Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Oksa - 01.02.15 - klo:17:00

Otsikko: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: Oksa - 01.02.15 - klo:17:00
hitto, taas kosahti näpästä näiveli.   liekö sille liikaa tuo alaterän kasaama siltti vain mikä    6 luokan comer ei näköjään kestä tuossa lingossa.   huomena alettava kait metästämään olisko jollain piruparalla waltterita yhtään varastossaan.  vapaakytkin pitää olla ja sitten saa olla tietysti vaikka levyjuttukin, tahi murtopultti.       tuossa kattelin että hieman heilui kun torstaiaamuna rasvasin mutta tänään sitten ihmettelin palaneen rasvan hajua kun aloin linkoamaan kinosta pois.   ja voi'la siellähän olikin jo kupiton ristikko valmiina lentämään hittoon...
                   comeri osaa muuten tintata ittensä aika hyvin pooreihin ja sitä hetken sai kolistella irti.   nyt on tilalla vanha akseli jossa vapaakytkin mutta ei enää toimivaa levykytkintä...   
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: nuffieldmaster - 01.02.15 - klo:17:07
paa kerralla kasi.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: vms1 - 01.02.15 - klo:17:12
Sulla on ongelma että käytät akselia liian matalilla kierroksilla. Käytännössä kun akseli pyörii yli 500 kierrosta niin se kestää mitä vaan mutta jokaisen akselin saa rikki kun siihen kohdistaa voimaa ihan pienillä kierroksilla.

Nimimerkillä viime kesän samalla akselilla paalanneena vaikka edellisvuosina on mennyt useampi.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: arzyboy - 01.02.15 - klo:18:04
Edellä tiivistetty asia ihan oikein... Kierroksia riittävästi niin ei tule liikaa vääntöä.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: sulkasato - 01.02.15 - klo:18:49
Lunta tulee ku esterin sieltä.......  Aamusella kahdeksan aikaan kävin aurattavat auraamassa ja näköjään sama huomenaamulla.....

Mulla ei onneks oo tuota nivelakseli-ongelmaa, koska auraan lanalla... :-[ :-[    Ja vaikka olis linko nii ei olis mennynnä läpi näin märkä lumi, olis menny silti lanahommiks....
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: Oksa - 01.02.15 - klo:18:50
ei nyy tee yhtään mitään jos se ei kierrä yli 2000 !   tuota en ihan allekirjoita kun tuossa, en kyllä teidä miksi, hydepumpun tuotto ei vaikuta mihinkään alle noita kierroksia...       etukuormain on niiiiin hiton hitas ja nostolaitekaan ei pahemmin kommentoi alhaisilla kierroksilla.                   johan tuossa nyt n.3000 tuntia onkii takana että...     tuo näpän liikkeelle saanti vaan on niin kiva nyyllä kun se nappaa kerralla, sitten kun se nappaa.
                ihme viiveitä tuossa kyllä,    miettiny että jos pumppu on väljä!!!!  niin eikös kaikki toimi periaattessa jonkin hydepaineen takaa.                  -08    100 tla!  pscd taijotain...
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: Monttu Simeon - 01.02.15 - klo:19:05
Tähän asti paras huollettava on ollut Bondiolin mustilla suojilla oleva 7-akseli. Nipat viimeinkin kymmenien vuosien miettimisen jälkeen saatu oikeaan paikkaan. Kestävyydestä verrattuna aiempiin 6-akseleihin paha mennä vertaamaan, kun lingot on nyt tasasemman kuormituksen malleja entisiin verrattuna. Ei ikinä enää syöttöruuvia lingossa. Vanhaan linkoon tein onnistuneen sisuskalujen muutostyön ja uskon 6-akselin kestävän siinä maailman tappiin. Tuo 7-akseli ollut vasta 7 vuotta ilman korjauksia.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: SKF - 01.02.15 - klo:19:22
Son aiva sama mikä se merkki o.
Jos se kestää puali tuntia kuumenemata nin se kestää, mutta jos pikkusenki läpiää  oot vaikeuksisa.
Sisääajo  aksilalle pirentää kestoo. Pualituntia isolla nivelkulmalla tyhjänä ilma kuarmaa ja pari rasva prässi puserrusta tuas nin
hiuka auttaa
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: Vekkuli - 01.02.15 - klo:19:30
Päittääkö akseli jossain asennossa?Joskus kävi itelle näin.Jokusen ristikon uusin ennen kun syy löyty.Rasvaamallakin saa kyllä ristikon/laakerin rikki.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: JD6630 - 01.02.15 - klo:19:37
Sulla on ongelma että käytät akselia liian matalilla kierroksilla. Käytännössä kun akseli pyörii yli 500 kierrosta niin se kestää mitä vaan mutta jokaisen akselin saa rikki kun siihen kohdistaa voimaa ihan pienillä kierroksilla.

Nimimerkillä viime kesän samalla akselilla paalanneena vaikka edellisvuosina on mennyt useampi.
Miten sä oot pystyny nykyaikaisella paalaimella edes paalaamaan alle 500 kierroksella? Mä ainakin säädän mchalella ajettaessa kierrokset 570-610 väliin ihan aina jotta tapahtuu.

Kalliiksi on kyllä sunkin paalaukset tullu kun toista tuhatta maksavia akseleita monta kertaa kesään on joutunut ostaan :o
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: Toivo Tonta - 01.02.15 - klo:19:49
Päittääkö akseli jossain asennossa?Joskus kävi itelle näin.Jokusen ristikon uusin ennen kun syy löyty.Rasvaamallakin saa kyllä ristikon/laakerin rikki.
Jäätyisköhän putket?
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: Ala-Pertti - 01.02.15 - klo:19:55
minkä lie mallinen linko. jos siellon vanhanmallinen linko, jossa akseli liki maata ja nykyisenmalline  traktori, jossa akseli taas ylhäällä, niin niveleen tulee kohtuullisen jyrkät kulmat.

tiesittekö muuten, jotta tavallisessa suorana pyörivässä nivelakselissa pyörintänopeus on sama akselin molemmissa päissä, mutta jos akselin toiseen päähän , vaikka sinne työkoneen puoleiseen päähän, muodostuu kulma, niin sen pyörintänopeus ei olekaan enää vakio. sen nopeus kiihtyy ja hidastuu joka kierroksella.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: SAS - 01.02.15 - klo:20:07
minkä lie mallinen linko. jos siellon vanhanmallinen linko, jossa akseli liki maata ja nykyisenmalline  traktori, jossa akseli taas ylhäällä, niin niveleen tulee kohtuullisen jyrkät kulmat.

tiesittekö muuten, jotta tavallisessa suorana pyörivässä nivelakselissa pyörintänopeus on sama akselin molemmissa päissä, mutta jos akselin toiseen päähän , vaikka sinne työkoneen puoleiseen päähän, muodostuu kulma, niin sen pyörintänopeus ei olekaan enää vakio. sen nopeus kiihtyy ja hidastuu joka kierroksella.
Just ja lingon jäljistä näkee kuinka se "hyppii"koko ajan.
Kestääkö nykyään tuo "suunnanvaihto" loota miten .Ainakin Kunto lingossa ei tahtonut laatikko kestää.Riiholaisistakin meni niitä taavetin portaalilootia joskus,mutta aika hyvin kestivät.Rupelli niistä tahto irrota ,mutta siihenkin tekivät parannuksia.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: iskra - 01.02.15 - klo:20:07
  Jos on raskas kuorma perässä niin se pyörimään laitto äkkirytkäyksellä koittelee myös ristikoita aika lailla, ei se levykytkin sitä pehmennä jos ei ole niin löysällä että luistaa pienestäkin vastuksesta
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: SAS - 01.02.15 - klo:20:12
  Jos on raskas kuorma perässä niin se pyörimään laitto äkkirytkäyksellä koittelee myös ristikoita aika lailla, ei se levykytkin sitä pehmennä jos ei ole niin löysällä että luistaa pienestäkin vastuksesta
Umpiperälingot on siitä ikäviä että jos on sopivan paakkuuntuvaa lunta niin on kova laittaa pyörimään,hiukan auttaa kun kolistelee sitä maahan ja avaa luukun kummallekin puolelle.
Nivelakselissa pitää aina olla "kulmaa" muuten se kuluu kupista samasta kohtaa rasva ei pysy välissä,tämä ongelma on mm. Volvon linja-auto alustoissa niissä kulmaa ei ole ja niinpä kartaani ei kestä kun 70 th. kun jo pitää uusia.

Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: bdr-529 - 01.02.15 - klo:21:37
  Jos on raskas kuorma perässä niin se pyörimään laitto äkkirytkäyksellä koittelee myös ristikoita aika lailla, ei se levykytkin sitä pehmennä jos ei ole niin löysällä että luistaa pienestäkin vastuksesta
Umpiperälingot on siitä ikäviä että jos on sopivan paakkuuntuvaa lunta niin on kova laittaa pyörimään,hiukan auttaa kun kolistelee sitä maahan ja avaa luukun kummallekin puolelle.
Nivelakselissa pitää aina olla "kulmaa" muuten se kuluu kupista samasta kohtaa rasva ei pysy välissä,tämä ongelma on mm. Volvon linja-auto alustoissa niissä kulmaa ei ole ja niinpä kartaani ei kestä kun 70 th. kun jo pitää uusia.


 Kuinkahan kauan pitää tavan maataloushommissa käyttää akselia että vastaa Volvon 70:ntä megametriä?
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: Ala-Pertti - 01.02.15 - klo:22:34
traktori/linko/perävaunu tai joku härpäke tulee sitä kulmaa aina nostolaitetta käytettäessä, perävaunun kanssa kääntyessä yms, jolloin voitelu toimii.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: vms1 - 01.02.15 - klo:23:34
Lingossa paikat on tosi kovilla nimenomaan käyntiin laitettaessa jos on aikaisemmin vedelly lunta kasalle sillä.

Tossa paalaimella oli kaksi ongelmaa eli tukkoon ajettaessa käyntiin pyöritettäessä kohdistui hirveät voimat kun tukko ja paali lähti samalla liikeelle. Edellinen raktori ei myöskään jaksanut ylläpitää kierroksia jolloin tuli helposti näitä 500 kierroksen pyörityksiä ja jopa alle. Nykyisellä pyritään pyörittämään 540 ja 580 välillä kun ylikierrokset ei ole oikein sallittu.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: vms1 - 01.02.15 - klo:23:36
Senhän kaikki tietää tietenkin että akseleiden molemmissa päissä pitää olla sama kulma jatkuvasti. Kulma voi siis olla samaan tai eri suuntaan mutta aina yhtä suuret.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: Oksa - 02.02.15 - klo:08:01
elikkä näivelakselin tilalla pitäis olla joku vaijeri,,, kun tuota linkoa ei voi oikein käyttää ilman pyöritystä ja näpässä on niin painava heittokoneikko että sepä pyörii piiitkään vielä ulosoton sammutuksen jälkeen.     akseli kohtuu suora tuon yhistelmän kanssa.   akseli ja tumppi on melkolailla tasan kun maassa mutta sitten kulma pikkasen muuttuu kun nostaa ylös.      tuo liikkelle laitto on aina näin nuoskiolla tehtävä pikkasen peruutuksen kanssa, mutta silti tuppaa jäämälumi ottamaan tehoja.      molemmat luukut auki voi ajaa vain harvassa paikassa kun on vaikka mitä sötöstä edessä toisella puolella.       noooo, näähän on vain värkkejä joita käytetään ja sittn kun leviää niin korjataan.      btw, mullon welkerissä (kanttipaalain) alkuperänen valtteri vielä ja sillä on kälkätetty jo vuodesta 1975!      ja on monena kesänä ollu näiveli kyllä aika linkussa kun kolina käy mutta ei vielä kuin pikkasen löysähkö.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: vms1 - 02.02.15 - klo:10:00
Vähän kuulostaa että teet niin kuin kaikki muutkin eli vedät lingolla se sammuksissa ja sitten kun tulee sopiva paikka mihin viskata lumi niin painat kopissa nappia ja linko lähtee pyörimään. Näin lähes kaikki tekee mutta siinä akseli on todella kovilla kun se lähtee liikkeelle.
Noihin akseleiden kulmiin niin akseli kestää aika suuretkin mutkat kunhan sama mutka on toisessa päässä niin kuin yleensä lingossa on koska sekä raktorin että lingon tumppi on vaakasuorassa niin konetta nostettaessa kulmat muuttuu saman verran molemmissa päissä. Mitä tohon velgerin paalaimeen tulee niin voi olla että sen vetorakenne on sellainen että käänöksissä akselin molemmat päät kääntyy saman verran jos sitä vedetään reikäpuomilla tai vastaavalla. Tämä ei toteudu koneilla jotka hinataan koukusta jolloin tarvitaan väärin nimetty laajakulmanivel. Se nivelhän ei salli jyrkempää kulmaq kuin normi akseli mutta mahdollistaa pyörittämisen niin että vain toinen pää on kääntynyt.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: Hervast - 02.02.15 - klo:10:50
Alennusvaihdelinko ja jos olisi vielä tonnin perälle sovitettu, niin ei tarvi miettiä nivelakselin rasitusta. Uskoisin että noissa käynnistyksissä maksimikuormitus pienenee kertaluokkaa pienemmäksi verrattuna pahimpaan tapaukseen, eli suoravetolinko pitkällä kiinteällä ruuvilla täynnä nuoskalunta.

Lisäbonuksena pyöritysmomentin pienentyessä, levykytkimen saa säädettyä toimimaan tarkemmin.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: Hervast - 02.02.15 - klo:10:58
Kestääkö nykyään tuo "suunnanvaihto" loota miten .Ainakin Kunto lingossa ei tahtonut laatikko kestää.Riiholaisistakin meni niitä taavetin portaalilootia joskus,mutta aika hyvin kestivät.Rupelli niistä tahto irrota ,mutta siihenkin tekivät parannuksia.

No kuntolingossa se heittosiipi on niin julmetun kokoinen, että kaikki alennusvaihteeseen johtuvat rasituksetkin on moninkertaisia. Sitten kun välykset kasvaa, niin rattaisto saa melkoisia tällejä.

Tiedän V mallin linkoja joissa on peuralan alennusvaihteella ajettu paljon. Jossain vaiheessa joutuu öljynvaihdon lisäksi uusimaan laakerit ja öljytiivisteet, mutta kun tuon tekee ajallaan, niin rattaat kyllä kestävät. Liikkuvat siivet lingossa ja kohtuullisen kokoinen heittopesä vähentävät myös osaltaan rasitusta verrattuna noihin kuntomallin linkoihin.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: retku - 02.02.15 - klo:12:09
joskus aikaa ennen hukia oli tuota ongelmaa. linkona oli esko 300 ja esko 312. silloin meni noita bondioli, penzi dir lizzi pizzalaatikko akseleita aika paljon. oli ne eskotkin hajallaa kokoajan. 100hv traktorin peräs vielä kesti, mutta jo valmet 8400 sai ne pehmitettyä.

nyt olen linkoillu useemman vuoden hukilla. otin peuralan alennusvaihteen 1000 välityksellä. ei murtopultteja,ei levykytkintä ei vapaakytkintä. hyvin on akselit kestäny 300hv koneittenkin perässä. ja linkoremontitkin loppui samana päivänä kun esko lähti ja huki tuli. siitä on jo 5 vuotta aikaa.

akseleissakin on eroa. waltteri on omasta mielestäni ainut akselimerkki. nyt jo ihan täysjärkiset urakointi kollegat on kehunut uuttaa mustaa bondiolia. ite en kyllä ihan heti muita akseleita osta kuin walttercheid.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: Peltola - 02.02.15 - klo:12:35
joskus aikaa ennen hukia oli tuota ongelmaa. linkona oli esko 300 ja esko 312. silloin meni noita bondioli, penzi dir lizzi pizzalaatikko akseleita aika paljon. oli ne eskotkin hajallaa kokoajan. 100hv traktorin peräs vielä kesti, mutta jo valmet 8400 sai ne pehmitettyä.

nyt olen linkoillu useemman vuoden hukilla. otin peuralan alennusvaihteen 1000 välityksellä. ei murtopultteja,ei levykytkintä ei vapaakytkintä. hyvin on akselit kestäny 300hv koneittenkin perässä. ja linkoremontitkin loppui samana päivänä kun esko lähti ja huki tuli. siitä on jo 5 vuotta aikaa.

akseleissakin on eroa. waltteri on omasta mielestäni ainut akselimerkki. nyt jo ihan täysjärkiset urakointi kollegat on kehunut uuttaa mustaa bondiolia. ite en kyllä ihan heti muita akseleita osta kuin walttercheid.
 

Mulla on kiinteäsiipinen ja -ruuvinen Leppä, jossa ei mikään kutosen akseli kestä (oliko se kuppikoko nyt 30mm). Alennusvaihde ja heiluvat siivet olisi poikaa. Tehontarve hukilla puolet lepästä, mutta leppä on kestänyt hyvin sammuttaa parisataaheppasen koneen, kun akseli on vaan mallia urakointi. 41 milliset laakerikupit ja vastaavat haarukat kestää. Sammutukseen tarvitaan pään kokoinen kivi kierukan väliin ja sen jälkeen leka ja rautakanki takaisinpyöräytykseen.
Tykkään bondiolin ihan kolmioakseleista, kun ne käyvät aina toisiinsa ja voi päitä tarvittaessa vaihtaa. Raskaitahan ne on käsitellä, varsinkin kympin akselit.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: malanko - 02.02.15 - klo:14:43
Minä pakitan hiukan ennen ulosoton kytkentää, jos linko on täynnä,, oli linko huki tai esko. Akselin kestävyyttä enemmän ajattelen traktorin voiman ulosottoa.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: Oksa - 02.02.15 - klo:16:02
jep jep!   ite nostan linkoa vedon jälkeen pikkasen ja pikkasen ( eli sen mitä nyyn mösjöö-kytkin tempasee) pakkia ja sitten näppä käyntiin ja antaa tavaran lentää.      tuossa akselissa oli kupit suorassa mutta epäolen että se vaihteleva karho alateräsilttiä epätasasena syöttönä ollu myrkkyä tolle.    nyt kylläkii samamerkkinen uusi akseli tilalla kun ei täällä kellään tuntuna olevan noila varusteilla 6-7 akseleita.          liekö kysyntä ollu isoa vkl!                       ite miettinä noita heiluvalapasia mutta onko ne kuin kestäviä pitemmän päälle kun esim. alatalkissa on net heitot vain rauta/rauta yhistelmällä.       kun tuppaa pelkät vetotapit jo kuluvan orkoille hinatessa pari talvee.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: jep jep - 02.02.15 - klo:16:41
jep jep!   ite nostan linkoa vedon jälkeen pikkasen ja pikkasen ( eli sen mitä nyyn mösjöö-kytkin tempasee) pakkia ja sitten näppä käyntiin ja antaa tavaran lentää.      tuossa akselissa oli kupit suorassa mutta epäolen että se vaihteleva karho alateräsilttiä epätasasena syöttönä ollu myrkkyä tolle.    nyt kylläkii samamerkkinen uusi akseli tilalla kun ei täällä kellään tuntuna olevan noila varusteilla 6-7 akseleita.          liekö kysyntä ollu isoa vkl!                       ite miettinä noita heiluvalapasia mutta onko ne kuin kestäviä pitemmän päälle kun esim. alatalkissa on net heitot vain rauta/rauta yhistelmällä.       kun tuppaa pelkät vetotapit jo kuluvan orkoille hinatessa pari talvee.

Neljättä talvea menossa alatalkkari ats 250. Lapojen kiinnitys pulttien reiät on hiukka väljistyneet korvakosta ei niinkään itse lavasta. rasvaa pyrkinyt laittamaan joka auraus reissun jälkeen. Oli mullakin ennen näppä 2550 ja enempi se otti voimaa kun tämä talkkari jos ulosoton pistää päälle kun lingossa lunta (taajamassa melkein pakko).
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: Oksa - 02.02.15 - klo:16:47
poikkilinkoko?   itellä oli joku 251 ja siinä kulu tapit niin ohkasiks että hirvitti.  ja hitsattuna kasattu joten vaihto kiva jobi ja nipoja ei nähnykään.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: erppo - 02.02.15 - klo:18:01
Aikoinaan taloon tuli uutena Suokoneen murskausjyrsin ja mukana Waltterin nivelakseli.
Mallia en muista mutta se kesti alkuperäisenä piiitkään. Viimein kuitenkin tuli ristikon vaihdon aika. Tilalle laitoin tuollaisen italiaanotekeleen. Sopi hyvin ja nivel oli herkkä uudella ristikolla.
Ei vain kestänyt kuin muutaman viikon. Samoin seuraava ja sitä seuraava. Vanhan Waltterin yksi nivelkuppi neuloineen oli säilynyt ja verrattaessa sitä italian osaan, neulojen vahvuudessa oli silminnähtävä ero Waltterin hyväksi. Liekö siinä kestävyyden salaisuus.
Nykyään akselissa on kuorkin kardaaninivel. Kestää, kunhan muistaa ettei kärsi yhtä suuria murtokulmia.
Komppaan retkua tuossa linkoasiassa. Hukilla jos aikoo rikkoa nivelakselin, homma ei ole helppo. Linkohommiin lähtiessä  voa päälle ja linko saa pyöriä sitten seuraavat tunnit keskeytyksettä. Hukilla voi ajaa esteiden ohi luukut kiinni eikä kampe tukehdu, koska puuttuu kiinteä siivikko/kierukka. Ei tietty kymmeniä metrejä mutta rakennuksen/liittymän ohi helposti.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: SAS - 02.02.15 - klo:19:00
  Jos on raskas kuorma perässä niin se pyörimään laitto äkkirytkäyksellä koittelee myös ristikoita aika lailla, ei se levykytkin sitä pehmennä jos ei ole niin löysällä että luistaa pienestäkin vastuksesta
Umpiperälingot on siitä ikäviä että jos on sopivan paakkuuntuvaa lunta niin on kova laittaa pyörimään,hiukan auttaa kun kolistelee sitä maahan ja avaa luukun kummallekin puolelle.
Nivelakselissa pitää aina olla "kulmaa" muuten se kuluu kupista samasta kohtaa rasva ei pysy välissä,tämä ongelma on mm. Volvon linja-auto alustoissa niissä kulmaa ei ole ja niinpä kartaani ei kestä kun 70 th. kun jo pitää uusia.


 Kuinkahan kauan pitää tavan maataloushommissa käyttää akselia että vastaa Volvon 70:ntä megametriä?
No sepä on helppo laskea:oletetaan että auton keskimääräinen nopeus on vaikka nyt se 70 km/h. No traktorilla on ajettu vaikka 100 tuntia niin siinä ajassa auton on mennyt 7000 km.eli kaksi nollaa perään,no traktorilla onkin ajettu 1000 tuntia se tekeekin jo 70 000km.No tästä taas voidaan päätellä esim öljyvaihtoväli nykyään traktoreissa 500 h. se vastaa tiellä auton ajossa 35 000 km. eli aika paljon ,minusta öljynvaihtoväli on liian pitkä jo nykykoneissa.Jos jatketaan eli traktorilla oliskin ajettu 10 000 h.se vastaa autokilometrejä huikeat 700 000 km.,tästä voisi heittää kysymyksen ostaisitko sinä 700 000 ajetun henkilöauton?
Tuo 70 on tietenkin aika korkea auton keskinopeus ,mutta se nyt oli vaan tuossa harjoituksen vuoksi ,jokainen voi laskea omalla arvioidullaan määrällä ja verrata auton ja traktorin ajomääriä keskenään.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: Teerinki - 02.02.15 - klo:19:17
Aika amatöörimäistä vertailla auton kilometrejä traktorin tunteihin.Tuolta maansiirtokalustosta löytyy 60.000-70.000h ajettuja Catteja. Ja töihin ne edelleen menee.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: SAS - 02.02.15 - klo:19:31
Aika amatöörimäistä vertailla auton kilometrejä traktorin tunteihin.Tuolta maansiirtokalustosta löytyy 60.000-70.000h ajettuja Catteja. Ja töihin ne edelleen menee.
Mitäs amatöörimäistä siinä on, sehän selventää sitä miten heikkoja autot on verrattuna työkoneisiin.Vai onko nämä kiellettyjä vertailuja ?
Myös huoltoväli vertailu helpottuu ja avaa silmiä.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: SKN - 02.02.15 - klo:19:45
Senhän kaikki tietää tietenkin että akseleiden molemmissa päissä pitää olla sama kulma jatkuvasti. Kulma voi siis olla samaan tai eri suuntaan mutta aina yhtä suuret.

 ??? ??? ???

Mitä sää taas selostat?
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: Make - 02.02.15 - klo:19:47
Eiköhän traktoria kannata verrata kuorma-autoihin. Niissä ei miljoona kilometriä oo mitään. Myös huoltovälit taitavat olla niissä aika pitkiä.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: vms1 - 02.02.15 - klo:20:23
Senhän kaikki tietää tietenkin että akseleiden molemmissa päissä pitää olla sama kulma jatkuvasti. Kulma voi siis olla samaan tai eri suuntaan mutta aina yhtä suuret.

 ??? ??? ???

Mitä sää taas selostat?

Joku joka tietää ulosottoakselin toiminnan voi selostaa lisää. Mutta kannattaa uskoa että molempien päiden ristikot pitää olla aina samassa kulmassa. Syykin on siihen olemassa ja tiedänkin sen mutta joku muu voi selittää asian.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: SKN - 02.02.15 - klo:20:24
Senhän kaikki tietää tietenkin että akseleiden molemmissa päissä pitää olla sama kulma jatkuvasti. Kulma voi siis olla samaan tai eri suuntaan mutta aina yhtä suuret.

 ??? ??? ???

Mitä sää taas selostat?

Joku joka tietää ulosottoakselin toiminnan voi selostaa lisää. Mutta kannattaa uskoa että on mpien päiden ristikot pitää olla aina samassa kulmassa. Syykin on siihen olemassa ja tiedänkin sen mutta joku muu voi selittää asian.

 ??? ??? ???
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: kantola - 02.02.15 - klo:20:33
Senhän kaikki tietää tietenkin että akseleiden molemmissa päissä pitää olla sama kulma jatkuvasti. Kulma voi siis olla samaan tai eri suuntaan mutta aina yhtä suuret.

 ??? ??? ???

Mitä sää taas selostat?

Joku joka tietää ulosottoakselin toiminnan voi selostaa lisää. Mutta kannattaa uskoa että on mpien päiden ristikot pitää olla aina samassa kulmassa. Syykin on siihen olemassa ja tiedänkin sen mutta joku muu voi selittää asian.

 ??? ??? ???
Syklinen kuorma pistää akselin kaputt.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: vms1 - 02.02.15 - klo:20:35
Senhän kaikki tietää tietenkin että akseleiden molemmissa päissä pitää olla sama kulma jatkuvasti. Kulma voi siis olla samaan tai eri suuntaan mutta aina yhtä suuret.

 ??? ??? ???

Mitä sää taas selostat?

Joku joka tietää ulosottoakselin toiminnan voi selostaa lisää. Mutta kannattaa uskoa että on mpien päiden ristikot pitää olla aina samassa kulmassa. Syykin on siihen olemassa ja tiedänkin sen mutta joku muu voi selittää asian.

 ??? ??? ???
Syklinen kuorma pistää akselin kaputt.
Ja perässä olevan työkoneen sekä raktorin ulosottorakenteen.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: SAS - 02.02.15 - klo:20:38
Senhän kaikki tietää tietenkin että akseleiden molemmissa päissä pitää olla sama kulma jatkuvasti. Kulma voi siis olla samaan tai eri suuntaan mutta aina yhtä suuret.

 ??? ??? ???

Mitä sää taas selostat?

Joku joka tietää ulosottoakselin toiminnan voi selostaa lisää. Mutta kannattaa uskoa että on mpien päiden ristikot pitää olla aina samassa kulmassa. Syykin on siihen olemassa ja tiedänkin sen mutta joku muu voi selittää asian.

 ??? ??? ???
Syklinen kuorma pistää akselin kaputt.
Ja perässä olevan työkoneen sekä raktorin ulosottorakenteen.
http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/puutarhakoneteknologia/tekniik/kone_eli/vk2.htm
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: kantola - 02.02.15 - klo:20:43
Senhän kaikki tietää tietenkin että akseleiden molemmissa päissä pitää olla sama kulma jatkuvasti. Kulma voi siis olla samaan tai eri suuntaan mutta aina yhtä suuret.
(http://www.roddingroundtable.com/tech/articles/images/driveline.png)
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: SKN - 02.02.15 - klo:20:44
Senhän kaikki tietää tietenkin että akseleiden molemmissa päissä pitää olla sama kulma jatkuvasti. Kulma voi siis olla samaan tai eri suuntaan mutta aina yhtä suuret.
(http://www.roddingroundtable.com/tech/articles/images/driveline.png)

 ;D ;D
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: kantola - 02.02.15 - klo:20:57
Tässä vielä Vemssille ja Skänälle korttitemppu.  :-* ;D

https://www.youtube.com/watch?v=gmV4qwLfOMY
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: SKN - 02.02.15 - klo:21:10
Tässä vielä Vemssille ja Skänälle korttitemppu.  :-* ;D

https://www.youtube.com/watch?v=gmV4qwLfOMY

 ;D
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: SAS - 02.02.15 - klo:21:51
joskus aikaa ennen hukia oli tuota ongelmaa. linkona oli esko 300 ja esko 312. silloin meni noita bondioli, penzi dir lizzi pizzalaatikko akseleita aika paljon. oli ne eskotkin hajallaa kokoajan. 100hv traktorin peräs vielä kesti, mutta jo valmet 8400 sai ne pehmitettyä.

nyt olen linkoillu useemman vuoden hukilla. otin peuralan alennusvaihteen 1000 välityksellä. ei murtopultteja,ei levykytkintä ei vapaakytkintä. hyvin on akselit kestäny 300hv koneittenkin perässä. ja linkoremontitkin loppui samana päivänä kun esko lähti ja huki tuli. siitä on jo 5 vuotta aikaa.

akseleissakin on eroa. waltteri on omasta mielestäni ainut akselimerkki. nyt jo ihan täysjärkiset urakointi kollegat on kehunut uuttaa mustaa bondiolia. ite en kyllä ihan heti muita akseleita osta kuin walttercheid.
Hukin esitteessä lukee paino vain 750 kg TR vastaava painaa 1000 kg ei oikein täsmää ?Huki siis painaa esko 250 vain sata kiloa enemmän ?
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: Make - 02.02.15 - klo:22:27
Senhän kaikki tietää tietenkin että akseleiden molemmissa päissä pitää olla sama kulma jatkuvasti. Kulma voi siis olla samaan tai eri suuntaan mutta aina yhtä suuret.
(http://www.roddingroundtable.com/tech/articles/images/driveline.png)
Tuosta syystä Jukon juurikkaannostokoneissa ei tahdo kestää kiilat kun käyttönivelakseleiden kulmat on mitä sattuu. Koneessa on jatkuva iskukuormitus.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: junttieinari - 03.02.15 - klo:07:58
Tässä vielä Vemssille ja Skänälle korttitemppu.  :-* ;D

https://www.youtube.com/watch?v=gmV4qwLfOMY

Huh! Agrosta voi kun voikin oppia jotain uutta! :o
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: Hervast - 03.02.15 - klo:08:21

Hukin esitteessä lukee paino vain 750 kg TR vastaava painaa 1000 kg ei oikein täsmää ?Huki siis painaa esko 250 vain sata kiloa enemmän ?

Siksipä joskus kommentoinkin että Huki on jäänyt nykyisille isoimmille vetureille hieman köykäiseksi. Sikälihän se on järjen kanssa suunniteltu, että tuonkin painoinen linko kestää, kun rauta on oikeassa paikassa. Ja se sopii hyvin nelimukisen perään, jopa kolmimukisen vedettäväksi.

Karhulinko on ainakin näköjään Hukin "perillinen". Siinon sitten painoa toista tonnia ja muutama parannuskin, kuten roottorin etutuenta, joka hukissa on alennusvaihteessa ja rasittaa hieman enemmän sen laakereita. Omia nurkkia linkoillessa ja pienissä urakoissa tuosta ei kyllä todennäköisesti muodostu ongelmaa.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: jep jep - 03.02.15 - klo:10:11
poikkilinkoko?   itellä oli joku 251 ja siinä kulu tapit niin ohkasiks että hirvitti.  ja hitsattuna kasattu joten vaihto kiva jobi ja nipoja ei nähnykään.

Kyllä tuo on ihan v linko. Syöttölavat pultilla kiinni ja lavoissa rasvanipat.  Jotain muutoksia ne on näihin uusiin tehny mikä mulla on painaa 703kg. Ja uudet nykyään 760 kg.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: retku - 03.02.15 - klo:13:26
sehän pitäisi jo olla päivän selvää että paino ei kerro suoraan lujuutta.

pikkunenhan se huki on nyky traktoreille, 90 lukunen suunnittelu näkyy. siiven kaareva muoto,matala poikkipalkki edessä ja järeä siiven alareunan rakenne tekee siitä kestävän, toki hyvät materiaalitkin.

karhulingossa mun silmiini suunnittelu virhe, sivusiivet menee ihan toisiinsa kiinni lingontakapäässä. varmasti tukki nuoskalumella.

lingon pitäisi olla auki pohjasta kokomatkalta, siis myös heittosiivikon alta. silloin nuoska ominaisuudet parhaillaan. tälläsiä linkoja on tehty iitissä jo iät ajat.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: SAS - 03.02.15 - klo:16:38
sehän pitäisi jo olla päivän selvää että paino ei kerro suoraan lujuutta.

pikkunenhan se huki on nyky traktoreille, 90 lukunen suunnittelu näkyy. siiven kaareva muoto,matala poikkipalkki edessä ja järeä siiven alareunan rakenne tekee siitä kestävän, toki hyvät materiaalitkin.

karhulingossa mun silmiini suunnittelu virhe, sivusiivet menee ihan toisiinsa kiinni lingontakapäässä. varmasti tukki nuoskalumella.

lingon pitäisi olla auki pohjasta kokomatkalta, siis myös heittosiivikon alta. silloin nuoska ominaisuudet parhaillaan. tälläsiä linkoja on tehty iitissä jo iät ajat.
Sano vaan merkki rohkeasti ? ;)
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: Oksa - 03.02.15 - klo:16:43
mutta onko se noin?   mulla ei tosa nokassa ole mitään kynnystä enää takana ja silti ei mene nuoska läpi,  en tiiä sit missä vika mutta yhtään ei voi vetää kun se pakkaa sinne heittoon kuiteski ja ei pultit kestä käynnistystä.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: teuturi - 03.02.15 - klo:20:17
sehän pitäisi jo olla päivän selvää että paino ei kerro suoraan lujuutta.

pikkunenhan se huki on nyky traktoreille, 90 lukunen suunnittelu näkyy. siiven kaareva muoto,matala poikkipalkki edessä ja järeä siiven alareunan rakenne tekee siitä kestävän, toki hyvät materiaalitkin.

karhulingossa mun silmiini suunnittelu virhe, sivusiivet menee ihan toisiinsa kiinni lingontakapäässä. varmasti tukki nuoskalumella.

lingon pitäisi olla auki pohjasta kokomatkalta, siis myös heittosiivikon alta. silloin nuoska ominaisuudet parhaillaan. tälläsiä linkoja on tehty iitissä jo iät ajat.
Onko Oxsa:n evo mallin lingot avoinaisia heittosiivikon pohjaltaki ?
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: nuffieldmaster - 03.02.15 - klo:21:01
sehän pitäisi jo olla päivän selvää että paino ei kerro suoraan lujuutta.

pikkunenhan se huki on nyky traktoreille, 90 lukunen suunnittelu näkyy. siiven kaareva muoto,matala poikkipalkki edessä ja järeä siiven alareunan rakenne tekee siitä kestävän, toki hyvät materiaalitkin.

karhulingossa mun silmiini suunnittelu virhe, sivusiivet menee ihan toisiinsa kiinni lingontakapäässä. varmasti tukki nuoskalumella.

lingon pitäisi olla auki pohjasta kokomatkalta, siis myös heittosiivikon alta. silloin nuoska ominaisuudet parhaillaan. tälläsiä linkoja on tehty iitissä jo iät ajat.
Onko Oxsa:n evo mallin lingot avoinaisia heittosiivikon pohjaltaki ?

On ja ei auta nuoskan vetoon... ei mene... ja alta avonainen rakenne hakkaa heittolavat paskaxi, eli taipuvat kun osuvat "esteisiin"...
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: - 03.02.15 - klo:22:20
poikkilinkoko?   itellä oli joku 251 ja siinä kulu tapit niin ohkasiks että hirvitti.  ja hitsattuna kasattu joten vaihto kiva jobi ja nipoja ei nähnykään.

Kyllä tuo on ihan v linko. Syöttölavat pultilla kiinni ja lavoissa rasvanipat.  Jotain muutoksia ne on näihin uusiin tehny mikä mulla on painaa 703kg. Ja uudet nykyään 760 kg.

Tuollainen 251 on roikkunu peräs 3 tai 4 talvea. Mun vähäisis linkouksis se on pysyny ihan hyvin nipus. Aurausvarustukses noin 9t veturi nastoitettuna ja reilu 260 saparolla voimaa. Oon kyllä vähä kulutusmittaria seuraillu ettei oikeen yli 200 tulisi tapilta lingolle...
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: aretus84 - 05.02.15 - klo:08:17
On ja ei auta nuoskan vetoon... ei mene... ja alta avonainen rakenne hakkaa heittolavat paskaxi, eli taipuvat kun osuvat "esteisiin"...

eli sulla on tuo evo linko?


Kertokaa nyt joku linko mistä mänee kaikki mahollinen läpi olosuhteista riippumatta.
Niin ja sitten se toinen ihmettelyn aihe, mitä ihmeen vatipäitä noissa nivelakselitehtaissa on oikeen töissä. Meillä on taas sellanen akseli missä joku nero on asentanu ne ristikot sillai et nipat on akseliputkea kohti, hitto mikä väänteleminen 8 akselissa et saa semmoseen asentoon että sinne rasvaprässi mahtuu. Pitäsköhän suosiolla tehä siihen suojakuoreen joku 40mm reikä mistä sais rasvaletkun laitettua paikalleen, vai käviskö purkamaan haarukkaa ja kääntäis koko ristikon ympäri.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: Oksa - 05.02.15 - klo:08:27
eikös tuo ole juuri se asia jonka näkee jopa omistamatta ko. vehettä?  itellä aikoinaan leppä tuhos laakerin etupäästä kun ruuvin etupää otti kiveen mettätiellä.       oli muuten aika paukaus koppiin asti.             juuri nuo mettätien keskusmättäät on sellasia perkeleitä särkemään paikkoja että nyt monasti olen kieltäytynyt lähtemästä linkoamaan noita.   jos ei auralla tahi levyllä saa avata.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: roadrunner - 19.11.19 - klo:08:37
Nostetaas vanhaa ketjua ylös. Linkoon pitäisi uusia nivelakseli. Vapakytkin, levykytkin versio 8 luokasta. Millaisia kokemuksia eri merkeistä ratilaisilla on ? Itse olin jo kallistumassa Bondioliin, mutta neliskanttinen muotoputki rupesi arveluttamaan. Varaosana hinta ona aika suolainen, ja saatavuuskin vain muutamalta toimittajalta.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: Oksa - 19.11.19 - klo:14:49
osta kerralla waltteri ni kestää.  nuo muut on niiin pehmosii.  ite huomannu noissa hommissa et yks kestää, ...... ja toiset peesaa.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: tepperi - 19.11.19 - klo:16:13
isoihin walttereihin varaosien saanti aika hankalaa, ja kalliita osia. levykytkin tais olla kalliimpi ku uus akseli
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: Varjo79 - 19.11.19 - klo:17:41
Sillainkun akselin valkkaa että vähintään tuplat kestää mitä trakvaattorista saa maksimissaan tehoja ja eritoten vääntöä ulos niin alkaa kestään.
Ps väliin aina täydestä laulusta sammuu ku seinään eikä voa akselin kanssa ongelmaa👍
Muita propleemia sitte kyllä ilmaantuu😦
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: metsajussi - 19.11.19 - klo:17:55
Sillainkun akselin valkkaa että vähintään tuplat kestää mitä trakvaattorista saa maksimissaan tehoja ja eritoten vääntöä ulos niin alkaa kestään.
Ps väliin aina täydestä laulusta sammuu ku seinään eikä voa akselin kanssa ongelmaa👍
Muita propleemia sitte kyllä ilmaantuu😦

Raskaat käytöt pitää saada niin että kierroksia akselilla on vähintään se tonni. Muuten on kovilla, monesti jo käynnistyksessä. Vääntö tulee ja vääntö tappaa, kuin hevi aikoinaan.

Katselin vierestä kun paaleja jauhettiin. Sitten kun noin 350 hv kone sammua tupsahti siihen saunatuikun lailla niin enpä enää halunnutkaan seisoa siinä akselin vieressä. Alkoi epäilyttämään että jos vaikka alkaa esiintyä epäterveellisiä lentäviä ristikonkappaleita ja muotoputkia... sellaisia ei kuitenkaan bongattu.
Akselin merkistä ei havaintoa-

En myöskään saanut selvää mikä akseli pyöri Mus-Maxin ja 250 hv koneen välissä. Suojus taisi puuttua niin eipä sitä pyöriessä tunnista.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: CFire - 21.11.19 - klo:08:53
Multa löytyis eepeeltä uusi Bondiolin sft 8+, traktorin päässä normi 1 3/8" z6 tumppi, koneen päässä murtopultti ja 1 3/4" z6 tumppi, 1200 mm pituutta. Muistaakseni vuoden päivän varastossa olleena..

Omalla kokemuksella Bondioli on Walteriin verrattavissa, huomattavasti parempi ainaki kuin comer
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: Toivo Tonta - 21.11.19 - klo:10:28
Nostetaas vanhaa ketjua ylös. Linkoon pitäisi uusia nivelakseli. Vapakytkin, levykytkin versio 8 luokasta. Millaisia kokemuksia eri merkeistä ratilaisilla on ? Itse olin jo kallistumassa Bondioliin, mutta neliskanttinen muotoputki rupesi arveluttamaan. Varaosana hinta ona aika suolainen, ja saatavuuskin vain muutamalta toimittajalta.
En kestävyydestä tiedä mutta onhan sen huollettavuus ihan ok. Nipasta menee rasva putken keskelle (lyhentäminen vaatii osaamista) Putki saattaa olla kallis, mutta muistaakseni siinä on jokin pinnoite?
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: roadrunner - 21.11.19 - klo:19:41
Nostetaas vanhaa ketjua ylös. Linkoon pitäisi uusia nivelakseli. Vapakytkin, levykytkin versio 8 luokasta. Millaisia kokemuksia eri merkeistä ratilaisilla on ? Itse olin jo kallistumassa Bondioliin, mutta neliskanttinen muotoputki rupesi arveluttamaan. Varaosana hinta ona aika suolainen, ja saatavuuskin vain muutamalta toimittajalta.
En kestävyydestä tiedä mutta onhan sen huollettavuus ihan ok. Nipasta menee rasva putken keskelle (lyhentäminen vaatii osaamista) Putki saattaa olla kallis, mutta muistaakseni siinä on jokin pinnoite?
Aika tyyriit nuo muotoputket. Jotain 200- 170€ metrihinnat, ja saatavuus muutamasta paikasta.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: Toivo Tonta - 21.11.19 - klo:19:49
Nostetaas vanhaa ketjua ylös. Linkoon pitäisi uusia nivelakseli. Vapakytkin, levykytkin versio 8 luokasta. Millaisia kokemuksia eri merkeistä ratilaisilla on ? Itse olin jo kallistumassa Bondioliin, mutta neliskanttinen muotoputki rupesi arveluttamaan. Varaosana hinta ona aika suolainen, ja saatavuuskin vain muutamalta toimittajalta.
En kestävyydestä tiedä mutta onhan sen huollettavuus ihan ok. Nipasta menee rasva putken keskelle (lyhentäminen vaatii osaamista) Putki saattaa olla kallis, mutta muistaakseni siinä on jokin pinnoite?
Aika tyyriit nuo muotoputket. Jotain 200- 170€ metrihinnat, ja saatavuus muutamasta paikasta.
Onko alimitoiteetu akseli jos putket jatkuvasti paskana?
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: roadrunner - 21.11.19 - klo:19:55
Joskus noita ripsahtelee. Kirpoo vain, jos varaosa maksaa kolmasosan kamppeen hinnasta. Sitruunat ja kolmikulmaiset putket hinnoiltaan 50 tietämillä.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: Make - 21.11.19 - klo:22:12
Eihän nuo sitruunat ja kolmikulmaiset kauheita voimia kestä.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: SDF - 22.11.19 - klo:14:35
Ostaa perusmallin Bondiolin niin saa kolmioputket. Halvempi akseli ja halvemmat putket. No ehkä sen neliöputken pitäisi paremmin kestää.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: -SS- - 22.11.19 - klo:14:50
Jyrsimen Walterscheidissa on tämmänen, ja on hankala varsinkin pimeässä löytää sitä loivempaa booria,
jos akseli on ollut puoliskoistaan irti.

Nähtävästi on laitettava oikeaan kohtaan, että ne ristinivelet ovat oikeassa asennossa toisiinsa nähden.
Joutuu kopeloimaan ja koittamaan sitä, ja rasvamönjättynä ei oikein näe eroa noiden välillä.

(https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/4100tlv2IbL.jpg)

-SS-
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: sorkkis - 23.11.19 - klo:10:39
Millä 300-400 hepan traktoreissa saa mitään voimanottoakselia kestämään ? ???
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: metsajussi - 23.11.19 - klo:11:07
Millä 300-400 hepan traktoreissa saa mitään voimanottoakselia kestämään ? ???

Kestää ne kuorma-auton kardaanitkin, tuohon nähden tuplatehojakin.
Paksummat tumpit, järeämmät nivelet ja putket sekä 1000 kierrosta.

Ei se tasainen teho oikein mitoitettua akselia hätyytä, vaan ne vääntöpiikit kun jotain menee pieleen.
Kivi lumilingon siivikon välissä särkee isommankin akselin ellei muita sulakkeita ole. Pienenkin traktorin pyörivissä osissa on sen verran inertiaa ('vauhtipyörää') että äkkipysäys nostaa voimat suuriksi. Naula ei mene vasaralla painamalla mutta lyömällä kyllä...

Sähköinen voimansiirto olisi hieno juttu...
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: sorkkis - 23.11.19 - klo:11:29
Millä 300-400 hepan traktoreissa saa mitään voimanottoakselia kestämään ? ???

Kestää ne kuorma-auton kardaanitkin, tuohon nähden tuplatehojakin.
Paksummat tumpit, järeämmät nivelet ja putket sekä 1000 kierrosta.

Ei se tasainen teho oikein mitoitettua akselia hätyytä, vaan ne vääntöpiikit kun jotain menee pieleen.
Kivi lumilingon siivikon välissä särkee isommankin akselin ellei muita sulakkeita ole. Pienenkin traktorin pyörivissä osissa on sen verran inertiaa ('vauhtipyörää') että äkkipysäys nostaa voimat suuriksi. Naula ei mene vasaralla painamalla mutta lyömällä kyllä...
Onhan murtopultit , kytkimet keksitty mutta silti .
Sähköinen voimansiirto olisi hieno juttu...
Joo.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 23.11.19 - klo:11:50
Joku turbiinikytkin väliin niin saataisiin piikkejä matalammiksi. Vauhtia se voimansiirtolinja tarvii, jos halutaan kestämään. Sitten lopussa joku kauhea portaali, joka saa kaiken paskan niskaan.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: sorkkis - 23.11.19 - klo:13:23
Millä 300-400 hepan traktoreissa saa mitään voimanottoakselia kestämään ? ???

Kestää ne kuorma-auton kardaanitkin, tuohon nähden tuplatehojakin.
Paksummat tumpit, järeämmät nivelet ja putket sekä 1000 kierrosta.

Ei se tasainen teho oikein mitoitettua akselia hätyytä, vaan ne vääntöpiikit kun jotain menee pieleen.
Kivi lumilingon siivikon välissä särkee isommankin akselin ellei muita sulakkeita ole. Pienenkin traktorin pyörivissä osissa on sen verran inertiaa ('vauhtipyörää') että äkkipysäys nostaa voimat suuriksi. Naula ei mene vasaralla painamalla mutta lyömällä kyllä...

Sähköinen voimansiirto olisi hieno juttu...
Booriakselit on alimitoitettuja isommissa traktoreissa , jos vahvennuttuja niin kertokaa . Kuorma-autojen kardaanit alkais olla kohillaan kestävyydeltään .
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: Toivo Tonta - 23.11.19 - klo:14:00
Millä 300-400 hepan traktoreissa saa mitään voimanottoakselia kestämään ? ???

Kestää ne kuorma-auton kardaanitkin, tuohon nähden tuplatehojakin.
Paksummat tumpit, järeämmät nivelet ja putket sekä 1000 kierrosta.

Ei se tasainen teho oikein mitoitettua akselia hätyytä, vaan ne vääntöpiikit kun jotain menee pieleen.
Kivi lumilingon siivikon välissä särkee isommankin akselin ellei muita sulakkeita ole. Pienenkin traktorin pyörivissä osissa on sen verran inertiaa ('vauhtipyörää') että äkkipysäys nostaa voimat suuriksi. Naula ei mene vasaralla painamalla mutta lyömällä kyllä...

Sähköinen voimansiirto olisi hieno juttu...
Booriakselit on alimitoitettuja isommissa traktoreissa , jos vahvennuttuja niin kertokaa . Kuorma-autojen kardaanit alkais olla kohillaan kestävyydeltään .
Mitä tällä tarkoitat VOA tumpin booreja vai yleensä traktoreiden booreja? Hajoaa se kuorma-autonkin kardaani, saattaa joskus mennä booritkin.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: 42 - 23.11.19 - klo:14:33
Jyrsimen Walterscheidissa on tämmänen, ja on hankala varsinkin pimeässä löytää sitä loivempaa booria,
jos akseli on ollut puoliskoistaan irti.

Nähtävästi on laitettava oikeaan kohtaan, että ne ristinivelet ovat oikeassa asennossa toisiinsa nähden.
Joutuu kopeloimaan ja koittamaan sitä, ja rasvamönjättynä ei oikein näe eroa noiden välillä.

(https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/4100tlv2IbL.jpg)

-SS-
8 nro / W2500  tähtiputki on wanhaan tonnisarjan foodiin ny kyllä hätävarjelun liioittelua. Eikös niissä ole se ”sulake” ensin palaa pakka jos menee työsyvyys yli 4cm ja jos vaihtaa uudet levyt ( vaikka vaan 3h menee aikaa pakan korjuuseen kun on reenannu ) niin menee riukuakselin boorit.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: sorkkis - 23.11.19 - klo:15:12
Millä 300-400 hepan traktoreissa saa mitään voimanottoakselia kestämään ? ???

Kestää ne kuorma-auton kardaanitkin, tuohon nähden tuplatehojakin.
Paksummat tumpit, järeämmät nivelet ja putket sekä 1000 kierrosta.

Ei se tasainen teho oikein mitoitettua akselia hätyytä, vaan ne vääntöpiikit kun jotain menee pieleen.
Kivi lumilingon siivikon välissä särkee isommankin akselin ellei muita sulakkeita ole. Pienenkin traktorin pyörivissä osissa on sen verran inertiaa ('vauhtipyörää') että äkkipysäys nostaa voimat suuriksi. Naula ei mene vasaralla painamalla mutta lyömällä kyllä...

Sähköinen voimansiirto olisi hieno juttu...
Booriakselit on alimitoitettuja isommissa traktoreissa , jos vahvennuttuja niin kertokaa . Kuorma-autojen kardaanit alkais olla kohillaan kestävyydeltään .
Mitä tällä tarkoitat VOA tumpin booreja vai yleensä traktoreiden booreja? Hajoaa se kuorma-autonkin kardaani, saattaa joskus mennä booritkin.
Juu hajoaa ne kuormureissakin . 150 hv saakka kyllä kestää nykyisetkin v.a akselit mutta yli 300 hv kun menee niin kestääkö ?
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: -SS- - 23.11.19 - klo:15:37
Jyrsimen Walterscheidissa on tämmänen, ja on hankala varsinkin pimeässä löytää sitä loivempaa booria,
jos akseli on ollut puoliskoistaan irti.

Nähtävästi on laitettava oikeaan kohtaan, että ne ristinivelet ovat oikeassa asennossa toisiinsa nähden.
Joutuu kopeloimaan ja koittamaan sitä, ja rasvamönjättynä ei oikein näe eroa noiden välillä.

(https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/4100tlv2IbL.jpg)

-SS-
8 nro / W2500  tähtiputki on wanhaan tonnisarjan foodiin ny kyllä hätävarjelun liioittelua. Eikös niissä ole se ”sulake” ensin palaa pakka jos menee työsyvyys yli 4cm ja jos vaihtaa uudet levyt ( vaikka vaan 3h menee aikaa pakan korjuuseen kun on reenannu ) niin menee riukuakselin boorit.

Mitäpä väliä sillä sitten on, onko ylimitoitettu ? Tuollainen levykytkinakseli tuli jyrsimen mukana, ja on ajettu matalaan ja vähän syvempään, miksipä minä olisin tuon poiskaan  heittänyt, kun sopii traktorin päähän. Alkuperäiselle kysyjälle voisikin  olla merkitystä profiililla, tuollainen tähtiprofiili näyttää tarkoitetun kestämään isompiakin traktoreita.

-SS-
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: 42 - 24.11.19 - klo:10:55
Jyrsimen Walterscheidissa on tämmänen, ja on hankala varsinkin pimeässä löytää sitä loivempaa booria,
jos akseli on ollut puoliskoistaan irti.

Nähtävästi on laitettava oikeaan kohtaan, että ne ristinivelet ovat oikeassa asennossa toisiinsa nähden.
Joutuu kopeloimaan ja koittamaan sitä, ja rasvamönjättynä ei oikein näe eroa noiden välillä.

(https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/4100tlv2IbL.jpg)

-SS-
8 nro / W2500  tähtiputki on wanhaan tonnisarjan foodiin ny kyllä hätävarjelun liioittelua. Eikös niissä ole se ”sulake” ensin palaa pakka jos menee työsyvyys yli 4cm ja jos vaihtaa uudet levyt ( vaikka vaan 3h menee aikaa pakan korjuuseen kun on reenannu ) niin menee riukuakselin boorit.

Mitäpä väliä sillä sitten on, onko ylimitoitettu ? Tuollainen levykytkinakseli tuli jyrsimen mukana, ja on ajettu matalaan ja vähän syvempään, miksipä minä olisin tuon poiskaan  heittänyt, kun sopii traktorin päähän. Alkuperäiselle kysyjälle voisikin  olla merkitystä profiililla, tuollainen tähtiprofiili näyttää tarkoitetun kestämään isompiakin traktoreita.

-SS-
Juu, mitä isompi sen parempi, ja kun olis viä nopiaspersees, mutta sitä ei SS miehellä taida olla? Ja kysyjälle minäkin vain lisätietoa.
Ei kai vaan tunteisiin ottanut?
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: junttieinari - 24.11.19 - klo:12:47
Kovasti vääntöä vaativiin kohteisiin tuommoinen booriakseli olisi varmaan hyvä (2.alhaalta).
https://www.bondioli-pavesi.com/en/power-transmission/drive-shafts/telescoping-members-series-sft-0 (https://www.bondioli-pavesi.com/en/power-transmission/drive-shafts/telescoping-members-series-sft-0)

Jerseyn heinäukkokin vaihtoi neliöputken booriputkeen kanttipaalaimen ja 370 hp Peuran väliin:

https://youtu.be/W2El7L6aE9I?t=115 (https://youtu.be/W2El7L6aE9I?t=115)
(https://www.bondioli-pavesi.com/sites/default/files/styles/product_detail/public/product/image/SFT%20tubi%20telescopici_0.jpg)

Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: Viljelijä evp - 24.11.19 - klo:15:16
Aloittajan akselista hajos nivelet eikä putki, olisko syynä kuitenkin se putki joka kanittaa ja painaa sitten nivelille kun ei luista päittäin.Eli akseliputki kiertynyt.Tällaista olen havainnut noissa sitruunanmallisissa putkissa joskus.Eli Bondiolin kolmiomallista putkea tai sitten tuota tähtiputkee.Nivelet myös riittävän järeät.Mutta sitten kun akseli alkaa kestämään menee linko mutkalle.Luistokytkinhän siinä pitää olla ja murtopultti siivikolla.Kierroksi myös koneessa riittävästi.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: Oksa - 24.11.19 - klo:16:47
kantsiiko lingossa olla luistokytkin?   ite en enää kehtaa nuita levyjä vaihella joka kerta kun nuoskia riittää.  murtopultti riittää..
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: metsajussi - 24.11.19 - klo:17:39
kantsiiko lingossa olla luistokytkin?   ite en enää kehtaa nuita levyjä vaihella joka kerta kun nuoskia riittää.  murtopultti riittää..

Levykytkin on vähän typerä keksintö - käytännössä.
- tahtoo huoltamattomana juuttua 'yhdeksi puuksi', tarvii säännöllisen huollon.
- kuumennuttuaan tahtoo menettää pitonsa tykkänään kunnes jäähtyy
- pahasti / pitkään (huomaamatta) luistaneena menee remonttiin
- tarkka säätäminen aika lailla arpapeliä.

Fiksuin olisi varmaan tarkka nokkakytkin, joka palautuu kun vääntömomentti vaan hetkeksi lopetetaan. Sellainen kuin yleensä esim noukinvaunuissa ym.
Ei tarvitse laukeamisen jälkeen kuin hetkeksi pysäyttää voimanotto ja taas meno jatkuu.
Valitettavasti ei se halvin vaihtoehto.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: ht - 24.11.19 - klo:18:19
Tarviiko Hukissa tms. niveltyvillä heittosiivillä olevassa lingossa olla välttämättä minkäänlaista varokytkintä?
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: Viljelijä evp - 24.11.19 - klo:18:54
kantsiiko lingossa olla luistokytkin?   ite en enää kehtaa nuita levyjä vaihella joka kerta kun nuoskia riittää.  murtopultti riittää..

Levykytkin on vähän typerä keksintö - käytännössä.
- tahtoo huoltamattomana juuttua 'yhdeksi puuksi', tarvii säännöllisen huollon.
- kuumennuttuaan tahtoo menettää pitonsa tykkänään kunnes jäähtyy
- pahasti / pitkään (huomaamatta) luistaneena menee remonttiin
- tarkka säätäminen aika lailla arpapeliä.

Fiksuin olisi varmaan tarkka nokkakytkin, joka palautuu kun vääntömomentti vaan hetkeksi lopetetaan. Sellainen kuin yleensä esim noukinvaunuissa ym.
Ei tarvitse laukeamisen jälkeen kuin hetkeksi pysäyttää voimanotto ja taas meno jatkuu.
Valitettavasti ei se halvin vaihtoehto.
Näinhän se on että saattaa jumittua ja sitten taas voi luistaa, joissain tapauksissa voi toimiakin ja säästää niitä akselin niveliä.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: -SS- - 25.11.19 - klo:04:28
kun olis viä nopiaspersees, mutta sitä ei SS miehellä taida olla?

On on. Lisäksi on yhdessä 750 eli 540E. Kaikkiin erikoisuuksiin osuu, kun on monta.

-SS-
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: Viljelijä evp - 25.11.19 - klo:09:00
Mutta kuin se tonniperä käytännössä, ettei tule ylikierroksia työkoneeseen.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: Make - 25.11.19 - klo:11:10
Mutta kuin se tonniperä käytännössä, ettei tule ylikierroksia työkoneeseen.
Kone pitää olla tehty 1000 kierrokselle kuten esim nurmikoneet usein on. Jyrsimessä ei ihan kaikkia välityksiä parene käyttää tonnilla.
Mikäs Lely SS olikaan? Mulla olis 17-21 rataspari 20-sarjaiseen. Saa hake pois.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: Viljelijä evp - 25.11.19 - klo:15:25
Mutta kuin se tonniperä käytännössä, ettei tule ylikierroksia työkoneeseen.
Kone pitää olla tehty 1000 kierrokselle kuten esim nurmikoneet usein on. Jyrsimessä ei ihan kaikkia välityksiä parene käyttää tonnilla.
Mikäs Lely SS olikaan? Mulla olis 17-21 rataspari 20-sarjaiseen. Saa hake pois.
Nyt kait oli kysymys ihan sellasesta näpsän lingosta millä jotain lumia putsaillaan.Toki se sillä tonniperällä paremmin lentää paremmin.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: -SS- - 25.11.19 - klo:16:29
Mutta kuin se tonniperä käytännössä, ettei tule ylikierroksia työkoneeseen.
Kone pitää olla tehty 1000 kierrokselle kuten esim nurmikoneet usein on. Jyrsimessä ei ihan kaikkia välityksiä parene käyttää tonnilla.
Mikäs Lely SS olikaan? Mulla olis 17-21 rataspari 20-sarjaiseen. Saa hake pois.

Maschio.

Natikassa on kaksi akselia vierekkäin. Fordiin varusteena on oletusarvoisesti 21-urainen akseli, mutta niitä myydään myös 6-uraisina, huomasin juuri.

-SS-
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: metsajussi - 25.11.19 - klo:17:45
Tarviiko Hukissa tms. niveltyvillä heittosiivillä olevassa lingossa olla välttämättä minkäänlaista varokytkintä?

Ei kai välttämättä. Jos on tapana ajaa linkoon vaikka kuitupöllejä niin sitten tarvii.

Ajoin kerran linkoon oikein nipun kuituja kun joku (automies?) oli jättänyt pinon kohdalle sellaisia tien keskelle pitkittäin, ja lumituisku oli ne hyvin haudannut.
Onneksi mitään ei hajonnut.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: Oksa - 26.11.19 - klo:08:22
eiks siinä ole murtopultteja ollenkaan?   ite en tykkää levykytkimestä kun se luitaa kuiteski märässä.       ja linko pyörii, jos ponissa puhtia tonniperällä, muuten 750 kiekalla..     mutta luukku levällään ajelen lingon kans.           ja lingossa pitää olla iso luukku lumen poistua.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: paalipoika - 26.11.19 - klo:23:22
Kunto linkohan tai vastaava on noilla metsäteillä ihan ehdoton peli. Menee aika monen moinen moska läpi ja ei hajoa kovin helpolla. Toki jälki on vähän roisimpaa kuin pihalingoilla. Murtopultti on lingon akselissa huomattavasti parempi kuin levykytkin. Sillä nousee savu kyllä, jstakin. Joko levyistä, traktorista taikka kuskista kun perä otti ja hajosi....
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: Oksa - 27.11.19 - klo:07:57
ite yhen linkon kans totesin et levykytkin tarpeeton;   80 senttinen metallijööti sisään tiellä ja lingon sisus paskana.  ja levy ei kerenny reakoita mitenkään.    nyy vaan sammahti ihan yht äkkiä.   linko jumissa.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: ht - 27.11.19 - klo:08:20
  80 senttinen metallijööti sisään tiellä ja lingon sisus paskana. 

Millaisia tiet Savonmualla on muuten? Aika erikoinen paikka rautavarastolle...
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: Oksa - 27.11.19 - klo:16:18
tuo joku pankon pätkä jostain.   nuo urakoijat joutuu yötä myöten ajamaan...   löytäny huoltohommissa ison kasan vuosien aikana työkalujakii.  paras oli stahvillen 36 millinen kiinto, hintalapulla ..
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: paalipoika - 27.11.19 - klo:22:07
Noilta metsäteiltä löytyy melkein mitä vaan. Kuollutta ihmistä ei ole vielä näkynyt mutta melkein kaikkea muuta on tullut löydettyä niitä auratessa.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: 42 - 28.11.19 - klo:17:37
kantsiiko lingossa olla luistokytkin?   ite en enää kehtaa nuita levyjä vaihella joka kerta kun nuoskia riittää.  murtopultti riittää..

Levykytkin on vähän typerä keksintö - käytännössä.
- tahtoo huoltamattomana juuttua 'yhdeksi puuksi', tarvii säännöllisen huollon.
- kuumennuttuaan tahtoo menettää pitonsa tykkänään kunnes jäähtyy
- pahasti / pitkään (huomaamatta) luistaneena menee remonttiin
- tarkka säätäminen aika lailla arpapeliä.

Fiksuin olisi varmaan tarkka nokkakytkin, joka palautuu kun vääntömomentti vaan hetkeksi lopetetaan. Sellainen kuin yleensä esim noukinvaunuissa ym.
Ei tarvitse laukeamisen jälkeen kuin hetkeksi pysäyttää voimanotto ja taas meno jatkuu.
Valitettavasti ei se halvin vaihtoehto.
Juu, levykytkytkin ei ole käytännössä toimiva ratkaisu, ei tarvii kauaa luistaa kun on levyt paskana, vähä niin kuin F 5000.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: Viljelijä evp - 28.11.19 - klo:19:34
Noilta metsäteiltä löytyy melkein mitä vaan. Kuollutta ihmistä ei ole vielä näkynyt mutta melkein kaikkea muuta on tullut löydettyä niitä auratessa.
Näin, talvisin muutaman kilometrin tietä pidän auki ja yritän kattella ettei mitään isompia myttyjä ole siellä tiellä.Ei ole kiva kattoa kun lingon torvesta lentää punertava vana metsään päällystakin sekä kumiteräsaappaiden saattelemana.Se kun tuolla tiellä koska hyvänsä on mahdollista.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: Oksa - 28.11.19 - klo:20:08
mut kiva ku joutuu jonkin hiekkamontun läpi linkoomaan tien.  ei polanteen polkua ollu.   se metri lingon sivulla siixstiä lunta ja sit olikii kolmesta kymmeneen metriin hiekan väristä.  siinä tuli putsattua näppä kunnolla sisältä.   10 senttiä hiekkaa lingolla penkalle...   nooo, kuhan ajoin.   ja laskun tuntien mukaan.
Otsikko: Vs: kestävä nivelakseli.
Kirjoitti: Cutana - 29.11.19 - klo:06:55
Oon tykänny noista Bondioli SFT akseleista,helppohoitoisia,nippa ristikon päässä ja myös putken voitelulle nippa.
En toki väitä Waltterille pärjäävän,Waltterin laajakulmissa on myös nipat ristikon päässä,miten lie nykyään uusissa perus Walttereissa?