Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe kestävä nivelakseli.  (Luettu 35249 kertaa)

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Vs: kestävä nivelakseli.
  Jos on raskas kuorma perässä niin se pyörimään laitto äkkirytkäyksellä koittelee myös ristikoita aika lailla, ei se levykytkin sitä pehmennä jos ei ole niin löysällä että luistaa pienestäkin vastuksesta
Umpiperälingot on siitä ikäviä että jos on sopivan paakkuuntuvaa lunta niin on kova laittaa pyörimään,hiukan auttaa kun kolistelee sitä maahan ja avaa luukun kummallekin puolelle.
Nivelakselissa pitää aina olla "kulmaa" muuten se kuluu kupista samasta kohtaa rasva ei pysy välissä,tämä ongelma on mm. Volvon linja-auto alustoissa niissä kulmaa ei ole ja niinpä kartaani ei kestä kun 70 th. kun jo pitää uusia.


 Kuinkahan kauan pitää tavan maataloushommissa käyttää akselia että vastaa Volvon 70:ntä megametriä?
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: kestävä nivelakseli.
traktori/linko/perävaunu tai joku härpäke tulee sitä kulmaa aina nostolaitetta käytettäessä, perävaunun kanssa kääntyessä yms, jolloin voitelu toimii.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: kestävä nivelakseli.
Lingossa paikat on tosi kovilla nimenomaan käyntiin laitettaessa jos on aikaisemmin vedelly lunta kasalle sillä.

Tossa paalaimella oli kaksi ongelmaa eli tukkoon ajettaessa käyntiin pyöritettäessä kohdistui hirveät voimat kun tukko ja paali lähti samalla liikeelle. Edellinen raktori ei myöskään jaksanut ylläpitää kierroksia jolloin tuli helposti näitä 500 kierroksen pyörityksiä ja jopa alle. Nykyisellä pyritään pyörittämään 540 ja 580 välillä kun ylikierrokset ei ole oikein sallittu.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: kestävä nivelakseli.
Senhän kaikki tietää tietenkin että akseleiden molemmissa päissä pitää olla sama kulma jatkuvasti. Kulma voi siis olla samaan tai eri suuntaan mutta aina yhtä suuret.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64947
Vs: kestävä nivelakseli.
elikkä näivelakselin tilalla pitäis olla joku vaijeri,,, kun tuota linkoa ei voi oikein käyttää ilman pyöritystä ja näpässä on niin painava heittokoneikko että sepä pyörii piiitkään vielä ulosoton sammutuksen jälkeen.     akseli kohtuu suora tuon yhistelmän kanssa.   akseli ja tumppi on melkolailla tasan kun maassa mutta sitten kulma pikkasen muuttuu kun nostaa ylös.      tuo liikkelle laitto on aina näin nuoskiolla tehtävä pikkasen peruutuksen kanssa, mutta silti tuppaa jäämälumi ottamaan tehoja.      molemmat luukut auki voi ajaa vain harvassa paikassa kun on vaikka mitä sötöstä edessä toisella puolella.       noooo, näähän on vain värkkejä joita käytetään ja sittn kun leviää niin korjataan.      btw, mullon welkerissä (kanttipaalain) alkuperänen valtteri vielä ja sillä on kälkätetty jo vuodesta 1975!      ja on monena kesänä ollu näiveli kyllä aika linkussa kun kolina käy mutta ei vielä kuin pikkasen löysähkö.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: kestävä nivelakseli.
Vähän kuulostaa että teet niin kuin kaikki muutkin eli vedät lingolla se sammuksissa ja sitten kun tulee sopiva paikka mihin viskata lumi niin painat kopissa nappia ja linko lähtee pyörimään. Näin lähes kaikki tekee mutta siinä akseli on todella kovilla kun se lähtee liikkeelle.
Noihin akseleiden kulmiin niin akseli kestää aika suuretkin mutkat kunhan sama mutka on toisessa päässä niin kuin yleensä lingossa on koska sekä raktorin että lingon tumppi on vaakasuorassa niin konetta nostettaessa kulmat muuttuu saman verran molemmissa päissä. Mitä tohon velgerin paalaimeen tulee niin voi olla että sen vetorakenne on sellainen että käänöksissä akselin molemmat päät kääntyy saman verran jos sitä vedetään reikäpuomilla tai vastaavalla. Tämä ei toteudu koneilla jotka hinataan koukusta jolloin tarvitaan väärin nimetty laajakulmanivel. Se nivelhän ei salli jyrkempää kulmaq kuin normi akseli mutta mahdollistaa pyörittämisen niin että vain toinen pää on kääntynyt.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: kestävä nivelakseli.
Alennusvaihdelinko ja jos olisi vielä tonnin perälle sovitettu, niin ei tarvi miettiä nivelakselin rasitusta. Uskoisin että noissa käynnistyksissä maksimikuormitus pienenee kertaluokkaa pienemmäksi verrattuna pahimpaan tapaukseen, eli suoravetolinko pitkällä kiinteällä ruuvilla täynnä nuoskalunta.

Lisäbonuksena pyöritysmomentin pienentyessä, levykytkimen saa säädettyä toimimaan tarkemmin.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: kestävä nivelakseli.
Kestääkö nykyään tuo "suunnanvaihto" loota miten .Ainakin Kunto lingossa ei tahtonut laatikko kestää.Riiholaisistakin meni niitä taavetin portaalilootia joskus,mutta aika hyvin kestivät.Rupelli niistä tahto irrota ,mutta siihenkin tekivät parannuksia.

No kuntolingossa se heittosiipi on niin julmetun kokoinen, että kaikki alennusvaihteeseen johtuvat rasituksetkin on moninkertaisia. Sitten kun välykset kasvaa, niin rattaisto saa melkoisia tällejä.

Tiedän V mallin linkoja joissa on peuralan alennusvaihteella ajettu paljon. Jossain vaiheessa joutuu öljynvaihdon lisäksi uusimaan laakerit ja öljytiivisteet, mutta kun tuon tekee ajallaan, niin rattaat kyllä kestävät. Liikkuvat siivet lingossa ja kohtuullisen kokoinen heittopesä vähentävät myös osaltaan rasitusta verrattuna noihin kuntomallin linkoihin.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: kestävä nivelakseli.
joskus aikaa ennen hukia oli tuota ongelmaa. linkona oli esko 300 ja esko 312. silloin meni noita bondioli, penzi dir lizzi pizzalaatikko akseleita aika paljon. oli ne eskotkin hajallaa kokoajan. 100hv traktorin peräs vielä kesti, mutta jo valmet 8400 sai ne pehmitettyä.

nyt olen linkoillu useemman vuoden hukilla. otin peuralan alennusvaihteen 1000 välityksellä. ei murtopultteja,ei levykytkintä ei vapaakytkintä. hyvin on akselit kestäny 300hv koneittenkin perässä. ja linkoremontitkin loppui samana päivänä kun esko lähti ja huki tuli. siitä on jo 5 vuotta aikaa.

akseleissakin on eroa. waltteri on omasta mielestäni ainut akselimerkki. nyt jo ihan täysjärkiset urakointi kollegat on kehunut uuttaa mustaa bondiolia. ite en kyllä ihan heti muita akseleita osta kuin walttercheid.

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1407
Vs: kestävä nivelakseli.
joskus aikaa ennen hukia oli tuota ongelmaa. linkona oli esko 300 ja esko 312. silloin meni noita bondioli, penzi dir lizzi pizzalaatikko akseleita aika paljon. oli ne eskotkin hajallaa kokoajan. 100hv traktorin peräs vielä kesti, mutta jo valmet 8400 sai ne pehmitettyä.

nyt olen linkoillu useemman vuoden hukilla. otin peuralan alennusvaihteen 1000 välityksellä. ei murtopultteja,ei levykytkintä ei vapaakytkintä. hyvin on akselit kestäny 300hv koneittenkin perässä. ja linkoremontitkin loppui samana päivänä kun esko lähti ja huki tuli. siitä on jo 5 vuotta aikaa.

akseleissakin on eroa. waltteri on omasta mielestäni ainut akselimerkki. nyt jo ihan täysjärkiset urakointi kollegat on kehunut uuttaa mustaa bondiolia. ite en kyllä ihan heti muita akseleita osta kuin walttercheid.
 

Mulla on kiinteäsiipinen ja -ruuvinen Leppä, jossa ei mikään kutosen akseli kestä (oliko se kuppikoko nyt 30mm). Alennusvaihde ja heiluvat siivet olisi poikaa. Tehontarve hukilla puolet lepästä, mutta leppä on kestänyt hyvin sammuttaa parisataaheppasen koneen, kun akseli on vaan mallia urakointi. 41 milliset laakerikupit ja vastaavat haarukat kestää. Sammutukseen tarvitaan pään kokoinen kivi kierukan väliin ja sen jälkeen leka ja rautakanki takaisinpyöräytykseen.
Tykkään bondiolin ihan kolmioakseleista, kun ne käyvät aina toisiinsa ja voi päitä tarvittaessa vaihtaa. Raskaitahan ne on käsitellä, varsinkin kympin akselit.

malanko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 512
Vs: kestävä nivelakseli.
Minä pakitan hiukan ennen ulosoton kytkentää, jos linko on täynnä,, oli linko huki tai esko. Akselin kestävyyttä enemmän ajattelen traktorin voiman ulosottoa.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64947
Vs: kestävä nivelakseli.
jep jep!   ite nostan linkoa vedon jälkeen pikkasen ja pikkasen ( eli sen mitä nyyn mösjöö-kytkin tempasee) pakkia ja sitten näppä käyntiin ja antaa tavaran lentää.      tuossa akselissa oli kupit suorassa mutta epäolen että se vaihteleva karho alateräsilttiä epätasasena syöttönä ollu myrkkyä tolle.    nyt kylläkii samamerkkinen uusi akseli tilalla kun ei täällä kellään tuntuna olevan noila varusteilla 6-7 akseleita.          liekö kysyntä ollu isoa vkl!                       ite miettinä noita heiluvalapasia mutta onko ne kuin kestäviä pitemmän päälle kun esim. alatalkissa on net heitot vain rauta/rauta yhistelmällä.       kun tuppaa pelkät vetotapit jo kuluvan orkoille hinatessa pari talvee.

jep jep

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 218
Vs: kestävä nivelakseli.
jep jep!   ite nostan linkoa vedon jälkeen pikkasen ja pikkasen ( eli sen mitä nyyn mösjöö-kytkin tempasee) pakkia ja sitten näppä käyntiin ja antaa tavaran lentää.      tuossa akselissa oli kupit suorassa mutta epäolen että se vaihteleva karho alateräsilttiä epätasasena syöttönä ollu myrkkyä tolle.    nyt kylläkii samamerkkinen uusi akseli tilalla kun ei täällä kellään tuntuna olevan noila varusteilla 6-7 akseleita.          liekö kysyntä ollu isoa vkl!                       ite miettinä noita heiluvalapasia mutta onko ne kuin kestäviä pitemmän päälle kun esim. alatalkissa on net heitot vain rauta/rauta yhistelmällä.       kun tuppaa pelkät vetotapit jo kuluvan orkoille hinatessa pari talvee.

Neljättä talvea menossa alatalkkari ats 250. Lapojen kiinnitys pulttien reiät on hiukka väljistyneet korvakosta ei niinkään itse lavasta. rasvaa pyrkinyt laittamaan joka auraus reissun jälkeen. Oli mullakin ennen näppä 2550 ja enempi se otti voimaa kun tämä talkkari jos ulosoton pistää päälle kun lingossa lunta (taajamassa melkein pakko).
Henri

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64947
Vs: kestävä nivelakseli.
poikkilinkoko?   itellä oli joku 251 ja siinä kulu tapit niin ohkasiks että hirvitti.  ja hitsattuna kasattu joten vaihto kiva jobi ja nipoja ei nähnykään.

erppo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 208
Vs: kestävä nivelakseli.
Aikoinaan taloon tuli uutena Suokoneen murskausjyrsin ja mukana Waltterin nivelakseli.
Mallia en muista mutta se kesti alkuperäisenä piiitkään. Viimein kuitenkin tuli ristikon vaihdon aika. Tilalle laitoin tuollaisen italiaanotekeleen. Sopi hyvin ja nivel oli herkkä uudella ristikolla.
Ei vain kestänyt kuin muutaman viikon. Samoin seuraava ja sitä seuraava. Vanhan Waltterin yksi nivelkuppi neuloineen oli säilynyt ja verrattaessa sitä italian osaan, neulojen vahvuudessa oli silminnähtävä ero Waltterin hyväksi. Liekö siinä kestävyyden salaisuus.
Nykyään akselissa on kuorkin kardaaninivel. Kestää, kunhan muistaa ettei kärsi yhtä suuria murtokulmia.
Komppaan retkua tuossa linkoasiassa. Hukilla jos aikoo rikkoa nivelakselin, homma ei ole helppo. Linkohommiin lähtiessä  voa päälle ja linko saa pyöriä sitten seuraavat tunnit keskeytyksettä. Hukilla voi ajaa esteiden ohi luukut kiinni eikä kampe tukehdu, koska puuttuu kiinteä siivikko/kierukka. Ei tietty kymmeniä metrejä mutta rakennuksen/liittymän ohi helposti.