Jos laskee kaikki kulut yhteen, niin tänå vuonna ei näillä hinnoilla kannata puida yli abaut yli 20 kosteuden viljoja. Fosfori ja typpi sen verran kallista, että parempi jättää ravinteet kiertoon eikä poistaa niitä puimalla. Nykyiset kulujen hinnat ovat liian suuret, että kannattaa puida mitään liian liian kosteana.
En ymmärrä lainkaan tuollaista logiikkaa. Jos puit ja kuivaat 19% viljan, mutta jätät puimatta 21% kosteudessa olevan, niin se kasvusto pitää kuitenkin murskata peltoon ja näin ollen se kuivauksesta säästynyt polttoaine kuluukin siihen murskasmiseen. Kyllä ainakin hyvän viljakasvuston murskaamiseen voi olettaa kuluvan vähintään sama löpömäärä kuin olisi mennyr kuivaukseen ja jää se viljan myyntitulokin saamatta. Eli mutuilulla voisi sanoa että ainakin vain vähän yli 20% viljan jättämisellä peltoon ei voita mitään. Eri asia sitten jos vilja on todella märkää, kosteus 25-30%
Missään tuki ehdoissa ei lue, että vilja kasvusto pitää murskata peltoon. Sen voi jättää siihen.. Ja ilmoittaa kesantona keväällä, kun polttoöljy maksaa kolme euroa ja vilja 150. Sillä tavalla saadaan viljasta puutetta ja sen hinta nouseen..muuta mahdollisuutta ei ole.
Näin äkkiseltään tekis mieli sanoa, että neljän kasvin viljelijän viljelyn talousopit ei mulle kyllä uppoa. Toki jokainen saa jättää viljansa puimatta, oon jotain mettän reunoja jättänyt ittekkin. Mutta yllytys siihen, että näin teet tiliä ei vaan uppoa. Jos itse on sössinyt jotain, niin ei se yleensä paljon suuressa mittakaavassa auta vaikka joku muukin sössii. Ehkä helpottaa henkisesti, ei muuta. Yhtälö olis ehkä kannattanut ajatella jo keväällä. Yhdeltä tutulta kysyin perjantaina , että mitä meinaat tehdä kaurallesi. Kauas kattoen näytti hyvältä ja tuleentuneelta. Kaveri kertoi jo murskaanneensa mäkeen, kun littuviljamiehille ei kaura puintiaikana kelvannut. Kertoi ittekkin, että oli suht hyvä kaura vaikka kylvi harvan kauran apulantaviskalla. Samalla meni heinänsiemen kerääjäkasviksi. Tuoko on sitä tulevaisuuden näennäisviljelyä?