Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Joutsat ?  (Luettu 59322 kertaa)

tohtori

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 261
Vs: Joutsat ?
Jarrut otin, koska ne ei olleet kalliit. Ne on taas minulle ehdottomat kun tieajoa tulee ja vetokone on suhteessa kesy.

tohtori

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 261
Vs: Joutsat ?
Ja rullavetoa ei tosiaan ollut tarjolla, enkä tiedä tuleekokaan kun teli on noin suurella välillä. Napaveto olisi ollut sampon moottorilla, sen hinta tosin 9000e. Kolmasosa kärryn hinnasta. Jäi ottamatta, mutta ei minulla talvella juurikaan ole aikaa edes metsätöihin. Kyllä se kesällä etenee kantavassa maastossa.

Itselle tuo veto on pakollinen ainakin tuon kokoluokan vaunuun. Maastot hankalia. Toinen minkä nyt ottaisin on jarrut.. Paskaa on meinannu tulla housuun monessa alamäessä :-D

Oniariin ei ainakaan hinnasta kiinni, 12T kärryyn 400€+ALV.

Muutenkin varusteet oniaariin halpoja, vinssi olisi pitänyt myös olla niin edelleen vähenisi se vedon tarve kun saa valtaosin pysyä tieuralla. Sen saatan ottaa jälkikäteen.

tohtori

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 261
Vs: Joutsat ?
http://aijaa.com/w8RHst
http://aijaa.com/RdM8cs
http://aijaa.com/INJMKd

Oniarin heikko kääntöpää, tyyppikilpi ja risukuorma.

Asiallisen näköinen paketti näin äkkiseltään katsottuna. Ja tuolla oli hintaa? Meneekö 30 t paikkeille verollisena?

Mikä pöytä tuossa on.

Rullavetoa ei ainakaan hetki sitten saanut. Näin kertoi Koon myyjä. Napaveto on tarjolla kylläkin..

Aika paljon noita on mennyt kaupaksi. Myyjä kertoi, että hieman pahaa tekee kun ajattelee kotimaan valmistajia. Ero hinnassa ei välttämättä ole suuri, mutta moni menee halvemman perässä.

Kuormainpuolella alkaa kohta pudotuspeli, ellei ole jo. Liikaa tarjontaa kysyntään nähden..
Kyllä toi Nokka on ainakin menossa huonoon kuntoon talouslukujen perusteella. Metsäyhdistelmä ei ole mikään tekniikan riemuvoitto, niitä pystyy värkkäämään vähän joka toinen paja halutessaan. Mun mielestäni ainoa mahdollisuus on tuotannon tehostaminen. Esim. toi Multivan kärrytuotanto on hyvä esimerkki, laitettiin paremmat hitsausasemat ja saatiin tuote hinnaltaan kilpailukykyiseksi. Toi on ainoa vaihtoehto pärjätä, kun asiakaskunta on pääsääntöisesti maksuhalutonta.

Metsäkärrypuolelle on kyllä runsaasti tunkua viimeisten messujen mukaan myös keskieuroopasta. Nehän ovat ihan asiallisia kärryjä, tosin siellä on tähän asti ollut vieras käsitys nosturin ohjaaminen traktorista käsin. Kaikkia aisavirityksiä ja jopa ohjaamoita nosturissa näkee. Nyt on ilmeisesti sielläkin yleistymässä metsäkopit traktorissa ja sen myötä pöydät kärryissä.

Nokan tilanne harmittaa erityisesti sillä tuote on varmasti hyvä, ainakaan jos se on yhtään sukua edelliselle nokalle. 25v ilman suuria ongelmia ja käyttöäkin oli. Psykologinen hinnanero vaan oli liian suuri kun ensimmäinen numero oniarissa oli 2 ja nokassa 4. Lisäksi nokan nosturi olisi ollut voimiltaan ja mitoiltaan heikompi, tosin riittävä.

AP1982

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 72
Vs: Joutsat ?
Onko porukalla kokemuksia Kiren yhdistelmistä? 670 kuormain ja 902 kärry kiinnostaisi.

Tuota 7400/10T Oniaria keskolla suositeltiin mutta vähän turhan järeä taitaa olla mun käyttöön ja 4000kg traktorin perään. Ilmoitusten mukaan on kyllä todella voimakas? Samaan hintaan saisi 4872/1001 Nokan, joka on ykspalkki rungolla ja pienemmillä renkailla. Tässä sama homma, eli vähän turhan järeä.

Nokalta olisi sopivin kooltaan 3767/851 kombo, mutta  mielestäni kallis vrt isompi Nokka tai Kire..

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Joutsat ?
Nyt, 20 vuotta maatilapilkkiä käyttäneenä en näkisi saman valmistajan pakettia, enkä uutta kiiltävää maalia välttämättömyytenä.

Jos vaan perse kestää, niin 10+ t kärri napavedolla ja siihen laippasovitteella omien mieltymysten mukainen kuormain. Toki jos tinkiä pitää, niin sitten kakspalkkikärri vähintään 17" pyörillä.

Jos taas halajaa yhdistelmää vain puunajoon ja ehkä sadan tai parin sadan tunnin käyttöön vuodessa, niin kehottaisin etsimään käytetyistä ja tarjoamaan röyhkeän pieniä hintoja. Onhan se metsäyhdistelmä kiva, mut 20 k€ jostain perusmallin yhdistelmästä on pirun paljon rahaa näillä metsätalouden nykyhankkeilla.

Ja farman, vretenin ja weimarin ym. sekulimerkkien ostoa kannattaa harkita vaikka saattavatkin vaikuttaa edullisilta. Ne eivät käytettynä ole kovin kovassa kurssissa.

Nokka ei päällepäin ole kummoisen näköinen laitos, mut tuntuu niissä rakenne olevan ihan asiallinen. Mitä niitä nyt on tiedossa, niin ei niissä mitään yhtä yllättäviä remppoja ole ollut kuin vaikka farman tuotteissa. Toki nokan kourat oli taannoin aika köröjä, mut malli muuttui jo ajatsitten.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

AP1982

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 72
Vs: Joutsat ?
 Toi 670/902 Kire ois nyt 12600 +alv. Siihen melkein tulis vielä esiohjaus päälle. Käytetyt tuntuu olevan niin käytetyn näköisiä ettei oikein innosta...

FMJ

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 314
Vs: Joutsat ?
http://aijaa.com/w8RHst
http://aijaa.com/RdM8cs
http://aijaa.com/INJMKd

Oniarin heikko kääntöpää, tyyppikilpi ja risukuorma.

Vinkki. Kannattaa katsoa tarkkaan noita käännön hammastangon välyksensäätö "ruuveja"  yhden kierteen tiedän korkanneen hyvin vähillä käyttötunneilla.
Ekan kerran tarkistin viime syksynä, ei ollut oikein mitään mainittavaa välystä. Samalla tuli tehtyä ekaa kertaa öljynvaihto. Ulos tulleen tavaran laadusta päätellen, olisi hyvin suositeltavaa vaihtaa noita öljyjä kerran vuodessa, jos kärryllä on ollut käyttöä. Huoltomiehelle totesin asiasta ja se naurahti, että kyllä ne järjestäen on ihmisillä vaihtamatta. Ei siis liene liian yleistä, yrittäkää tsempata.

Järjestelmällisesti valmistajat unohtavat yhden asian kääntölaitteen ja pystypilarin suunnittelussa. Se on puomia pitkin valuvan veden pääsy kääntölaitteeseen. Omassa 2000 mallin patussa meni ulkosäilytyksessä jatkuvasti vettä kääntölaitteen öljyihin, pienenpienen kääntölaakerin välyksen kautta. Sitten kun vesi menee sinne, lajittuu alimmaiseksi, eli pylvään alalaakerin sisään. Siellä muhiessaan ruostuttaa laakerin paskaksi ja jumiin. Jumiutuessaan hidaskierroksisena kalvaa joko kääntöpesän tai pylvään paskaksi, onpa patuissa tainnut jopa kääntösylinterien vaihdot olla edessä, kun vesi on ulottunut putkiin asti ja ruostuttanut alaosistaan tiivisteet pilaaviksi röpöpinnoiksi.

Itse korjasin ongelman tekemällä sinne kääntöpesän yläreunaan kumisuikaleesta ja isosta lemmarista huulitiivisteen, joka nojaa pylvään alapään laippaan ja ohjaa samalla veden kulkemaan muualle. Siihen loppui veden löytyminen öljystä.
Tuo ominaisuus puuttuu todella monen valmistajan nostureista ja kun on tuollaisen tuhoutuneen kääntölaiteen korjausta katsellut, sen kääntölaitteen öljynvaihto on todella halpaa ennakoivaa huoltoa...

Kun koneagriassa katselin oniarin big bear-pakettia, tuli hiukan kaksijakoinen tunne. Nosturin kaliberi on pikkasen yläkantissa vaunuun nähden. Jos tuollaista kymppitonnin kantavuuden pakettia etsisin, ottaisin tohon vaunuun pykälän pienemmän nosturin. Toimii pienemmillä öljytuotoilla ilman apuhydrauliikkaakin.
Siellähän oli myös pienempi paketti esillä, yllättäin nokkalaisen tavoin yksipalkkinen, jossa ei telinsiirtomahdollisuutta.

Varmaankin tuo bear-paketti on universaali eurooppaversio, etelässä kun tarvitaan nosturiin papua enemmän, järeitä tukkeja ajetaan. Meille risujen ja rankojen ajoon riittää sievempikin.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Joutsat ?
Halpahan tuo kire on, ei siitä pääse mihinkään, mut liekö myös edullinen ? Sen voi vaan aika näyttää. Ja esiohjaus ehdottomasti jos mitään uutta on ostamassa.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

AP1982

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 72
Vs: Joutsat ?
Halpahan tuo kire on, ei siitä pääse mihinkään, mut liekö myös edullinen ? Sen voi vaan aika näyttää. Ja esiohjaus ehdottomasti jos mitään uutta on ostamassa.

Niimpä. Tuntuu aika vähän löytyvän kokemuksia Kirestä..

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Joutsat ?
Nyt, 20 vuotta maatilapilkkiä käyttäneenä en näkisi saman valmistajan pakettia, enkä uutta kiiltävää maalia välttämättömyytenä.

Jos vaan perse kestää, niin 10+ t kärri napavedolla ja siihen laippasovitteella omien mieltymysten mukainen kuormain. Toki jos tinkiä pitää, niin sitten kakspalkkikärri vähintään 17" pyörillä.

Jos taas halajaa yhdistelmää vain puunajoon ja ehkä sadan tai parin sadan tunnin käyttöön vuodessa, niin kehottaisin etsimään käytetyistä ja tarjoamaan röyhkeän pieniä hintoja. Onhan se metsäyhdistelmä kiva, mut 20 k€ jostain perusmallin yhdistelmästä on pirun paljon rahaa näillä metsätalouden nykyhankkeilla.

Ja farman, vretenin ja weimarin ym. sekulimerkkien ostoa kannattaa harkita vaikka saattavatkin vaikuttaa edullisilta. Ne eivät käytettynä ole kovin kovassa kurssissa.

Nokka ei päällepäin ole kummoisen näköinen laitos, mut tuntuu niissä rakenne olevan ihan asiallinen. Mitä niitä nyt on tiedossa, niin ei niissä mitään yhtä yllättäviä remppoja ole ollut kuin vaikka farman tuotteissa. Toki nokan kourat oli taannoin aika köröjä, mut malli muuttui jo ajatsitten.

Aika pitkälle samaa mieltä joka kohdasta. Hinta/tuotto -suhde on kyllä onneton.

Paljon noita valmispaketteja on todella vähällä käytöllä, tiedän muutaman lähes uuden veroisen  joilla ei 10 vuoden aikana ole yhteensä varmaan viittäkymmentäkään kuormaa ajettu. Ei ne silti myynnissäkään ole, terapialaitteita  :-)

tohtori

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 261
Vs: Joutsat ?
http://aijaa.com/w8RHst
http://aijaa.com/RdM8cs
http://aijaa.com/INJMKd

Oniarin heikko kääntöpää, tyyppikilpi ja risukuorma.

Vinkki. Kannattaa katsoa tarkkaan noita käännön hammastangon välyksensäätö "ruuveja"  yhden kierteen tiedän korkanneen hyvin vähillä käyttötunneilla.
Ekan kerran tarkistin viime syksynä, ei ollut oikein mitään mainittavaa välystä. Samalla tuli tehtyä ekaa kertaa öljynvaihto. Ulos tulleen tavaran laadusta päätellen, olisi hyvin suositeltavaa vaihtaa noita öljyjä kerran vuodessa, jos kärryllä on ollut käyttöä. Huoltomiehelle totesin asiasta ja se naurahti, että kyllä ne järjestäen on ihmisillä vaihtamatta. Ei siis liene liian yleistä, yrittäkää tsempata.

Järjestelmällisesti valmistajat unohtavat yhden asian kääntölaitteen ja pystypilarin suunnittelussa. Se on puomia pitkin valuvan veden pääsy kääntölaitteeseen. Omassa 2000 mallin patussa meni ulkosäilytyksessä jatkuvasti vettä kääntölaitteen öljyihin, pienenpienen kääntölaakerin välyksen kautta. Sitten kun vesi menee sinne, lajittuu alimmaiseksi, eli pylvään alalaakerin sisään. Siellä muhiessaan ruostuttaa laakerin paskaksi ja jumiin. Jumiutuessaan hidaskierroksisena kalvaa joko kääntöpesän tai pylvään paskaksi, onpa patuissa tainnut jopa kääntösylinterien vaihdot olla edessä, kun vesi on ulottunut putkiin asti ja ruostuttanut alaosistaan tiivisteet pilaaviksi röpöpinnoiksi.

Itse korjasin ongelman tekemällä sinne kääntöpesän yläreunaan kumisuikaleesta ja isosta lemmarista huulitiivisteen, joka nojaa pylvään alapään laippaan ja ohjaa samalla veden kulkemaan muualle. Siihen loppui veden löytyminen öljystä.
Tuo ominaisuus puuttuu todella monen valmistajan nostureista ja kun on tuollaisen tuhoutuneen kääntölaiteen korjausta katsellut, sen kääntölaitteen öljynvaihto on todella halpaa ennakoivaa huoltoa...

Kun koneagriassa katselin oniarin big bear-pakettia, tuli hiukan kaksijakoinen tunne. Nosturin kaliberi on pikkasen yläkantissa vaunuun nähden. Jos tuollaista kymppitonnin kantavuuden pakettia etsisin, ottaisin tohon vaunuun pykälän pienemmän nosturin. Toimii pienemmillä öljytuotoilla ilman apuhydrauliikkaakin.
Siellähän oli myös pienempi paketti esillä, yllättäin nokkalaisen tavoin yksipalkkinen, jossa ei telinsiirtomahdollisuutta.

Varmaankin tuo bear-paketti on universaali eurooppaversio, etelässä kun tarvitaan nosturiin papua enemmän, järeitä tukkeja ajetaan. Meille risujen ja rankojen ajoon riittää sievempikin.

Samaa mieltä, 7400 nostin 10T kärryyn ja 8600 12T kärryyn, molemmissa sama vika. Tuntuu että 8600 on aavistuksen järeä nosturi vielä tuohon 14T kärryyn vaikka se vahvemman ainevahvuuden johdosta on huomattavasti painavampi.  Puolikuorma pitää olla ennen kun uskaltaa ilman tukijalkoja tehdä mitään. Välillä pyrkii nostamaan pyöriä jalat maassakin.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Joutsat ?
http://aijaa.com/w8RHst
http://aijaa.com/RdM8cs
http://aijaa.com/INJMKd

Oniarin heikko kääntöpää, tyyppikilpi ja risukuorma.

Vinkki. Kannattaa katsoa tarkkaan noita käännön hammastangon välyksensäätö "ruuveja"  yhden kierteen tiedän korkanneen hyvin vähillä käyttötunneilla.
Ekan kerran tarkistin viime syksynä, ei ollut oikein mitään mainittavaa välystä. Samalla tuli tehtyä ekaa kertaa öljynvaihto. Ulos tulleen tavaran laadusta päätellen, olisi hyvin suositeltavaa vaihtaa noita öljyjä kerran vuodessa, jos kärryllä on ollut käyttöä. Huoltomiehelle totesin asiasta ja se naurahti, että kyllä ne järjestäen on ihmisillä vaihtamatta. Ei siis liene liian yleistä, yrittäkää tsempata.

Järjestelmällisesti valmistajat unohtavat yhden asian kääntölaitteen ja pystypilarin suunnittelussa. Se on puomia pitkin valuvan veden pääsy kääntölaitteeseen. Omassa 2000 mallin patussa meni ulkosäilytyksessä jatkuvasti vettä kääntölaitteen öljyihin, pienenpienen kääntölaakerin välyksen kautta. Sitten kun vesi menee sinne, lajittuu alimmaiseksi, eli pylvään alalaakerin sisään. Siellä muhiessaan ruostuttaa laakerin paskaksi ja jumiin. Jumiutuessaan hidaskierroksisena kalvaa joko kääntöpesän tai pylvään paskaksi, onpa patuissa tainnut jopa kääntösylinterien vaihdot olla edessä, kun vesi on ulottunut putkiin asti ja ruostuttanut alaosistaan tiivisteet pilaaviksi röpöpinnoiksi.

Itse korjasin ongelman tekemällä sinne kääntöpesän yläreunaan kumisuikaleesta ja isosta lemmarista huulitiivisteen, joka nojaa pylvään alapään laippaan ja ohjaa samalla veden kulkemaan muualle. Siihen loppui veden löytyminen öljystä.
Tuo ominaisuus puuttuu todella monen valmistajan nostureista ja kun on tuollaisen tuhoutuneen kääntölaiteen korjausta katsellut, sen kääntölaitteen öljynvaihto on todella halpaa ennakoivaa huoltoa...

Kun koneagriassa katselin oniarin big bear-pakettia, tuli hiukan kaksijakoinen tunne. Nosturin kaliberi on pikkasen yläkantissa vaunuun nähden. Jos tuollaista kymppitonnin kantavuuden pakettia etsisin, ottaisin tohon vaunuun pykälän pienemmän nosturin. Toimii pienemmillä öljytuotoilla ilman apuhydrauliikkaakin.
Siellähän oli myös pienempi paketti esillä, yllättäin nokkalaisen tavoin yksipalkkinen, jossa ei telinsiirtomahdollisuutta.

Varmaankin tuo bear-paketti on universaali eurooppaversio, etelässä kun tarvitaan nosturiin papua enemmän, järeitä tukkeja ajetaan. Meille risujen ja rankojen ajoon riittää sievempikin.

Samaa mieltä, 7400 nostin 10T kärryyn ja 8600 12T kärryyn, molemmissa sama vika. Tuntuu että 8600 on aavistuksen järeä nosturi vielä tuohon 14T kärryyn vaikka se vahvemman ainevahvuuden johdosta on huomattavasti painavampi.  Puolikuorma pitää olla ennen kun uskaltaa ilman tukijalkoja tehdä mitään. Välillä pyrkii nostamaan pyöriä jalat maassakin.
Erittäin vaarallinen on se tilanne kun kuormain jätetään koura kuormatilan puoliväliin tai edemmäksi on herkkä kallistumaan jos aisankäännöllä käännetään aivan linkkuun ,aina koura takapalkkiin jos vain maasto antaa myöden eli ei ole keskellä kiviä tai korkeita kantoja ettei mene koura koppuralle.

tohtorille oletko tosiaan tuolla hytissä polvillaan kun kuormailet ei kannatta olla meinaan polven nivelsiteet löystyy aikaa myöten ja polvet on sen jälkeen entiset.
Ferkulla ja nuffilla minäkin aloitin mutta oli kivuliasta olla siellä polvillaan siksi oikeastaan siirryin valtroihin niissä pyörivä istuin suuri maavara ym .
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

deksta

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54
Vs: Joutsat ?
Nyt tarkkuutta, tankin korkin sijainti kertoo kyseessä olevan metsäohjaamo malli.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Joutsat ?
Nyt tarkkuutta, tankin korkin sijainti kertoo kyseessä olevan metsäohjaamo malli.
No sehän on hyvä en tunne noita ferkuja yksi minulle riitti,alusta noissa on aika onneton
metsäajoon.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

tohtori

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 261
Vs: Joutsat ?
Joo metsäohjaamolla on tuo. Ei ihan valmetin veroinen, mutta juuri mahtuu 43 numeron kengillä pyörimään ympäri, sitten on kyllä hyvät tilat ja takakaasu. Varusteluun kuuluu myös arimmat hydraulikomponentit suojaava pelli, mutta on siellä vielä muutama arempi paikka pohjassa. Vatran jos ostaisin niin pitäisi sekin hakea jostain ulkomailta suomessa olevan käytetyn koneen lisän takia.