Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Marven - 27.02.15 - klo:22:00

Otsikko: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: Marven - 27.02.15 - klo:22:00
Hakusessa olisi edullinen perusvarma vetojuhta peltohommiin. Hommia olisi mm. 5m hinattava jousipiikki, 3,5m Unia Ares XL(nostolaite), 10m3 kuivalantakärry ja mahdollisesti noukinvaunu kokoluokassa n.30m3. Ei välttämättä kaikkia edellä mainittuja esim. Unian edessä on yleensä tietty kone, mutta hätätapauksessa olisi hyvä ettei olisi yhden koneen varassa.

Lautasmuokkain painaa n.2000kg, mikä asettaa omat vaatimukset koneelle. Eli nostolaitteissa saisi olla voimaa ja toisaalta keulalla painoa, ettei etutassut nouse ilmaan jatkuvasti. Toinen on varmasti noukinvaunu, tehoa tuommoinen tarvitsee ehkä n.130hp? tietysti järjen kanssa ajamalla menee reippaasti isommallakin.

Omia ajatuksia eri merkeistä.

Case ih/international: 95x/105x ja 1255/1455:

+ perus vahvoja ja varmoja koneita
+suht edullisia silloin tällöin tarjolla
-pienemmät  vaativat turbon, että jaksaa kunnolla
-pienemmät ehkä kevyitä?
-varaosien saatavuus/hinta. Esim. 956/1056 etuakseli purkaamolta 4500+alv

Fiat: 1180->, 100-90 - 180-90

omaa kokemus nolla näistä koneista

+kestävää yksinkertaista tekniikkaa
-sähköt
-pienemmät vaatii turbon
-kierroskoneita

Zetor: 12x45, 14x45, 16x45

ei omaa kokemusta

+ilmeisen kestäviä?
+paljon edullisia koneita tarjolla
+hydraulinen pikavaihde
+varaosia saatavilla edelleen?
-hitaita
-hydrauliikan tuotto
-kankeita

Tällä hetkellä jotenkin kierolla tavalla on ruvennut Zetor houkuttamaan, mutta polkaiseeko miten pahasti jos tähän merkkiin tarttuu? Mitä eroa on esim. 12045 ja 12245 tai esim. 14145? Onko esim. moottori pohjiltaan sama kone vai eri moottoreita kokonaan. Hitauteen on kuitenkin mahdollista vaikuttaa laatikon nopeutuksella, mutta onko esim 12045:sta noukinvaunu eteen vai voiko koko homman unohtaa muutenkin.

Kun maidon ja lihan hinta on mikä on, niin pakko on alkaa kustannuksia karsimaan ja mietittävä ostokset tarkkaan. Rehut ja muut on jo kilpailutettu, niin nyt pitää peltopuolelta yrittää etsiä säästökohteita.

Ei sitten mitään, osta Fendt se on paras vastauksia. En osta, kun ei ole varaa. Ja jos olisi, niin en kyselisi täällä vanhoista koneista kokemuksia, vaan olisin jo kauppoja hieromassa uudesta koneesta. Edellä mainitut koneet vain omia ajatuksia, muitakin merkkejä ja malleja on pilvin pimein ja niitä on suositeltavaakin tuoda esille, mielellään perustelujen kera
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: +200 - 27.02.15 - klo:22:07
Hakusessa olisi edullinen perusvarma vetojuhta peltohommiin. Hommia olisi mm. 5m hinattava jousipiikki, 3,5m Unia Ares XL(nostolaite), 10m3 kuivalantakärry ja mahdollisesti noukinvaunu kokoluokassa n.30m3. Ei välttämättä kaikkia edellä mainittuja esim. Unian edessä on yleensä tietty kone, mutta hätätapauksessa olisi hyvä ettei olisi yhden koneen varassa.

Lautasmuokkain painaa n.2000kg, mikä asettaa omat vaatimukset koneelle. Eli nostolaitteissa saisi olla voimaa ja toisaalta keulalla painoa, ettei etutassut nouse ilmaan jatkuvasti. Toinen on varmasti noukinvaunu, tehoa tuommoinen tarvitsee ehkä n.130hp? tietysti järjen kanssa ajamalla menee reippaasti isommallakin.

Omia ajatuksia eri merkeistä.

Case ih/international: 95x/105x ja 1255/1455:

+ perus vahvoja ja varmoja koneita
+suht edullisia silloin tällöin tarjolla
-pienemmät  vaativat turbon, että jaksaa kunnolla
-pienemmät ehkä kevyitä?
-varaosien saatavuus/hinta. Esim. 956/1056 etuakseli purkaamolta 4500+alv

Fiat: 1180->, 100-90 - 180-90

omaa kokemus nolla näistä koneista

+kestävää yksinkertaista tekniikkaa
-sähköt
-pienemmät vaatii turbon
-kierroskoneita

Zetor: 12x45, 14x45, 16x45

ei omaa kokemusta

+ilmeisen kestäviä?
+paljon edullisia koneita tarjolla
+hydraulinen pikavaihde
+varaosia saatavilla edelleen?
-hitaita
-hydrauliikan tuotto
-kankeita

Tällä hetkellä jotenkin kierolla tavalla on ruvennut Zetor houkuttamaan, mutta polkaiseeko miten pahasti jos tähän merkkiin tarttuu? Mitä eroa on esim. 12045 ja 12245 tai esim. 14145? Onko esim. moottori pohjiltaan sama kone vai eri moottoreita kokonaan. Hitauteen on kuitenkin mahdollista vaikuttaa laatikon nopeutuksella, mutta onko esim 12045:sta noukinvaunu eteen vai voiko koko homman unohtaa muutenkin.

Kun maidon ja lihan hinta on mikä on, niin pakko on alkaa kustannuksia karsimaan ja mietittävä ostokset tarkkaan. Rehut ja muut on jo kilpailutettu, niin nyt pitää peltopuolelta yrittää etsiä säästökohteita.

Ei sitten mitään, osta Fendt se on paras vastauksia. En osta, kun ei ole varaa. Ja jos olisi, niin en kyselisi täällä vanhoista koneista kokemuksia, vaan olisin jo kauppoja hieromassa uudesta koneesta. Edellä mainitut koneet vain omia ajatuksia, muitakin merkkejä ja malleja on pilvin pimein ja niitä on suositeltavaakin tuoda esille, mielellään perustelujen kera
Eiköhän nuo listalla olevat setorit ole pellejä ja hyttiä lukuunottamatta liki samoja laitteita.14245 ja 16245 sitte 3vaihteisia,joissa lujempi loota.Muttei se loota noista pienemmistäkään porsi.
Ajomukavuutta ei nois ole ja öljyvuodot suht yleisiä.Mutta perustekniikka kestävää.
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: TDK - 27.02.15 - klo:22:11
Omaa kokemusta ei oikeastaan mistää edellä mainitusta mallista.
Fiiatit hitaita tiellä, zetorista saa nopean halutessaan. Vaikka natikkamies ehkä oonki nii silti sanon että natikkaan kalleimmat osat.
Kaikki tuon ikäluokan koneet tarvii sen turbon että alkavat kulkea nätisti.

Ei setori huono vaihtoehto oo, meillä on ollu pariki nelosta. Tuommonen kutossetka on varmasti hyvä ja edullinen ylläpitää semmoselle joka ei pelkää paskasia käsiä ja vaihteiston narahduksia.

Kaikkiin noihin varaosat toimittaa www.konekorjaamo.fi
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: hogi - 27.02.15 - klo:22:37
Isoihin Zetkoihin saa osat näppärästi Peltomiehen kaubamajasta, tein viime keväänä täydellisen jarrurempan 16245 zetkaan ja kaikki osat yhteensä noin 100e.

Jarrut noissa on suhteessa vetokykyyn huonot, kärryhommiin kannattaa katsella jarruventtiilillä varustettu versio.

Ja voimaa on ruuvia kääntämällä tarjolla vähintäänkin riittävästi.
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: ktm87 - 27.02.15 - klo:23:27
Mikäs sulkee mega valtrat tai 8000srj ht koneet pois?
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: JD6630 - 27.02.15 - klo:23:55
Väärät merkit, mää lähtisin katteleen keltavanteisia vihreitä tai sitten ihan vaan valtroja.

Ihan mikä vaan 6 koneellinen on riittävä noiden eteen.
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: miller - 28.02.15 - klo:04:48
Väärät merkit, mää lähtisin katteleen keltavanteisia vihreitä tai sitten ihan vaan valtroja.

Ihan mikä vaan 6 koneellinen on riittävä noiden eteen.

Samoilla linjoilla... 6010 sarjan jontikka tai 8000 sarjan Valmetti.  (6910)&(8450)
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: Oksa - 28.02.15 - klo:08:09
eiks noita 110-90 fiudeja ole aika edullisestikin saatavilla ja niillähän nyt ajaakin sitten kyllästymiseen asti..    ja kestävät kuulema ruuvaustakin.      noi valtut niiiiin paljon ajettuja jo..
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: John Ferguson - 28.02.15 - klo:09:48
Vähän jos budjettia nakkaisit, niin voisi olla helpompaa.  :-X

Tuolla nyt ainakin liikkuu kaikki mainitsemasi koneet helposti, mainostettuja tunteja ei sitten tuoda esille missään ja myyntipuhekin on vähän niin ja näin.  ::)

www.nettikone.com/deutz-fahr/135-agrotron/1353982
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: Realisti - 28.02.15 - klo:10:17
**245 mallin setkojen ohjaamo on huomattavasti parempi kuin vanhemmissa, vaikka perusjärjestelyt noudattaakin pitkälle samaa kaavaa. Voisin jopa sanoa että 12245-16245 setkojen hytti on vähintään 05-sarjan Valmetin tasoa, ehkä parempikin.
Itse etsisin hyväkuntoista tuollaista zetoria tai Ursus 1224-1634, nehän ovat perusratkaisuiltaan samoja koneita ja kestäviä sellaisia jos ei turhan tarkka ole pienistä vuodoista tai meluisasta hytistä. Jo pikavaihteen käännöllä saa hitaat mallit kulkemaan nopeammin.
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: zetor8045 - 28.02.15 - klo:10:46
**245 mallin setkojen ohjaamo on huomattavasti parempi kuin vanhemmissa, vaikka perusjärjestelyt noudattaakin pitkälle samaa kaavaa. Voisin jopa sanoa että 12245-16245 setkojen hytti on vähintään 05-sarjan Valmetin tasoa, ehkä parempikin.
Itse etsisin hyväkuntoista tuollaista zetoria tai Ursus 1224-1634, nehän ovat perusratkaisuiltaan samoja koneita ja kestäviä sellaisia jos ei turhan tarkka ole pienistä vuodoista tai meluisasta hytistä. Jo pikavaihteen käännöllä saa hitaat mallit kulkemaan nopeammin.
Ja jarrut kannattaa muuttaa märkälevyjarruiksi..
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: Marven - 28.02.15 - klo:12:06
Joo, budjetista että tietysti mahdollisimman edullinen, riippuen tietenkin koneesta. Esim. vasta oli nettikoneessa Valmet 8100 vai 8400 hinnaltaan 10000€, verraten yleiseen hintatasoon, pitää koneessa olla jotain häikkää että tuohon hintaan on myynnissä. Mielellään kyllä 8000 valmetin/valtran ottaisin, koska 8000-sarjan HT löytyy yksi ja on kyllä mieleinen kone. Tuntejakaan en pelkää, jos kone on hyvin huollettu niin ei ne tunnit sitä tuhoa. Mutta ikävä kyllä nuo menee liian kalliiksi. Muihin merkkeihin verrattuna, ei valmettia saa kuin -05 sarjaa tai halvimpia 6000 mezzoja samaan hintaan. Sama koskee jontikkaa, kalliiksi menevät 6000-sarjan koneet.

Vielä, kun pitäisi yrittää noukinvaunu hommata ensi kesäksi, niin se rajaa budjettia molemmista kohteista vähän turhan paljon. Rehuketjun haluaisin uudistaa, kun viime kesän touhu oli ihmeellistä leikkimistä kovalla rahalla. 1. satoa tehtiin 80ha ja 10 päivää. Urakoijalta tulee tarkkuussilppuri ja yksi kärrymies koneineen, tilalta tulee 1 kärry ja siilokone, ja kauemmille lohkoille(3-4km) tulee vielä yksi ulkopuolinen kärrykuski. Rinnalla ajaen homma tehdään eli pitäisi ihan suht hyvin homman joutua kaluston puolesta, mutta kun ei niin ei. Kuluja, kun laskin niin kesässä ulkopuolisiin menevällä summalla ostaisi melkein esim. edullisimpia Strautmann Megavitessejä. Laittaa ajattelemaan, että kannattaako tuo systeemi vai ei? No, siitä ei sen enempää, mutta taustaksi budjetin rajallisuudelle.

Mites nuo Zetkat ja Ursukset, laatikon nopeutus. Onko kellään tietoa hinnasta suurinpiirtein? Mites tuo pikavaihteen kääntö tapahtuu, osaako sen tehdä itse vai suosiolla joku osaava mies hommaan? Jos päädyn em. merkkeihin ja päätän nopeuttaa laatikon perusteellisesti, niin silloin homman saa tehdä Vähätalo.

Olikos 100/90 ja 110/90 fiudessa samat rojut kaikkineen ja paljonko noista kärsii ottaa tehoja ilman suurempia murheita, 130-140hp?

Ja vanhojen koneiden kanssa on tottunut, että öljytippoja löytyy aamulla koneen alta niin se ei säikäytä, eikä remontitkaan. Ainoa mikä itseäni jossain ajamissani koneissa ärsyttää, on lämpöongelmat. Tutulla on turbotettu 956xl ja se tykkää välillä nostella lämmöt punarajalle jo 10min kovemman rasituksen jälkeen. Tehoja kyllä koneesta on otettu aika reippaasti, arviolta 180hp, ja ihan tuommoisia lukuja en itse uskaltaisi tuosta koneesta repiä. Ihan jo kestävyydenkin puolesta.

Vielä vaan ajatuksia, hyviä vastauksia on kaikki. Mitään ajatusta en haluaisi tyrmätä totaalisesti, mutta tällä hetkellä raha sanelee aika pitkälti homman. Vaikka eihän sitä tiedä, jos illan päätteeksi onkin lottovoittaja...
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: zetor8045 - 28.02.15 - klo:12:11
8045 setkan kytkimen vaihto, hydrauliikka pumppu ja peräreppu lähes täysin uusilla osilla ja nopeutus niin 4500€..  Toki tästä rupee olemaan jo kohta 8 vuotta aikaa.. Somerolta saa osia hyvin :)
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: BACKSPACE - 28.02.15 - klo:12:13
Harvinainen keskustelu. Yleensä palstalaiset haluavat laittaa vähintään 500 000€ kalustoon kiinni mikäli korjuuala on mainitsemasi 80 ha  ;D

Kuvaile vähän peltojesi muotoa, onko tasaista vai mäkistä  ???
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: Realisti - 28.02.15 - klo:12:37
Kaksi setka/Ursus spesialistia taitaa löytyä maasta, toinen Somerolla ja toinen Nivalassa.
1234 urkki on tainnut olla nettikoneessa kauan 13500€ hinnalla, mikä lie vikana kun ei mun mielestä ole kallis.
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: ktm87 - 28.02.15 - klo:14:07
http://www.nettikone.com/zetor/zts/1378315
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: Realisti - 28.02.15 - klo:14:56
Hollantiin on myyty yllättävän paljon zetoria ja urkkia, alle 5000h ajettuja yksilöitä näkyy vähän yli kympin hinnalla ja ovat monta kertaa suomikoneita siistimpiä kun täällä nuo on yleensä olleet ryskähommissa.
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: welger - 28.02.15 - klo:15:02
130-90 Fiat voisi olla soppeli peli noihin hommiin, ajomukavuus parempi kuin setorissa ja natikassa. 110-90 menisi myös mutta kevyehkö painoltaan.

Sähköt on laadultaan kyllä vähän kehnot, mut yksinkertaset korjata, kierroskone on mut ei se haittaa koska se on tehty kierroskoneeksi.
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: W124 - 28.02.15 - klo:15:15
http://www.nettikone.com/deutz-fahr/-/1379736

Dx 6.30 länsisaksasta. Kulkee 45 km/h, rivipumppu helppo virittää 150 heppaseks, hyvä tasainen vääntö ja hyvä liikkeellelähtömomentti. Tiedän näillä vedetyn 4 metrin etulatarapidia, 425 carrieria, 6 m Mega XL -äestä ja kuorma-autoja ja...

Meluisa ohjaamo ja huono maine DX 6.50 mallin vaihdelaatikon vuoksi (aivan eri laatikko).
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: zetor8045 - 28.02.15 - klo:15:21
http://www.nettikone.com/zetor/zts/1378315
No siinä se on valmiina 60 loota ja märkäjarrut  8) 
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: SamiT - 28.02.15 - klo:17:51
Mitenkäs olisi 4000-sarjan jenkki-Jonnikat? Ruotsissa noita olisi aika tasaiseen tahtiin tarjolla aika edukkaasti.
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: Viljelijä - 28.02.15 - klo:18:28
 Miten noi vaihdelaatikot eroaa 4 pykäläinen että 3 pykäläinen, onko paljon eroa. Ja pikavaihde?
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: malanko - 28.02.15 - klo:18:42
Tutulla oli hiivatti 110-90, kulki viittäkymppiä.
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: +200 - 28.02.15 - klo:19:01
Joo, budjetista että tietysti mahdollisimman edullinen, riippuen tietenkin koneesta. Esim. vasta oli nettikoneessa Valmet 8100 vai 8400 hinnaltaan 10000€, verraten yleiseen hintatasoon, pitää koneessa olla jotain häikkää että tuohon hintaan on myynnissä. Mielellään kyllä 8000 valmetin/valtran ottaisin, koska 8000-sarjan HT löytyy yksi ja on kyllä mieleinen kone. Tuntejakaan en pelkää, jos kone on hyvin huollettu niin ei ne tunnit sitä tuhoa. Mutta ikävä kyllä nuo menee liian kalliiksi. Muihin merkkeihin verrattuna, ei valmettia saa kuin -05 sarjaa tai halvimpia 6000 mezzoja samaan hintaan. Sama koskee jontikkaa, kalliiksi menevät 6000-sarjan koneet.

Vielä, kun pitäisi yrittää noukinvaunu hommata ensi kesäksi, niin se rajaa budjettia molemmista kohteista vähän turhan paljon. Rehuketjun haluaisin uudistaa, kun viime kesän touhu oli ihmeellistä leikkimistä kovalla rahalla. 1. satoa tehtiin 80ha ja 10 päivää. Urakoijalta tulee tarkkuussilppuri ja yksi kärrymies koneineen, tilalta tulee 1 kärry ja siilokone, ja kauemmille lohkoille(3-4km) tulee vielä yksi ulkopuolinen kärrykuski. Rinnalla ajaen homma tehdään eli pitäisi ihan suht hyvin homman joutua kaluston puolesta, mutta kun ei niin ei. Kuluja, kun laskin niin kesässä ulkopuolisiin menevällä summalla ostaisi melkein esim. edullisimpia Strautmann Megavitessejä. Laittaa ajattelemaan, että kannattaako tuo systeemi vai ei? No, siitä ei sen enempää, mutta taustaksi budjetin rajallisuudelle.

Mites nuo Zetkat ja Ursukset, laatikon nopeutus. Onko kellään tietoa hinnasta suurinpiirtein? Mites tuo pikavaihteen kääntö tapahtuu, osaako sen tehdä itse vai suosiolla joku osaava mies hommaan? Jos päädyn em. merkkeihin ja päätän nopeuttaa laatikon perusteellisesti, niin silloin homman saa tehdä Vähätalo.

Olikos 100/90 ja 110/90 fiudessa samat rojut kaikkineen ja paljonko noista kärsii ottaa tehoja ilman suurempia murheita, 130-140hp?

Ja vanhojen koneiden kanssa on tottunut, että öljytippoja löytyy aamulla koneen alta niin se ei säikäytä, eikä remontitkaan. Ainoa mikä itseäni jossain ajamissani koneissa ärsyttää, on lämpöongelmat. Tutulla on turbotettu 956xl ja se tykkää välillä nostella lämmöt punarajalle jo 10min kovemman rasituksen jälkeen. Tehoja kyllä koneesta on otettu aika reippaasti, arviolta 180hp, ja ihan tuommoisia lukuja en itse uskaltaisi tuosta koneesta repiä. Ihan jo kestävyydenkin puolesta.

Vielä vaan ajatuksia, hyviä vastauksia on kaikki. Mitään ajatusta en haluaisi tyrmätä totaalisesti, mutta tällä hetkellä raha sanelee aika pitkälti homman. Vaikka eihän sitä tiedä, jos illan päätteeksi onkin lottovoittaja...
Mä olen nopeuttanu 2 vehjettä itte.Koko loota pitää paloitella ja kuoria joutu vinguttaa että isommat rattaat mahtuu sisälle.Kyseessä oli roadmatic nopeutus,eli kolmonen ja nelonen vaihtaa paikkaa.Kuulemma kestävämpi nopeutus kuin pikavaihteella nopeuttaminen.
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: bonneville - 28.02.15 - klo:19:20
ainut valametti jonka voisin ostaa...

http://www.nettikone.com/valmet/2105-intercooler/1374340
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: Realisti - 28.02.15 - klo:20:49
Mf 3600-sarja. N.10 000€ saa Euroopassa ihan hyväkuntoisia yksilöitä
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: Marven - 28.02.15 - klo:21:04
Harvinainen keskustelu. Yleensä palstalaiset haluavat laittaa vähintään 500 000€ kalustoon kiinni mikäli korjuuala on mainitsemasi 80 ha  ;D

Kuvaile vähän peltojesi muotoa, onko tasaista vai mäkistä  ???

Pellot on tasaisia, mäkiä ei juurikaan ole. Yhdellä lohkolla taitaa olla 1,5m korkeusero, sekin lohko on L-mallinen ja korkeusero sattuu kulmaan ja molemmat suorakulmiot ovat sitten tasaisia, ja lohko on n. 7ha. Pari jyrkkää liittymää kyllä on, mutta niistäkin on aina päästy ylös. Ja lähellä tilaa on yksi lyhyt jyrkkä mäki tieosuudella, mutta siihenkin on liittymästä matkaa n.500m kelata vauhtia. Lohkojen keskikoko on siellä 6ha paikkeilla. Jotkut vuokrapellot on metsäsaareke sokkeloita, mutta niitä ei ole kuin 7ha.

Joo, tuntuu olevan nyt joku villitys ajosilppuriketjuihin. Tiedän parikin tilaa, joilla omat ajosilppurit kärryineen ja traktoreineen, toisella tilalla taitaa jopa olla varalla joku pienempi ajosilppuri. Lehmiä näillä tiloilla on 40-50. No, jokainen tyylillään ja jos on vara tuommoiseen, niin se heille suotakoon. Ei ole minulta pois.

Täällä kaikki on aina nauranut näille Zetkoille ja Ursuksille, niin ne on ollut itsellä aivan unohduksissa koko merkit, mutta tuli joku kerta mielenkiinnosta niitä katsottua ja taitaa ne hintaluokassaan olla ihan päteviä laitteita. Ei ainakaan täällä nyt ole lytätty niitä heti alkuunsa. Pitää kyllä seurailla tarkemmin näitä merkkejä jatkossa. Miten 1x245 ja vanhempien mallien ohjaamot sitten eroaa toisistaan? Karun oloisia molemmat, mutta se ei itseä haittaa.

Mites tuo ulkomailta uitto, rupesi kiinnostamaan. Mitä kautta niitä koneita löytyy, muutakin kuin Mascus? Ja miten käytännössä homma tapahtuu? Ja ulkomaan koneissahan on monesti erilaiset vetosysteemit kärryille, mites niiden muutto vetokoukuksi? Olisihan nuo 4000-sarjan jontikatkin hyviä koneita, suomessa vaan kovin harvinaisia. Valmetin 2105 joskus katselinkin, mutta keskustelu huoltomiehen kanssa sai unohtamaan laitteen. Varaosia ei kuulema ihan vähällä enää löydy tuohon malliin, ja jos löytyy, niin maksaa sitten sen mukaan. Vaikka hyvä kone varmasti onkin.
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: Realisti - 28.02.15 - klo:21:26
Minusta erityisesti hollannin koneet on tuossa hintaluokassa hyvä vaihtoehto. Just oli -97 mallin 1634 urkki alle 5000h mittarissa ja sikasiisti 12500€
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: Ärrpää - 28.02.15 - klo:23:45
Mf 3600-sarja. N.10 000€ saa Euroopassa ihan hyväkuntoisia yksilöitä

 Kolmenkympin versiot varmempia kuin nelikymppiset, vaihteiston osat vaikeita metästettäviä tai ainaskin saaliin saanti epävarmaa...
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: wolfheartscry - 28.02.15 - klo:23:57
Harvinainen keskustelu. Yleensä palstalaiset haluavat laittaa vähintään 500 000€ kalustoon kiinni mikäli korjuuala on mainitsemasi 80 ha  ;D

Kuvaile vähän peltojesi muotoa, onko tasaista vai mäkistä  ???


Mites tuo ulkomailta uitto, rupesi kiinnostamaan. Mitä kautta niitä koneita löytyy, muutakin kuin Mascus? Ja miten käytännössä homma tapahtuu? Ja ulkomaan koneissahan on monesti erilaiset vetosysteemit kärryille, mites niiden muutto vetokoukuksi? Olisihan nuo 4000-sarjan jontikatkin hyviä koneita, suomessa vaan kovin harvinaisia. Valmetin 2105 joskus katselinkin, mutta keskustelu huoltomiehen kanssa sai unohtamaan laitteen. Varaosia ei kuulema ihan vähällä enää löydy tuohon malliin, ja jos löytyy, niin maksaa sitten sen mukaan. Vaikka hyvä kone varmasti onkin.

Saksankielissä maissa on yleinen tämä scharmuller vetokita-tyyppinen ratkaisu ja ilmajarrut. Englantilaiset ja pohjoismaat ajelevat meikälaisillä vetokoukkuratkaisuilla ja hydraulijarruilla. Hollantilaisista en muista ja ranskalasilla kiinteä koukku ja hydraulijarrut.
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: Mopomies - 01.03.15 - klo:00:58
Punavanteinen on ainoa oikea vaihtoehto. Pensseli ja miranoolipurkki vaan käteen.
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: klapikasa - 01.03.15 - klo:09:34
Maxxum 5150 löytyy nättejä halvalla esm ruotsista.
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: Toivo Tonta - 01.03.15 - klo:10:22
Harvinainen keskustelu. Yleensä palstalaiset haluavat laittaa vähintään 500 000€ kalustoon kiinni mikäli korjuuala on mainitsemasi 80 ha  ;D

Kuvaile vähän peltojesi muotoa, onko tasaista vai mäkistä  ???


Mites tuo ulkomailta uitto, rupesi kiinnostamaan. Mitä kautta niitä koneita löytyy, muutakin kuin Mascus? Ja miten käytännössä homma tapahtuu? Ja ulkomaan koneissahan on monesti erilaiset vetosysteemit kärryille, mites niiden muutto vetokoukuksi? Olisihan nuo 4000-sarjan jontikatkin hyviä koneita, suomessa vaan kovin harvinaisia. Valmetin 2105 joskus katselinkin, mutta keskustelu huoltomiehen kanssa sai unohtamaan laitteen. Varaosia ei kuulema ihan vähällä enää löydy tuohon malliin, ja jos löytyy, niin maksaa sitten sen mukaan. Vaikka hyvä kone varmasti onkin.

Saksankielissä maissa on yleinen tämä scharmuller vetokita-tyyppinen ratkaisu ja ilmajarrut. Englantilaiset ja pohjoismaat ajelevat meikälaisillä vetokoukkuratkaisuilla ja hydraulijarruilla. Hollantilaisista en muista ja ranskalasilla kiinteä koukku ja hydraulijarrut.
Ei niissä ainakaan tämä suomikoukku ole, sieltä tuotuihin on koukku laitettava.
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: Mullitilallinen - 01.03.15 - klo:11:46
Tuli mieleen vahvasta vetojuhdasta kun enoni osti aikoinaan Massey Ferguson 3080:n  kuivalantavaunun eteen ja äestä kiskomaan(4m leveä). Vuoden kokemuksen jälkeen kommentti oli, että "sama kuin olisi hakenut Massikkaan menneet rahat pankista käteen, rullanut tiukaksi nipuksi ja laittanut taskuun. Sen jälkeen kävellyt navetan taakse, riisunut takin ja paidan pois, ottanut rahatukon housuntaskusta ja survonut sen nipun kaksin käsin metrin syvyyteen lantakasaan"
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: lynx700500 - 01.03.15 - klo:12:10
Jotenkin sitä ei ymmärrä että mihin se kaikki teho näissä uudemmissa hienoissa vehkeissä menee. Aivan olematon teho ero 399T massikan ja 7616 massikan välillä, vaikka paperilla 60hp eroa. Siinä mielessä tuollainen yksinkertainen kannattaa.
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: arzyboy - 01.03.15 - klo:12:13
Hydrauliikkaa ja iso vaihteisto jossa paljon pieniä hammaspyöriä... Lisäksi omapaino huomattavan paljon isompi, niin siinäpä ne ainekset anemiaan.
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: DB 1690 - 01.03.15 - klo:14:42
Valmet 905 + turbo on oikea vastaus.
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: wolfheartscry - 01.03.15 - klo:18:58
Jotenkin sitä ei ymmärrä että mihin se kaikki teho näissä uudemmissa hienoissa vehkeissä menee. Aivan olematon teho ero 399T massikan ja 7616 massikan välillä, vaikka paperilla 60hp eroa. Siinä mielessä tuollainen yksinkertainen kannattaa.

Ja lisäksi enempi monilevypakkoja vaihteistossa, kenties tasauspyörästön lukoissa ja mahdolliset etunapajarrut. Ilmastointi, isompi laturi jne

Lisäksi kannattaa huomioida, että aiemmin ilmoitettiin tehot DIN normin mukaan ja nykyisin ISO 14396 eli aiemmin mittauksessa oli mukana mm. tuuletin, nykyisin ei.
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: fenu - 01.03.15 - klo:19:37
Jotenkin sitä ei ymmärrä että mihin se kaikki teho näissä uudemmissa hienoissa vehkeissä menee. Aivan olematon teho ero 399T massikan ja 7616 massikan välillä, vaikka paperilla 60hp eroa. Siinä mielessä tuollainen yksinkertainen kannattaa.

Ja lisäksi enempi monilevypakkoja vaihteistossa, kenties tasauspyörästön lukoissa ja mahdolliset etunapajarrut. Ilmastointi, isompi laturi jne

Lisäksi kannattaa huomioida, että aiemmin ilmoitettiin tehot DIN normin mukaan ja nykyisin ISO 14396 eli aiemmin mittauksessa oli mukana mm. tuuletin, nykyisin ei.
Eli tekniikka on mennyt vain taaksepäin. Kulutuskin luultavasti isompi tuossa 20vuotta uudemmassa vehkeessä.
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: LihavaPoika - 01.03.15 - klo:22:18
http://www.blocket.se/horby/Ford_TW_30_58802698.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/dalarna/Ford_8630_Powershift_58928708.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/skaraborg/John_Deere_4240S_58971433.htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/ostergotland/John_Deere_4850_52769570.htm?ca=11&w=3



http://www.blocket.se/dalarna/Case_IH_1455_XL_58914059.htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/goteborg/Case_IH_1455_4_56298981.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/sodermanland/Case_IH_Magnum_7120_50305345.htm?ca=11&w=3

Noista kun valitse niin ei tartte voimansiirtoon katsella kaikissa vähintään yksi pikavaihde tai powershift.
1455 ei ole pikavaihdetta mutta turbiinikytkin löytyy. vaihteisto ZF kestävämpi mitä pikkumallien.
Hinnat noissa 10000- tai alle luokassa joten ei pitäisi olla kauhean kalliita. Ruotsissa muutenkin paremmin pidettyjä koneita.

Noukinvaunun vedossa painosta plussaa koska aisapaino aika pieni täydelläkin kuormalla joten alle 6000kg koneet kannattaa unohtaa.
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: Constantem - 02.03.15 - klo:10:10
Mitenkäs olisi 4000-sarjan jenkki-Jonnikat? Ruotsissa noita olisi aika tasaiseen tahtiin tarjolla aika edukkaasti.

Noissa olisi kyllä teho-hintasuhde kohdillaan. Huippunopeus tosin ainoastaan 30 km/h. Mitenköhän noita saa rekisteriin Suomessa, kun Ruotsissa niitä on myyty aikoinaan ainoastaan yhdellä ovella ja käsittääkseni Suomen tieliikennelaki vaatii traktoriin 2 ovea?
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: zetor8045 - 02.03.15 - klo:10:26
Jotenkin sitä ei ymmärrä että mihin se kaikki teho näissä uudemmissa hienoissa vehkeissä menee. Aivan olematon teho ero 399T massikan ja 7616 massikan välillä, vaikka paperilla 60hp eroa. Siinä mielessä tuollainen yksinkertainen kannattaa.

Ja lisäksi enempi monilevypakkoja vaihteistossa, kenties tasauspyörästön lukoissa ja mahdolliset etunapajarrut. Ilmastointi, isompi laturi jne

Lisäksi kannattaa huomioida, että aiemmin ilmoitettiin tehot DIN normin mukaan ja nykyisin ISO 14396 eli aiemmin mittauksessa oli mukana mm. tuuletin, nykyisin ei.
Eli tekniikka on mennyt vain taaksepäin. Kulutuskin luultavasti isompi tuossa 20vuotta uudemmassa vehkeessä.
Ei niillä ihan samoja massojakaan vedetä.. Jos vedetään niin se on sitten omaa tyhmyyttä  ;D
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: Realisti - 02.03.15 - klo:10:34
Mitenkäs olisi 4000-sarjan jenkki-Jonnikat? Ruotsissa noita olisi aika tasaiseen tahtiin tarjolla aika edukkaasti.

Noissa olisi kyllä teho-hintasuhde kohdillaan. Huippunopeus tosin ainoastaan 30 km/h. Mitenköhän noita saa rekisteriin Suomessa, kun Ruotsissa niitä on myyty aikoinaan ainoastaan yhdellä ovella ja käsittääkseni Suomen tieliikennelaki vaatii traktoriin 2 ovea?

Suomalaiset vaati 2 ovea ennen eu aikaa, nykyään vaatimusta ei ole. Ja se kone joka on ollut dekkarissa toisessa eu-maassa täytyy kelvata rekkariin myös täällä.
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: Viljelijä - 02.03.15 - klo:11:17
 Näissä turbiini kytkimellä olevissa sanottiin olevan ominaisuus joka hukkaa voimaa jotain 10% luokkaa? Tietääkö kukaan mihin väite perustuu? Esim, iH 1455.
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: Hervast - 02.03.15 - klo:11:46
Ainakin valtran turbiinikytkimessä on 4% luisto myös stall-speedin yläpuolella, eli silloin kun se on "lukittuneena"

Natikoissa lienee samansuuruinen lukema.
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: Viljelijä - 02.03.15 - klo:12:05
 Joissakin on mekaninen lukitus, ja tuskin sillon luistaa? Ns luisto laskee nopeutta, mutta "kuluttaako" se voimaa?
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: Hervast - 02.03.15 - klo:12:50
Kyllähän turbiinikytkin hieman huonontaa hyötysuhdetta tuon luiston takia, jota ei voi kokonaan eliminoida.

Mut etkai sotke turbiinia momentinmuuntimeen ? niissä on toki lukituksia käytetty, mut turbiinilimppujen lukoista en ole kuullut.
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: Viljelijä - 02.03.15 - klo:13:14
 Jossain yhteydessä olen kuullut sanottavan lukkoturbiineista. Fend ja joku muu, mutta ei varmaa tietoo. Nimenomaan tän "luiston" poistamiseksi, esim tieajossa isoimmalla vaihteella.
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: wolfheartscry - 02.03.15 - klo:20:05
Turbiinin ja muuntimen tehohäviö johtuu öljynvirtauksen aiheuttamista häviöistä. Liike-energiaa muuttuu lämmöksi.

Muistelen, että 1455 voimanottokin meni turbiinin kautta eli sielläkin olisi tuo ylimääräinen häviö, mutta vastaavasti toimii sulakkeena kuormituspiikeille. Mutta voi olla, että muistan väärin.
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: Nasse - 02.03.15 - klo:21:56
Muuan tuttava kertoili just tuon natikan voimansiirron hyviä puolia tuon tubiinin takia , aikoinaan suolla palakonetta vetivät , just semmosella 1455 nationaalilla ajovat kaikista pahimmat kannokot ja puisimmat sarat juurikin sen turbiinin sulakkeena toimimisen vuoksi.
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: Make - 02.03.15 - klo:22:02
Tonajan Fendeissä meni myös voa turbiinin kautta. Vaihteistokin oli monissa malleissa sama ZF 21+7 kuin 1255/1455. 1255 oli turbiini lisävaruste.
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: agricult - 02.03.15 - klo:22:44
Kyllähän turbiinikytkin hieman huonontaa hyötysuhdetta tuon luiston takia, jota ei voi kokonaan eliminoida.

Mut etkai sotke turbiinia momentinmuuntimeen ? niissä on toki lukituksia käytetty, mut turbiinilimppujen lukoista en ole kuullut.

Mitään periaatteellista estettä turbiinikytkimen lukolle ei ole, mutta yleisesti se on katsottu kustannuskysymyksenä tarpeettomaksi turbiinikytkimen momentinmuunninta melkoisesti pienemmän luiston tähden. Peltoveturissa (ja myöskin kärryveturissa) ko. kytkin puoltaisi kyllä paikkaansa myös turbiinin yhteydessä.

Viljelijä puhuu Fendt Favoritien Turbomatik-E momentinmuuntimesta, jossa oli sähköisesti ohjattu lukitus ja saattoi olla myös kuljettajan säädettävissä oleva kytkentäkierrosluku? Tätä en varmaksi muista. Toiminta muistuttaa joka tapauksessa automaattista pikavaihdetta ja oli käytössä myös peltotyönopeuksilla. Myös Turbomatik-E:n jatkeena oli sama ZF:n 21+9. Mielenkiintoista olisi tietää, onko Fendt 615 ls:n (185 din hv) vaihteisto tyypiltään ja sisuskaluiltaan sama kuin 1455:n vai onko niissä eroja.

Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: Viljelijä - 02.03.15 - klo:23:08
 Luullisin että IH 1455, ja Fend 615 on sama perä?  Amerikkalaisten autojen kohdalla olen kuullut turbiinin/muntimen lukitus mekanismista, mutta en sen tarkemmin tiedä.
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: bouli - 03.03.15 - klo:09:26
Tuossa taitaa olla turbiinillinen 1255 natikka aloittajan mainitsemassa hommassa.

https://www.youtube.com/watch?v=OEnkKOlgyPA
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: bonneville - 03.03.15 - klo:09:33
Oli aikoinaan tuollainen -93 fendt 611 kaikilla höysteillä. Muunnin meni pois päältä jossain 1800 kierroksen paikkeilla toimi ikäänkun pikavaihteena. Olihan se tienpäällä kun veturia olis ajanu ei hyppiny eikä pomppinu mutta pellolle turhan kankia ja rapamaille lisäksi painava. Lähti kiertoon kun rupes vilkuttelemaan öljynpaine valoa tyhjäkäynnillä ja kun fendtistä on kyse niin varaosiin/remonttiin olis huvennu omaisuus
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: Marven - 08.03.15 - klo:22:24
Tännehän on tullutkin kommenttia ihan mukavasti. Kyllähän tuolla ruotsissa näyttäisi olevan suht edukkaasti noita koneita. Osaako joku sanoa välitysfirmoja, jotka noita voisi maahan tuoda. Itsellä nyt tuo kielipää ei vahvin ole, niin vähän epäilyttää ruveta tuomaan itse.

Tiedetään, että sopivissa rajoissa traktorin painosta on hyötyä. Ja kyllähän se tuo tiettyä varmuutta esim. sen noukinvaunun vetämiseen, jos vetokoneessa on massaa tarpeeksi. Mutta onko sitten esim nuo fiatin 100/110-90 liian kevyitä tuommoisen n.30m3 vaunun eteen? Täälläpäin yhdellä tilalla vetivät turbotetulla 110-90:llä Pöttingerin Europrofia, ehkä 3 tai 5000. Lehmiä tilalla taitaa olla sen 80. Eivätkä mielestäni mahdottoman pitkään rehuja tehneet. Ja tuolla pottupellossa oli joku kuva missä oli Pöttingerin Torron edessä MF 399. Torrohan on jo pykälää isompi ja tuo MF taitaa painaa vähemmän kuin 110-90 tai nuo esillä olleet Zetkat ja Urkit.

Mites tuo nopeus ajatellen nimenomaan noukinvaunun vetoa. Koetteko homman hidastuvan merkittävästi, jos kone ei kulje kuin 35km/h vs 40km/h tai 50km/h? Esim. 4km matkalla ero ajassa on n.1,5min jos ajaa 35km/h tai 45km/h. Ero ei tunnu isolta mutta jos päivässä ajetaan 25 kuormaa niin yhteensä eroa onkin jo 76min. Mutta harvoin tulee ajettua näillä teillä muutenkaan yli 40, eikä tietysti koko matkaa voi muutenkaan ajaa lappu lattiassa.

Vielä noista fiateista, oliko 100-90 ja 110-90 muuta eroa kuin moottorin koko? Ja paljonko noista kärsii ottaa tehoa irti, ettei rupea paikat poksumaan.
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: Mopomies - 08.03.15 - klo:22:38
Oli aikoinaan tuollainen -93 fendt 611 kaikilla höysteillä. Muunnin meni pois päältä jossain 1800 kierroksen paikkeilla toimi ikäänkun pikavaihteena. Olihan se tienpäällä kun veturia olis ajanu ei hyppiny eikä pomppinu mutta pellolle turhan kankia ja rapamaille lisäksi painava. Lähti kiertoon kun rupes vilkuttelemaan öljynpaine valoa tyhjäkäynnillä ja kun fendtistä on kyse niin varaosiin/remonttiin olis huvennu omaisuus

Heh, sähkövika. Ei aiheuta toimenpiteitä. Paitsi jos öljynä on ollu jotain hiekkapuhallushiekkaa. MWM kestää isältä pojalle. ;D
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: ja101 - 08.03.15 - klo:23:11


Mites tuo nopeus ajatellen nimenomaan noukinvaunun vetoa. Koetteko homman hidastuvan merkittävästi, jos kone ei kulje kuin 35km/h vs 40km/h tai 50km/h? Esim. 4km matkalla ero ajassa on n.1,5min jos ajaa 35km/h tai 45km/h. Ero ei tunnu isolta mutta jos päivässä ajetaan 25 kuormaa niin yhteensä eroa onkin jo 76min. Mutta harvoin tulee ajettua näillä teillä muutenkaan yli 40, eikä tietysti koko matkaa voi muutenkaan ajaa lappu lattiassa.


Se huippunopeus ei välttämättä merkkaa niinkään vaan se että jousittamattomalla koneella ei yksinkertaisesti pysty ajamaan niin kovaa vaikka kone kulkisikin. Itse katselisin edes etuakselin jousituksen omaavaa.. tosin hinta taitaa karata lapasesta. Tietysti tiestö mitä joudut ajamaan ratkaisee myös paljon...
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: cowboy_ - 08.03.15 - klo:23:21

Vielä noista fiateista, oliko 100-90 ja 110-90 muuta eroa kuin moottorin koko?

110-90 - vähän suurempi hydrauliikkan tuotto.
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: Peltola - 09.03.15 - klo:00:11

Vielä noista fiateista, oliko 100-90 ja 110-90 muuta eroa kuin moottorin koko?

110-90 - vähän suurempi hydrauliikkan tuotto.

Paino max. 4400kg ilman lisäpainoja. Keponen siis on. Oma hydrauliikka ei kummoinen. Tehoa itsellä 169 tapista turbotettuna. Riittää ainakin noilla pikkurenkailla 18,4-38. Ketterä kuutoseksi ja on vienyt tarkkuussilppuri+kärryt kevyesti ylämäessä vähän tosin sututen. Nyt muissa hommissa 400 kg nokkapainolla. Aina valmis hommiin. Nytkin kolmen kuukauden seisokin jälkeen ulkona ilman hehkua heti menoksi.
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: lynx700500 - 09.03.15 - klo:03:01
Lakikirjaa jos katsotaan niin nuo 4000 kiloa painavat on aika tiukilla noukkarin edessä. Tasaisella pellolla toimii kevytkin 120hp kone. Aumalle noustessa apua painosta tietty on, mutta ei se monesti nouse isollakaan koneella. Tampparissa aina ketju valmiina, niin nopea vähän avittaa.
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: bonneville - 10.03.15 - klo:08:58
Oli aikoinaan tuollainen -93 fendt 611 kaikilla höysteillä. Muunnin meni pois päältä jossain 1800 kierroksen paikkeilla toimi ikäänkun pikavaihteena. Olihan se tienpäällä kun veturia olis ajanu ei hyppiny eikä pomppinu mutta pellolle turhan kankia ja rapamaille lisäksi painava. Lähti kiertoon kun rupes vilkuttelemaan öljynpaine valoa tyhjäkäynnillä ja kun fendtistä on kyse niin varaosiin/remonttiin olis huvennu omaisuus

Heh, sähkövika. Ei aiheuta toimenpiteitä. Paitsi jos öljynä on ollu jotain hiekkapuhallushiekkaa. MWM kestää isältä pojalle. ;D



niinhän sitä ittekkin luuli mutta kun ruuvas mittarin kylkeen niin näytti 0,4-0,5 väliin niin vaikia laittaa sähköviaksi, tunnit ei kyllä pitäny mittaris paikkaansa 8500h paikkeilla :o
Otsikko: Vs: Edullinen vetojuhta
Kirjoitti: Solifer1 - 10.03.15 - klo:11:03
Kyllä mä valitsisin joko 8400 valtun tai Jd 6800,näitä saa jo alle 20 te. 110/90 on kyllä ikiliikkuja mutta liian mekaaninen ja näkyväisyys huono.