Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kultivaattori mikä ja minkälainen? Kokemuksia näkemyksiä?  (Luettu 80698 kertaa)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Onko kultivaattorilla yleensä mielekästä yrittää tuonne lähes kyntösyvyyksiin? Vesitilaa (syysviljalle) voi saada mutta muuten?
Itse olen pyrkinyt tuonne max 8-10 cm eli luokkaa reilu äestyssyvyys.

No mulla ei olekan mitään Väderstad TopDownia eikä sellaiselle riittävää vetäjää.

traktorikuski

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 363
Väderstadin teräkonfiguraattori taisi merkata hanhenjalat vain 0-5 cm äestyssyvyyksiin. Mikä mahtaa olla optimi esim. juolan tuhoamiseen?

Mikkiss

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 133
Oliko Puolan kopio agro-masz?   Rungosta repesi.....?

Rolmako.. Aikalailla noissa kopioissa on tuo ojasten kiinnitys runkoon lapsellinen. Ei se repeä, mutta menee mutkalle. Lemkenissä, horschissa yms. merkeissä ihan eri kalipeeria.

Mutta ei tämä hevakaan pöllömpi ole, jos ei läpileikkausta ja takajyrää kaipaa. Tällä tekee vesitilaa ja suht nätti jälki kierreteräiseksi.

AP1982

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 72
Märkään ei ole tarkoitus ajaakkaan, putkipakkeri siis ihan siitä syystä mielessä, ettei koneen painopiste olisi niin kaukana. Ja kyntösyvyyksiin ei välttämättä tarvetta päästä.  Turbo kiehtoo myös tuon piikkimäärän vuoksi, toimisi vähän kuin sänkiäkeenä?

Pöttinger 3020 myös kiinnostava. Mutta miten jos tuollaisella 7 piikkisellä 3m koneella ajaa ilman siipiteriä (syksyllä) onko muokkautuminen jankkuroinnin luokkaa?

Naapurilla on tuollainen HeVa tripple tiller, syysmuokkaimena näyttää tekevän oikeinkin hyvännäköistä jälkeä..

eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1242
Onko kultivaattorilla yleensä mielekästä yrittää tuonne lähes kyntösyvyyksiin? Vesitilaa (syysviljalle) voi saada mutta muuten?
Itse olen pyrkinyt tuonne max 8-10 cm eli luokkaa reilu äestyssyvyys.

No mulla ei olekan mitään Väderstad TopDownia eikä sellaiselle riittävää vetäjää.

No tänä vuonna sitä vesitilaa olisi tarvinnut keväälläkin. Yleensä ei tarvi.
Mun kokemuksella sellainen 5cm irtokerros kuivahtaa normivuonna ihan liikaa. +10cm säilyttää kosteuden paremmin ja toisaalta kestää vähän sateitakin.

Mietin vaan, että...

  • Vieras
Mulla jonkin verran lohkoja joissa toinen pää multainen ja toinen savinen. Kylvöhetki on siten jonkinlainen kompromissi lähes aina.

Mietin vaan että näin on. Mullakin on pari lohkoa joissa maalaji vaihtuu plinisavesta rahkaturpeeseen. Jos samalla syvyyssäädöllä kylvää, savessa jvät menee 3 senttiin ja turvepäädyssä 15 sentin syvyyteen. Kylvölannoitinhan mulla on uutuudenkarhea, vm. 1985 simulta kiekkovannaskone

AP120

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1283
Mä en kestä kuin siihen 3-4cm syvyyteen, jotta saa jyvät koskemattomaan maahan.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Tekeekö tuollaisel Lemkenin Kristalilla mitään oikeasti jäykillä mailla? Tuo "heittävä" terä olisi kiinnostava. Tuolla voisi ajaa se max 10cm ja sitten jos haluaa syvemmälle niin voisi vaihtaa kapeat terät..
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5501
Entä mikä olis riittävä sössimään rapamaiden riistapellot keväisin tukkeutumatta?

Läpäiseekö esim. tuollainen kk13 hyvin kasvijätteet?

Tehontarve mielummin lähempänä 100 kuin 200hv

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Entä mikä olis riittävä sössimään rapamaiden riistapellot keväisin tukkeutumatta?

Läpäiseekö esim. tuollainen kk13 hyvin kasvijätteet?

Tehontarve mielummin lähempänä 100 kuin 200hv

Läpäisee miten kuten läpäisee... rapa/turvemaalla tahtoo kyllä tulla sellaista lauttaa että sitä lopputulosta ei sitten läpäise kuin pyörivät härvelit.
Nimimerkki 'kaksi kertaa erehtynyt, ensimmäisen ja viimeisen'.

Perus kierreteräiset selviävät paremmin kuin nämä siipiveikot.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5501
Kronoksen lapiorullalla nuita on aika paljon yritetty saada auki, mutta ei sekään oikein kunnolla toimi.
Ajattelin jos tuollainen kultivaattori vähän jouduttaisi maatumista ja multaisi pintaa 🤔

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Riippuu paljon siitä millainen se pelto on. Ja millainen siitä on tarkoitus saada.

Jos se on puhdas ja oikeaoppinen vilja-, öljy-, palko-  ja muiden riistakasvien 1-vuotinen pelto niin voi jotenkin onnistuakin.
Mutta jos se on pahasti juolavehnän ja heinän valtaama niin aika epätoivoista on kultivaattorilla. Tulee melkoinen möykkypelto..

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5501
Ei ne kovin heinittyneitä yleensä ole. Härkäpapua, hernettä ja viljoja noihin yleensä laitetaan, joka on sitten keväällä lievästi sanottuna *****mainen aukaistava. Jos on enempi heinää, niin sen saa kyntämällä ainakin kohtuudella, nuo puhtaammat on liian höttöisiä kynnettäväksi.

Eli kun saisi edes jotenkin kerran ajettua läpi niin olisi paljonkin eteenpäin. Ihanteellista olisi jos samalla koneella pystyisi sitten savimaiden kynnöksiä pehmentämään, mutta voi olla toiveajattelua.

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Ihanteellista olisi jos samalla koneella pystyisi sitten savimaiden kynnöksiä pehmentämään, mutta voi olla toiveajattelua. 

Savimaiden kynnosten pehmentämiseen keväällä parhain kone on hyvä joustopiikkiäes..Kaikki perässä vedettävät ei-pyörivät härvelit ovat myös jonkin sortin haravia. Riistapelto pitäisi ensin silputa ensin ihan oikealla silppurilla eikä murskaimella jotta kultivaattori todennäköisesti toimisi kunnolla. Jos joukossa on pitkiä korsia tms. niin vähintään päisteisiin tulee todennäköisesti komeat kasat kasvinjätettä ja maata.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5501
Savimaiden kynnosten pehmentämiseen keväällä parhain kone on hyvä joustopiikkiäes..Kaikki perässä vedettävät ei-pyörivät härvelit ovat myös jonkin sortin haravia. Riistapelto pitäisi ensin silputa ensin ihan oikealla silppurilla eikä murskaimella jotta kultivaattori todennäköisesti toimisi kunnolla. Jos joukossa on pitkiä korsia tms. niin vähintään päisteisiin tulee todennäköisesti komeat kasat kasvinjätettä ja maata.
Ajatus olisi löytää sellainen kone, jolla ne saisi ajettua edes jotenkin läpi alku keväästä jotta alkaisivat kuivumaan ja tasoittumaan. Kylvö olisi sitten kesäkuun aikana. Eli mahdollisimman avara rakenne saisi olla.
Nuo kasat pellon päässä on se ongelma, mutta kyllä niidenkin kanssa pärjää jos ne vaan irtoaa sieltä piikeistä  ::)