Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?  (Luettu 68554 kertaa)

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Kuukauden kokeilulla saa olla iloinen joka kerta kun sattuu olemaan pömpeliin sopivan firman sopimus/latauslätkä ja nuo pikalatauspisteet ylipäätään toimii (ilman soittelua johonkin tukinumeroihin, latauslaitteen buuttailua yms ja ilman että lataus katkeilee täysin satunnaisesti)

Ja yhtä iloinen myös joka kerta kun pikalatauksen jälkeen jopa saa johdon irroitettua autosta (ilman soittelua johonkin tukinmeroihin, latauslaitteen buuttailua yms)

Noin reilun vuoden kokemuksella totean että se voi olla halpaa ja helppoa  - kunhan käyttötarve on sähköautolle sopiva.
Ei se yleispätevä ratkaisu kaikille varmaankaan ole. Eipä juuri mikään muukaan automalli/-tyyppi sovi kaikkiin tarpeisiin.

Kokonaiselinkaarikustannukset ovat vielä arvoitus - kun autolla ei ole vielä ikää kuin pari vuotta.
Tuo edellisen lauseen eka sana sopisi vaikka hirsipuuhun...

No johan on, en olisi arvannut jotta a-netin käyttäjillä olis omakohtaista kokemusta, kertokaa lisää.

Itse olen sen verran konservatiivi notta en ole uskaltanut sähköllä ruveta ajelemaan.
Eikös insinööri Sipiläkin myynyt 100 k€ Teslansa pois kun sipi tuli taksilla ja tesla lavetilla, ei hermo vissiin pitänyt – en kyllä tiedä onko legendaa?
   cría cuervos y te sacarán los ojos

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?

 Ei sähköverkot ole ongelma sähköautoissa, vaan väärä tieto ja ihmisten asenteet, jos
ajetaan 20 000km vuodessa, niin se on sähkönä 4000-5000kwh eli ei paljon mitään,
taitaa lohkolämmiti ja sisätilan lämmittimen käyttökin haukata herkästi 1000-2000kwh
talvessa. -70 luvulla tuli meidänkin kyläpuhtoon kylmäilmakuivurit lähes joka tilalle
yhteensä kun laskin niin 78kw oli yhteisteho ja käyttö yhtä aikaa olivat päällä, tänä
päivänä 11kw enään käytössä, joten useamman auton per tila kestää ladata normi
scukosta ,jolla kuitenkin saadaan reilun 100km toimintamatka ladattua turvallisesti
yön aikana. Jos auto tukee kolmivaihde latausta, niin 16A voimavirralla saadaan 11kw
teho jolloin saadaan kahdessa tunnissa sen 100km toimintamatkaa, todellisuudessa
sähköautoilu on helpointa maaseudulla, jossa ei tarvi vänkätä naapureitten kanssa
niinkuin näkyy olevan kerrostaloissa asuvilla.
Luulisin notta sähköautoissakin käytettäisiin verkkovirralla toimivaa sisätilanlämmitintä ennen liikkeelle lähtöä?

Viimeksi muokattu: 19.01.20 - klo:20:03 kirjoittanut 42

   cría cuervos y te sacarán los ojos

Moerkoe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 446
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Mistä virta tai sen siirtokapasiteetti? 

Fingridin voimajärjestelmän käytön kehityspäällikkö Jonne Jäppinen ja sähkömarkkina-asiantuntija Heidi Uimonen vastaavat yleisiin väitteisiin Suomen sähköjärjestelmästä. Kannattaa päivittää tietonsa kun on kerrankin oikeaa tietoa saatavilla.  https://yle.fi/uutiset/3-11103633

Lainaus
Väite 3: Suomen sähköverkot eivät kestä, jos sähköautojen määrä kasvaisi nopeasti

Väärin.

Sähköautojen tuoma kulutuksen lisäys ei juuri hetkauttaisi sähköverkkoja, koska lisäys olisi sen verran pieni.

– Sähköautojen lataaminen ei tuo merkittävää lisäystä siihen, paljonko sähköä tarvitsee tuottaa. Varovainen arvio 250 000 sähköautosta vuonna 2030 lisäisi sähkönkulutusta Suomessa yhdellä prosentilla, Jäppinen kertoo.

Jos pohditaan teoreettisella tasolla tilannetta, jossa kaikki Suomen henkilöautot rysäyksessä vaihdettaisiin sähköautoiksi, kasvaisi sähkön kulutus 10–11 prosenttia.

– Silloin sähkön kulutus nousisi Suomessa samalle tasolle, jossa se oli ennen vuoden 2008 talouskriisiä. Energiamielessä muutos olisi siis maltillinen, Jäppinen toteaa.

Kantaverkossa sähköautot eivät aiheuttaisi sikälikään ongelmia, kun niiden lataukset tapahtuvat eri puolilla maata. Jäppinen on verrannut tätä sähkökiukaisiin, jotka nekin ovat hajautettuna eri puolille maata.

Kodin sähkösaunan lämmityskerran viemällä sähkömäärällä sähköauto kulkee 40–50 kilometriä.

Kantaverkkoa pienitehoisemman jakeluverkon puolella pitää kuitenkin ottaa huomioon, jos johonkin rakennetaan suuritehoinen sähköautojen latauskenttä.

– Tuolloin pitää varmistaa, että sähkönsyötön kapasiteetti on riittävä. Samalla tavalla toimitaan muulloinkin, kun rakennetaan jotakin paljon sähköä tarvitsevaa, Jäppinen sanoo.

Voisiko sähköautoista olla verkoilla jotakin ongelmia? Jäppinen sanoo, ettei ole verkkoja ajatellen tarkoituksenmukaisinta, jos jokainen laittaa sähköautonsa lataukseen kello 17.00 töistä tultuaan.

Myös lataajalle on edullisempaa ajoittaa latausta aamuöille, jolloin sähkön hinta on halvimmillaan.

– Älykkäiden latausratkaisujen hyödyt korostuvat, sillä niiden avulla voidaan samalla automaattisesti järjestää kuluttajalle lataus halvalla hinnalla ja estää tarpeettomat lisäinvestoinnit sähköverkkoon sekä kiinteistön omaan sähköjärjestelmään.

– Suomi on liikenteen sähköistymistä ajatellen hyvässä asemasssa, sillä sähkölämmityksen ja sähkökiukaiden takia verkkomme ovat jo ennestään vahvoja. Keski-Euroopassa tilanne on toinen, Jäppinen toteaa.

Kantaverkko kestää jo nykyisellään mainiosti. Paikallisesti taas voidaan muuntajia lisäillä, kuten  toimitaan muutenkin jos kulutus lisääntyy.

nisu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 380
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?

 Ei sähköverkot ole ongelma sähköautoissa, vaan väärä tieto ja ihmisten asenteet, jos
ajetaan 20 000km vuodessa, niin se on sähkönä 4000-5000kwh eli ei paljon mitään,
taitaa lohkolämmiti ja sisätilan lämmittimen käyttökin haukata herkästi 1000-2000kwh
talvessa. -70 luvulla tuli meidänkin kyläpuhtoon kylmäilmakuivurit lähes joka tilalle
yhteensä kun laskin niin 78kw oli yhteisteho ja käyttö yhtä aikaa olivat päällä, tänä
päivänä 11kw enään käytössä, joten useamman auton per tila kestää ladata normi
scukosta ,jolla kuitenkin saadaan reilun 100km toimintamatka ladattua turvallisesti
yön aikana. Jos auto tukee kolmivaihde latausta, niin 16A voimavirralla saadaan 11kw
teho jolloin saadaan kahdessa tunnissa sen 100km toimintamatkaa, todellisuudessa
sähköautoilu on helpointa maaseudulla, jossa ei tarvi vänkätä naapureitten kanssa
niinkuin näkyy olevan kerrostaloissa asuvilla.
Luulisin notta sähköautoissakin käytettäisiin verkkovirralla toimivaa sisätilanlämmitintä ennen liikkeelle lähöä?

 Niin siinä käytetään auton omaa, koska sehän toimii sähköllä, voi etänä laittaa päälle, joko
puhelimen apilla taikka avaimella, jos kytketty latausjohtoon, niin silloin ottaa verkosta, muulloin
akusta, näissä on lisäbonuksena helteellä jäähdytys samalla systeemillä.
 Mitä törmäilyyn näillä, niin varmaankin opettelusta vielä kiinni, kun nämäthän lähtee eikä meinaa ja
tämän takia lähes kaikki käytetyt on pusutettu keulasta.

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Vs yllä olevaan.

En sitten ole mikään profeetta, mutta tässä tärkeässä asiassa kannattaa tutkia asiaa tarkemmalla seulalla.
Tässä yx

https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/155441
KOTIMAA 18.9.2017 05:57
” Suomessa oli viime vuoden lopulla noin 3,3 miljoonaa henkilöautoa. Jos nämä kaikki muutettaisiin sähköautoiksi, niiden sähköntarve tulisi kaiken nykyisen sähkönkulutuksen päälle.
Jos näitä autoja ladataan vaikkapa 10 kWh, se tekee 33 miljoonaa kWh eli 33 000 MWh. Suomen vesivoimaloiden yhteenlaskettu teho on 3 100 MW.
Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen arvioikin, että Suomeen tarvittaisiin 1­-2 ydinvoimalaa lisää, mikäli koko autokanta vaihdettaisiin sähköisiin.
Jos Suomessa lähdettäisiin Kiinan ja kumppaneiden tielle, uusia ydinvoimalapäätöksiä pitäisi jo tehdä. Vuosi 2030 tulee nopeasti vastaan. Eikä Olkiluotokaan ole vielä valmis.
Suomi on pitkien etäisyyksien maa ja harvaan asuttu. Autojen lataukseen tarvittavan infran rakentaminen on jättiurakka. Vai onko päättäjien ajatus tälläkin tavoin ajaa ihmiset asumaan tiiviisti kaupunkeihin?
Juuri nyt sähköauton lataaminen on suhteellisen edullista. Autot ja polttoaineet ovat Suomessa raskaasti verotettuja. Jos autokanta vaihtuisi sähköisiin, tämä hintataso ei voisi jatkua. Ei kai kukaan luule, että valtio luopuisi nykyisistä verotuloista? Tai sitten menee uusiksi koko Suomen veropohja.
Bensa loppuu jokin päivä. Se päivä ei ole juuri nyt."

Niin notta kuka ne verot maksaa jos polttoaine vero ei kirstuun kilahda. Ei kukaan vai kuvittele notta saavutetuista eduista voitaisiin tinkiä?

Viimeksi muokattu: 19.01.20 - klo:19:55 kirjoittanut 42

   cría cuervos y te sacarán los ojos

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?

 Ei sähköverkot ole ongelma sähköautoissa, vaan väärä tieto ja ihmisten asenteet, jos
ajetaan 20 000km vuodessa, niin se on sähkönä 4000-5000kwh eli ei paljon mitään,
taitaa lohkolämmiti ja sisätilan lämmittimen käyttökin haukata herkästi 1000-2000kwh
talvessa. -70 luvulla tuli meidänkin kyläpuhtoon kylmäilmakuivurit lähes joka tilalle
yhteensä kun laskin niin 78kw oli yhteisteho ja käyttö yhtä aikaa olivat päällä, tänä
päivänä 11kw enään käytössä, joten useamman auton per tila kestää ladata normi
scukosta ,jolla kuitenkin saadaan reilun 100km toimintamatka ladattua turvallisesti
yön aikana. Jos auto tukee kolmivaihde latausta, niin 16A voimavirralla saadaan 11kw
teho jolloin saadaan kahdessa tunnissa sen 100km toimintamatkaa, todellisuudessa
sähköautoilu on helpointa maaseudulla, jossa ei tarvi vänkätä naapureitten kanssa
niinkuin näkyy olevan kerrostaloissa asuvilla.
Luulisin notta sähköautoissakin käytettäisiin verkkovirralla toimivaa sisätilanlämmitintä ennen liikkeelle lähöä?

 Niin siinä käytetään auton omaa, koska sehän toimii sähköllä, voi etänä laittaa päälle, joko
puhelimen apilla taikka avaimella, jos kytketty latausjohtoon, niin silloin ottaa verkosta, muulloin
akusta, näissä on lisäbonuksena helteellä jäähdytys samalla systeemillä.
 Mitä törmäilyyn näillä, niin varmaankin opettelusta vielä kiinni, kun nämäthän lähtee eikä meinaa ja
tämän takia lähes kaikki käytetyt on pusutettu keulasta.
Yritin vain kertoa notta mistä se sisätilanlämmitin joka on päällä ennen liikkeellelähtöä tietää mistä se virta siihen otetaan, ei siis merkitystä tässä laskelmassa.
   cría cuervos y te sacarán los ojos

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64940
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
ja kun miettii nyt esim. utsjokilaista joka lähtee autolla kylälle..   kuin hän pärjää kun sähköntuotto kait loppuu kun auto irtoaa pistokkeesta ja sillä pitää selvitä se 150-200 kilsaa...   -34 asteen pakkasessa..

traktorikuski

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 363
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
...sekin on mielenkiintoista minkälainen sotku syntyy jos tuommosen sähköauton latauspistoke jää  irroittamatta kun lähtee liikenteeseen :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

Ei tule minkäänlaista sotkua kun sillä autolla ei pääse liikkeelle jos latausjohto on kiinni. Ne on bensa-autot ja kaasuautot jotka nyppii "latausjohdot" mukaansa. Aika käsittämätöntä että edes kaasun tankkaukseen ei ole rakennettu mitään älyä.

...Jos näitä autoja ladataan vaikkapa 10 kWh, se tekee 33 miljoonaa kWh eli 33 000 MWh. Suomen vesivoimaloiden yhteenlaskettu teho on 3 100 MW.

Mikä lie keskimääräinen ajosuorite koko autokannalla mutta edellisessä laskelmassa olisi voinut todeta että vesivoima riittää mukavasti lataamaan nuo autot. Sitä kun tulee vuorokaudessa 74 400 MWh, tuplat tuosta 33 000 MWh:sta. Tietenkin silti ongelma kun autojen lataaminen ei jakaudu tasan vuorokauden ympäri ja vaikka jakautuisi niin tuskin nykyiset vesivoiman käyttäjät vapaaehtoisesti siirtyvät paristoihin.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?

Noin reilun vuoden kokemuksella totean että se voi olla halpaa ja helppoa  - kunhan käyttötarve on sähköautolle sopiva.
Ei se yleispätevä ratkaisu kaikille varmaankaan ole. Eipä juuri mikään muukaan automalli/-tyyppi sovi kaikkiin tarpeisiin.

Kokonaiselinkaarikustannukset ovat vielä arvoitus - kun autolla ei ole vielä ikää kuin pari vuotta.
Tuo edellisen lauseen eka sana sopisi vaikka hirsipuuhun...

No johan on, en olisi arvannut jotta a-netin käyttäjillä olis omakohtaista kokemusta, kertokaa lisää.


Kysy mikä kiinnostaa - kyseessä on kylläkin vaan Nissanin riisipussi (Leaf 40 kWh) eikä trendikäs Tesla eli siitä ei kokemusta. Joku vajaa 35 000 ajettuna.
Kaikenkattavasta yleistarinasta tulisi niin pitkä että ei vanha jaksa naputella...

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7085
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
No eipä näköjään sähköverkolle tai kulutukselle ihmeitä tekisi, mutu ei oo tässäkään näköjään ollut oikeaa tietoa.

Kattelin tossa käytettyjen Teslojen hintoja, jos sellaisen kauppa-autoksi, mutta 45000 suunnilleen halvimmat käytetyt. Joutuu tyytymään vanhaan tekniikkaan ja autokantaan :) Leaf, ampera tms. tulisi kyseeseen jos tulee paneeleja laitettua jossain vaiheessa, jäisi siirtomaksut pois kun kotona latailee. Kuitenkin omassa käytössä se lataaminen tapahtuisi lähes poikkeuksetta kotona.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Noin reilun vuoden kokemuksella totean että se voi olla halpaa ja helppoa  - kunhan käyttötarve on sähköautolle sopiva.
Ei se yleispätevä ratkaisu kaikille varmaankaan ole. Eipä juuri mikään muukaan automalli/-tyyppi sovi kaikkiin tarpeisiin.

Kokonaiselinkaarikustannukset ovat vielä arvoitus - kun autolla ei ole vielä ikää kuin pari vuotta.
Tuo edellisen lauseen eka sana sopisi vaikka hirsipuuhun...

Jos vuonna 2015 osti teslan tavllisimman 85-mallin, pellkä arvonlasku on tähän mennessä ollut noin 1000 eur/kk. Joka kuukausi. Muut kulut vielä sen päälle.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19860
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Norjassa on sen verran sähköautoja, että niistä on saatu dataa, ks. kuvan alareuna:



Lähde: Vesivoiman merkitys Suomen energiajärjestelmälle, ZETVESF LOPPURAPORTTI

Tästä voisi arvioida, että 2,5 miljoonaa sähköautoa kuluttaisivat huipputehoa 1,7 GW , ja Suomen koko sähköverkon käyttöteho on ollut suurimman osan aikaa 8- 10 GW, maksimissaan 15 GW. Eli esimerkiksi sähkösaunojen ja autolaturin yhteiskäytön estävä kytkentä saattaa olla jo riittävä.

Mutta se, että julistetaan, että sähköautoa on vastustettava siitä syystä, että 3,5 miljoonaa sähköautoa ei kerkiäisi lataamaan yhtaikaa, siinä närkästyksessä tuntuu olevan kyllä hieman tekosyylisää.

Kun nyt ensin saataisiin edes ne 250000 sähköautoa ajoon, jotka on suunnitelmissa vuoteen 2030 mennessä saada aikaiseksi.

-SS-

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Jos vuonna 2015 osti teslan tavllisimman 85-mallin, pellkä arvonlasku on tähän mennessä ollut noin 1000 eur/kk. Joka kuukausi. Muut kulut vielä sen päälle.

S-mallin Tesla ei toisaalta minusta kuulu oikein 'normiautojen' luokkaan.
Moni perinteinenkin saman suorituskyvyn omaava (vajaa 300 kW ) ja vastaavasti varustettu on todennäköisesti ollut melko surkea sijoituskohde :-(
Tehon ja kiihtyvyyden puolestahan tuo perusmallikin vastaa jotain Ferrari 360 Modenaa, vaikkei muuten vastaavaa statusta omaakaan.
Erikoisemmissa perinteisissä pirsseissä tahtoo jo huollotkin olla sikahintaisia.

Edelläkävijän rooli on muutenkin uuden tekniikan kohdalla usein maksaa. Tämä on nähty varsinkin elektroniikassa moneen kertaan. Se ei kuitenkaan tee tekniikkaa sinänsä huonoksi ja yleensä tilanne normalisoituu ajan kuluessa.

Green New Dealer

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 578
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Norjassa on sen verran sähköautoja, että niistä on saatu dataa, ks. kuvan alareuna:



Lähde: Vesivoiman merkitys Suomen energiajärjestelmälle, ZETVESF LOPPURAPORTTI

Tästä voisi arvioida, että 2,5 miljoonaa sähköautoa kuluttaisivat huipputehoa 1,7 GW , ja Suomen koko sähköverkon käyttöteho on ollut suurimman osan aikaa 8- 10 GW, maksimissaan 15 GW. Eli esimerkiksi sähkösaunojen ja autolaturin yhteiskäytön estävä kytkentä saattaa olla jo riittävä.

Mutta se, että julistetaan, että sähköautoa on vastustettava siitä syystä, että 3,5 miljoonaa sähköautoa ei kerkiäisi lataamaan yhtaikaa, siinä närkästyksessä tuntuu olevan kyllä hieman tekosyylisää.

Kun nyt ensin saataisiin edes ne 250000 sähköautoa ajoon, jotka on suunnitelmissa vuoteen 2030 mennessä saada aikaiseksi.

-SS-
Tässä pitäisi tuntea kokonaisuus, jos meinaa säästää rahaa, ympäristöä, luonnonvaroja tai energiaa, ja kaikkia samalla. Sähköauto voidaan ladata pahimmassa tapauksessa kivihiilen, turpeen tai öljyn poltolla tuotetulla säätövoimalla ja auton pääasiallinen kuorma on kaivoksista louhitut mineraalit, metallit ja akut. Jossain kohdassa myös biopolttoaineiden tai biokaasun osuus nousee, niin että niistä tulee puhtainta energiaa.

Energian tuotantoa, jakelua  ja kulutusta, sekä eri liikennemuotoja pitää kehittää varovasti. Nyt tuntuu, että poliitikoilla verottamisen hinku kasvaa, jos päästöt veroperusteena supistuu, niin veroja aletaan kuitenkin kerätä jostain muusta. Jos liikenne on kohteena, niin sitten ne on ne vähäpäästöisemmät seuraavaksi vuorossa.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Ihme teorioita taas josta suurin osa pelkkää paskaa . Salossa alkaa aurinkovoiman osuus olla jo niin suurta et vaikka kokokaupunki siirtyis sähköautoihin ei se verkkoja pahemmin hetkauta .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .