Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Miksi ei suunnittelijat ikinä käytä koneita  (Luettu 17023 kertaa)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Tai kuuntele käyttäjiä.

Haukutaan vaihteeksi valtraa.

Eli joku älykääpiö on asentanut tasauspyörästöön kolmiasentoisen kytkimen. Asentoja on poissa, sitten keskiasento haisteleva joka kytkeytyy päälle kun renkaat sutii ja pomppaa pois kun käyttää jarrua tai kääntää rattia. Tää voisi olla paremmin toteutettu mutta menee nyt noinkin.
Mutta sitten se viimeinen asento. Eli sen kun painaa pohjaan niin voisi äkkiseltään olettaa että lukko on kiinni. Näin ei kuitenkaan ole vaan ko juttu pomppaa pois kun hipaisee jarrua. Ihan keskivertaa vaarallisempi juttu kun laskee jotain mäenrinnettä alas moottorijarrutuksella ja sitten paino ryntäyttää moottoria niin joutuu painamaan jarrua ja samalla lukko irti ja keksintö karkaa samantein.
Sama ilmiö on tiukasta paikkaa liikeellelähtö jossa pystyisi kytkimen ja jarrun kanssa pitämään keksintöä paikallaan ja sitten jarrua pikkuhiljaa päästämällä rupeaisi pyörät vetämään. Mutta lukko on irti kunnes jarruvalot sammuu. Tällaista järjestelyä kukaan paljon raktoria ajava ei ikinä toivoisi. Välimuotoja voi olla monenlaisia mutta viimeinen valinta olisi aina että kaikki lukot ja nelivedot kiinni oli muu tilanne mikä vaan...
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

jylperö

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1255
Kyllä minulla on lukot kiinni viimeisessä asennossa. Paineli jarrua tahi väänteli rattia.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
versussa ainakin irroittaa.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1407
Kyllä minulla on lukot kiinni viimeisessä asennossa. Paineli jarrua tahi väänteli rattia.

Irtoaa vanhemmissakin Hiteckia myöten. .

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12199
  • Virolaista kiitos!
Olen ajanut vuosia valmeteilla, mutta kaikki tämä oli uutta tietoa... ;D
Olen joskus ihmetellyt sitä keskiasentoa, mutta en ole jaksanut selvittää mitä sillä tehdään. Mutta tosiaan, tasauspyörästön lukkoa tulee käytetty tuikiharvoin, oikeastaan vain hätätilanteissa, joten eipä sen toimintaan ole pahemmin kiinnittänyt huomiota.  Periaatteessa olen samaa mieltä, että kun lukot on kytketty päälle, niin kyllä niiden pitäisi pysyä koko ajan päällä.

ktm87

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1909
samaa mieltä kylmiksen kanssa, lukon pitäisi pitää. mutta mitä hittoa se lukko auttaa jossain mäen laskussa?
toki mun lukon käyttö rajoittuu vain siihen kun jään jonnekin kiinni ja irti pitäisi päästä :o

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
samaa mieltä kylmiksen kanssa, lukon pitäisi pitää. mutta mitä hittoa se lukko auttaa jossain mäen laskussa?
toki mun lukon käyttö rajoittuu vain siihen kun jään jonnekin kiinni ja irti pitäisi päästä :o

Se lukon käyttö vaikuttaa varsin paljon silloin kun pitoa on epätasaisesti. Mikään pyörä ei lähde luistamaan vaikka pito vaihtelee. Kun taas irroittaa lukon niin raktorista tulee kelkka samantein kun toisen puolen pyörät menee liukkaalle.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9597
Joka merkkiä, jota mä oon ajanut lukko on toiminut noin. Ainakin NH , Valtra, MF ( Casesta kyllä aika kullannut muistot). Kyllähän toi MF:n keksintökin yli 14km/h :n nopeuksilla pois päältä pomppaavasta nelivedosta on *erseestä. Tai ei se pomppaa, jos nelivedon laittaa suurissa nopeuksissa päälle. Tuo vois olla toteutettuna tuolla kolmiasento kytkimellä. Saattais olla hyväkin käytössä. kaks asentoisella ei. Ja ei taida koplinkikaan pysyä päällä suurilla nopeuksilla , tosin ei ole tullut kyllä kait kokeiltuakaan. Toisaalta on joku kelamies kuulemma koko päivänkin sitten ajellut maantieajoakin lukko päällä, kun ei pompannut päältä koskaan ::)

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2514
  • Etelä-Karjala
Olen joskus ihmetellyt sitä keskiasentoa, mutta en ole jaksanut selvittää mitä sillä tehdään.

Keskiasento irrottaa, kun nostolaite nostetaan ylös. Käytän kyntäessä lähes aina, pienentää luistoa ja on kuitenkin päisteessä auki. Mielestäni parempi kuin etupyörien kääntökulman mukaan aukaisu, jollainen on joissain merkeissä (D-F ainakin..?)
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

Lassukka

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 107
Olen joskus ihmetellyt sitä keskiasentoa, mutta en ole jaksanut selvittää mitä sillä tehdään.

Keskiasento irrottaa, kun nostolaite nostetaan ylös. Käytän kyntäessä lähes aina, pienentää luistoa ja on kuitenkin päisteessä auki. Mielestäni parempi kuin etupyörien kääntökulman mukaan aukaisu, jollainen on joissain merkeissä (D-F ainakin..?)
Keskiasennolla on eri vaikutus hitechissä kuin versu/direct. Hitechissä nostolaitteen mukaan ja versussa luiston mukaan.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7085
Vs: Miksi ei suunnittelijat ikinä käytä koneita
Olen joskus ihmetellyt sitä keskiasentoa, mutta en ole jaksanut selvittää mitä sillä tehdään.

Keskiasento irrottaa, kun nostolaite nostetaan ylös. Käytän kyntäessä lähes aina, pienentää luistoa ja on kuitenkin päisteessä auki. Mielestäni parempi kuin etupyörien kääntökulman mukaan aukaisu, jollainen on joissain merkeissä (D-F ainakin..?)

Ei lähe deutsissa pois päältä, ellei laita automaattia päälle toisesta katkaisijasta, jolloin voi lisäillä muutkin päistetoiminnot kuten neliveto ja ulosotto. Eipä oo tarvinut kuin joskus kyntäessä, automaattia. Lukolla keinukatkaisija, pysyy päällä jos päälle laittaa.

Ihan uutta että tarvii alamäessä, mutta loogista kuten VMS kirjoitti.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Miksi ei suunnittelijat ikinä käytä koneita
Onko vms kuullut ketjuista koskaan puhuttavan nehän laitetaan pyöriin kun lähdetään tositöihin eikä leikkimään ja liukastelemaan.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12199
  • Virolaista kiitos!
Vs: Miksi ei suunnittelijat ikinä käytä koneita
Kettingit on aika ikävä varuste, kun kesä ja talvi vaihtelee koko ajan. Itellä ei ole edelleenkään ketjuja käytössä. Tänäkin talvena on monet juuristovauriot vältetty, kun ei ole kuopsuttimia...

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Miksi ei suunnittelijat ikinä käytä koneita
Kettingit on aika ikävä varuste, kun kesä ja talvi vaihtelee koko ajan. Itellä ei ole edelleenkään ketjuja käytössä. Tänäkin talvena on monet juuristovauriot vältetty, kun ei ole kuopsuttimia...
Nyt on lunta ihan mukavasti ilman ketjuja ajo metsässä ja maantiellä suuria mäkiä nousten on juhlaa.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64940
Vs: Miksi ei suunnittelijat ikinä käytä koneita
mutta mihin nykytraktoriin mahtuu renkaan ja lokarivirityksien väliin ketjut?    monessa koneessa katellu että ei juuri mulle sovi kun aina joka talvi tartteen ketjut kulkemisen avustukseen.     ketjut pitää olla tietyn verran löydät että net toimii soivat ketjut ei periaatteessa auta juurikaan...