Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe kestävä nivelakseli.  (Luettu 35247 kertaa)

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8340
Vs: kestävä nivelakseli.
Senhän kaikki tietää tietenkin että akseleiden molemmissa päissä pitää olla sama kulma jatkuvasti. Kulma voi siis olla samaan tai eri suuntaan mutta aina yhtä suuret.

Tuosta syystä Jukon juurikkaannostokoneissa ei tahdo kestää kiilat kun käyttönivelakseleiden kulmat on mitä sattuu. Koneessa on jatkuva iskukuormitus.
Mystinen kesälaatumies

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4696
  • Savo savolaisille!
Vs: kestävä nivelakseli.
Tässä vielä Vemssille ja Skänälle korttitemppu.  :-* ;D

https://www.youtube.com/watch?v=gmV4qwLfOMY

Huh! Agrosta voi kun voikin oppia jotain uutta! :o
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: kestävä nivelakseli.

Hukin esitteessä lukee paino vain 750 kg TR vastaava painaa 1000 kg ei oikein täsmää ?Huki siis painaa esko 250 vain sata kiloa enemmän ?

Siksipä joskus kommentoinkin että Huki on jäänyt nykyisille isoimmille vetureille hieman köykäiseksi. Sikälihän se on järjen kanssa suunniteltu, että tuonkin painoinen linko kestää, kun rauta on oikeassa paikassa. Ja se sopii hyvin nelimukisen perään, jopa kolmimukisen vedettäväksi.

Karhulinko on ainakin näköjään Hukin "perillinen". Siinon sitten painoa toista tonnia ja muutama parannuskin, kuten roottorin etutuenta, joka hukissa on alennusvaihteessa ja rasittaa hieman enemmän sen laakereita. Omia nurkkia linkoillessa ja pienissä urakoissa tuosta ei kyllä todennäköisesti muodostu ongelmaa.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

jep jep

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 218
Vs: kestävä nivelakseli.
poikkilinkoko?   itellä oli joku 251 ja siinä kulu tapit niin ohkasiks että hirvitti.  ja hitsattuna kasattu joten vaihto kiva jobi ja nipoja ei nähnykään.

Kyllä tuo on ihan v linko. Syöttölavat pultilla kiinni ja lavoissa rasvanipat.  Jotain muutoksia ne on näihin uusiin tehny mikä mulla on painaa 703kg. Ja uudet nykyään 760 kg.
Henri

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: kestävä nivelakseli.
sehän pitäisi jo olla päivän selvää että paino ei kerro suoraan lujuutta.

pikkunenhan se huki on nyky traktoreille, 90 lukunen suunnittelu näkyy. siiven kaareva muoto,matala poikkipalkki edessä ja järeä siiven alareunan rakenne tekee siitä kestävän, toki hyvät materiaalitkin.

karhulingossa mun silmiini suunnittelu virhe, sivusiivet menee ihan toisiinsa kiinni lingontakapäässä. varmasti tukki nuoskalumella.

lingon pitäisi olla auki pohjasta kokomatkalta, siis myös heittosiivikon alta. silloin nuoska ominaisuudet parhaillaan. tälläsiä linkoja on tehty iitissä jo iät ajat.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: kestävä nivelakseli.
sehän pitäisi jo olla päivän selvää että paino ei kerro suoraan lujuutta.

pikkunenhan se huki on nyky traktoreille, 90 lukunen suunnittelu näkyy. siiven kaareva muoto,matala poikkipalkki edessä ja järeä siiven alareunan rakenne tekee siitä kestävän, toki hyvät materiaalitkin.

karhulingossa mun silmiini suunnittelu virhe, sivusiivet menee ihan toisiinsa kiinni lingontakapäässä. varmasti tukki nuoskalumella.

lingon pitäisi olla auki pohjasta kokomatkalta, siis myös heittosiivikon alta. silloin nuoska ominaisuudet parhaillaan. tälläsiä linkoja on tehty iitissä jo iät ajat.
Sano vaan merkki rohkeasti ? ;)
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64945
Vs: kestävä nivelakseli.
mutta onko se noin?   mulla ei tosa nokassa ole mitään kynnystä enää takana ja silti ei mene nuoska läpi,  en tiiä sit missä vika mutta yhtään ei voi vetää kun se pakkaa sinne heittoon kuiteski ja ei pultit kestä käynnistystä.

teuturi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 276
Vs: kestävä nivelakseli.
sehän pitäisi jo olla päivän selvää että paino ei kerro suoraan lujuutta.

pikkunenhan se huki on nyky traktoreille, 90 lukunen suunnittelu näkyy. siiven kaareva muoto,matala poikkipalkki edessä ja järeä siiven alareunan rakenne tekee siitä kestävän, toki hyvät materiaalitkin.

karhulingossa mun silmiini suunnittelu virhe, sivusiivet menee ihan toisiinsa kiinni lingontakapäässä. varmasti tukki nuoskalumella.

lingon pitäisi olla auki pohjasta kokomatkalta, siis myös heittosiivikon alta. silloin nuoska ominaisuudet parhaillaan. tälläsiä linkoja on tehty iitissä jo iät ajat.
Onko Oxsa:n evo mallin lingot avoinaisia heittosiivikon pohjaltaki ?

nuffieldmaster

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1719
Vs: kestävä nivelakseli.
sehän pitäisi jo olla päivän selvää että paino ei kerro suoraan lujuutta.

pikkunenhan se huki on nyky traktoreille, 90 lukunen suunnittelu näkyy. siiven kaareva muoto,matala poikkipalkki edessä ja järeä siiven alareunan rakenne tekee siitä kestävän, toki hyvät materiaalitkin.

karhulingossa mun silmiini suunnittelu virhe, sivusiivet menee ihan toisiinsa kiinni lingontakapäässä. varmasti tukki nuoskalumella.

lingon pitäisi olla auki pohjasta kokomatkalta, siis myös heittosiivikon alta. silloin nuoska ominaisuudet parhaillaan. tälläsiä linkoja on tehty iitissä jo iät ajat.
Onko Oxsa:n evo mallin lingot avoinaisia heittosiivikon pohjaltaki ?

On ja ei auta nuoskan vetoon... ei mene... ja alta avonainen rakenne hakkaa heittolavat paskaxi, eli taipuvat kun osuvat "esteisiin"...
Markkinoiden Wahwimmat Wieska -lumilingot saat Kuuksenvaarasta parhaimpaan hintaan!
040-7306421  SOITA!  https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: kestävä nivelakseli.
poikkilinkoko?   itellä oli joku 251 ja siinä kulu tapit niin ohkasiks että hirvitti.  ja hitsattuna kasattu joten vaihto kiva jobi ja nipoja ei nähnykään.

Kyllä tuo on ihan v linko. Syöttölavat pultilla kiinni ja lavoissa rasvanipat.  Jotain muutoksia ne on näihin uusiin tehny mikä mulla on painaa 703kg. Ja uudet nykyään 760 kg.

Tuollainen 251 on roikkunu peräs 3 tai 4 talvea. Mun vähäisis linkouksis se on pysyny ihan hyvin nipus. Aurausvarustukses noin 9t veturi nastoitettuna ja reilu 260 saparolla voimaa. Oon kyllä vähä kulutusmittaria seuraillu ettei oikeen yli 200 tulisi tapilta lingolle...

aretus84

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 278
Vs: kestävä nivelakseli.
On ja ei auta nuoskan vetoon... ei mene... ja alta avonainen rakenne hakkaa heittolavat paskaxi, eli taipuvat kun osuvat "esteisiin"...

eli sulla on tuo evo linko?


Kertokaa nyt joku linko mistä mänee kaikki mahollinen läpi olosuhteista riippumatta.
Niin ja sitten se toinen ihmettelyn aihe, mitä ihmeen vatipäitä noissa nivelakselitehtaissa on oikeen töissä. Meillä on taas sellanen akseli missä joku nero on asentanu ne ristikot sillai et nipat on akseliputkea kohti, hitto mikä väänteleminen 8 akselissa et saa semmoseen asentoon että sinne rasvaprässi mahtuu. Pitäsköhän suosiolla tehä siihen suojakuoreen joku 40mm reikä mistä sais rasvaletkun laitettua paikalleen, vai käviskö purkamaan haarukkaa ja kääntäis koko ristikon ympäri.

Viimeksi muokattu: 05.02.15 - klo:08:24 kirjoittanut aretus84

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64945
Vs: kestävä nivelakseli.
eikös tuo ole juuri se asia jonka näkee jopa omistamatta ko. vehettä?  itellä aikoinaan leppä tuhos laakerin etupäästä kun ruuvin etupää otti kiveen mettätiellä.       oli muuten aika paukaus koppiin asti.             juuri nuo mettätien keskusmättäät on sellasia perkeleitä särkemään paikkoja että nyt monasti olen kieltäytynyt lähtemästä linkoamaan noita.   jos ei auralla tahi levyllä saa avata.

roadrunner

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2137
Vs: kestävä nivelakseli.
Nostetaas vanhaa ketjua ylös. Linkoon pitäisi uusia nivelakseli. Vapakytkin, levykytkin versio 8 luokasta. Millaisia kokemuksia eri merkeistä ratilaisilla on ? Itse olin jo kallistumassa Bondioliin, mutta neliskanttinen muotoputki rupesi arveluttamaan. Varaosana hinta ona aika suolainen, ja saatavuuskin vain muutamalta toimittajalta.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64945
Vs: kestävä nivelakseli.
osta kerralla waltteri ni kestää.  nuo muut on niiin pehmosii.  ite huomannu noissa hommissa et yks kestää, ...... ja toiset peesaa.

tepperi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 45
Vs: kestävä nivelakseli.
isoihin walttereihin varaosien saanti aika hankalaa, ja kalliita osia. levykytkin tais olla kalliimpi ku uus akseli