Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Joutsat ?  (Luettu 59674 kertaa)

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7108
  • karkki vai keppana?
Vs: Joutsat ?
http://aijaa.com/w8RHst
http://aijaa.com/RdM8cs
http://aijaa.com/INJMKd

Oniarin heikko kääntöpää, tyyppikilpi ja risukuorma.

Vinkki. Kannattaa katsoa tarkkaan noita käännön hammastangon välyksensäätö "ruuveja"  yhden kierteen tiedän korkanneen hyvin vähillä käyttötunneilla.
Ekan kerran tarkistin viime syksynä, ei ollut oikein mitään mainittavaa välystä. Samalla tuli tehtyä ekaa kertaa öljynvaihto. Ulos tulleen tavaran laadusta päätellen, olisi hyvin suositeltavaa vaihtaa noita öljyjä kerran vuodessa, jos kärryllä on ollut käyttöä. Huoltomiehelle totesin asiasta ja se naurahti, että kyllä ne järjestäen on ihmisillä vaihtamatta. Ei siis liene liian yleistä, yrittäkää tsempata.

Järjestelmällisesti valmistajat unohtavat yhden asian kääntölaitteen ja pystypilarin suunnittelussa. Se on puomia pitkin valuvan veden pääsy kääntölaitteeseen. Omassa 2000 mallin patussa meni ulkosäilytyksessä jatkuvasti vettä kääntölaitteen öljyihin, pienenpienen kääntölaakerin välyksen kautta. Sitten kun vesi menee sinne, lajittuu alimmaiseksi, eli pylvään alalaakerin sisään. Siellä muhiessaan ruostuttaa laakerin paskaksi ja jumiin. Jumiutuessaan hidaskierroksisena kalvaa joko kääntöpesän tai pylvään paskaksi, onpa patuissa tainnut jopa kääntösylinterien vaihdot olla edessä, kun vesi on ulottunut putkiin asti ja ruostuttanut alaosistaan tiivisteet pilaaviksi röpöpinnoiksi.Älä yleistä evissä aina ollut veden pitävä rakenne.

Itse korjasin ongelman tekemällä sinne kääntöpesän yläreunaan kumisuikaleesta ja isosta lemmarista huulitiivisteen, joka nojaa pylvään alapään laippaan ja ohjaa samalla veden kulkemaan muualle. Siihen loppui veden löytyminen öljystä.
Tuo ominaisuus puuttuu todella monen valmistajan nostureista ja kun on tuollaisen tuhoutuneen kääntölaiteen korjausta katsellut, sen kääntölaitteen öljynvaihto on todella halpaa ennakoivaa huoltoa...

Kun koneagriassa katselin oniarin big bear-pakettia, tuli hiukan kaksijakoinen tunne. Nosturin kaliberi on pikkasen yläkantissa vaunuun nähden. Jos tuollaista kymppitonnin kantavuuden pakettia etsisin, ottaisin tohon vaunuun pykälän pienemmän nosturin. Toimii pienemmillä öljytuotoilla ilman apuhydrauliikkaakin.
Siellähän oli myös pienempi paketti esillä, yllättäin nokkalaisen tavoin yksipalkkinen, jossa ei telinsiirtomahdollisuutta.

Varmaankin tuo bear-paketti on universaali eurooppaversio, etelässä kun tarvitaan nosturiin papua enemmän, järeitä tukkeja ajetaan. Meille risujen ja rankojen ajoon riittää sievempikin.
Tässä oli hyvä huomio. Täytyy tutkia miltä tämä nykyinen rakenne näyttää, josko tämäkin vaatii suojausta. Seuraava öljynvaihto kertonee enemmän siitä missä mennään.

Älä yleistä evissä aina ollut veden pitävä rakenne

Olishan noloa jos evät eivät pitäisi vettä ;)
pessimisti ei pety!

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Joutsat ?
http://aijaa.com/w8RHst
http://aijaa.com/RdM8cs
http://aijaa.com/INJMKd

Oniarin heikko kääntöpää, tyyppikilpi ja risukuorma.

Vinkki. Kannattaa katsoa tarkkaan noita käännön hammastangon välyksensäätö "ruuveja"  yhden kierteen tiedän korkanneen hyvin vähillä käyttötunneilla.
Ekan kerran tarkistin viime syksynä, ei ollut oikein mitään mainittavaa välystä. Samalla tuli tehtyä ekaa kertaa öljynvaihto. Ulos tulleen tavaran laadusta päätellen, olisi hyvin suositeltavaa vaihtaa noita öljyjä kerran vuodessa, jos kärryllä on ollut käyttöä. Huoltomiehelle totesin asiasta ja se naurahti, että kyllä ne järjestäen on ihmisillä vaihtamatta. Ei siis liene liian yleistä, yrittäkää tsempata.

Järjestelmällisesti valmistajat unohtavat yhden asian kääntölaitteen ja pystypilarin suunnittelussa. Se on puomia pitkin valuvan veden pääsy kääntölaitteeseen. Omassa 2000 mallin patussa meni ulkosäilytyksessä jatkuvasti vettä kääntölaitteen öljyihin, pienenpienen kääntölaakerin välyksen kautta. Sitten kun vesi menee sinne, lajittuu alimmaiseksi, eli pylvään alalaakerin sisään. Siellä muhiessaan ruostuttaa laakerin paskaksi ja jumiin. Jumiutuessaan hidaskierroksisena kalvaa joko kääntöpesän tai pylvään paskaksi, onpa patuissa tainnut jopa kääntösylinterien vaihdot olla edessä, kun vesi on ulottunut putkiin asti ja ruostuttanut alaosistaan tiivisteet pilaaviksi röpöpinnoiksi.Älä yleistä evissä aina ollut veden pitävä rakenne.

Itse korjasin ongelman tekemällä sinne kääntöpesän yläreunaan kumisuikaleesta ja isosta lemmarista huulitiivisteen, joka nojaa pylvään alapään laippaan ja ohjaa samalla veden kulkemaan muualle. Siihen loppui veden löytyminen öljystä.
Tuo ominaisuus puuttuu todella monen valmistajan nostureista ja kun on tuollaisen tuhoutuneen kääntölaiteen korjausta katsellut, sen kääntölaitteen öljynvaihto on todella halpaa ennakoivaa huoltoa...

Kun koneagriassa katselin oniarin big bear-pakettia, tuli hiukan kaksijakoinen tunne. Nosturin kaliberi on pikkasen yläkantissa vaunuun nähden. Jos tuollaista kymppitonnin kantavuuden pakettia etsisin, ottaisin tohon vaunuun pykälän pienemmän nosturin. Toimii pienemmillä öljytuotoilla ilman apuhydrauliikkaakin.
Siellähän oli myös pienempi paketti esillä, yllättäin nokkalaisen tavoin yksipalkkinen, jossa ei telinsiirtomahdollisuutta.

Varmaankin tuo bear-paketti on universaali eurooppaversio, etelässä kun tarvitaan nosturiin papua enemmän, järeitä tukkeja ajetaan. Meille risujen ja rankojen ajoon riittää sievempikin.
Tässä oli hyvä huomio. Täytyy tutkia miltä tämä nykyinen rakenne näyttää, josko tämäkin vaatii suojausta. Seuraava öljynvaihto kertonee enemmän siitä missä mennään.
Oliko tämä Evi koskaan mukana Koneviestin vertailussa? Olisi ollut mukava nähdä kuinka pärjää siellä.
Pientä valmistajaa aina sorrettaan ei niillä ollut KV toimittajien juottamiseen rahaa siinähän se on.Mää olen tehnyt käytännön testejä jo vuodesta 82 evillä ja hyvin pelittää nyt kolmas jo talossa.

Etkö sää taneli huomaa kuinka sää häpäset ja nolaat ittees jo jokasessa topiikissa?

Ota kuva siitä sukulaisen N-sarjalaisesta josta lupasit, saadaan nauraa lisää saappaanvarsille ja runkkupatjan sisälmyksille...
Loimaan molottaja huutaja ei muuta osaa kuin tosia ivata ja haukkua yhtään kunnollista rakentavaa kommenttia ei tänä iltana ole tullut sieltä molottajan turvasta !
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

FMJ

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 314
Vs: Joutsat ?
http://aijaa.com/w8RHst
http://aijaa.com/RdM8cs
http://aijaa.com/INJMKd

Oniarin heikko kääntöpää, tyyppikilpi ja risukuorma.

Vinkki. Kannattaa katsoa tarkkaan noita käännön hammastangon välyksensäätö "ruuveja"  yhden kierteen tiedän korkanneen hyvin vähillä käyttötunneilla.
Ekan kerran tarkistin viime syksynä, ei ollut oikein mitään mainittavaa välystä. Samalla tuli tehtyä ekaa kertaa öljynvaihto. Ulos tulleen tavaran laadusta päätellen, olisi hyvin suositeltavaa vaihtaa noita öljyjä kerran vuodessa, jos kärryllä on ollut käyttöä. Huoltomiehelle totesin asiasta ja se naurahti, että kyllä ne järjestäen on ihmisillä vaihtamatta. Ei siis liene liian yleistä, yrittäkää tsempata.

Järjestelmällisesti valmistajat unohtavat yhden asian kääntölaitteen ja pystypilarin suunnittelussa. Se on puomia pitkin valuvan veden pääsy kääntölaitteeseen. Omassa 2000 mallin patussa meni ulkosäilytyksessä jatkuvasti vettä kääntölaitteen öljyihin, pienenpienen kääntölaakerin välyksen kautta. Sitten kun vesi menee sinne, lajittuu alimmaiseksi, eli pylvään alalaakerin sisään. Siellä muhiessaan ruostuttaa laakerin paskaksi ja jumiin. Jumiutuessaan hidaskierroksisena kalvaa joko kääntöpesän tai pylvään paskaksi, onpa patuissa tainnut jopa kääntösylinterien vaihdot olla edessä, kun vesi on ulottunut putkiin asti ja ruostuttanut alaosistaan tiivisteet pilaaviksi röpöpinnoiksi.Älä yleistä evissä aina ollut veden pitävä rakenne.

Itse korjasin ongelman tekemällä sinne kääntöpesän yläreunaan kumisuikaleesta ja isosta lemmarista huulitiivisteen, joka nojaa pylvään alapään laippaan ja ohjaa samalla veden kulkemaan muualle. Siihen loppui veden löytyminen öljystä.
Tuo ominaisuus puuttuu todella monen valmistajan nostureista ja kun on tuollaisen tuhoutuneen kääntölaiteen korjausta katsellut, sen kääntölaitteen öljynvaihto on todella halpaa ennakoivaa huoltoa...

Kun koneagriassa katselin oniarin big bear-pakettia, tuli hiukan kaksijakoinen tunne. Nosturin kaliberi on pikkasen yläkantissa vaunuun nähden. Jos tuollaista kymppitonnin kantavuuden pakettia etsisin, ottaisin tohon vaunuun pykälän pienemmän nosturin. Toimii pienemmillä öljytuotoilla ilman apuhydrauliikkaakin.
Siellähän oli myös pienempi paketti esillä, yllättäin nokkalaisen tavoin yksipalkkinen, jossa ei telinsiirtomahdollisuutta.

Varmaankin tuo bear-paketti on universaali eurooppaversio, etelässä kun tarvitaan nosturiin papua enemmän, järeitä tukkeja ajetaan. Meille risujen ja rankojen ajoon riittää sievempikin.
Tässä oli hyvä huomio. Täytyy tutkia miltä tämä nykyinen rakenne näyttää, josko tämäkin vaatii suojausta. Seuraava öljynvaihto kertonee enemmän siitä missä mennään.
Oliko tämä Evi koskaan mukana Koneviestin vertailussa? Olisi ollut mukava nähdä kuinka pärjää siellä.
Pientä valmistajaa aina sorrettaan ei niillä ollut KV toimittajien juottamiseen rahaa siinähän se on.Mää olen tehnyt käytännön testejä jo vuodesta 82 evillä ja hyvin pelittää nyt kolmas jo talossa.

Tota ööh, olihan siellä Pirttisen veljesten maahantuoma KTS:kin mukana...eikä mikään valtamerkki suomessa kuitenkaan.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Joutsat ?
Ottakaa tosiaan kaikki sieltä virosta koneet,siemenet ihan kaikki se pelastaa Suomen maatalouden.
Kävin Keskisellä eilen ei voi kuin ihmetellä miten paljon oli viron tavaraa ruoka hyllyissä ja hyllyntäyttäjä tokaisi että suosittuja ovat viron elintarvikkeet.Virolaisia juustojakin vaikka mitä sorttia,pian saa Valio pistää tehtaansa kiinni.On tämä tyhmä kansa ja vielä tyhmemmät maajussit sahaavat omaa oksaa koko ajan.

Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

Dr.Who

  • Vieras
Vs: Joutsat ?
Ottakaa tosiaan kaikki sieltä virosta koneet,siemenet ihan kaikki se pelastaa Suomen maatalouden.
Kävin Keskisellä eilen ei voi kuin ihmetellä miten paljon oli viron tavaraa ruoka hyllyissä ja hyllyntäyttäjä tokaisi että suosittuja ovat viron elintarvikkeet.Virolaisia juustojakin vaikka mitä sorttia,pian saa Valio pistää tehtaansa kiinni.On tämä tyhmä kansa ja vielä tyhmemmät maajussit sahaavat omaa oksaa koko ajan.
Saitko sitä potsin neljännestä?

Köntys

  • Vieras
Vs: Joutsat ?
Ottakaa tosiaan kaikki sieltä virosta koneet,siemenet ihan kaikki se pelastaa Suomen maatalouden.
Kävin Keskisellä eilen ei voi kuin ihmetellä miten paljon oli viron tavaraa ruoka hyllyissä ja hyllyntäyttäjä tokaisi että suosittuja ovat viron elintarvikkeet.Virolaisia juustojakin vaikka mitä sorttia,pian saa Valio pistää tehtaansa kiinni.On tämä tyhmä kansa ja vielä tyhmemmät maajussit sahaavat omaa oksaa koko ajan.
Saitko sitä potsin neljännestä?

Sitä ei löytyny enää viime perjantainakaan. Ostin luutonta juhlaa ja muutaman loodan kukkoa  :D

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Joutsat ?
Ottakaa tosiaan kaikki sieltä virosta koneet,siemenet ihan kaikki se pelastaa Suomen maatalouden.
Kävin Keskisellä eilen ei voi kuin ihmetellä miten paljon oli viron tavaraa ruoka hyllyissä ja hyllyntäyttäjä tokaisi että suosittuja ovat viron elintarvikkeet.Virolaisia juustojakin vaikka mitä sorttia,pian saa Valio pistää tehtaansa kiinni.On tämä tyhmä kansa ja vielä tyhmemmät maajussit sahaavat omaa oksaa koko ajan.
Saitko sitä potsin neljännestä?
Sain oli niitä siinä aitauksessa lukuisa määrä.Hinnat on pomsahtaneet koko kaupassa ,perunat oli halpoja ja ihan syötäviä,mutta muu tavara saman hintasta tarjouksia lukuunottamatta kuin muualla.

Sitä ei löytyny enää viime perjantainakaan. Ostin luutonta juhlaa ja muutaman loodan kukkoa  :D
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

Köntys

  • Vieras
Vs: Joutsat ?
Ottakaa tosiaan kaikki sieltä virosta koneet,siemenet ihan kaikki se pelastaa Suomen maatalouden.
Kävin Keskisellä eilen ei voi kuin ihmetellä miten paljon oli viron tavaraa ruoka hyllyissä ja hyllyntäyttäjä tokaisi että suosittuja ovat viron elintarvikkeet.Virolaisia juustojakin vaikka mitä sorttia,pian saa Valio pistää tehtaansa kiinni.On tämä tyhmä kansa ja vielä tyhmemmät maajussit sahaavat omaa oksaa koko ajan.
Saitko sitä potsin neljännestä?

Sitä ei löytyny enää viime perjantainakaan. Ostin luutonta juhlaa ja muutaman loodan kukkoa  :D
Sain oli niitä siinä aitauksessa lukuisa määrä.Hinnat on pomsahtaneet koko kaupassa ,perunat oli halpoja ja ihan syötäviä,mutta muu tavara saman hintasta tarjouksia lukuunottamatta kuin muualla.

Ai sä hait suoraa jostain sikolätistä!

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Joutsat ?
Ottakaa tosiaan kaikki sieltä virosta koneet,siemenet ihan kaikki se pelastaa Suomen maatalouden.
Kävin Keskisellä eilen ei voi kuin ihmetellä miten paljon oli viron tavaraa ruoka hyllyissä ja hyllyntäyttäjä tokaisi että suosittuja ovat viron elintarvikkeet.Virolaisia juustojakin vaikka mitä sorttia,pian saa Valio pistää tehtaansa kiinni.On tämä tyhmä kansa ja vielä tyhmemmät maajussit sahaavat omaa oksaa koko ajan.
Saitko sitä potsin neljännestä?

Sitä ei löytyny enää viime perjantainakaan. Ostin luutonta juhlaa ja muutaman loodan kukkoa  :D
Sain oli niitä siinä aitauksessa lukuisa määrä.Hinnat on pomsahtaneet koko kaupassa ,perunat oli halpoja ja ihan syötäviä,mutta muu tavara saman hintasta tarjouksia lukuunottamatta kuin muualla.

Ai sä hait suoraa jostain sikolätistä!
Siinä oli aita ympärillä jotta ne pysyivät siinä eivätkä lähde juoksentelemaan pitkin vesan kauppaa,tämän voi ymmärtää niin kuin haluaa.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3133
Vs: Joutsat ?
Ottakaa tosiaan kaikki sieltä virosta koneet,siemenet ihan kaikki se pelastaa Suomen maatalouden.
Kävin Keskisellä eilen ei voi kuin ihmetellä miten paljon oli viron tavaraa ruoka hyllyissä ja hyllyntäyttäjä tokaisi että suosittuja ovat viron elintarvikkeet.Virolaisia juustojakin vaikka mitä sorttia,pian saa Valio pistää tehtaansa kiinni.On tämä tyhmä kansa ja vielä tyhmemmät maajussit sahaavat omaa oksaa koko ajan.

Käänä se valion juustopaketin ympäri, saatat yllätyä mistä maasta se on

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Joutsat ?
Jo on viritys aisankäännöstä ja aisankannatustolppa tosi typerällä paikálla ja herran tähden miten on sermi kiinni.On nämä huvittavia viron pojan kyhäämät vehkeet.
http://www.nettikone.com/bmf/metsaperavaunu-9-tn/1566121

Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

Dr.Who

  • Vieras
Vs: Joutsat ?
UGH;;;;;;;;;;; aisankannattaja on taas puhunut.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7108
  • karkki vai keppana?
Vs: Joutsat ?
Eihä tossa muuta ollu kun toi aisankannattaja, vähän rälläkkää ja kovaa ajoa.
pessimisti ei pety!

JiiPee42

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3610
Vs: Joutsat ?
Katselin tuota maansiirto-Oniaria niin Hauholla kuin eilen Lahden K-kurjuuden pihalla. Ihan varteenotettava vaihtoehto pienemmässä päässä. Viljalaidatkaan eivät ainakaan hinnalla olleet pilatut, en ole niitä kyllä nähnyt. Miten kätevät tai hankalat lienevät sitten.


Se Oniarin 18 tonninen maansiirtokärry tuli Jyväskylän Koneagriasta meille suoraan työmaalle . Runko siinä on hyvä ja vankka , rengastuskin menettelee .
Lava on myös suurinpiirtein ok , paitsi että materiaali saisi olla jotain kulutuslevyä . Takalaidan kiinitys systeemi on toteutettu siten että laidan ollessa kiinni on sylinterinvarret ulkona . Se vaatii valmistajalta vielä pientä tuotekehittelyä tehdä suojalipat sylinterien suojaksi , muuten männänvarret on piloilla kivien iskuista kuormatessa . Samoin  tappien lukitukset pitäis miettiä uusiksi.....ne prikat mitkä lukitaan senkkikantaisella kuusiokolopultilla ei tule kestämään . Itse liimasin nuo pultit paikoilleen ja päivittäin tarkistin ne kuusiokoloavaimella . Kippisylinterin yläpään tapissa lukkorengas lukitus kesti puolitoista päivää paikoillaan .....onneksi huomasin asian eikä suurempaa vahinkoa tapahtunut....nyt sinne vaihdettu pulttilukitteinen tappi. Lavan sisäleveyttä ei moittinu kuin pari kaivurikuskia kun ei meinaa luiskakauha mahtua poikittain sisälle. . Kaikenkaikkiaan ihan toimiva kärri siitä tulee pikkuviilauksilla ja valmistajaan on oltu jo yhteydessä...

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4394
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Joutsat ?
Katselin tuota maansiirto-Oniaria niin Hauholla kuin eilen Lahden K-kurjuuden pihalla. Ihan varteenotettava vaihtoehto pienemmässä päässä. Viljalaidatkaan eivät ainakaan hinnalla olleet pilatut, en ole niitä kyllä nähnyt. Miten kätevät tai hankalat lienevät sitten.


Se Oniarin 18 tonninen maansiirtokärry tuli Jyväskylän Koneagriasta meille suoraan työmaalle . Runko siinä on hyvä ja vankka , rengastuskin menettelee .
Lava on myös suurinpiirtein ok , paitsi että materiaali saisi olla jotain kulutuslevyä . Takalaidan kiinitys systeemi on toteutettu siten että laidan ollessa kiinni on sylinterinvarret ulkona . Se vaatii valmistajalta vielä pientä tuotekehittelyä tehdä suojalipat sylinterien suojaksi , muuten männänvarret on piloilla kivien iskuista kuormatessa . Samoin  tappien lukitukset pitäis miettiä uusiksi.....ne prikat mitkä lukitaan senkkikantaisella kuusiokolopultilla ei tule kestämään . Itse liimasin nuo pultit paikoilleen ja päivittäin tarkistin ne kuusiokoloavaimella . Kippisylinterin yläpään tapissa lukkorengas lukitus kesti puolitoista päivää paikoillaan .....onneksi huomasin asian eikä suurempaa vahinkoa tapahtunut....nyt sinne vaihdettu pulttilukitteinen tappi. Lavan sisäleveyttä ei moittinu kuin pari kaivurikuskia kun ei meinaa luiskakauha mahtua poikittain sisälle. . Kaikenkaikkiaan ihan toimiva kärri siitä tulee pikkuviilauksilla ja valmistajaan on oltu jo yhteydessä...

Mä katselin sitä pikkumallia, 13 t vai mikä se nyt oli. Mutta varmaan samat jutut siinäkin, mä en nähnyt sitä esim kippi ylhäällä.

Kulutuslevyn kai saa jos haluaa?

Yksi vaihtehto näihin eteläsuomalaisiin vehkeisiin on vielä Laumetris.

http://www.laumetris.lt/fi_ptls_construction_semitrailers_rakennustoimintaa_puoliperavaunut

Mulla ei ole omaa näkemystä eikä kokemusta, mutta jonkin verran järeääkin kampetta löytyy. SM kynnöillä noista juttelin edustajansa kanssa.