • talvi yllätti autoilijat
Vs: Etukuormain N- sarjaan
Takareunasta saranoitu kaasupoljin on ihan belsebuupista.

Perusteella että?
Ai pitäis perustella? No liikerata, ottaen huomioon ihmisen anatomian on luonnoton. Ja toisekseen vaikka että... lattia on helpompi pitää puhtaana kun siinä ei ole mitään ylimääräisiä härpäkkeitä!  ;D
siinä sulle perustelut

Ai liikerata? Liikerata on sama, oli kiinnitystapa sitten kumpi tahansa, eli kantapää lattiassa. Vai poljetko kaasua varpaillasi kantapää irti lattiasta niinku maatalousoppilaitoksen tyttöset ensimmäistä kertaa traktorilla ajaessaan? Eipä ihme, kun isännät keltaisilla 02 valmeteillaan kyntämäs olivat ja turbo huusi "hiihee, hiihee" jokaisen kuopan tahtiin. Siis ergonomisesti ottaen sillä ei oo paskankaan väliä. Kummankin tyyppisillä olen ajanut ja Kummassakin jalka taipuu nilkasta...

Siivous? Hyttiä mitää siivota tartte. Millä helvetinkoneella sä hyttiä siivoat? Lakaisinkoneella vai 50cm leveellä "kouluharjalla"? Kaasupoljinta enemmän siivoukseen vaikuttaa lattian muoto ja onko oviaukossa "kynnystä" vai ei. Jos lattia on kuiva, siivoukseksi riittää yleensä ovien aukaisu tuulisella paikalla ja tarvittaes tueksi kevyt harjaus vaikkapa lumiharjalla. Jos märkää on, vesiletkukin käy, kun vaan pitää ovet auki. Ai niin... Valmetis menöö siitä maton ja oviaukon kynnyksen välistä vesi sinne maton alle...


 
Sinähän sohit ampiais pesään oikein kunnolla.Taas menee handelta sulake. :D

Mä mitää sohi. Karuja totuuksia vaan...  ;D

Sulake? vielä mitä. No nilkasta se minunkin kaasujalka taipuu, se vaan on selkeesti helpompi kaasuttaa valtteria kun siinä kaasuvivussa liikerata on lyhyempi eikä tarvitse tieajussa tai muutenkin kovilla kierroksilla työntää nilkkaa suoraksi niinku 'saranakaasulla'.
Joo niissä vanhemmissa valmeteissa kierrokset pomppii samaan tahtiin kuoppien kanssa, joku haluaa ajaa jalkakaasulla ja joku käsikaasulla tasaasesti peltoajot. Sama se mulle.
Ai että hytti ei mitään siivousta tarvitse? Huomaa miten osaat arvostaa omaa työympäristöäsi... ittellä tulee viettettyä tovi jos toinenkin traktorissa ja huomattavasti mukavampaa jos liat lakaisee välillä ulos. Tietty silloinhan sulla on se vesipesun paikka kun paskaa on niin ettei sitä saranapoljinta edes löydä. Paskahan sinne saranan väliin tietysti muutenkin kerääntyy että toisaalta ihan sama.
Niin se helvetinkone jolla siivoan on lumiharja  ;D
allekirjoittanut

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Etukuormain N- sarjaan
Valtran kaasupoljin on ihan hyvä. Kaikkeen tottuu. Puukkoon selässäkin. Saattaahan se kaasujalka koeajolla vähän hyppiä,mutta kun sillä päivän töitä tekee niin ei asiaa huomaakkaan...  Ja helpompi siivota lattiakin kun lattia on ehjä.


Komppaan. Eihän tuo nykyinen nyt enää mikään 05-sarjan kengurumalli olekaan, en minä noilla ole mitään ongelmaa kokenut, ei mekaanisella eikä sähköiselläkään.

Makuasioita nämäkin. Itse pidän tuosta sähköisestä versioista, on kevyt ja lyhyt liikerata, pitkää päivää tehdessä osaa arvostaa tuota. Äkkiä kokeillen tietysti lyhyet liikeradat kaikissa hallintalaitteissa aina tuntuvat hätäisiltä, mutta totuttuaan niitä ei pois antaisi. Samoin kävi ek-hallinnan kanssa, itse asias tuokin sähkötikku tuntuu nyt jo turhan pitkäliikkeiseltä, ja niinpä vain kaikissa ammattikoneissakin siirrytään minivipuihin ym. pienen liikkeen hallintalaitteisiin.

Sen sijaan aikaisemman 5130 maksumin takareunasta saranoituun kyllä meni hermot. Jalkaa joutui täyden kaasun asennossa ojentamaan nilkasta aivan luonnottomaan asentoon, ja se prkl läpystän alle kertyi koko ajan roinaa, ja talvella se jäätyi joka välissä. Lopulta sorvasin sieltä lapun alta matosta kunnolla pois ettei päässyt takertelemaan, ja ruuvasin siihen päälle korotuksen jottei jalkaa tarvinnut enää ojentaa turhaan.

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Etukuormain N- sarjaan

Sulake? vielä mitä. No nilkasta se minunkin kaasujalka taipuu, se vaan on selkeesti helpompi kaasuttaa valtteria kun siinä kaasuvivussa liikerata on lyhyempi eikä tarvitse tieajussa tai muutenkin kovilla kierroksilla työntää nilkkaa suoraksi niinku 'saranakaasulla'.
Joo niissä vanhemmissa valmeteissa kierrokset pomppii samaan tahtiin kuoppien kanssa, joku haluaa ajaa jalkakaasulla ja joku käsikaasulla tasaasesti peltoajot. Sama se mulle.
Ai että hytti ei mitään siivousta tarvitse? Huomaa miten osaat arvostaa omaa työympäristöäsi... ittellä tulee viettettyä tovi jos toinenkin traktorissa ja huomattavasti mukavampaa jos liat lakaisee välillä ulos. Tietty silloinhan sulla on se vesipesun paikka kun paskaa on niin ettei sitä saranapoljinta edes löydä. Paskahan sinne saranan väliin tietysti muutenkin kerääntyy että toisaalta ihan sama.
Niin se helvetinkone jolla siivoan on lumiharja  ;D

Eihän tota nauramatta voinu lukee... Päästiin ihmisen liikunta- ja tukielinten toiminnasta yksimielisyyteen, ettei jalka taitukaan ranteesta tms...

On varmaan merkkikohtaista, millaisella liikeradalla poljin on toteutettu. Oli sitten kummasta tahansa päästä saranoitu. En ainakaan Ferguis oo huomannu tuollaasia vaikeuksia nois takapäästään saranoiduista polkimista. Vettä tarvitsen hytin siivoukseen harvemmin kuin luulisikaan. Ei sitä paskaa tartte siä hytis kuljettaakaan. Roinan kertymiseen polkimen alle vaikuttaa lattian muotoilukin, Ferguissa ei kerry. Lattian muotoilu vaikuttaa myös siihen, että jaloissa tullutta tavaraa kulkeutuu jalkojen mukana poiskin, kun hytistä poistuu. Haittapuolena on se, että kaikki lattialla lojuvat työkalutkin lähtee kävelemään. Säätökysymykset on taas ihan oma lukunsa. Mikä tahansa hallintalaite saadaan ryssittyä paskoilla säädöillä.

Ja kyllähän mäkin pari tuntia vuodes traktorilla ajan... hyvänä vuonna ehkä jopa kolmekin. 8)
tethering holes to their concave windings

handetonttu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 618
  • talvi yllätti autoilijat
Vs: Etukuormain N- sarjaan

Sulake? vielä mitä. No nilkasta se minunkin kaasujalka taipuu, se vaan on selkeesti helpompi kaasuttaa valtteria kun siinä kaasuvivussa liikerata on lyhyempi eikä tarvitse tieajussa tai muutenkin kovilla kierroksilla työntää nilkkaa suoraksi niinku 'saranakaasulla'.
Joo niissä vanhemmissa valmeteissa kierrokset pomppii samaan tahtiin kuoppien kanssa, joku haluaa ajaa jalkakaasulla ja joku käsikaasulla tasaasesti peltoajot. Sama se mulle.
Ai että hytti ei mitään siivousta tarvitse? Huomaa miten osaat arvostaa omaa työympäristöäsi... ittellä tulee viettettyä tovi jos toinenkin traktorissa ja huomattavasti mukavampaa jos liat lakaisee välillä ulos. Tietty silloinhan sulla on se vesipesun paikka kun paskaa on niin ettei sitä saranapoljinta edes löydä. Paskahan sinne saranan väliin tietysti muutenkin kerääntyy että toisaalta ihan sama.
Niin se helvetinkone jolla siivoan on lumiharja  ;D

Eihän tota nauramatta voinu lukee... Päästiin ihmisen liikunta- ja tukielinten toiminnasta yksimielisyyteen, ettei jalka taitukaan ranteesta tms...

On varmaan merkkikohtaista, millaisella liikeradalla poljin on toteutettu. Oli sitten kummasta tahansa päästä saranoitu. En ainakaan Ferguis oo huomannu tuollaasia vaikeuksia nois takapäästään saranoiduista polkimista. Vettä tarvitsen hytin siivoukseen harvemmin kuin luulisikaan. Ei sitä paskaa tartte siä hytis kuljettaakaan. Roinan kertymiseen polkimen alle vaikuttaa lattian muotoilukin, Ferguissa ei kerry. Lattian muotoilu vaikuttaa myös siihen, että jaloissa tullutta tavaraa kulkeutuu jalkojen mukana poiskin, kun hytistä poistuu. Haittapuolena on se, että kaikki lattialla lojuvat työkalutkin lähtee kävelemään. Säätökysymykset on taas ihan oma lukunsa. Mikä tahansa hallintalaite saadaan ryssittyä paskoilla säädöillä.

Ja kyllähän mäkin pari tuntia vuodes traktorilla ajan... hyvänä vuonna ehkä jopa kolmekin. 8)

Jups jups, olen mie täält lukenu että jonkunverran tulee penkkiä sullakin kulutettua.
Ihmeellistä että jossain pääsee yhteisymmärrykseen, alunperin tarkoitin liikeradalla polkimen liikerataa mutta hyvä että päästiin tuossa ihmisen anatomiassa samaan lopputulokseen.

No älä ihmeessä, onko se merkkikohtaista miten asiat ja toiminnot on koneissa kuten nyt tuo kaasupoljinkin toteutettu?!?! Siinäkin voi olla samaa mieltä.
(Valtteriin tosin voi saada vaikka sen sarana-mallisen polkimen jos välttämättä haluaa. Onhan ne tehneet koneen jossa kaikki hallintalaitteet on käsikäyttöisiä!!!)

Ja säätöjä voi aina muuttaa jos säädöt on *erseestä.
Onko sulla kaikki koneet 'tehtaan asetuksilla'?  ;D
allekirjoittanut

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Etukuormain N- sarjaan

Ja säätöjä voi aina muuttaa jos säädöt on *erseestä.
Onko sulla kaikki koneet 'tehtaan asetuksilla'?  ;D


Ei kai mitkää muut oo enää tehdasasetuksis kuin 690:n ja 5465:n moottorit.
tethering holes to their concave windings

samppaj76

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 528
Vs: Etukuormain N- sarjaan
en kyllä enää rupeasi saranakaasulla ajamaan mulla fendissä aikoinaan oli nilkat tuli kipeäksi. nyt kun on ajanyt valtralla ei tule jalat kipeäksi vaikka kone vähän loikkiikin. voihan siihen sähköiseen vaihtaa jäykemmän jousen jos siltä tuntuu. :D

Tor Arne

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5
Vs: Etukuormain N- sarjaan
Valtran kaasupoljin on ihan hyvä. Kaikkeen tottuu. Puukkoon selässäkin. Saattaahan se kaasujalka koeajolla vähän hyppiä,mutta kun sillä päivän töitä tekee niin ei asiaa huomaakkaan...  Ja helpompi siivota lattiakin kun lattia on ehjä.


Täytyy kyllä sanoa, että sähköpumppuisten kevyt potikkakaasu on vanhaa mekaanista melkolailla konstikkaampi polkea. Poljin tarttisi lisää kitkaa, ettei hypi niin herkästi. Mekaaninen oli tässä parempi. Pitäs koittaa tunkea jotain vaahtomuovia tai vastaavaa sinne kojelaudan reunan ja polkimen tangon väliin heilahduksia vaimentamaan.

Ainakin meikäläisen N-sarjalaisen kaasupoljin muuttu paljon paremmaksi kun paikallinen Valtra-huoltomies sääti sitä. Ennen säätöä poljin söi lievästi sanottuna hermoja --> sillä ei pystyny ajamaan tasasesti kuin kaasupohjassa tai tyhjäkäynnillä.