Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Miksi ei suunnittelijat ikinä käytä koneita  (Luettu 17090 kertaa)

TDK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2069
  • Kotimaisen ruuan tuottaja - kallis harrastus
Vs: Miksi ei suunnittelijat ikinä käytä koneita
Kaikissa traktoreissa pitäis olla lukko samalla tavalla kuin nykyisissä massikoissa.

On perinteinen pysyvä lukko ja sitten tuollainen kynnössä (ja kaikissa muissakin peltotöissä jos sattuu vaatimaan) käytettävä nostolaitteiden kautta toimiva lukko. Ei oo tullu kyllä kokeiltua heittääkö jarrusta pois sitten tuon normilukonkin.

Kappas. Pikkuhiljaa ne kehittyy.

Tuommonen tasauspyörästön käyttö löytyy case maxxumista jo 90-luvun alusta alkaen.

tohtori

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 261
Vs: Miksi ei suunnittelijat ikinä käytä koneita
Kaikissa traktoreissa pitäis olla lukko samalla tavalla kuin nykyisissä massikoissa.

On perinteinen pysyvä lukko ja sitten tuollainen kynnössä (ja kaikissa muissakin peltotöissä jos sattuu vaatimaan) käytettävä nostolaitteiden kautta toimiva lukko. Ei oo tullu kyllä kokeiltua heittääkö jarrusta pois sitten tuon normilukonkin.

Kappas. Pikkuhiljaa ne kehittyy.

Tuommonen tasauspyörästön käyttö löytyy case maxxumista jo 90-luvun alusta alkaen.

Niin, kyllähän tämä oli myös jo 3000 sarjan massikassa toteutettu tällä tapaa.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Miksi ei suunnittelijat ikinä käytä koneita
Massikan hyvä puoli on ollut, että vetoa löytyy kaikissa tilanteissa, kun sitä tarvitaan. Esim. 690:n etuakseli osasi kyllä nelivedolla vetää...

tohtori

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 261
Vs: Miksi ei suunnittelijat ikinä käytä koneita
Massikan hyvä puoli on ollut, että vetoa löytyy kaikissa tilanteissa, kun sitä tarvitaan. Esim. 690:n etuakseli osasi kyllä nelivedolla vetää...

Juu ja esim 300 sarjassa on hammaslukko etuakselilla. Tämä yhdistettynä kohtuulliseen öljyntuottoon ja ketterään kokoon, sekä metsäohjaamoon tekivät esim 390 mallista hyvän metsätraktorin. Lissäksi se oli mahdollista rengastaa 398:n tapaan isoilla 18.4R38 kumeilla jolloin kulki tielläkin mukavasti.

Wessel

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 422
Vs: Miksi ei suunnittelijat ikinä käytä koneita
Kaikissa traktoreissa pitäis olla lukko samalla tavalla kuin nykyisissä massikoissa.

On perinteinen pysyvä lukko ja sitten tuollainen kynnössä (ja kaikissa muissakin peltotöissä jos sattuu vaatimaan) käytettävä nostolaitteiden kautta toimiva lukko. Ei oo tullu kyllä kokeiltua heittääkö jarrusta pois sitten tuon normilukonkin.

Kappas. Pikkuhiljaa ne kehittyy.

Tuommonen tasauspyörästön käyttö löytyy case maxxumista jo 90-luvun alusta alkaen.

Niin, kyllähän tämä oli myös jo 3000 sarjan massikassa toteutettu tällä tapaa.
Eiköhän noi tollain ole lukot pelanneet 90-luvun alunkoneista lähtien. Ainakin mitä jd ja valumoteilla ajelu, niin jarrulla lukko irrottaa, olipahan pakkoasennossa tahi ei.
3000 sarjan fergussa taisi olla vielä hammaslukko, se ainakin veti oikeesti neljällä rattaalla.

Rampe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 514
Vs: Miksi ei suunnittelijat ikinä käytä koneita
Hammaslukko tosiaan pitää kyllä, mutta paljon sen kanssa on myös saatu pahaa aikaan. Lisäksi joissain tapauksissa lukon kytkentä / poisotto oma rituaalinsa. Napilla kytkettävä kitkalukko, joka pitää riittävästi on simppeli. Mettässä tulee välillä käytettyä melko tiheäänkin, vaikka on ketjut joka pyörässä.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: Miksi ei suunnittelijat ikinä käytä koneita
mutta kuin pitkään mahtaa kitkat kestää?   ite muistan valtun etupään jossa syksyllä uusi kitkasysteemi mutta talvella jo entinen parin käyttökerran jälkeen...   hammaslukko fiudessa toiminnu jo 26 vuotta ilman remppaa...

Rampe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 514
Vs: Miksi ei suunnittelijat ikinä käytä koneita
mutta kuin pitkään mahtaa kitkat kestää?   ite muistan valtun etupään jossa syksyllä uusi kitkasysteemi mutta talvella jo entinen parin käyttökerran jälkeen...   hammaslukko fiudessa toiminnu jo 26 vuotta ilman remppaa...

Vajaa (vasta) 5000 h kokemus peltikuorivaltran lukosta. Ainakin vielä toimii. Siis takalukko. Eessähän ei oo mitään. Rahalla ois saanu.
Edellinen oli Fiat. Lukko tosiaan piti, mutta kun sillä pitää olla myös muita ominaisuuksia  ::)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: Miksi ei suunnittelijat ikinä käytä koneita
kuten ....... ?                               omituisuuksia kyllä löytyy

Rampe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 514
Vs: Miksi ei suunnittelijat ikinä käytä koneita
kuten ....... ?                               omituisuuksia kyllä löytyy

Käytön helppoutta haetaan? Napista päälle ja pois silloin kun haluan, oli paikka mikä hyvänsä.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Miksi ei suunnittelijat ikinä käytä koneita
Tänään jouduin käyttämään lumilinkoa ja tuli testattua 6800:lla tasauspyörästön lukon toimintaa. Se pelaa tosiaan niin, että kun hipaiseekin jarrupoljinta, niin lukko putoaa pelistä pois, mutta palaa päälle heti kun jarrupolkimen nostaa ylös. Tai niin ainakin merkkivalo kertoo ;D Ei toi nyt niin kauhean vaaralliselta toiminnolta tunnu ??? Ajelin kokeeksi koko aurauslenkin lukko päällä ja saattoi siitä mäessä olla jotain hyötyä. En kokenut, että olisi ollut mitään puskemisvaikeuksia tms. paitsi pihassa, kun käänsin täydet ympäri, mutta saattoi johtua siitäkin, että pohja oli liukas. Jos siirtyy sellaiseen ajotapaan, että on aina lukko päällä, niin onko siitä jotain haittaa koneelle. Ainakin näin talvikelillä siitä voi olla jotain hyötyä. Toisaalta ilmankin tuntuu pärjäävän, vaikka on agribibit alla ;D

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Miksi ei suunnittelijat ikinä käytä koneita
Siis ei niillä lukoilla kannata aina ajaa vaan silloin kun niitä oikeasti tarttee. Käytännössä siinä vastamäessä missä lukkoja tarvitsee kannattaa myös laittaa mäkeä laskiessa lukon päälle. Paljon pitempään pitää pidon pyörissä jos kaikki pyörät pyörivät samaa vauhtia oli pito mikä vaan.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7108
  • karkki vai keppana?
Vs: Miksi ei suunnittelijat ikinä käytä koneita
Tänään jouduin käyttämään lumilinkoa ja tuli testattua 6800:lla tasauspyörästön lukon toimintaa. Se pelaa tosiaan niin, että kun hipaiseekin jarrupoljinta, niin lukko putoaa pelistä pois, mutta palaa päälle heti kun jarrupolkimen nostaa ylös. Tai niin ainakin merkkivalo kertoo ;D Ei toi nyt niin kauhean vaaralliselta toiminnolta tunnu ??? Ajelin kokeeksi koko aurauslenkin lukko päällä ja saattoi siitä mäessä olla jotain hyötyä. En kokenut, että olisi ollut mitään puskemisvaikeuksia tms. paitsi pihassa, kun käänsin täydet ympäri, mutta saattoi johtua siitäkin, että pohja oli liukas. Jos siirtyy sellaiseen ajotapaan, että on aina lukko päällä, niin onko siitä jotain haittaa koneelle. Ainakin näin talvikelillä siitä voi olla jotain hyötyä. Toisaalta ilmankin tuntuu pärjäävän, vaikka on agribibit alla ;D

Onkos siinä lukko edessä? Ainakaan auto 100% etulukolla ei kyllä käänny mihkään.
pessimisti ei pety!

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: Miksi ei suunnittelijat ikinä käytä koneita
tai kääntyy loivasti kaartaen,     nyykkäri puskee suoraan liukkaalla pinnalla lukot päällä ainakin.   muuten etuset vetää käännön suuntaan.   liekö tuossa sitten net kitkalukot?    ajamassani valtussa ei mitään havaintoa etulukoista aikoinaan...  kitkat!