Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?  (Luettu 68611 kertaa)

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?

On jännä elää 50-60 luvun taitetta tänäpäivänä, nimittäin tuolloin oli leikkuupuimuri tulossa itsesitojan ja
ryskyn tilalle, monet jutut kuunnellut appiukolta, joka osti -56 vuonna ensimäisen massey harris 630 kylälle,
kun naapureihin oli ostettu itsesitojia samaan aikaan, oli puintipellolla ollut kyläläisiä kuin variksia nokkimassa
jyviä, että taas löyty jyvä, ei hyvä ole puimuri, yllättävä samanlaista on ihmisten ajatukset tänäkin päivänä, kun
on kyse sähköautoista.
Sama pätee nelivetotraktoreihin , kahdella traktorilla mailla kynnettiin mutta yhdet aurat  ;D kauheeta hommaa .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Green New Dealer

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 578
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?

On jännä elää 50-60 luvun taitetta tänäpäivänä, nimittäin tuolloin oli leikkuupuimuri tulossa itsesitojan ja
ryskyn tilalle, monet jutut kuunnellut appiukolta, joka osti -56 vuonna ensimäisen massey harris 630 kylälle,
kun naapureihin oli ostettu itsesitojia samaan aikaan, oli puintipellolla ollut kyläläisiä kuin variksia nokkimassa
jyviä, että taas löyty jyvä, ei hyvä ole puimuri, yllättävä samanlaista on ihmisten ajatukset tänäkin päivänä, kun
on kyse sähköautoista.
jokaisen veronmaksajan, joka ei aio ostaa omaa sähköautoa, pitää olla vähän huolissaan.

Nykyinen autoilun yli 8 mrd€ verotulo, miten sille käy? Latausinfran rakentamiseen käytetään investointitukea, sekä moniin julkisiin paikkoihin rakennetaan verorahoilla latauspisteet, autovero olematon, ajamisen verotus vielä pienempi. Jossain oli tutkimus, että bensan hinta pitää olla >2.15€/ltr ennen kuin autoilu vähenee, sitä odotellessa. Liikenteen kulut eivät tule jakaantumaan reilusti tulevaisuudessa tai tarvitaan isoja muutoksia verotuksen painotuksiin.

Onko näin, että kaupunkikeskustoissa latauspaikkojen vähyys ja maaseudulla pitkät matkat, ovat isoimmat ongelmat? Oma seuraava auto tulee olemaan ehkä sähköauto, koska on mahdollista liittyä siihen, mahdollisesti jopa 250 000 sähköautoilijan porukkaan. Pitää ensin opetella bensa-autolla, varmistaa ennen liikkeellelähtöä, että tankki on piripintaan täynnä, muuten jää reissuun ja pääsee vasta seuraavana päivänä kotiin :)

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Polttomoottorit saa jatkoaikaa , Salossa aletaan jalostamaan ilmakehän hiilidioksidista ja kaatopaikkojen kaasuista energiaa . Luonnonmukaista metaania .  ???
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Ärrpää

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7328
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Landella isoin etu taitaa olla 10A pistoke, pikalataus lämmittää akustoa reiluhkosti, että kokonaishyötysuhde menee silloin väärään suuntaan, mutta onneksi sähkö on päästötöntä energiaa...tai jotain...
Ihan perus...nykyäänhän naiset osaa tehdä sisällään uusia ihmisiä...

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64950
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
ite miettinnä kuin paljon ajomatkasta lyhentää tuo sisätilojen lämmitys?   kun nykyautojenki pitää eperiä käyttää että kopissa tarkenee kun kone ei enää kuluta kyytivettä kuin kipollisen ja siitä ei riitä enää lämpöä..

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4371
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
ite miettinnä kuin paljon ajomatkasta lyhentää tuo sisätilojen lämmitys?   kun nykyautojenki pitää eperiä käyttää että kopissa tarkenee kun kone ei enää kuluta kyytivettä kuin kipollisen ja siitä ei riitä enää lämpöä..

Näillä +-0 keleillä näkyy vievän sellaisen 5% pois täyden akun rangesta (joku reilu 10 km) jos pitää sen 18-20 C. Eli ei suurempaa merkitystä kokonaisuuteen. Lämpöpumppu on kuitenkin melko optimaalinen näille lämpötiloille. Kaikkein kovimmilla pakkasilla olen nähnyt noin 35 km vähennyksen sen ajotietokoneen mukaan.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26011
  • vastustan
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
ite miettinnä kuin paljon ajomatkasta lyhentää tuo sisätilojen lämmitys?   kun nykyautojenki pitää eperiä käyttää että kopissa tarkenee kun kone ei enää kuluta kyytivettä kuin kipollisen ja siitä ei riitä enää lämpöä..

Näillä +-0 keleillä näkyy vievän sellaisen 5% pois täyden akun rangesta (joku reilu 10 km) jos pitää sen 18-20 C. Eli ei suurempaa merkitystä kokonaisuuteen. Lämpöpumppu on kuitenkin melko optimaalinen näille lämpötiloille. Kaikkein kovimmilla pakkasilla olen nähnyt noin 35 km vähennyksen sen ajotietokoneen mukaan.
mites se tuo liikkuminen esimerkiksi ääriliukkailla, eroaako esimerkiksi lähtö liukkaalla liikkenevaloista vastamaahan mitenkään polttomoottoriautosta :-\ :-\ :-\ :-\

entä sitten ylikuormitus jos tuolla esimerkiksi paksuun lumeen tai hiekkaan jää kiinni, polttomoottoriautohan sammahtaa jolloin tyhmäkin tajuaa jotenkin reagoida mutta mitä tuolla sähköautolla....automaattisulake tai lämpörele laukeaa ja vaatii resetoinnin :-\ :-\ :-\ :-\ :-\  kytketään ilmastointi mutta ei suinkaan jäähdytysmielessä vaan viemään sulavien kaapelinkuorien käry pois kabiinista :-\ :-\ :-\ :-\
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Kaikki

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1511
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Mitenkäs pitkälle nuo Kaikki sähköautot kesällä 30asteen helteellä auringonpaisteessa menee kun pitaa olla viilentävä ilmastointi päällä ? Taitaa matka jäädä yhtä lyhyeksi kun 30asteen pakkasessakin ?

traktorikuski

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 363
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Mitenkäs pitkälle nuo Kaikki sähköautot kesällä 30asteen helteellä auringonpaisteessa menee kun pitaa olla viilentävä ilmastointi päällä ? Taitaa matka jäädä yhtä lyhyeksi kun 30asteen pakkasessakin ?

Luulisi kaikkien laskevan että lämpöpumpulla ilman jäähdytys vajaalla kymmenellä asteella ei kuluta energiaa ihan yhtä paljoa kuin lämmittäminen luokkaa 50 astetta.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Mitenkäs pitkälle nuo Kaikki sähköautot kesällä 30asteen helteellä auringonpaisteessa menee kun pitaa olla viilentävä ilmastointi päällä ? Taitaa matka jäädä yhtä lyhyeksi kun 30asteen pakkasessakin ?

Luulisi kaikkien laskevan että lämpöpumpulla ilman jäähdytys vajaalla kymmenellä asteella ei kuluta energiaa ihan yhtä paljoa kuin lämmittäminen luokkaa 50 astetta.
Se vitsi siitä kun helteellä Isuzu alko lämmetä raskaan kuorman kanssa . Ajoin tien poskeen jäähtymään ja avustin ilmastoinnilla mitä ei näitten "viisaitten" mielestä olis kannattanut tehdä . Lämpöasteita luokka 40 astetta ja tien lämpö paljon enemmän . Monta kuorma-autoa ja karavaanaria oli levähdys paikoilla samalla ongelman kanssa . Tuvassa kylmää kaljaa hörppineet väitti ettei ilman lämpötila vaikuta auton jäähdytykseen .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7071
  • karkki vai keppana?
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Mitenkäs pitkälle nuo Kaikki sähköautot kesällä 30asteen helteellä auringonpaisteessa menee kun pitaa olla viilentävä ilmastointi päällä ? Taitaa matka jäädä yhtä lyhyeksi kun 30asteen pakkasessakin ?

Luulisi kaikkien laskevan että lämpöpumpulla ilman jäähdytys vajaalla kymmenellä asteella ei kuluta energiaa ihan yhtä paljoa kuin lämmittäminen luokkaa 50 astetta.
Se vitsi siitä kun helteellä Isuzu alko lämmetä raskaan kuorman kanssa . Ajoin tien poskeen jäähtymään ja avustin ilmastoinnilla mitä ei näitten "viisaitten" mielestä olis kannattanut tehdä . Lämpöasteita luokka 40 astetta ja tien lämpö paljon enemmän . Monta kuorma-autoa ja karavaanaria oli levähdys paikoilla samalla ongelman kanssa . Tuvassa kylmää kaljaa hörppineet väitti ettei ilman lämpötila vaikuta auton jäähdytykseen .
"Avustin ilmastoinnilla", kyllähän sillä sisätilat jäähtyy, moottorin jäähtyminen vaikeutuu kahta kautta, vai mikä sinulla oli sen avustamisen idea?
pessimisti ei pety!

Kaikki

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1511
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Mitenkäs pitkälle nuo Kaikki sähköautot kesällä 30asteen helteellä auringonpaisteessa menee kun pitaa olla viilentävä ilmastointi päällä ? Taitaa matka jäädä yhtä lyhyeksi kun 30asteen pakkasessakin ?

Luulisi kaikkien laskevan että lämpöpumpulla ilman jäähdytys vajaalla kymmenellä asteella ei kuluta energiaa ihan yhtä paljoa kuin lämmittäminen luokkaa 50 astetta.
Kaikki muuthan tietää ettei asia ole noin yksinkertainen kun traktorikuski ja sorkkis luulee . Aloitetaan pakkas kelistä ,jos ulkona on 30astetta pakkasta taivas on yleensä pilvetön eli aurinko paistaa , sama juttu 30asteen helteellä,aurinko paistaa täydeltä terältä .Autohan muistuttaa kasvihuonetta joten kesällä ilman lämmön muuttaminen ihmiselle sopivaksi vie varmasti yhtä paljon ellei enempi sähköauton akkuenergiaa kun talvella . https://www.radionova.fi/uutiset/ajankohtaista/a-98801 Ja siis 30asteen pakkasessakaan auringon paisteessa auton sisällä ei ole 30astetta pakkasta

Viimeksi muokattu: 02.02.20 - klo:10:11 kirjoittanut Kaikki

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Mitenkäs pitkälle nuo Kaikki sähköautot kesällä 30asteen helteellä auringonpaisteessa menee kun pitaa olla viilentävä ilmastointi päällä ? Taitaa matka jäädä yhtä lyhyeksi kun 30asteen pakkasessakin ?

Luulisi kaikkien laskevan että lämpöpumpulla ilman jäähdytys vajaalla kymmenellä asteella ei kuluta energiaa ihan yhtä paljoa kuin lämmittäminen luokkaa 50 astetta.
Se vitsi siitä kun helteellä Isuzu alko lämmetä raskaan kuorman kanssa . Ajoin tien poskeen jäähtymään ja avustin ilmastoinnilla mitä ei näitten "viisaitten" mielestä olis kannattanut tehdä . Lämpöasteita luokka 40 astetta ja tien lämpö paljon enemmän . Monta kuorma-autoa ja karavaanaria oli levähdys paikoilla samalla ongelman kanssa . Tuvassa kylmää kaljaa hörppineet väitti ettei ilman lämpötila vaikuta auton jäähdytykseen .
"Avustin ilmastoinnilla", kyllähän sillä sisätilat jäähtyy, moottorin jäähtyminen vaikeutuu kahta kautta, vai mikä sinulla oli sen avustamisen idea?
Oletko oikeesti vajaaälyinen . ?
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4371
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
ite miettinnä kuin paljon ajomatkasta lyhentää tuo sisätilojen lämmitys?   kun nykyautojenki pitää eperiä käyttää että kopissa tarkenee kun kone ei enää kuluta kyytivettä kuin kipollisen ja siitä ei riitä enää lämpöä..

Näillä +-0 keleillä näkyy vievän sellaisen 5% pois täyden akun rangesta (joku reilu 10 km) jos pitää sen 18-20 C. Eli ei suurempaa merkitystä kokonaisuuteen. Lämpöpumppu on kuitenkin melko optimaalinen näille lämpötiloille. Kaikkein kovimmilla pakkasilla olen nähnyt noin 35 km vähennyksen sen ajotietokoneen mukaan.
mites se tuo liikkuminen esimerkiksi ääriliukkailla, eroaako esimerkiksi lähtö liukkaalla liikkenevaloista vastamaahan mitenkään polttomoottoriautosta :-\ :-\ :-\ :-\

entä sitten ylikuormitus jos tuolla esimerkiksi paksuun lumeen tai hiekkaan jää kiinni, polttomoottoriautohan sammahtaa jolloin tyhmäkin tajuaa jotenkin reagoida mutta mitä tuolla sähköautolla....automaattisulake tai lämpörele laukeaa ja vaatii resetoinnin :-\ :-\ :-\ :-\ :-\  kytketään ilmastointi mutta ei suinkaan jäähdytysmielessä vaan viemään sulavien kaapelinkuorien käry pois kabiinista :-\ :-\ :-\ :-\

heh ja hah :-)

Liukkaalla lähtö ainakin  tuolla riisipussilla tapahtuu hiukan sutien (jos siis vaan painaa lämän lattiaan). Luistonesto rajoittaa tehoa niin että sutii vain vähän. Muutenhan tuolla on mahdollista lähteä aivan älyttömän pehmeästi tai hiipiä aivan hissukseen jos niin haluaa.
En muista saako tuon luistoneston jostain valikoiden syövereistä poiskin, sitten sutiminen on kiinni kuskin kengän painosta.

Kiinni jääminen - ei taida sammahtaa mutta sutii vähän (sen mitä se luistonesto sallii). Voima ei taida loppua, toisinaan sutii vähän kuivalla asvaltillakin lähdössä jos antaa kaikki kilowatit mitä löytyy. Tai ainakin renkaan vinku kuuluu. Heijaaminen voi olla hankalaa, tosin en ole kokeilut mitä tapahtuu jos vaan heiluttelee ajosuuntavipua ees-taas ja samalla painaa hiukan kaasupedaalia. Kyllä se ainakin hiljaisesta vauhdista vaihtaa suuntaa välittömästi mitä jossain parkkipaikalla on joutunut vänksläämään. En ole vielä kiinni jäänyt niin jäänyt kokeilematta.
Sen moottorijarrutuksen kanssa pitää luikkaalla olla vähän varovainen ellei ole siihen tottunut. Toki sen saa valittua lievemmäksikin mutta jos ei sitä ole muistanut tehdä ja nostaa mutkassa huolettomasti ja reilusti pedaalia niin saattaa olla kabiini täynnä käsiä...

Ei tuo nyt niin ihmeellinen ole käyttää, helpompi kuin yksikään ajamani tavallinen kulkine. Kuin vahvalla moottorijarrutuksella varustettu hyvin toimiva automaatti. Vaikkei siinä mitään vaihteistoa olekaan.

Elektroniikka kyllä tietää rajansa eikä riko itseään, vaikeampi tuota on väärinkäyttää kuin perinteistä.

Niinhän ne sähköveturitkin, paikalla pitää tehoa rajoittaa ettei 'lyö ympäri'. Reilummassa vauhdissa voi sitten päästää kilowatteja irralleen jos tarvetta on, silloin vääntö ei enää nouse niin korkeaksi että sutimisvaara olisi ilmeinen.



Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8306
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Mitenkäs pitkälle nuo Kaikki sähköautot kesällä 30asteen helteellä auringonpaisteessa menee kun pitaa olla viilentävä ilmastointi päällä ? Taitaa matka jäädä yhtä lyhyeksi kun 30asteen pakkasessakin ?

Luulisi kaikkien laskevan että lämpöpumpulla ilman jäähdytys vajaalla kymmenellä asteella ei kuluta energiaa ihan yhtä paljoa kuin lämmittäminen luokkaa 50 astetta.
Se vitsi siitä kun helteellä Isuzu alko lämmetä raskaan kuorman kanssa . Ajoin tien poskeen jäähtymään ja avustin ilmastoinnilla mitä ei näitten "viisaitten" mielestä olis kannattanut tehdä . Lämpöasteita luokka 40 astetta ja tien lämpö paljon enemmän . Monta kuorma-autoa ja karavaanaria oli levähdys paikoilla samalla ongelman kanssa . Tuvassa kylmää kaljaa hörppineet väitti ettei ilman lämpötila vaikuta auton jäähdytykseen .
"Avustin ilmastoinnilla", kyllähän sillä sisätilat jäähtyy, moottorin jäähtyminen vaikeutuu kahta kautta, vai mikä sinulla oli sen avustamisen idea?
Oletko oikeesti vajaaälyinen . ?

Oikeastaan vitsi on se, että isutstsu kuumenee kuormalla. Ei auto ylikuumene, jos se on suunniteltu käytetylle kuormalle. Pitää kuitenkin muistaa, että kokonaismassaa ynnätessä ennen matkaanlähtöä, usein unohdetaan laskea mukaan kuljettajan omamassa. Tämä voi olla ongelmana useissa tapauksissa.

Moottorin ylikuumeneminen isutsustuissa johtuu myös usein siitä, että öljyjä vaihdettaessa on unohdettu laittaa uudet öljyt tilalle. Joskus öljyn puuttumisessa on syy itsepäisyydessä, jolloin öljyn uskotaan lisääntyvän itsestään moottorissa saamaan aikaan, kun jäähdytetään auton moottoria ilmastoinnilla.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.