Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe viljan hinta  (Luettu 1693956 kertaa)

-SS-

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: viljan hinta
Päättäjien puolesta joku 25% kesannointi pakko voisi olla paikallaan. Samalla syrjäisien peltojen metsitys niin tilanne alkaa korjaantumaan. Ja tukirahatkin riittävät paremmin.

Kenenköhän lobbaama oli päätös peruuttaa tuottamattoman alan pakon laajentaminen koko Suomeen ? Someron palaverissa esiintyi tieto, että Varsinais-Suomen vilja-ala ei vähentynyt toivomuksen mukaan, vain 2%, vaikka viljakaupan haluttomuus järjestää viljalle menekkiä syksylle 2025 oli jo tiedossa. Ehkäpä niitä EFA-nurmia sitten muokattiinkin viljelyyn, toki myös itse tein näin, kun on vuokra-aikaa jäljellä vielä. Olen melko varma siitä, että meneillään olevista kaupungin vuokrapalsta tulee uusintakierroksia vielä, kun ei välttämättä tule yhtään tarjousta, muutama palsta jo tuli uudelle tarjouspyyntökierrokselle. Katsontaan nyt, alkavatko ne kaupungin liepeillä sijaitsevat tarkasti niitetyt ikinurmipeltolohkot ensi vuonna lainehtia hyväkasvuista ylituotantoviljaa.

Tai sitten ei.

-SS-

Paalimies

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
On kumma tilanne jos Salossa ei tule pelloista tarjouksia! Tarttee olla todella huonoja peltoja tai kaupungilla kovat vaatimukset vuokranmaksun lisäksi…

-SS-

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
On kumma tilanne jos Salossa ei tule pelloista tarjouksia! Tarttee olla todella huonoja peltoja tai kaupungilla kovat vaatimukset vuokranmaksun lisäksi…

Ongelma lienee siinä, että palstat eivät sovellu suurviljelyn kalustolle, semmoisia 1-2 ha lohkoja, väylät kapeita eikä löydy pöytävaunulle, chaservaunulle eikä semille asfaltoituja kääntöpaikkoja pellon kulmissa. Pienviljelijöiden ei kannattane vuokrata itselleen kuluja lisää.

-SS-

ja101

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Kouvola, Kymenlaakso
Päättäjien puolesta joku 25% kesannointi pakko voisi olla paikallaan. Samalla syrjäisien peltojen metsitys niin tilanne alkaa korjaantumaan. Ja tukirahatkin riittävät paremmin.

Kenenköhän lobbaama oli päätös peruuttaa tuottamattoman alan pakon laajentaminen koko Suomeen ? Someron palaverissa esiintyi tieto, että Varsinais-Suomen vilja-ala ei vähentynyt toivomuksen mukaan, vain 2%, vaikka viljakaupan haluttomuus järjestää viljalle menekkiä syksylle 2025 oli jo tiedossa. Ehkäpä niitä EFA-nurmia sitten muokattiinkin viljelyyn, toki myös itse tein näin, kun on vuokra-aikaa jäljellä vielä. Olen melko varma siitä, että meneillään olevista kaupungin vuokrapalsta tulee uusintakierroksia vielä, kun ei välttämättä tule yhtään tarjousta, muutama palsta jo tuli uudelle tarjouspyyntökierrokselle. Katsontaan nyt, alkavatko ne kaupungin liepeillä sijaitsevat tarkasti niitetyt ikinurmipeltolohkot ensi vuonna lainehtia hyväkasvuista ylituotantoviljaa.

Tai sitten ei.

-SS-
Mä en osaa sanoa mut veikkaan et jäljet johtaa elukkatiloihin. Epäilemättä elukkatilat joilla joka hehtaari tarvitaan rehun tuotantoon ja paskan sijoitukseen niin tuo olisi ongelma. Nautatiloilla tuskin iso koska viherkesanto kasvaa jotain heinää kuitenkin. Yksimahaisilla sit enemmän pulmaa.
Kyliltä kuultua.... "Luomu ilman paskaa on kuin seksi ilman naista"... 😆