Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?  (Luettu 68561 kertaa)

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7069
  • karkki vai keppana?
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Sorkkis: "Ei minkään tarvii lähteä , noita käytetään eriaikaan."
Nyt sinun laskelmas petti. Kokonaisvuosikulutus. Elikkä systeemi pitää kyetä tuottamaan vuotuinen teho ?
Otetaan esimerkiksi vesivoimalaitos. Lasketaan vettä silloin kun on tarvis.
Sun systeemis vie kaksinkertaisen vesimäärän. Oletko sinä rosmo eli vapaamatkustaja ? Meillähän on kansanryhmiä, joilla on aina käsi toisten taskussa !
Jos sähköä aletaan varastoimaan suolakaivoksiin, niin sama juttu. Mistäs otat sähköä autoosi, ku akat on käyttänyt
sähköt pyykkihuoltoon.
Sorkkis edustaa sitä ikäpolvea jossa isäntä ja auto reissaa, akka ja pyykkikone pysyy kotona ;D
pessimisti ei pety!

eju

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 68
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Sorkis: "Paljonko tarvitaan öljyä et raakaöljy saadaan tähän maahan ? Oma vastaukseni et paljon ."
Metsäjussi:
" Tätä minäkin olen joskus miettinyt. Jos lähdetään siitä että
- öljyä etsitään
- porataan
- kuljetetaan
- jalostetaan
- jaetaan
ja otetaan huomioon
- poraustekniikan / -lauttojen
- tankkerien
- jalostamojen
- jakeluasemien ym infran
rakentaminen ja niiden käyttämä energia niin luultavasti ollaan aika suurissa lukemissa."

Mitäs tää itsestään selvän prosessin pohdinta nyt tarkoittaa ? Mulla kyllä puhalsi yli !
Alkuperäinen kysymys on : "Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?" Miten tämä teidän pohdinta liitty sähköautoon ?"

Rakkine

  • Vieras
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Moderni öljyn nosto ja jalostus alkoi 1850-luvulla, siitä lähtien on rakennettu ja sittemmin uudistettu kaikkinaista maaöljyn käsittelyyn liittyvää infraa, alkutuotannosta loppukäyttöön, joten kyllä sen infran rakentaminen on aikojen kuluessa maksanut itsensä  takaisin moninkertaisesti.

Nyt kun poliitikot on päättäneet että kansojen pitää sähköautoiluun siirtymän, niin tuota valtavaa latausinfraa ei niin vain polkaistakaan pystyyn muutamassa
vuodessa. Ja vaikka toisin väitetään, niin aivan varmasti sähkön kulutus  ja tarve lisääntyy reippaasti, varsinkin sitten kun sähköautojen määrä ylittää kriittisen massan.

Mutta jonkinlaista kapinaa ennustan. Meillä Suomessakin on satoja tuhansia ihmisiä, joilla ei ole eikä tule olemaan varaa ajella kuin muutaman tonnin hintaisella bensa-autolla, eikä heillä tulevaisuudessakaan tule olemaan varaa hankkia edes  halvinta sähköautoa, ellei niitä sitten joskus saa käytettynä sillä muutamalla tonnilla.

Viimeksi muokattu: 15.02.20 - klo:20:21 kirjoittanut Rakkine

eju

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 68
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Joo, mitä sillä muutaman tonnilla sähköautolla tekee, koska akku on loppu ja uusi akku maksaa noin 10 000 € ?
Täyssähköautojen korkeajänniteakustojen hinnat liikkuvat usein 28 000–33 000 eurossa, mutta Nissan Leafin akku maksaa vain 8 680 euroa.
HYUNDAI:Kattavimmat tiedot korkeajänniteakkujen hinnoista ja niiden vaihtotyöstä löytyivät Hyundailta. Täyssähköauto Ioniq Electricin 28 kWh akusto maksaa 21 600 euroa ja vaihtotyö noin 370 euroa.
Hyundain toisen täyssähköauton Kona Electricin 64 kWh:n akusto on paljon isompi kuin Ioniqissa, se maksaa 33 650 euroa ja vaihtotyö noin 430 euroa.

Viimeksi muokattu: 15.02.20 - klo:20:42 kirjoittanut eju

Green New Dealer

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 578
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Moderni öljyn nosto ja jalostus alkoi 1850-luvulla, siitä lähtien on rakennettu ja sittemmin uudistettu kaikkinaista maaöljyn käsittelyyn liittyvää infraa, alkutuotannosta loppukäyttöön, joten kyllä sen infran rakentaminen on aikojen kuluessa maksanut itsensä  takaisin moninkertaisesti.

Nyt kun poliitikot on päättäneet että kansojen pitää sähköautoiluun siirtymän, niin tuota valtavaa latausinfraa ei niin vain polkaistakaan pystyyn muutamassa
vuodessa.
Ja vaikka toisin väitetään, niin aivan varmasti sähkön kulutus  ja tarve lisääntyy reippaasti, varsinkin sitten kun sähköautojen määrä ylittää kriittisen massan.

Mutta jonkinlaista kapinaa ennustan. Meillä Suomessakin on satoja tuhansia ihmisiä, joilla ei ole eikä tule olemaan varaa ajella kuin muutaman tonnin hintaisella bensa-autolla, eikä heillä tulevaisuudessakaan tule olemaan varaa hankkia edes  halvinta sähköautoa, ellei niitä sitten joskus saa käytettynä sillä muutamalla tonnilla.
Tässä on asian ydin. Kulkemisen kustannusta ei voi muuten määrittää, kun vertaamalla vanhaan. Sata vuotta on tehty ja kehitetty autoja, sekä pumpattu öljyä, Nyt tämä tuotekehitys ja rakennettu infra on valmiina, entä jos olisikin kehitelty sähköautoja ja akkutekniikoita sata vuotta?

Pahin tilanne tulee nyt, jos pakotetaan rakentamaan koko maahan sähköautoille latausinfraa, mutta ylläpidettäväksi jää myös kaasun ja nesteiden jakeluverkot. Polttoaineiden jakelun kustannus nousee, kulutus vähenee, on turhaa rakentaa uutta biodiesel tai -kaasumittaria, kun kulutus on olematonta. Jo liikenteen päästöjen suunniteltu puolitus uhkaa sulkea monia jakeluasemia. Jos vähenee kilpailu, miten käy hinnoille?

Siirtyminen ei ole helppoa, onneksi insinöörit on viisaita, ratkaisu löytyy tähänkin :)

JäyhäJököttäjä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 282
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Moderni öljyn nosto ja jalostus alkoi 1850-luvulla, siitä lähtien on rakennettu ja sittemmin uudistettu kaikkinaista maaöljyn käsittelyyn liittyvää infraa, alkutuotannosta loppukäyttöön, joten kyllä sen infran rakentaminen on aikojen kuluessa maksanut itsensä  takaisin moninkertaisesti.

Nyt kun poliitikot on päättäneet että kansojen pitää sähköautoiluun siirtymän, niin tuota valtavaa latausinfraa ei niin vain polkaistakaan pystyyn muutamassa
vuodessa.
Ja vaikka toisin väitetään, niin aivan varmasti sähkön kulutus  ja tarve lisääntyy reippaasti, varsinkin sitten kun sähköautojen määrä ylittää kriittisen massan.

Mutta jonkinlaista kapinaa ennustan. Meillä Suomessakin on satoja tuhansia ihmisiä, joilla ei ole eikä tule olemaan varaa ajella kuin muutaman tonnin hintaisella bensa-autolla, eikä heillä tulevaisuudessakaan tule olemaan varaa hankkia edes  halvinta sähköautoa, ellei niitä sitten joskus saa käytettynä sillä muutamalla tonnilla.
Tässä on asian ydin. Kulkemisen kustannusta ei voi muuten määrittää, kun vertaamalla vanhaan. Sata vuotta on tehty ja kehitetty autoja, sekä pumpattu öljyä, Nyt tämä tuotekehitys ja rakennettu infra on valmiina, entä jos olisikin kehitelty sähköautoja ja akkutekniikoita sata vuotta?

Pahin tilanne tulee nyt, jos pakotetaan rakentamaan koko maahan sähköautoille latausinfraa, mutta ylläpidettäväksi jää myös kaasun ja nesteiden jakeluverkot. Polttoaineiden jakelun kustannus nousee, kulutus vähenee, on turhaa rakentaa uutta biodiesel tai -kaasumittaria, kun kulutus on olematonta. Jo liikenteen päästöjen suunniteltu puolitus uhkaa sulkea monia jakeluasemia. Jos vähenee kilpailu, miten käy hinnoille?

Siirtyminen ei ole helppoa, onneksi insinöörit on viisaita, ratkaisu löytyy tähänkin :)

Jos nyt mietitään vaikka puhelintekniikan kehitystä, niin olihan siinäkin vanha infra olemassa. Niin vaan alkoivat langat ja tolpat hävitä. Langattomasti pannaan menemään nykyisin. Siinäkin oli ensin ARP, sitten NMT jossa 450 => 900 ja sitten tuli GSM. Sinne ne jäivät happanemaan ne vanhat tukiasemat. Tai tietoliikenne yleensä. Modeemit => ISDN => ADSL => Kuitu. Prokokollat mm X.25 => ip. Jossakin vaiheessa X.25 näytti olevan SE juttu, mutta niin vain ip-verkot sen syrjäyttivät. Aina on uusi tekniikka työntänyt vanhan pois tieltään ja sinne se vanha infra on jäänyt ja aikaa myöten kuollut ja kuopattu.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?

Tässä on asian ydin. Kulkemisen kustannusta ei voi muuten määrittää, kun vertaamalla vanhaan. Sata vuotta on tehty ja kehitetty autoja, sekä pumpattu öljyä, Nyt tämä tuotekehitys ja rakennettu infra on valmiina, entä jos olisikin kehitelty sähköautoja ja akkutekniikoita sata vuotta?

Pahin tilanne tulee nyt, jos pakotetaan rakentamaan koko maahan sähköautoille latausinfraa, mutta ylläpidettäväksi jää myös kaasun ja nesteiden jakeluverkot. Polttoaineiden jakelun kustannus nousee, kulutus vähenee, on turhaa rakentaa uutta biodiesel tai -kaasumittaria, kun kulutus on olematonta. Jo liikenteen päästöjen suunniteltu puolitus uhkaa sulkea monia jakeluasemia. Jos vähenee kilpailu, miten käy hinnoille?

Siirtyminen ei ole helppoa, onneksi insinöörit on viisaita, ratkaisu löytyy tähänkin :)

Latausinfran rakentaminen on kuitenkin aika paljon kevyempi juttu kuin polttonesteiden vastaava. Eikä sen tarvitse olla kuin sen suuruinen mikä on käyttäjien määräkään, joka ei välttämättä kovin suureksi kasva - tai ainakin kasvaa hitaasti.

Suuri osa pienemmistä jakeluasemista on suljettu jo vähän ennen sähköautojen tuloa. Useimmiten syynä on tainneet olla kiristyneet ympäristövaatimukset, uutta ympäristölupaa ei ole saatu tai vaaditut toimenpiteet ovat olleet liian kalliita. Näin ainakin minun lähialueellani, asemista ei kyllä pulaa ole nytkään.

Kaikki

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1511
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Tiet ei tule kestämään Kaikkia tuhat kiloa painavampia autoja . Renkaatkin kuluu puolet nopeampaan  :D

Green New Dealer

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 578
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Jos nyt mietitään vaikka puhelintekniikan kehitystä, niin olihan siinäkin vanha infra olemassa. Niin vaan alkoivat langat ja tolpat hävitä. Langattomasti pannaan menemään nykyisin. Siinäkin oli ensin ARP, sitten NMT jossa 450 => 900 ja sitten tuli GSM. Sinne ne jäivät happanemaan ne vanhat tukiasemat. Tai tietoliikenne yleensä. Modeemit => ISDN => ADSL => Kuitu. Prokokollat mm X.25 => ip. Jossakin vaiheessa X.25 näytti olevan SE juttu, mutta niin vain ip-verkot sen syrjäyttivät. Aina on uusi tekniikka työntänyt vanhan pois tieltään ja sinne se vanha infra on jäänyt ja aikaa myöten kuollut ja kuopattu.
ei ole mennyt täysin ongelmitta, mutta näin on käynyt. Suomessa on ihan omatkin ongelmat, pitkät etäisyydet, talvi ja maaseudun vähenevä asutus. Tarve roikkua vanhassa tekniikassa, jossa polttoainetta voi varastoida viikkojen kulutukseen voi olla tärkeä tekijä. Kuten sanottu, insinöörejä tarvitaan.

Latausinfran rakentaminen on kuitenkin aika paljon kevyempi juttu kuin polttonesteiden vastaava. Eikä sen tarvitse olla kuin sen suuruinen mikä on käyttäjien määräkään, joka ei välttämättä kovin suureksi kasva - tai ainakin kasvaa hitaasti.

Suuri osa pienemmistä jakeluasemista on suljettu jo vähän ennen sähköautojen tuloa. Useimmiten syynä on tainneet olla kiristyneet ympäristövaatimukset, uutta ympäristölupaa ei ole saatu tai vaaditut toimenpiteet ovat olleet liian kalliita. Näin ainakin minun lähialueellani, asemista ei kyllä pulaa ole nytkään.
Sähköauton etuna on lataus kaikkialla, mihin tulee sähkö. Meillä kunnassa yksi tankkauspaikka, kovin montaa ei voi sulkea enää :)

Jossain suunnitelmissa latauspaikkoja oltaisiin teettämässä kaikkiin vähänkin isompiin uusiin rakennushankkeisiin. Latausasemien verkko pitää olla aika kattava, muuten sähköautot ovat pysyvästi kakkosautoja perheessä.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Sähköauton etuna on lataus kaikkialla, mihin tulee sähkö.

Jossain suunnitelmissa latauspaikkoja oltaisiin teettämässä kaikkiin vähänkin isompiin uusiin rakennushankkeisiin. Latausasemien verkko pitää olla aika kattava, muuten sähköautot ovat pysyvästi kakkosautoja perheessä.

Olen toisinaan ihmetellyt miksi tuo lataussysteemi on tehty niinkuin se on (en tarkoita DC-pikalatureita tässä).
Helpointa olisi kun se 'latausälykin' olisi kokonaan autossa ja liitäntänä vain tavallinen 3 x 16 A 3-vaihe töpseli. Niitä on yleisesti kaikkialla, se teho löytyy yleensä joka rakennuksesta eikä tavallisten 3-v pistorasioiden lisääminenkään ole kummoinen juttu. Vielä kun systeemi osaisi käyttää kaikkia kolmea vaihetta niin tehoakin saisi 11 kW mikä olisi hyvin riittävä kaikkeen muuhun paitsi kesken matkan tehtävään lataukseen. Ja siihen tarpeeseen on sitten olemassa pikalaturit.

Onhan niitä muutamia autoja jotka tuon tempun osaavat Type 2-liittimillä, mutta useimmat eivät osaa. Ilmeisesti siksi että tuo 3-v rasioiden olemassaolo on monessa maassa harvinaista kotikiinteistöissä. Täällä Pohjolassahan ne ovat vakioratkaisu.

nisu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 380
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Sähköauton etuna on lataus kaikkialla, mihin tulee sähkö.

Jossain suunnitelmissa latauspaikkoja oltaisiin teettämässä kaikkiin vähänkin isompiin uusiin rakennushankkeisiin. Latausasemien verkko pitää olla aika kattava, muuten sähköautot ovat pysyvästi kakkosautoja perheessä.

Olen toisinaan ihmetellyt miksi tuo lataussysteemi on tehty niinkuin se on (en tarkoita DC-pikalatureita tässä).
Helpointa olisi kun se 'latausälykin' olisi kokonaan autossa ja liitäntänä vain tavallinen 3 x 16 A 3-vaihe töpseli. Niitä on yleisesti kaikkialla, se teho löytyy yleensä joka rakennuksesta eikä tavallisten 3-v pistorasioiden lisääminenkään ole kummoinen juttu. Vielä kun systeemi osaisi käyttää kaikkia kolmea vaihetta niin tehoakin saisi 11 kW mikä olisi hyvin riittävä kaikkeen muuhun paitsi kesken matkan tehtävään lataukseen. Ja siihen tarpeeseen on sitten olemassa pikalaturit.

Onhan niitä muutamia autoja jotka tuon tempun osaavat Type 2-liittimillä, mutta useimmat eivät osaa. Ilmeisesti siksi että tuo 3-v rasioiden olemassaolo on monessa maassa harvinaista kotikiinteistöissä. Täällä Pohjolassahan ne ovat vakioratkaisu.

  Olisko asian juju siinä, kun valtaosalle autoilioista riittää se, kun saa 8A normi scukosta, joka taasen
löytyy joka ainoasta taloudesta, kuten itse pärjännyt reilut kolme vuotta normi autotallin pistorasialla,
eli euroja on tarvinnut pyöreät nolla siirryttäessä sähköiseen polttoainejakeluun. PS. ajomäärä vuodessa
noin 19 000km.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Sorkis: "Paljonko tarvitaan öljyä et raakaöljy saadaan tähän maahan ? Oma vastaukseni et paljon ."
Metsäjussi:
" Tätä minäkin olen joskus miettinyt. Jos lähdetään siitä että
- öljyä etsitään
- porataan
- kuljetetaan
- jalostetaan
- jaetaan
ja otetaan huomioon
- poraustekniikan / -lauttojen
- tankkerien
- jalostamojen
- jakeluasemien ym infran
rakentaminen ja niiden käyttämä energia niin luultavasti ollaan aika suurissa lukemissa."

Mitäs tää itsestään selvän prosessin pohdinta nyt tarkoittaa ? Mulla kyllä puhalsi yli !
Alkuperäinen kysymys on : "Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?" Miten tämä teidän pohdinta liitty sähköautoon ?"

Tässä ketjussa on käsitelty sähköautoilua aika paljon laajemmin kuin vain halpuuden ja helppouden osalta. Mikä nyt ei minusta ole mitenkään erityisen väärin.

Liittyy sikäli että kun mm. akkutekniikkaa morkataan sillä että se aiheuttaa kaivos- ja ympäristöongelmia ja sähköauton valmistus syö paljon raaka-aineita ja resursseja, niin vertailun vuoksi pitää tarkastella paljonko se mittarilta tankattu bensalitra vaatii käytettyä energiaa, rahaa, rakentamista,  tekniikkaa ja materiaaleja.
Sanoisin että paljon vaatii sekin, tietysti mittakaava on muutenkin eri.

Ei tästä sen enempää.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7069
  • karkki vai keppana?
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Sähköauton etuna on lataus kaikkialla, mihin tulee sähkö.

Jossain suunnitelmissa latauspaikkoja oltaisiin teettämässä kaikkiin vähänkin isompiin uusiin rakennushankkeisiin. Latausasemien verkko pitää olla aika kattava, muuten sähköautot ovat pysyvästi kakkosautoja perheessä.

Olen toisinaan ihmetellyt miksi tuo lataussysteemi on tehty niinkuin se on (en tarkoita DC-pikalatureita tässä).
Helpointa olisi kun se 'latausälykin' olisi kokonaan autossa ja liitäntänä vain tavallinen 3 x 16 A 3-vaihe töpseli. Niitä on yleisesti kaikkialla, se teho löytyy yleensä joka rakennuksesta eikä tavallisten 3-v pistorasioiden lisääminenkään ole kummoinen juttu. Vielä kun systeemi osaisi käyttää kaikkia kolmea vaihetta niin tehoakin saisi 11 kW mikä olisi hyvin riittävä kaikkeen muuhun paitsi kesken matkan tehtävään lataukseen. Ja siihen tarpeeseen on sitten olemassa pikalaturit.

Onhan niitä muutamia autoja jotka tuon tempun osaavat Type 2-liittimillä, mutta useimmat eivät osaa. Ilmeisesti siksi että tuo 3-v rasioiden olemassaolo on monessa maassa harvinaista kotikiinteistöissä. Täällä Pohjolassahan ne ovat vakioratkaisu.

  Olisko asian juju siinä, kun valtaosalle autoilioista riittää se, kun saa 8A normi scukosta, joka taasen
löytyy joka ainoasta taloudesta, kuten itse pärjännyt reilut kolme vuotta normi autotallin pistorasialla,
eli euroja on tarvinnut pyöreät nolla siirryttäessä sähköiseen polttoainejakeluun. PS. ajomäärä vuodessa
noin 19 000km.
Kuinkas näiden lataaminen onko sallittua sisätiloissa? Potkulaudoillakin on kämppiä palanut, palaa ne toki bensa vehkeetkin etenkin jatkeet.
Entä miten vakuutukset näihin akkuautoihin?

Viimeksi muokattu: 16.02.20 - klo:11:25 kirjoittanut Toivo Tonta

pessimisti ei pety!

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8302
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Jos nyt ajelee tällaisella 30-40 vuotta vanhalla autolla, niin mitenköhän tuon sähköauton kanssa nuo vuosimäärät. Autodocista tai jostain saa aika halvalla uuden pensatankin, jos se tai täyttöletkut ovat kyrvähtäneet. Tuon ikäisessa autossa se voi olla jo mahdollista.

Mutta mites tuo akkupaketti. Kuinka monta pakettia tuohon ikään pitää vaihtaa. Koska nythän kannustetaan ostamaan uusi sähköauto vanhan tilalle, kun uusi akkupaketti maksaa niin hirveästi.

Tämähän tarkoittaa vanhan auton tuhoamista ja uuden rakentamista. Vaikka ketju on tehokas, energiaa kuluu tähän juttuun jonkin verran.

Eli onko tässä ilmaston kannalta paras mahdollinen tilanne vai onko tässä nyt vaan massin teko strategia piilotettuna vihreän maskin taakse.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Jos nyt ajelee tällaisella 30-40 vuotta vanhalla autolla, niin mitenköhän tuon sähköauton kanssa nuo vuosimäärät. Autodocista tai jostain saa aika halvalla uuden pensatankin, jos se tai täyttöletkut ovat kyrvähtäneet. Tuon ikäisessa autossa se voi olla jo mahdollista.

Mutta mites tuo akkupaketti. Kuinka monta pakettia tuohon ikään pitää vaihtaa. Koska nythän kannustetaan ostamaan uusi sähköauto vanhan tilalle, kun uusi akkupaketti maksaa niin hirveästi.

Tämähän tarkoittaa vanhan auton tuhoamista ja uuden rakentamista. Vaikka ketju on tehokas, energiaa kuluu tähän juttuun jonkin verran.

Eli onko tässä ilmaston kannalta paras mahdollinen tilanne vai onko tässä nyt vaan massin teko strategia piilotettuna vihreän maskin taakse.

Minusta sähköautoa ei kannata ostaa vähäiselle ajomäärälle, ellei sitten puhtaasti ideologisista syistä.
Akku ilmeisesti happanee ajan mukana pelkästä säilyttelystä vaikkei ajaisi yhtään.
Lisäksi vähällä käytöllä ajamisesta syntyvä säästö jää kovin pieneksi, eikä niillä päästöilläkään ole hevon hännän merkitystä vähäisillä ajomäärillä jos joku niitä ajattelee.

Meillä näkyy tulevan sähkikselle vuodessa joku 35 000 km jolloin bensaan nähden säästää kotilatauksen nykyhinnalla yli 2500 e vuodessa verrattuna 6 l satasella syövään bensa-autoon. Joka tapauksessa auto kuin auto alkaa olla melko arvoton tuolla 250- 300 000 km lukemilla mihin mulla menee 8-10 vuotta. Jos akku kestää sinne saakka (vaikka pienellä kunnostuksella ja pikkurahalla, noita muutaminen huonojen kennojen vaihtoja nimittäin tehdään) niin eipä sen tuon kauemmaksi tarvitsekaan kestää.

Sähköauto sopii parhaiten sellaiselle joka ajaa suhteellisen paljon mutta ei kiireisenä kovin usein yli sen toimintasäteen. Silloin se toimii vallan loistavasti.