Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Edullinen vetojuhta  (Luettu 28634 kertaa)

Viljelijä

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Edullinen vetojuhta
 Joissakin on mekaninen lukitus, ja tuskin sillon luistaa? Ns luisto laskee nopeutta, mutta "kuluttaako" se voimaa?

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Edullinen vetojuhta
Kyllähän turbiinikytkin hieman huonontaa hyötysuhdetta tuon luiston takia, jota ei voi kokonaan eliminoida.

Mut etkai sotke turbiinia momentinmuuntimeen ? niissä on toki lukituksia käytetty, mut turbiinilimppujen lukoista en ole kuullut.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Viljelijä

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Edullinen vetojuhta
 Jossain yhteydessä olen kuullut sanottavan lukkoturbiineista. Fend ja joku muu, mutta ei varmaa tietoo. Nimenomaan tän "luiston" poistamiseksi, esim tieajossa isoimmalla vaihteella.

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Edullinen vetojuhta
Turbiinin ja muuntimen tehohäviö johtuu öljynvirtauksen aiheuttamista häviöistä. Liike-energiaa muuttuu lämmöksi.

Muistelen, että 1455 voimanottokin meni turbiinin kautta eli sielläkin olisi tuo ylimääräinen häviö, mutta vastaavasti toimii sulakkeena kuormituspiikeille. Mutta voi olla, että muistan väärin.

Nasse

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6
Vs: Edullinen vetojuhta
Muuan tuttava kertoili just tuon natikan voimansiirron hyviä puolia tuon tubiinin takia , aikoinaan suolla palakonetta vetivät , just semmosella 1455 nationaalilla ajovat kaikista pahimmat kannokot ja puisimmat sarat juurikin sen turbiinin sulakkeena toimimisen vuoksi.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8340
Vs: Edullinen vetojuhta
Tonajan Fendeissä meni myös voa turbiinin kautta. Vaihteistokin oli monissa malleissa sama ZF 21+7 kuin 1255/1455. 1255 oli turbiini lisävaruste.
Mystinen kesälaatumies

agricult

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 464
Vs: Edullinen vetojuhta
Kyllähän turbiinikytkin hieman huonontaa hyötysuhdetta tuon luiston takia, jota ei voi kokonaan eliminoida.

Mut etkai sotke turbiinia momentinmuuntimeen ? niissä on toki lukituksia käytetty, mut turbiinilimppujen lukoista en ole kuullut.

Mitään periaatteellista estettä turbiinikytkimen lukolle ei ole, mutta yleisesti se on katsottu kustannuskysymyksenä tarpeettomaksi turbiinikytkimen momentinmuunninta melkoisesti pienemmän luiston tähden. Peltoveturissa (ja myöskin kärryveturissa) ko. kytkin puoltaisi kyllä paikkaansa myös turbiinin yhteydessä.

Viljelijä puhuu Fendt Favoritien Turbomatik-E momentinmuuntimesta, jossa oli sähköisesti ohjattu lukitus ja saattoi olla myös kuljettajan säädettävissä oleva kytkentäkierrosluku? Tätä en varmaksi muista. Toiminta muistuttaa joka tapauksessa automaattista pikavaihdetta ja oli käytössä myös peltotyönopeuksilla. Myös Turbomatik-E:n jatkeena oli sama ZF:n 21+9. Mielenkiintoista olisi tietää, onko Fendt 615 ls:n (185 din hv) vaihteisto tyypiltään ja sisuskaluiltaan sama kuin 1455:n vai onko niissä eroja.

Viljelijä

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Edullinen vetojuhta
 Luullisin että IH 1455, ja Fend 615 on sama perä?  Amerikkalaisten autojen kohdalla olen kuullut turbiinin/muntimen lukitus mekanismista, mutta en sen tarkemmin tiedä.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5858
Vs: Edullinen vetojuhta
Tuossa taitaa olla turbiinillinen 1255 natikka aloittajan mainitsemassa hommassa.

https://www.youtube.com/watch?v=OEnkKOlgyPA

bonneville

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1076
Vs: Edullinen vetojuhta
Oli aikoinaan tuollainen -93 fendt 611 kaikilla höysteillä. Muunnin meni pois päältä jossain 1800 kierroksen paikkeilla toimi ikäänkun pikavaihteena. Olihan se tienpäällä kun veturia olis ajanu ei hyppiny eikä pomppinu mutta pellolle turhan kankia ja rapamaille lisäksi painava. Lähti kiertoon kun rupes vilkuttelemaan öljynpaine valoa tyhjäkäynnillä ja kun fendtistä on kyse niin varaosiin/remonttiin olis huvennu omaisuus
pessimistinen realisti tai jotain sinne päin...

Marven

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8
Vs: Edullinen vetojuhta
Tännehän on tullutkin kommenttia ihan mukavasti. Kyllähän tuolla ruotsissa näyttäisi olevan suht edukkaasti noita koneita. Osaako joku sanoa välitysfirmoja, jotka noita voisi maahan tuoda. Itsellä nyt tuo kielipää ei vahvin ole, niin vähän epäilyttää ruveta tuomaan itse.

Tiedetään, että sopivissa rajoissa traktorin painosta on hyötyä. Ja kyllähän se tuo tiettyä varmuutta esim. sen noukinvaunun vetämiseen, jos vetokoneessa on massaa tarpeeksi. Mutta onko sitten esim nuo fiatin 100/110-90 liian kevyitä tuommoisen n.30m3 vaunun eteen? Täälläpäin yhdellä tilalla vetivät turbotetulla 110-90:llä Pöttingerin Europrofia, ehkä 3 tai 5000. Lehmiä tilalla taitaa olla sen 80. Eivätkä mielestäni mahdottoman pitkään rehuja tehneet. Ja tuolla pottupellossa oli joku kuva missä oli Pöttingerin Torron edessä MF 399. Torrohan on jo pykälää isompi ja tuo MF taitaa painaa vähemmän kuin 110-90 tai nuo esillä olleet Zetkat ja Urkit.

Mites tuo nopeus ajatellen nimenomaan noukinvaunun vetoa. Koetteko homman hidastuvan merkittävästi, jos kone ei kulje kuin 35km/h vs 40km/h tai 50km/h? Esim. 4km matkalla ero ajassa on n.1,5min jos ajaa 35km/h tai 45km/h. Ero ei tunnu isolta mutta jos päivässä ajetaan 25 kuormaa niin yhteensä eroa onkin jo 76min. Mutta harvoin tulee ajettua näillä teillä muutenkaan yli 40, eikä tietysti koko matkaa voi muutenkaan ajaa lappu lattiassa.

Vielä noista fiateista, oliko 100-90 ja 110-90 muuta eroa kuin moottorin koko? Ja paljonko noista kärsii ottaa tehoa irti, ettei rupea paikat poksumaan.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8304
Vs: Edullinen vetojuhta
Oli aikoinaan tuollainen -93 fendt 611 kaikilla höysteillä. Muunnin meni pois päältä jossain 1800 kierroksen paikkeilla toimi ikäänkun pikavaihteena. Olihan se tienpäällä kun veturia olis ajanu ei hyppiny eikä pomppinu mutta pellolle turhan kankia ja rapamaille lisäksi painava. Lähti kiertoon kun rupes vilkuttelemaan öljynpaine valoa tyhjäkäynnillä ja kun fendtistä on kyse niin varaosiin/remonttiin olis huvennu omaisuus

Heh, sähkövika. Ei aiheuta toimenpiteitä. Paitsi jos öljynä on ollu jotain hiekkapuhallushiekkaa. MWM kestää isältä pojalle. ;D
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Edullinen vetojuhta


Mites tuo nopeus ajatellen nimenomaan noukinvaunun vetoa. Koetteko homman hidastuvan merkittävästi, jos kone ei kulje kuin 35km/h vs 40km/h tai 50km/h? Esim. 4km matkalla ero ajassa on n.1,5min jos ajaa 35km/h tai 45km/h. Ero ei tunnu isolta mutta jos päivässä ajetaan 25 kuormaa niin yhteensä eroa onkin jo 76min. Mutta harvoin tulee ajettua näillä teillä muutenkaan yli 40, eikä tietysti koko matkaa voi muutenkaan ajaa lappu lattiassa.


Se huippunopeus ei välttämättä merkkaa niinkään vaan se että jousittamattomalla koneella ei yksinkertaisesti pysty ajamaan niin kovaa vaikka kone kulkisikin. Itse katselisin edes etuakselin jousituksen omaavaa.. tosin hinta taitaa karata lapasesta. Tietysti tiestö mitä joudut ajamaan ratkaisee myös paljon...
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

cowboy_

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 165
Vs: Edullinen vetojuhta

Vielä noista fiateista, oliko 100-90 ja 110-90 muuta eroa kuin moottorin koko?

110-90 - vähän suurempi hydrauliikkan tuotto.

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1407
Vs: Edullinen vetojuhta

Vielä noista fiateista, oliko 100-90 ja 110-90 muuta eroa kuin moottorin koko?

110-90 - vähän suurempi hydrauliikkan tuotto.

Paino max. 4400kg ilman lisäpainoja. Keponen siis on. Oma hydrauliikka ei kummoinen. Tehoa itsellä 169 tapista turbotettuna. Riittää ainakin noilla pikkurenkailla 18,4-38. Ketterä kuutoseksi ja on vienyt tarkkuussilppuri+kärryt kevyesti ylämäessä vähän tosin sututen. Nyt muissa hommissa 400 kg nokkapainolla. Aina valmis hommiin. Nytkin kolmen kuukauden seisokin jälkeen ulkona ilman hehkua heti menoksi.