Harvinainen keskustelu. Yleensä palstalaiset haluavat laittaa vähintään 500 000€ kalustoon kiinni mikäli korjuuala on mainitsemasi 80 ha
Kuvaile vähän peltojesi muotoa, onko tasaista vai mäkistä
Pellot on tasaisia, mäkiä ei juurikaan ole. Yhdellä lohkolla taitaa olla 1,5m korkeusero, sekin lohko on L-mallinen ja korkeusero sattuu kulmaan ja molemmat suorakulmiot ovat sitten tasaisia, ja lohko on n. 7ha. Pari jyrkkää liittymää kyllä on, mutta niistäkin on aina päästy ylös. Ja lähellä tilaa on yksi lyhyt jyrkkä mäki tieosuudella, mutta siihenkin on liittymästä matkaa n.500m kelata vauhtia. Lohkojen keskikoko on siellä 6ha paikkeilla. Jotkut vuokrapellot on metsäsaareke sokkeloita, mutta niitä ei ole kuin 7ha.
Joo, tuntuu olevan nyt joku villitys ajosilppuriketjuihin. Tiedän parikin tilaa, joilla omat ajosilppurit kärryineen ja traktoreineen, toisella tilalla taitaa jopa olla varalla joku pienempi ajosilppuri. Lehmiä näillä tiloilla on 40-50. No, jokainen tyylillään ja jos on vara tuommoiseen, niin se heille suotakoon. Ei ole minulta pois.
Täällä kaikki on aina nauranut näille Zetkoille ja Ursuksille, niin ne on ollut itsellä aivan unohduksissa koko merkit, mutta tuli joku kerta mielenkiinnosta niitä katsottua ja taitaa ne hintaluokassaan olla ihan päteviä laitteita. Ei ainakaan täällä nyt ole lytätty niitä heti alkuunsa. Pitää kyllä seurailla tarkemmin näitä merkkejä jatkossa. Miten 1x245 ja vanhempien mallien ohjaamot sitten eroaa toisistaan? Karun oloisia molemmat, mutta se ei itseä haittaa.
Mites tuo ulkomailta uitto, rupesi kiinnostamaan. Mitä kautta niitä koneita löytyy, muutakin kuin Mascus? Ja miten käytännössä homma tapahtuu? Ja ulkomaan koneissahan on monesti erilaiset vetosysteemit kärryille, mites niiden muutto vetokoukuksi? Olisihan nuo 4000-sarjan jontikatkin hyviä koneita, suomessa vaan kovin harvinaisia. Valmetin 2105 joskus katselinkin, mutta keskustelu huoltomiehen kanssa sai unohtamaan laitteen. Varaosia ei kuulema ihan vähällä enää löydy tuohon malliin, ja jos löytyy, niin maksaa sitten sen mukaan. Vaikka hyvä kone varmasti onkin.