Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Koneurakointi taksat voimakkaaseen laskuun?  (Luettu 26440 kertaa)

Realisti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 713
Vs: Koneurakointi taksat voimakkaaseen laskuun?
Ei kyllä tosiaan lasketa hintoja, nosto jää tekemättä nyt mutta tehdään sitten varmaan vuoden päästä.

Jätkä

  • Vieras
Vs: Koneurakointi taksat voimakkaaseen laskuun?
Koneurakointi on vahvasti alihinnoiteltu. Ei mitään syytä lähteä kusemaan omiin housuihin.
50€/tunti-kulut jää kyllä koneviestin testin hintaluokan traktorit maksamatta. Tietty jos ajelee vaan
 vanhat jo maksetut loppuun ja lopettaa.
Olin tässä silmäleikkauksessa. 5590€/20 min.
Rupeaa olemaan tuntihinta kohdallaan.
Minä oisin voinu tehdä sen leikkauksen sulle 50€:lla, eikä aikaakaan olis menny kuin 30sek/silmä  ;)

Sä poljet hintoja. Sinun pitäisi tyytyä 200 000 € ansiotuloihin ja 2000 000@ pääomatuloihin. niin kuin oikeat lääkäritkin tyytyvät. ;)

Shrek

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1911
  • Quidquid Latine dictum sit, altum videtur
Vs: Koneurakointi taksat voimakkaaseen laskuun?
Koneurakointi on vahvasti alihinnoiteltu. Ei mitään syytä lähteä kusemaan omiin housuihin.
50€/tunti-kulut jää kyllä koneviestin testin hintaluokan traktorit maksamatta. Tietty jos ajelee vaan
 vanhat jo maksetut loppuun ja lopettaa.
Olin tässä silmäleikkauksessa. 5590€/20 min.
Rupeaa olemaan tuntihinta kohdallaan.
Minä oisin voinu tehdä sen leikkauksen sulle 50€:lla, eikä aikaakaan olis menny kuin 30sek/silmä  ;)

Sä poljet hintoja. Sinun pitäisi tyytyä 200 000 € ansiotuloihin ja 2000 000@ pääomatuloihin. niin kuin oikeat lääkäritkin tyytyvät. ;)
Minä teenkin näitä hommia vain tän maatalouden ohessa eikä silloin tartte olla niin tarkka tuosta kulurakenteesta.
Pääasia että hommia riittää ja olo tuntuu tärkeältä...  ;)
"Ajatelkaapa niitä kaikkia Fordin omistajia jotka eräänä päivänä haluavat oikean auton..."
 John Dodge, 1914

http://www.youtube.com/watch?v=vVXIK1xCRpY
http://www.youtube.com/watch?v=FMUf2qmSzvE

bullman

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 136
Vs: Koneurakointi taksat voimakkaaseen laskuun?
vitosella meinasin vuoden alusta nostaa taksan 55€ plus alv mutta polttoaineen hinnanlaskun takia pidän samassa viidessäkympissä plus alv nyt ainakin alkuvuoden.
Tuohan on jo kipurajolla noin pienelle koneelle vanhakin taksa. ;)
Tarkoitin siis liian korkea taksa.

Ja toisella palstalla minut haukuttiin helvetin kalliiksi.
Ai SAS onkin kaikenlisäksi vielä laskutaidoton hinnanpolkija...
Miksi  alentuneen polttoaineen hinta ei vaikuta taksoihin,vuosi sitten urakoijat vaativat polttoaineen hinnan nousun takia korotuksia ,miksi nyt ei tulla alaspäin niin kuin muussa liikenteessä(kuormaautot esim.)?
No tuota on naapurin kuorma-autoilijakin ihmetellyt että miten jonkulla on varaa pudottaa..  Sen verran korotuspaineita ylöspäin olis hinnoissa jo ennestään..
Voi kuule poitsu sitä ei kysytäkkään autoilijalta jos on sopimus niin taksa seuraa koko ajan polttoaineen hintaa näin esim. Vapon ajoissa. ;)
Mutta tyhjän saa kotonakin.. Siis miksi suostua sellaiseen hinnoitteluun..
Se on tuolla vapailla markkinoilla vähän erilaista meno verrattuna
maatalouden tukiautomaattitalouteen,mutta muutoksen tuulet väristävät jo meidänkin nurkkia ja on pakko sopeutua markkinoiden kujeisiin myös urakointi puolella.Maidon hinnan kova pudotus ja polttoaineen hinnan raju lasku PITÄÄ näkyä ensi kesän urakointihintojen voimakkaassa laskussa,näin se vaan menee.Nyt vaan neuvottelemaan hinnoista hopi hopi !
Eli sinä haluat siis ottaa kaiken paskan vastaan ja pikkuhiljaa lopettaa kaiken maatalouden toiminnan ja sen ympärillä pyörivän urakoinnin..   Ei taida olla varaa kenenkään laskea hintoja..  Ja maidonhintaan ennemmin pitää saada enemminkin korotusta tavalla tai toisella!  Keskity oikeisiin asioihin ja koita sinäkin kampanjoida ihmisille että tuottajahintoja pitää nostaa äläkä ulise että kaikkien pitää pudottaa hintojaan sen takia että kauppa saisi katteensa pidettyä kovana :P
Ajappas joskus vaikka Kokkolan suunnalla niin näet että kyllä maatalous on kannattanut tähän mennessä ainakin suurilla tiloilla  aika hyvin.On se kumma että urakointi hinnat on kiveen hakattu,varmasti joudutaan niitä pudottamaan tilanne on nyt sellainen vaikka kuinka itkisit.
Suomen maatalous on kulta aikansa elänyt siihen vaan pitää sopeutua,
niin karulta kuin se kuulostaakin. :(

Veikeetä tekstiä... Nyt taasen väität että suuret tilat ovat kannattaneet paremmin, ja muutama kuukaus sitten väitit (mistä on dokumentit arkistossa) että suuri tila ei ole tehokkaampi kuin pieni tila (taloudellisella tehokkuudella mitattuna)... Vastaatko kerrankin vaikeeseen kysymykseen (joihin toistuvasti olet jättänyt vastaamatta) et miksi väität (taas) kahta asiaa mitkä eivät voi pitää paikkaansa yhtä aikaa??? :P Ja toisekseen, jos ja kun ollaan vapaassa kilpailussa et sinä eikä kukaan muukaan määrää urakoitsijan hintatasoa, vaan markkinat määrää; Jos ei ole sopimusta ja kumpikin osapuoli on hyväksyy esim. hinnan nostamisen 2% tulevalle vuodelle on käypä hinta se... Olen urakoitsija sekä urakointipalveluita käyttävä tila ja olen huomannut, että taitava ja kauaskantoisen näkemyksen omaava urakointipalveluiden käyttäjä ei edes kannata ehtiä hetkellistä halvinta hintaa, vaan hyvää hintalaatusuhdetta sekä ennen kaikkea laatua, mikä äärimmäisen harvoin tapahtuu kaikista halvimmalla taksalla niin että urakoitsija pitää kaluston ja kuljettajien iskukyvystä huolta pitkällä jänteellä... Pitkäjänteinen urakointipalveluiden käyttö tuo tilalle tehokkuutta, koska urakoitsija joka on toiminut tilan pelloilla esim yli 20vuotta tuntee ne ja osaa säätää koneet optimaalisesti.
No jos tilaaja on niin varoissaan tai tietämätön että polttoaineen hinnalla on suuri vaikutus taksoihin,niin sopikaa keksenään mitä lystäätte,
eihän siihen muilla ole nokan kopauttamista.
Halusin vain tuoda julki sen että kannattaa nyt sen urakoitsijan kanssa neuvotella kun kustannusrakenne on muuttunut oleellisesti edullisemmaksi kuin viime kesänä,siitähän tässä on kyse.
Jos pääsette sopuun siitä ettei se vaikuta mitään vaikka polttoaine on edullista ja viime kesänä se oli kallista ja taksat nousi niin orait. ;D
Suurille kannattaville tiloille ei kannatta veronmaksajan rahaa pumpata
siitähän se vääristymä tulee. Onko myös urakointi pöhöttynyt juuri näiden suurten tilojen tukien takia sitä sopii myös miettiä.

Mutta pienet tilat saavat tukea enemmän tuotettua yksikköä kohden (faktaa, koska leikkurit purevat jo merkittävästi isoille tiloille)... Ja edelleen sinä väitit silloin aikaisemmin, että tuista riisuttunakin isot tilat eivät sinun mielestä silloin ollut tehokkaampia kuin pienet.. Nyt taas väitit toista?

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Koneurakointi taksat voimakkaaseen laskuun?
Kun jonkinverran puhutaan jostain korotuspaineesta niin missä selainen on suhteessa viime kesään. Itse en nyt kyllä näe missään kohtaa urakointia huomattavaa kulujen nousua joten on suht helppo pysyä samassa tai ehkä jopa hieman laskea hintoja. Meilläkin oli jotain osa-alueita mitä tehtiin alihintaan viime vuonna joihin täytyy tehdä tulevana kesänä korjaus mutta muuten mennään samoilla. Tää korjaus tulee siitä että siirtoja ei kannata aja 1,5 euron kilometrihintaan vaan ne joudutaan nostamaan kahteen euroon varsinkin pienissä urakoissa.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

bullman

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 136
Vs: Koneurakointi taksat voimakkaaseen laskuun?
Kun jonkinverran puhutaan jostain korotuspaineesta niin missä selainen on suhteessa viime kesään. Itse en nyt kyllä näe missään kohtaa urakointia huomattavaa kulujen nousua joten on suht helppo pysyä samassa tai ehkä jopa hieman laskea hintoja. Meilläkin oli jotain osa-alueita mitä tehtiin alihintaan viime vuonna joihin täytyy tehdä tulevana kesänä korjaus mutta muuten mennään samoilla. Tää korjaus tulee siitä että siirtoja ei kannata aja 1,5 euron kilometrihintaan vaan ne joudutaan nostamaan kahteen euroon varsinkin pienissä urakoissa.

juu vms:n kanssa samoilla linjoilla, mutta halusin tuoda vaan esille sen että jos urakointihintoja ei ole nostettu kustannusten tahdissa aikaisempina vuosina ja lähtätaso on ollut käypänen, niin on silloin väärin rueta hinnan laskupainetta vertaamaan aleneviin kustannuksiin, vaan pitäisi olla tyytyväinen että urakoitsija on ajanut pikku siivun talkoilla tämmöisissä tapauksissa :P

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: Koneurakointi taksat voimakkaaseen laskuun?
Entiä mutta itte ainakin meinaan ennemminkin nostaa hintoja saati laskea. Ajattakoon sitte jollain muulla jos on kallista.
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

Majori

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 136
  • Jaa, minä komea!
Vs: Koneurakointi taksat voimakkaaseen laskuun?
Maitomiehille lisähintaa, loppuu se pellosta ylihintojen maksaminen ja mersuilla röystäily.  :-X
Helppo homma

Viljelijä

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Koneurakointi taksat voimakkaaseen laskuun?
 Urakointi  hinnat tuskin laskee, mutta taksojen nousu voi hetkeksi hidastua. Ei kai karjatilalla kannata muita töitä ulkoistaa, kuin tuo rehunteko?  Muut hommat voi tehdä edullisemmalla kalustolla jos kunnon traktoreita sattuu olemaan talossa.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4393
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Koneurakointi taksat voimakkaaseen laskuun?
Urakointi  hinnat tuskin laskee, mutta taksojen nousu voi hetkeksi hidastua. Ei kai karjatilalla kannata muita töitä ulkoistaa, kuin tuo rehunteko?  Muut hommat voi tehdä edullisemmalla kalustolla jos kunnon traktoreita sattuu olemaan talossa.

Lietehommat...?

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Koneurakointi taksat voimakkaaseen laskuun?
Taas kaikki meinaavat paikata talouttaan urakointituloilla.

Syytä muistaa, että urakointityön teettäjäkin on persaukinen ja osa ei edes aio maksaa laskuaan  ;D Tilanne on ollut tämä jo monta vuotta.

Ala täyttyy täppäreistä jotka tekevät 20% alle omakustannushinnan  :P
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

jylperö

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1255
Vs: Koneurakointi taksat voimakkaaseen laskuun?
Juuri nuo rehu ja liete kannattaa ajaa itse, voi tehdä oikeaan aikaan ja laadukasta työtä.

Viljelijä

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Koneurakointi taksat voimakkaaseen laskuun?
  Lähtökohtasesti kaikki kannattaa tehdä itse, jos saa edullista kalustoa.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8361
Vs: Koneurakointi taksat voimakkaaseen laskuun?
Entäs mistä työaika? Palkataanko pojankloppeja ajamaan?
Mystinen kesälaatumies

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4393
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Koneurakointi taksat voimakkaaseen laskuun?
Eikö tämä ole toisinaan työvoimakysymyskin? Aina ei tilalla ole jonoa ammattitaitoisia kuskeja vaikka koneita olisikin riittävästi. Rehuhommassakin ainakin 3-4 pitäisi kai olla.. esimerkkinä niittäjä, karhottaja, noukkarikuski ja siilomies. Silppuriketjussa kärrymiehiä jne. Paalitouhussa päässee hiukan vähemmällä.

En tarkoittanut pelkästään 'avaimet käteen' isolla-rahalla-urakointia vaan myös naapuriyhteistyötä, vaihtotyötä , osaurakointia ja tällaisia. Kuitenkin toimintamalleja joilla saadaan puuttuvia resursseja työmaalle. Oli ne sitten kuskeja, koneita tai molempia.

Tosiurakoinniksi lasketaan tietysti vain sellainen jossa on vähintään puoli milliä pankin rahaa ja toimitaan 200 km säteellä 25 h vuorokaudessa. Mainoksetkin saa näppärästi ilmaiseksi virallisessa lehdessä :-)

Itse vaan harrastelen mm. raahamalla itseni, puutteellisen osaamiseni ja yhden vetäjän rehuketjuun.