Joo, budjetista että tietysti mahdollisimman edullinen, riippuen tietenkin koneesta. Esim. vasta oli nettikoneessa Valmet 8100 vai 8400 hinnaltaan 10000€, verraten yleiseen hintatasoon, pitää koneessa olla jotain häikkää että tuohon hintaan on myynnissä. Mielellään kyllä 8000 valmetin/valtran ottaisin, koska 8000-sarjan HT löytyy yksi ja on kyllä mieleinen kone. Tuntejakaan en pelkää, jos kone on hyvin huollettu niin ei ne tunnit sitä tuhoa. Mutta ikävä kyllä nuo menee liian kalliiksi. Muihin merkkeihin verrattuna, ei valmettia saa kuin -05 sarjaa tai halvimpia 6000 mezzoja samaan hintaan. Sama koskee jontikkaa, kalliiksi menevät 6000-sarjan koneet.
Vielä, kun pitäisi yrittää noukinvaunu hommata ensi kesäksi, niin se rajaa budjettia molemmista kohteista vähän turhan paljon. Rehuketjun haluaisin uudistaa, kun viime kesän touhu oli ihmeellistä leikkimistä kovalla rahalla. 1. satoa tehtiin 80ha ja 10 päivää. Urakoijalta tulee tarkkuussilppuri ja yksi kärrymies koneineen, tilalta tulee 1 kärry ja siilokone, ja kauemmille lohkoille(3-4km) tulee vielä yksi ulkopuolinen kärrykuski. Rinnalla ajaen homma tehdään eli pitäisi ihan suht hyvin homman joutua kaluston puolesta, mutta kun ei niin ei. Kuluja, kun laskin niin kesässä ulkopuolisiin menevällä summalla ostaisi melkein esim. edullisimpia Strautmann Megavitessejä. Laittaa ajattelemaan, että kannattaako tuo systeemi vai ei? No, siitä ei sen enempää, mutta taustaksi budjetin rajallisuudelle.
Mites nuo Zetkat ja Ursukset, laatikon nopeutus. Onko kellään tietoa hinnasta suurinpiirtein? Mites tuo pikavaihteen kääntö tapahtuu, osaako sen tehdä itse vai suosiolla joku osaava mies hommaan? Jos päädyn em. merkkeihin ja päätän nopeuttaa laatikon perusteellisesti, niin silloin homman saa tehdä Vähätalo.
Olikos 100/90 ja 110/90 fiudessa samat rojut kaikkineen ja paljonko noista kärsii ottaa tehoja ilman suurempia murheita, 130-140hp?
Ja vanhojen koneiden kanssa on tottunut, että öljytippoja löytyy aamulla koneen alta niin se ei säikäytä, eikä remontitkaan. Ainoa mikä itseäni jossain ajamissani koneissa ärsyttää, on lämpöongelmat. Tutulla on turbotettu 956xl ja se tykkää välillä nostella lämmöt punarajalle jo 10min kovemman rasituksen jälkeen. Tehoja kyllä koneesta on otettu aika reippaasti, arviolta 180hp, ja ihan tuommoisia lukuja en itse uskaltaisi tuosta koneesta repiä. Ihan jo kestävyydenkin puolesta.
Vielä vaan ajatuksia, hyviä vastauksia on kaikki. Mitään ajatusta en haluaisi tyrmätä totaalisesti, mutta tällä hetkellä raha sanelee aika pitkälti homman. Vaikka eihän sitä tiedä, jos illan päätteeksi onkin lottovoittaja...