Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?  (Luettu 68565 kertaa)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64945
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
mutta miten on muuten sähköautojen kierrätys?   akut kestää 1- 3 vuotta ja uusittaessa aika kasa rahaa kuluu..      mikä jälleenmyynti arvo noilla?

Green New Dealer

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 578
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Ihme teorioita taas josta suurin osa pelkkää paskaa . Salossa alkaa aurinkovoiman osuus olla jo niin suurta et vaikka kokokaupunki siirtyis sähköautoihin ei se verkkoja pahemmin hetkauta .
Jos aurinkovoimalan voisi joskus liittää autonomiseen latauspisteeseen, joka tuottaisi kesät/talvet tarvittavan lataussähkön autoille ilman säätövoimaa, onko edes lähitulevaisuudessa mahdollista?

Sähkö tulee töpselistä. Monet poliitikot puhuvat sähköautoilun puolesta ja niiden hienoista ilmastovaikutuksista tuntikausia. Unohtuu se, että sähköverkko vaatii sen energian, jonka puhdasta tuotantoa vastustetaan ja jarrutetaan. Ehkä tarkoituksellisesti pidetään yllä väittelyä haja-asutusalueiden liikennepäästöjen vähentämisestä, niin unohtuu se isompi juttu. Neljännes suomalaisista uskoo edelleen, että autoilu on suurin CO2 päästöjen aiheuttaja, vaikka yksityisajoneuvojen aiheuttamat päästöt ovat reilusti alle puolet asumisen päästöistä.

Jokaiselle tuotetulle sähkö kW:lle löytyisi siis muutakin käyttöä. Palaako kivihiili Hanasaaressa vai mydiesel Tuupovaaralaisen mummon toijotassa?

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
mutta miten on muuten sähköautojen kierrätys?   akut kestää 1- 3 vuotta ja uusittaessa aika kasa rahaa kuluu..      mikä jälleenmyynti arvo noilla?

Nuo numerot nyt eivät pidä paikkaansa. Tavallista on että valmistaja antaa esim 8 vuoden takuun akulle ja voimalinjalle, takuu sallii määrätyn kapasiteetin laskun mutta ei se vielä tuolloin romua ole. Kaikkein pieniakkuisimmissa yhdellä latauksella päästävän matkan lyheneminen tietysti tuntuu eniten kun se matka on alunperinkin kovin lyhyt.

Akuille on luonnollisestri tulossa kierrätystoimintaa, tällä hetkellä sitä ei juuri vielä ole kun ei edes ole mitä kierrättää. Vaihtoehtoja vanhalle akulle ovat kunnostus, muu vaatimattomampi käyttökohde tai viimeisenä sitten raaka-aineiden romutuskierrätys.

https://www.autokierratys.fi/kuluttajille/kierratysjarjestelma/sahkoauton_akkujen_kierratys

Toimimalla riittävän hölmösti latausten suhteen akun toki saa nopeammminkin pilalle. Eli puretaan ihan vähän (muutama prosentti) ja ladataan taas heti täyteen.
Toistetaan jokunen sata kertaa..
Jotkut autot taas eivät oikein tykkää kesähelteellä kovin kuumaksi ajetun akun toistuvista pikalatauksista. Suunnitteluvirhe lämmönhallinnassa.

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Nuo numerot nyt eivät pidä paikkaansa. Tavallista on että valmistaja antaa esim 8 vuoden takuun akulle ja voimalinjalle, takuu sallii määrätyn kapasiteetin laskun mutta ei se vielä tuolloin romua ole. Kaikkein pieniakkuisimmissa yhdellä latauksella päästävän matkan lyheneminen tietysti tuntuu eniten kun se matka on alunperinkin kovin lyhyt.

Noista aikaisemmin mainituista P85 tesloista on aika isosta osasta akku korjattu / vaihdettu ja loppujen osalta tesla on pakottanut ohjelmistopäivityksen joka rajoittaa akun käytettävissä olevaa kapasiteettia ja pikalatausnopeutta jotta saisi loput kestämään juuri ja juuri sen kahdeksan vuoden takuuajan loppuun asti.

Saa nähdä mitä noiden alkupään teslojen arvolle tapahtuu kuin ensimmäisten (2012) mallien takuuaika on kohta päättymässä..

Moottoripolkupyörä Man

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4242
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Akkuihin perustuva autoilu on sairainta autoilua. Vety on yksi hyvä ja helposti paukkuva tuote, jolla voi ajaa silloin kun haluaa. Eikä tarvitse ihmetellä, kun viikko sitten ladattu akku onkin nyt jo vajaa, vaikka ei ole liikuttu metriäkään.

Mutta takuuajan jälkeen auto ja akut paaliin, jotta voidaan tehdä uusia autoja ja akkuja, jotta saadaan taas tehdä kohta uusia autoja ja akkuja. Isot pelurit kiittävät sekopäistä maailmanmenoa.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

Rakkine

  • Vieras
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Akkuihin perustuva autoilu on sairainta autoilua. Vety on yksi hyvä ja helposti paukkuva tuote, jolla voi ajaa silloin kun haluaa. Eikä tarvitse ihmetellä, kun viikko sitten ladattu akku onkin nyt jo vajaa, vaikka ei ole liikuttu metriäkään.

Mutta takuuajan jälkeen auto ja akut paaliin, jotta voidaan tehdä uusia autoja ja akkuja, jotta saadaan taas tehdä kohta uusia autoja ja akkuja. Isot pelurit kiittävät sekopäistä maailmanmenoa.

Käy kuin energiansäästölampuille, ne tuli tilalle, kun hehkulamput kiellettiin, mutta osoittautuivat ihan paskoiksi ja ledejä laitetaan nyt joka paikkaan. Sähköautotkin osoittautuu ihan paskoiksi.

Moerkoe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 446
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Saa nähdä mitä noiden alkupään teslojen arvolle tapahtuu kuin ensimmäisten (2012) mallien takuuaika on kohta päättymässä..

Muistaakseni Tesla Model S maksoi uutena vuonna 2013 noin 80000€, Nettiautossa halvin sellainen maksaa nykyään, 7 vuotta vanhana siinä 45000€. Hinta on pudonnut mielestäni aivan liian vähän, siis vain noin 40%. Yleensä autojen hinnanlasku on noin 50% neljässä vuodessa eli "oikea" hinta pitäisi olla siinä 28000€, kuten muillakin autoilla jotka olivat Teslan hintaisia vuonna 2013.      https://www.nettiauto.com/tesla/vaihtoautot

Nissan Leafia myytiin pari vuotta sitten tarjouksella 30000€, nyt näkyvät pyytelevän 2016 - 2017 vuosimallista vielä 20000€.

Taitaa olla käytettyjen sähköautojen kysyntä kohdillaan.


Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64945
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
tuossa vaan yks opel asentaja on kertoillu kuin ovat vaihtaneet akkui joihinki malleihin jo ekana vuonna takuuseen tietty mutta yleensä se auto seisoo jonkin aikaa pajalla..

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
tuossa vaan yks opel asentaja on kertoillu kuin ovat vaihtaneet akkui joihinki malleihin jo ekana vuonna takuuseen tietty mutta yleensä se auto seisoo jonkin aikaa pajalla..

Tuossa on kyseessä huono tuote eikä huono teknologia.
Onhan niitä susia polttomoottoripuolellakin. Mistä hajoaa laatikko alle 100 tuhatta, mistä kone...

Olen kyllä itsekin epäluuloinen monen uuden ja aloittelevan sähköautovalmistajan ensimmäisiin kehitelmiin. Voi olla että ostaja suorittaa tuotekehityksen ja testauksen loppuosan. Teslalla erityisesti oli alkutaipaleella ehkä liikaa uutta kerralla joten ihan kaikki ei voi mennä heti ekalla yrittämällä nappiin... josko vielä tokallakaan. Sitten kun vielä lähdetään hakemaan samaan syssyyn suorituskyvyn ja lataustehojen todellisia huippuarvoja niin helposti siinä käy niin että vastapainoksi esim akun ikä lyhenee. Niinhän se käy perinteiselle moottorillekin.

En usko että kovin moni on ostanut Model S:ää pihiksi perheautoksi ja säästäväksi kauppakassiksi, ainakaan uutena. Kyllä se on hankittu siksi että uusi tekniikka on ollut jännittävää ja muut vaihtoehdot ovat olleet tavanomaisen tylsiä... kivahan tuollaista lelua olisi itsekin kokeilla kun tulisi sopiva tilaisuus, mieluimmin 'ludicrous' mallia :-) Tuskin kuitenkaan itselle ostaisin, se ei täytä niitä kriteereitä joita itse autolle asetan ja mulla ei ole heittää niin paljoa rahaa hupiin. Kukin taaplaa tavallaan.

Vetyautoista sen verran että jos se vety tehdään sähköllä vedestä tms niin ei siinä taida voittaa kuin mukana kulkevan energian määrässä (=ajomatkassa).
Häviää taas reippaasti energiamuunnoksissa, ja polttokenno on toistaiseksi melko eksoottinen kapistus. Polttomoottorin huonoa hyötysuhdetta (alle 50%) sillä ei kannata ruokkia jos alkuperäinen energia on jo sähköä. Ellei sitten sähkö ole riittävän halpaa ja sitä on tarjolla enemmän kuin tarpeeksi, tällä hetkellä ei näin ole.

Moottoripolkupyörä Man

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4242
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
tuossa vaan yks opel asentaja on kertoillu kuin ovat vaihtaneet akkui joihinki malleihin jo ekana vuonna takuuseen tietty mutta yleensä se auto seisoo jonkin aikaa pajalla..

Tuossa on kyseessä huono tuote eikä huono teknologia.
Onhan niitä susia polttomoottoripuolellakin. Mistä hajoaa laatikko alle 100 tuhatta, mistä kone...

Olen kyllä itsekin epäluuloinen monen uuden ja aloittelevan sähköautovalmistajan ensimmäisiin kehitelmiin. Voi olla että ostaja suorittaa tuotekehityksen ja testauksen loppuosan. Teslalla erityisesti oli alkutaipaleella ehkä liikaa uutta kerralla joten ihan kaikki ei voi mennä heti ekalla yrittämällä nappiin... josko vielä tokallakaan. Sitten kun vielä lähdetään hakemaan samaan syssyyn suorituskyvyn ja lataustehojen todellisia huippuarvoja niin helposti siinä käy niin että vastapainoksi esim akun ikä lyhenee. Niinhän se käy perinteiselle moottorillekin.

En usko että kovin moni on ostanut Model S:ää pihiksi perheautoksi ja säästäväksi kauppakassiksi, ainakaan uutena. Kyllä se on hankittu siksi että uusi tekniikka on ollut jännittävää ja muut vaihtoehdot ovat olleet tavanomaisen tylsiä... kivahan tuollaista lelua olisi itsekin kokeilla kun tulisi sopiva tilaisuus, mieluimmin 'ludicrous' mallia :-) Tuskin kuitenkaan itselle ostaisin, se ei täytä niitä kriteereitä joita itse autolle asetan ja mulla ei ole heittää niin paljoa rahaa hupiin. Kukin taaplaa tavallaan.

Vetyautoista sen verran että jos se vety tehdään sähköllä vedestä tms niin ei siinä taida voittaa kuin mukana kulkevan energian määrässä (=ajomatkassa).
Häviää taas reippaasti energiamuunnoksissa, ja polttokenno on toistaiseksi melko eksoottinen kapistus. Polttomoottorin huonoa hyötysuhdetta (alle 50%) sillä ei kannata ruokkia jos alkuperäinen energia on jo sähköä. Ellei sitten sähkö ole riittävän halpaa ja sitä on tarjolla enemmän kuin tarpeeksi, tällä hetkellä ei näin ole.

Eihän sähkössä mitää vikaa ole. Eikä sähköautoilussa. (paitsi homous)... :o

Sähköenergian varaaminen akkuun on se sekopäisin tapa. Ja jos olisi niin huonosti maailman asiat, että polttomoottoria jouduttaisiin käyttämään vedyllä, autoilijat voisivat tankata tankin kotonaan jonkun aurinkopaneelin voimin. Siitähän ei tulisi veropohjan kannalta yhtään mitään.

Eli jos halutaan, niin asiat voitaisiin ratkaista, mutta nyt litium myy hyvin.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7069
  • karkki vai keppana?
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Akkuihin perustuva autoilu on sairainta autoilua. Vety on yksi hyvä ja helposti paukkuva tuote, jolla voi ajaa silloin kun haluaa. Eikä tarvitse ihmetellä, kun viikko sitten ladattu akku onkin nyt jo vajaa, vaikka ei ole liikuttu metriäkään.

Mutta takuuajan jälkeen auto ja akut paaliin, jotta voidaan tehdä uusia autoja ja akkuja, jotta saadaan taas tehdä kohta uusia autoja ja akkuja. Isot pelurit kiittävät sekopäistä maailmanmenoa.
Sähköauto LEDvaloilla ::)
pessimisti ei pety!

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Sukellusveneissä erotetaan happi ja vety erikseen . Käytettäänkö vetyä mihin en tiedä . Avaruus tutkijat etsivät vettä marssista jotta paluu lento saadaan toteutettua , vedestä siis polttoainetta .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Moerkoe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 446
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Sähköenergian varaaminen akkuun on se sekopäisin tapa. Ja jos olisi niin huonosti maailman asiat, että polttomoottoria jouduttaisiin käyttämään vedyllä,

Aika huonosti olisi asiat jos vetyä jouduttaisiin käyttämään polttomoottoreissa. Kaikki vetyautot ovat sähkömoottorisia ja akuilla. Kuten Tekniikan Maailmassa esitetään: https://tekniikanmaailma.fi/uusi-nayttava-toyota-mirai-sai-minut-pohtimaan-uudelleen-vetytalouden-mahdollisuuksia/

Lainaus
ENSINNÄKIN, vety on kyllä maailmankaikkeuden yleisin alkuaine, mutta ei sitä meidän maailmassamme esiinny luonnostaan H2-molekyyleinä. Ja 98 prosenttia maailman vedystä tuotetaan fossiilisista polttoaineista, lähinnä maakaasusta erottamalla. Prosessi ei siten ole missään määrin CO2-neutraali.
Toisekseen, kaikki vetyautot ovat hybridejä, eli niissäkin on akut ja joissakin myös latausjohto.

Tuollainen vetyjakeluverkoston rakentaminen nollasta lähtien, vedyn tuottaminen ja kuljettaminen ja uudelleen sähköksi muuttaminen on turhaa tehonhukkaa moninkertaisine häviöineen.  Lisäksi vety pysyy sangen huonosti säiliöissä ja on hirmuherkkää räjähtämään.

Lainaus
Vetytalouden haasteiksi on sanottu vedyn valmistusta, varastointia ja kuljetusta, taloudellisuutta ja turvallisuus.[16][17][18]

Vedyn haittapuolia ovat räjähdysalttius, vaikea varastoitavuus ja ennen kaikkea se, että se esiintyy maapallolla yhdisteinä, ja sen valmistaminen on usein energiaa vievä prosessi. Energianlähteeksi vedystä ei ole, mutta energiankantajaksi kyllä. Vedyn tulevaisuuden polttoaineena ratkaisee, löytyykö taloudellista tapaa tuottaa, varastoida ja jakaa sitä energiakäyttöön. [19]

Vetyatomi on hyvin pieni ja sen varastoinnin erityispiirteenä on se, että vety tunkeutuu diffuusion avulla teräkseen ja haurastuttaa sitä.[20] Lisäksi vetysäiliöitä on vaikea saada täysin tiiviiksi, jolloin vuotohäviöt ainakin pitkäaikaisemmassa kaasumaisen vedyn varastoinnissa voivat tulla merkitseviksi ellei hoideta asianmukaisesti.
  https://fi.wikipedia.org/wiki/Vetytalous
Helppoa sen sijaan on ladata akkua jostain pistorasiasta joita Suomessa on varmaan kymmeniä miljoonia ja erikoisesti auton lataukseen tarkoitettuja asemiakin kohta jokaisen K- ja S-kaupan pihalla, huoltoasemien ja muiden lisäksi.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7069
  • karkki vai keppana?
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Sukellusveneissä erotetaan happi ja vety erikseen . Käytettäänkö vetyä mihin en tiedä . Avaruus tutkijat etsivät vettä marssista jotta paluu lento saadaan toteutettua , vedestä siis polttoainetta .
Keksisköhän Madsen jotain käyttöä :o
pessimisti ei pety!

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?

Sähköenergian varaaminen akkuun on se sekopäisin tapa. Ja jos olisi niin huonosti maailman asiat, että polttomoottoria jouduttaisiin käyttämään vedyllä, autoilijat voisivat tankata tankin kotonaan jonkun aurinkopaneelin voimin. Siitähän ei tulisi veropohjan kannalta yhtään mitään.

Eli jos halutaan, niin asiat voitaisiin ratkaista, mutta nyt litium myy hyvin.

Saahan sitä nytkin ladata akkunsa aurinkosähköllä, ei sitä mikään kiellä. Verottaja kyllä keksii muut keinot kerätä liikenteeltä rahaa jos sitä alkaa kovasti lisää himottaa.
Mä en kyllä ihan rehellisesti keksi miksi kaasutankit + polttokenno olisivat hirveän paljon akkua fiksumpi ratkaisu. Polttokenno vaatii eksoottisia materiaaleja sekin, kestoikään en osaa sanoa mitään (osaisikohan Toyota joka niitä on kovasti kehitellyt?) , ja tankkien kanssa yhteensä sen painokaan ei yhteensä taida hurjasti erota pienehköstä akusta.
Sähkömoottorihan siellä on joka tapauksessa ja sen ohjauselektroniikka. Polttokennon kylmäongelmat ovat myös vielä lopullisesti ratkaisematta. Kennon kylmäkäynnistys on hidasta ja samoin sen reagointi suuriin tehontarvevaihteluihin. Olikohan joissakin pieni hybridiluokan akku apuna ja puskurina?

Nämä siis uusien autojen kohdalla. Jos tarkoitus on modifioida olemassa olevaa autokantaa esim vety/biokaasukäyttöön niin se on sitten toinen juttu, siinä homma voi toimiakin.

Sähkö on kuitenkin tällä hetkellä vielä sen verran edullista että omakotiasukkaan aurinkopaneeli-investointi on aika hitaasti tuottava sijoitus.  Meillä maajusseilla tilanne on hieman parempi. Mutta jos mun ajoni kotisähköllä ladattuna maksaa tällä hetkellä 1,50 - 2 e /100 km niin en vielä  koe suurta tarvetta investoida 6-10 000  e aurinkopaneeleihin joissa kuitenkin vain  optimaalinen maksimituotto riittäisi keskihitaaseen lataukseen.

Polttomoottorissa käytettynä vedyn kohdalla tarvitaan taas kaasutekniikan lisäksi se perinteinen polttomoottori + vaihteisto kaikkine ongelmineen, joista surkea hyötysuhde (varsinkin kylmänä)  lienee se pahin. Öljytaloudessa olemme vaan tottuneet siihen että energiaa on riittävästi vaikka sitten hukattavaksi. Bensalitra sisältää karkeasti 9 kWh energiaa. Sähköauto vie keskimäärin ehkä 17 kWh satasella eli bensaa saisi kulua vain 1,9 l satasella. Jokuhan tuossa oli painanut Teslalla Madridiin, olikohan  keskinopeus jotain 110 ja joku osuus oli ajettu 180-200 km/h. Keskikulutus tuolla oli vähän päälle 20 kWh/100 km. Tuo nyt on sellainen tempaus jolla ei suurempaa merkitystä muuten mutta kertoo se jostain.

https://www.tamperelainen.fi/artikkeli/827739-joose-ajoi-sahkoautollaan-madridiin-ja-kertoo-nyt-miten-reissu-sujui

Akussa on toki lataushäviö, mutta niin on vedyn tekemisessäkin. Luulisin että vähintään tasoissa mennään. Öljyn suhteen on vaikea sanoa kokonaishyötysuhdetta jos lähtökohtana on raakaöljyn energia meren pohjassa ja huomioon otetaan sen poraustekniikan, kuljetusten, jalostuksen ja jakeluinfran rakentaminen ja käyttö. Minä en tuohon arvioon kykene.

Ei mulla ole mitään erityistä agendaa tästä jankata, en saa lobbauksesta korvausta eikä ole mitään myytävääkään - jokainen valitkoon tarpeidensa, perustelujensa ja mielihalujensa mukaan millä ajaa, vaikka sitten munamankelilla :-) Mulle riitti se kun ynnäsin että 10 vuoden bensakulut entisellä menolla olisivat vähintään 30 000 e (250 e/kk ellei bensan hinta nouse...) ja uutta kulkuvälinettä kaivattiin joka tapauksessa. Lisäksi mun ajosuoritteeni vaan sattuu sopimaan sähköpirssille oikein hyvin. Ei ole montaa kertaa vanhaa bensa-autoa alle otettu, lähinnä silloin kun kamppeet on siinä kunnossa ettei siistimpään viitsi mennä tai tar***** peräkärryä perään. Kilometreissä bensalla ajettu tuskin 1%.