Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Apulannan hinta  (Luettu 523953 kertaa)

eevertti

• Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Apulannan hinta
Ei saa. Tai siis korollista kyllä saa. Monta kertaa se eka korotus on jo "kuitannut"sen koron.

Moottoripolkupyörä Man

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Axan 600€/tonni
Oletteko lannoittaneet pelkällä axanilla keväällä? Miten toimii vs salpietari.

Mä sain axani tarjouksen pyöreästi 800 verolla ja rahdilla. Niin en vastannut kysymykseesi. Lantamanneni meinas että ne ei saa normi salttua, seleeniä kyllä. se oli muistaakseni 35 euroa kalliimpaa verolla. Taitaa muuten ens keväänä olla yksi pulma vähemmän. Suunnitelmia tehdessä ei tartte miettiä mihin ne ostetut fosforia sisältävät lannat kannattaa levitellä paskan levityksiä ajatellen.

Toi 600€ on veroton. Verolla ja rahdilla se lähelle sitä 800 menee :-\

Npk onkin sitte sen melkein 800€ ilman veroa. Siksi mietinkin että ottaisinko pelkkää axania :-[
Y20 verolla 123 euroa kalliimpaa kuin axani. Eli 2 kiloa fosforia ja 3 kalia. Y25 154 euroa kalliimpaa kuin axani. vähemmän typpeä halventaa 59 euroa ja siten 213 euroa 3 kg fosforia ja 6 kalia. Pirun kalliita ainesosia nuo joita haluaa olevan lehmän paskassa mahdollisimman vähän :)
Ens talvena separaattorit säiliön kulmalle pyörimään.. Luulis viljatilalliset kilvan ostavan kuivajakeen pelloilleen...

Ilmaisia kuivajakeita ja ilmaiseksi levitettyä typpijätettä kun on olemassa, niin tuskin kukaan ylimääräisiä hankkii. 
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

kärmeskytö

• Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vielä ei ole kukaan vastannut, et saako näihin lannoiteostoksiin maksuaikaa, esim. joulukuuhun, ei mulla ainakaan ole "kolkytä donaa" joutilasta rahaa, jolla maksaa apulannat, jos maksuaikaa on 14 vrk.  toimituksesta. Siis näillä kesätilauksilla ja -toimituksilla.

Ajat on ilmeisesti sellaiset ettei kukaan myyjäkään halua ottaa isoa riskiä. Porukasta joku oli alustavasti kysellyt maksuajoista niin oli annettu ymmärtää että toimituksesta 14 päivää netto.

Rakkine

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Moon oikees, soot vääräs.
Ei saa. Tai siis korollista kyllä saa. Monta kertaa se eka korotus on jo "kuitannut"sen koron.

Juuri näin, en korotonta maksuaikaa vaadikaan, aiempina vuosina se korko joulukuun eräpäivälle on ollut niin pieni, että se on mieluummin kannattanut maksaa, kuin  tehdä tilaus vasta syksyllä, koska hinnan korotuksia on tullut useita pitkin kesää ja syksyä.

seegeri

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Krookki sen sanos, kauppa on jo tehnyt kaikki mitä voi auttaakseen viljelijää, ja se ei o paljon. Ei tuu mieleen yhtään mittä....

Filosofi

• Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Niin joko se 1. korotus tehtiin hintoihin? Hankkijan sivuilta poimin hinnat: Y 10 813 €/t ja Salpietari 688 €/t alv 0. Eli melkein satasen kalliimpaa kuin, millä esimerkiksi AP120 tilasi. Ainahan ne myyjät siitä listahinnasta jotain pois antaa, muttei nyt yleensä mitään satasta...
Aina ei voi onnistua.

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Niin joko se 1. korotus tehtiin hintoihin? Hankkijan sivuilta poimin hinnat: Y 10 813 €/t ja Salpietari 688 €/t alv 0. Eli melkein satasen kalliimpaa kuin, millä esimerkiksi AP120 tilasi. Ainahan ne myyjät siitä listahinnasta jotain pois antaa, muttei nyt yleensä mitään satasta...

No kova oli korotus jos noin jo kävi. Ja helvetinmoinen tarve viljelijöillä saada lantaa nopsasti. Jos kuukauden toimituksissa on lähes satasen nousut niin hoh hoijaa ... taitaa seuraava kuukausi olla aika hiljainen.

seegeri

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
En taida uskaltaa tilata ennenkuin näen syksyn sadon ja viljanhinnan.

metsajussi

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!

Juu otan huomioon.
Mulla on tehtynä sellainen Excel  mihin laitan kuluja. Löpöt, lanta, kasvinsuojelu, vuokrat, lainat, muut vuotuiset kulut. Ja tuet tulona
Siihen sitten listattu eri viljakasvit, sato määrät ja hinnat. Näkee suoraan koska alkaa jäämään plussalle

Tuo on kyllä hyvä juttu, tietää missä mennään.

Tässä on se luonnonriskin ongelma jota ei laskemalla pois saa, tulevaisuuden ennustaminen on vieläkin yhä hankalaa kun kristallipallojen huoltojono on niin pitkä....
Kuitenkin kunnon floppi kovilla panoksilla kumoaa useamman hyvän onnistumisen ja lopputulos on vaikka 5 vuoden jaksolla lähes sama kuin keskinkertaisilla panoksilla.
Esim pääsenkö puimaan vehnän 20 vai 30% kosteana, tekee 1,8 e löpön hinnalla huiman ison eron kuivatuskuluihin. Ja minkä verran suuren sadon yrittäminen kasvattaa riskiä ja mitä se riski merkitsee euroissa (myöhästyttää puintia jne.)
Pitkäaikaisella seurannalla voi tietysti yrittää selvittää todennäköisyyksiä, keskiarvoja ja mediaaneja ja sitten luottaa niihin. Muuttujina myös kasvilajit, muokkaustapa ja/tai suorakylvö, työmenekki, tarvittavan kaluston arvo jne.

Aikaisemmilla viljan hinnoilla tonni lisää rehujyvää ei kestänyt kovin paljon lisäpanoksia, jos jostain 150 e/t siiilohinnasta vähensi lisälannoituksen, ylimääräiset ajot, lisätyt kasvinsuojeluaineet, kuivauksen ja rahdit niin tultiin about nollasummapeliin. Eli lisätonnin kulut lähenivät sen saavutetun lisätonnin arvoa ja käteen jäi lähinnä hyvä mieli hyvän näköisestä kasvustosta.
Nykyhinnoilla tilannetta joutuu katsomaan uusilla perusteilla, hyvät arvaukset ovat myös valttia.

Tosimies (siis tosi matemaatikko) tietysti tekisi ns. Monte Carlo -analyysin tästä.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Monte_Carlo_-simulaatio

Mulla on ollut sen verran heikkoa tuuria että sen kerran kun on jotain oikein yrittänyt niin on tullut ns. turpaan vaikkei itse olisi varsinaisesti mokannutkaan. Useamman kerran olen ollut tyytyväinen kun ei laiskuuttaan ole edes yrittänyt ihan parastaan; hukkaan olisi mennyt :-/

Jokainen laskee nämä omista lähtökohdistaan ja arvoistaan. Mä en esimerkiksi juurikaan viljele kauraa kun mulla ei ole suurelle hehtomäärälle kuivauskapasiteettia eikä varastoja. Eikä kannata edes hommata niitä...

klapikasa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Ne hinnat täällä nytten, yaran? tavara. Belor ajankohtaset osio, 15.6 päivitetty kohta... Suppea valikoima josta tajouspyyntö. Onko joku koeillut?

Cemagrolla kans suppea valikoima mutta hinnat näkyvissä.

Ja just se nyt näillä löpö hinnoilla ja rupee tulee kovia satoja ja sade syksy. sitten vielä laatuongemia ja ihan kaikki rehuksia ja hinta ale päälle. osta nytte 780 veroton rahditon lanta sitten ensvuoteen....

Viimeksi muokattu: 19.06.22 - klo:09:28 kirjoittanut klapikasa

ja101

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Kouvola, Kymenlaakso

Juu otan huomioon.
Mulla on tehtynä sellainen Excel  mihin laitan kuluja. Löpöt, lanta, kasvinsuojelu, vuokrat, lainat, muut vuotuiset kulut. Ja tuet tulona
Siihen sitten listattu eri viljakasvit, sato määrät ja hinnat. Näkee suoraan koska alkaa jäämään plussalle

Tuo on kyllä hyvä juttu, tietää missä mennään.

Tässä on se luonnonriskin ongelma jota ei laskemalla pois saa, tulevaisuuden ennustaminen on vieläkin yhä hankalaa kun kristallipallojen huoltojono on niin pitkä....
Kuitenkin kunnon floppi kovilla panoksilla kumoaa useamman hyvän onnistumisen ja lopputulos on vaikka 5 vuoden jaksolla lähes sama kuin keskinkertaisilla panoksilla.
Esim pääsenkö puimaan vehnän 20 vai 30% kosteana, tekee 1,8 e löpön hinnalla huiman ison eron kuivatuskuluihin. Ja minkä verran suuren sadon yrittäminen kasvattaa riskiä ja mitä se riski merkitsee euroissa (myöhästyttää puintia jne.)
Pitkäaikaisella seurannalla voi tietysti yrittää selvittää todennäköisyyksiä, keskiarvoja ja mediaaneja ja sitten luottaa niihin. Muuttujina myös kasvilajit, muokkaustapa ja/tai suorakylvö, työmenekki, tarvittavan kaluston arvo jne.

Aikaisemmilla viljan hinnoilla tonni lisää rehujyvää ei kestänyt kovin paljon lisäpanoksia, jos jostain 150 e/t siiilohinnasta vähensi lisälannoituksen, ylimääräiset ajot, lisätyt kasvinsuojeluaineet, kuivauksen ja rahdit niin tultiin about nollasummapeliin. Eli lisätonnin kulut lähenivät sen saavutetun lisätonnin arvoa ja käteen jäi lähinnä hyvä mieli hyvän näköisestä kasvustosta.
Nykyhinnoilla tilannetta joutuu katsomaan uusilla perusteilla, hyvät arvaukset ovat myös valttia.

Tosimies (siis tosi matemaatikko) tietysti tekisi ns. Monte Carlo -analyysin tästä.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Monte_Carlo_-simulaatio

Mulla on ollut sen verran heikkoa tuuria että sen kerran kun on jotain oikein yrittänyt niin on tullut ns. turpaan vaikkei itse olisi varsinaisesti mokannutkaan. Useamman kerran olen ollut tyytyväinen kun ei laiskuuttaan ole edes yrittänyt ihan parastaan; hukkaan olisi mennyt :-/

Jokainen laskee nämä omista lähtökohdistaan ja arvoistaan. Mä en esimerkiksi juurikaan viljele kauraa kun mulla ei ole suurelle hehtomäärälle kuivauskapasiteettia eikä varastoja. Eikä kannata edes hommata niitä...
Itse silloin aikoinani (ennen luomuun siirtymistä) ajattelin samalla tavalla. Mä kun en koskaan onnistunut saamaan sitä kasitonnaria. Joskus tuli 6t mut harvoin. Usein se sato asettui 4-5t välille. Aina jokin meni päin sitä. Katsoin helpommaksi karsia kuluja ja riskiä. Mahdollisimman paljon suorakylvöä. Satotaso ei tippunut pikemmitenkin nousi kiitos kuivien alkukesien. Lajikkeiksi valittiin sellaisia perusvarmoja kestävä kortista ja taudit kestävät lajia niin ei välttämättä ollut tarvetta käyttää tauti tai korrensääteitä. Lannoituksessa vehnän osalta siirryttiin  jaettuun käsittelyyn. Vaikka se lisäsi työtä niin polttoainekulut maltillisia ja päivässä ajoi pirusti hehtaareja.

Paremman tuloksen sain kun tyydyin siihen 4t/ha kuin et olisin yrittänyt 6t kun se tuli niin harvoin. Tilakohtaisia asioita tietysti pitkälti...
Kyliltä kuultua.... "Luomu ilman paskaa on kuin seksi ilman naista"... 😆

kärmeskytö

• Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Nyt on pari rekkakuormaa tilattu. Katsotaan mitä tuleman pitää.
Ostohinnan
Y10 717e/t
Y6 750e/t
Salttu 608e/t

Tuntuu linjassa olevan...Yaran lantaa.

Y 10      723 e/tn
Y 6         746 e/tn
Salttu    609e/tn

Hinnat verottomia ilman rahtia,toimitus heinäkuu,eräpäivä elokuun loppu.Maksuaikaa vuoden loppuun.vuosikorko 8% eli kuukausikorko n. 0,42%.

Tuntuu olevan myyjä sunnuntainakin töissä,kysyntää on ja tarjous voimassa siihen asti kun Yaran hintakausi 1 on voimassa.Sitä ei tiedä vissiin kuin rosvolaivan johto.

seegeri

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Olisin kans kysellyt hintoja, mut taitaa ol arvojärjestys h myyjil, ei vastata, eikä soiteta takaisin. Listan mukaan mennään, kilpailijan myyjä vastas het, mut on vielä hinnat selvittelyssä. On ennenkin ollut tuollaista ylimieliestä ja ettei oikein jaksais eikä kiinnosta sun asias.

ja101

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Kouvola, Kymenlaakso
Olisin kans kysellyt hintoja, mut taitaa ol arvojärjestys h myyjil, ei vastata, eikä soiteta takaisin. Listan mukaan mennään, kilpailijan myyjä vastas het, mut on vielä hinnat selvittelyssä. On ennenkin ollut tuollaista ylimieliestä ja ettei oikein jaksais eikä kiinnosta sun asias.
En tiedä mut täälläpäin ainakin se joka menee paikanpäälle saa palvelua ja soittajia palvellaan sit jos aikaa jää..
Voi olla kopin ovella ruuhkaa kun eturiviläiset ovat tilaamassa ensivuoden lantojaan.  ;D
Kyliltä kuultua.... "Luomu ilman paskaa on kuin seksi ilman naista"... 😆

Oksa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
rysselin koneessako se oli juttua tuosta maatalouten lanta ja satotavotteista..   ja siinä totettiin nuista lannoituksista ja satotavotteista kui net on epärealistisia.     parmepi maalimalle ottaa maasta 5 tonnin sato kuin se kasitonni.      niin lompsalle kuin luonnolle.