Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe kestävä nivelakseli.  (Luettu 35254 kertaa)

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7071
  • karkki vai keppana?
Vs: kestävä nivelakseli.
Millä 300-400 hepan traktoreissa saa mitään voimanottoakselia kestämään ? ???

Kestää ne kuorma-auton kardaanitkin, tuohon nähden tuplatehojakin.
Paksummat tumpit, järeämmät nivelet ja putket sekä 1000 kierrosta.

Ei se tasainen teho oikein mitoitettua akselia hätyytä, vaan ne vääntöpiikit kun jotain menee pieleen.
Kivi lumilingon siivikon välissä särkee isommankin akselin ellei muita sulakkeita ole. Pienenkin traktorin pyörivissä osissa on sen verran inertiaa ('vauhtipyörää') että äkkipysäys nostaa voimat suuriksi. Naula ei mene vasaralla painamalla mutta lyömällä kyllä...

Sähköinen voimansiirto olisi hieno juttu...
Booriakselit on alimitoitettuja isommissa traktoreissa , jos vahvennuttuja niin kertokaa . Kuorma-autojen kardaanit alkais olla kohillaan kestävyydeltään .
Mitä tällä tarkoitat VOA tumpin booreja vai yleensä traktoreiden booreja? Hajoaa se kuorma-autonkin kardaani, saattaa joskus mennä booritkin.
pessimisti ei pety!

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: kestävä nivelakseli.
Jyrsimen Walterscheidissa on tämmänen, ja on hankala varsinkin pimeässä löytää sitä loivempaa booria,
jos akseli on ollut puoliskoistaan irti.

Nähtävästi on laitettava oikeaan kohtaan, että ne ristinivelet ovat oikeassa asennossa toisiinsa nähden.
Joutuu kopeloimaan ja koittamaan sitä, ja rasvamönjättynä ei oikein näe eroa noiden välillä.



-SS-
8 nro / W2500  tähtiputki on wanhaan tonnisarjan foodiin ny kyllä hätävarjelun liioittelua. Eikös niissä ole se ”sulake” ensin palaa pakka jos menee työsyvyys yli 4cm ja jos vaihtaa uudet levyt ( vaikka vaan 3h menee aikaa pakan korjuuseen kun on reenannu ) niin menee riukuakselin boorit.
   cría cuervos y te sacarán los ojos

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: kestävä nivelakseli.
Millä 300-400 hepan traktoreissa saa mitään voimanottoakselia kestämään ? ???

Kestää ne kuorma-auton kardaanitkin, tuohon nähden tuplatehojakin.
Paksummat tumpit, järeämmät nivelet ja putket sekä 1000 kierrosta.

Ei se tasainen teho oikein mitoitettua akselia hätyytä, vaan ne vääntöpiikit kun jotain menee pieleen.
Kivi lumilingon siivikon välissä särkee isommankin akselin ellei muita sulakkeita ole. Pienenkin traktorin pyörivissä osissa on sen verran inertiaa ('vauhtipyörää') että äkkipysäys nostaa voimat suuriksi. Naula ei mene vasaralla painamalla mutta lyömällä kyllä...

Sähköinen voimansiirto olisi hieno juttu...
Booriakselit on alimitoitettuja isommissa traktoreissa , jos vahvennuttuja niin kertokaa . Kuorma-autojen kardaanit alkais olla kohillaan kestävyydeltään .
Mitä tällä tarkoitat VOA tumpin booreja vai yleensä traktoreiden booreja? Hajoaa se kuorma-autonkin kardaani, saattaa joskus mennä booritkin.
Juu hajoaa ne kuormureissakin . 150 hv saakka kyllä kestää nykyisetkin v.a akselit mutta yli 300 hv kun menee niin kestääkö ?
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19871
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: kestävä nivelakseli.
Jyrsimen Walterscheidissa on tämmänen, ja on hankala varsinkin pimeässä löytää sitä loivempaa booria,
jos akseli on ollut puoliskoistaan irti.

Nähtävästi on laitettava oikeaan kohtaan, että ne ristinivelet ovat oikeassa asennossa toisiinsa nähden.
Joutuu kopeloimaan ja koittamaan sitä, ja rasvamönjättynä ei oikein näe eroa noiden välillä.



-SS-
8 nro / W2500  tähtiputki on wanhaan tonnisarjan foodiin ny kyllä hätävarjelun liioittelua. Eikös niissä ole se ”sulake” ensin palaa pakka jos menee työsyvyys yli 4cm ja jos vaihtaa uudet levyt ( vaikka vaan 3h menee aikaa pakan korjuuseen kun on reenannu ) niin menee riukuakselin boorit.

Mitäpä väliä sillä sitten on, onko ylimitoitettu ? Tuollainen levykytkinakseli tuli jyrsimen mukana, ja on ajettu matalaan ja vähän syvempään, miksipä minä olisin tuon poiskaan  heittänyt, kun sopii traktorin päähän. Alkuperäiselle kysyjälle voisikin  olla merkitystä profiililla, tuollainen tähtiprofiili näyttää tarkoitetun kestämään isompiakin traktoreita.

-SS-

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: kestävä nivelakseli.
Jyrsimen Walterscheidissa on tämmänen, ja on hankala varsinkin pimeässä löytää sitä loivempaa booria,
jos akseli on ollut puoliskoistaan irti.

Nähtävästi on laitettava oikeaan kohtaan, että ne ristinivelet ovat oikeassa asennossa toisiinsa nähden.
Joutuu kopeloimaan ja koittamaan sitä, ja rasvamönjättynä ei oikein näe eroa noiden välillä.



-SS-
8 nro / W2500  tähtiputki on wanhaan tonnisarjan foodiin ny kyllä hätävarjelun liioittelua. Eikös niissä ole se ”sulake” ensin palaa pakka jos menee työsyvyys yli 4cm ja jos vaihtaa uudet levyt ( vaikka vaan 3h menee aikaa pakan korjuuseen kun on reenannu ) niin menee riukuakselin boorit.

Mitäpä väliä sillä sitten on, onko ylimitoitettu ? Tuollainen levykytkinakseli tuli jyrsimen mukana, ja on ajettu matalaan ja vähän syvempään, miksipä minä olisin tuon poiskaan  heittänyt, kun sopii traktorin päähän. Alkuperäiselle kysyjälle voisikin  olla merkitystä profiililla, tuollainen tähtiprofiili näyttää tarkoitetun kestämään isompiakin traktoreita.

-SS-
Juu, mitä isompi sen parempi, ja kun olis viä nopiaspersees, mutta sitä ei SS miehellä taida olla? Ja kysyjälle minäkin vain lisätietoa.
Ei kai vaan tunteisiin ottanut?
   cría cuervos y te sacarán los ojos

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4696
  • Savo savolaisille!
Vs: kestävä nivelakseli.
Kovasti vääntöä vaativiin kohteisiin tuommoinen booriakseli olisi varmaan hyvä (2.alhaalta).
https://www.bondioli-pavesi.com/en/power-transmission/drive-shafts/telescoping-members-series-sft-0

Jerseyn heinäukkokin vaihtoi neliöputken booriputkeen kanttipaalaimen ja 370 hp Peuran väliin:

https://youtu.be/W2El7L6aE9I?t=115


"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3267
Vs: kestävä nivelakseli.
Aloittajan akselista hajos nivelet eikä putki, olisko syynä kuitenkin se putki joka kanittaa ja painaa sitten nivelille kun ei luista päittäin.Eli akseliputki kiertynyt.Tällaista olen havainnut noissa sitruunanmallisissa putkissa joskus.Eli Bondiolin kolmiomallista putkea tai sitten tuota tähtiputkee.Nivelet myös riittävän järeät.Mutta sitten kun akseli alkaa kestämään menee linko mutkalle.Luistokytkinhän siinä pitää olla ja murtopultti siivikolla.Kierroksi myös koneessa riittävästi.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64950
Vs: kestävä nivelakseli.
kantsiiko lingossa olla luistokytkin?   ite en enää kehtaa nuita levyjä vaihella joka kerta kun nuoskia riittää.  murtopultti riittää..

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4371
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: kestävä nivelakseli.
kantsiiko lingossa olla luistokytkin?   ite en enää kehtaa nuita levyjä vaihella joka kerta kun nuoskia riittää.  murtopultti riittää..

Levykytkin on vähän typerä keksintö - käytännössä.
- tahtoo huoltamattomana juuttua 'yhdeksi puuksi', tarvii säännöllisen huollon.
- kuumennuttuaan tahtoo menettää pitonsa tykkänään kunnes jäähtyy
- pahasti / pitkään (huomaamatta) luistaneena menee remonttiin
- tarkka säätäminen aika lailla arpapeliä.

Fiksuin olisi varmaan tarkka nokkakytkin, joka palautuu kun vääntömomentti vaan hetkeksi lopetetaan. Sellainen kuin yleensä esim noukinvaunuissa ym.
Ei tarvitse laukeamisen jälkeen kuin hetkeksi pysäyttää voimanotto ja taas meno jatkuu.
Valitettavasti ei se halvin vaihtoehto.

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2514
  • Etelä-Karjala
Vs: kestävä nivelakseli.
Tarviiko Hukissa tms. niveltyvillä heittosiivillä olevassa lingossa olla välttämättä minkäänlaista varokytkintä?
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3267
Vs: kestävä nivelakseli.
kantsiiko lingossa olla luistokytkin?   ite en enää kehtaa nuita levyjä vaihella joka kerta kun nuoskia riittää.  murtopultti riittää..

Levykytkin on vähän typerä keksintö - käytännössä.
- tahtoo huoltamattomana juuttua 'yhdeksi puuksi', tarvii säännöllisen huollon.
- kuumennuttuaan tahtoo menettää pitonsa tykkänään kunnes jäähtyy
- pahasti / pitkään (huomaamatta) luistaneena menee remonttiin
- tarkka säätäminen aika lailla arpapeliä.

Fiksuin olisi varmaan tarkka nokkakytkin, joka palautuu kun vääntömomentti vaan hetkeksi lopetetaan. Sellainen kuin yleensä esim noukinvaunuissa ym.
Ei tarvitse laukeamisen jälkeen kuin hetkeksi pysäyttää voimanotto ja taas meno jatkuu.
Valitettavasti ei se halvin vaihtoehto.
Näinhän se on että saattaa jumittua ja sitten taas voi luistaa, joissain tapauksissa voi toimiakin ja säästää niitä akselin niveliä.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19871
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: kestävä nivelakseli.
kun olis viä nopiaspersees, mutta sitä ei SS miehellä taida olla?

On on. Lisäksi on yhdessä 750 eli 540E. Kaikkiin erikoisuuksiin osuu, kun on monta.

-SS-

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3267
Vs: kestävä nivelakseli.
Mutta kuin se tonniperä käytännössä, ettei tule ylikierroksia työkoneeseen.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8340
Vs: kestävä nivelakseli.
Mutta kuin se tonniperä käytännössä, ettei tule ylikierroksia työkoneeseen.
Kone pitää olla tehty 1000 kierrokselle kuten esim nurmikoneet usein on. Jyrsimessä ei ihan kaikkia välityksiä parene käyttää tonnilla.
Mikäs Lely SS olikaan? Mulla olis 17-21 rataspari 20-sarjaiseen. Saa hake pois.
Mystinen kesälaatumies

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3267
Vs: kestävä nivelakseli.
Mutta kuin se tonniperä käytännössä, ettei tule ylikierroksia työkoneeseen.
Kone pitää olla tehty 1000 kierrokselle kuten esim nurmikoneet usein on. Jyrsimessä ei ihan kaikkia välityksiä parene käyttää tonnilla.
Mikäs Lely SS olikaan? Mulla olis 17-21 rataspari 20-sarjaiseen. Saa hake pois.
Nyt kait oli kysymys ihan sellasesta näpsän lingosta millä jotain lumia putsaillaan.Toki se sillä tonniperällä paremmin lentää paremmin.