Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe metsäteiden auraus tapa ja hinnat  (Luettu 53227 kertaa)

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
https://www.youtube.com/watch?v=BBG1xmO4d3A

Täsä tapahtuu mun mielestä... Ei ole ihan vakio äänistä päätellen ;)

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2514
  • Etelä-Karjala
Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kärkiaura tosiaan paras/nopein. ainakin täälläpäin urakoitsijat suosivat. Metsäautotiellä ei kohoavasta penkasta tarvitse niin välittää.


Hieno asenne... >:(

Ja sitten kun lunta on tarpeeksi niin penkalta valuu kökkäreet takaisin tielle. Pyri siinä sitten 76 tonnisella eteenpäin.

-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5501
Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kärkiaura tosiaan paras/nopein. ainakin täälläpäin urakoitsijat suosivat. Metsäautotiellä ei kohoavasta penkasta tarvitse niin välittää.


Hieno asenne... >:(

Ja sitten kun lunta on tarpeeksi niin penkalta valuu kökkäreet takaisin tielle. Pyri siinä sitten 76 tonnisella eteenpäin.
No jos ne meinaa tielle takaisin valua niin täälläpäin tekevät kuten arzyboyn linkkaamassa videossa, eli linko perään.

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Just tultiin aukaisemasta seuraavan savotan plaania.Hukilla meni hienosti.Piti vain kannatella reilusti,kun meinas lähteä 10cm maata mukana :)

kölli

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 33
Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
En kyllä käsitä tuota Hukin kehumista.Itse merkkiä kokeilin ja vaihdoin esko 3292.seen.Hydr.lisäsiivillä leveyttä heiman yli 3,5m Ja olen kyllä sitö mieltä lelu se huki on. Esim. oikean puolen torvi niin matala että,korkean penkan yli ei lunta saa lentämään.....muutenkin liian kevyt isolle traktorille.

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2514
  • Etelä-Karjala
Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kärkiaura tosiaan paras/nopein. ainakin täälläpäin urakoitsijat suosivat. Metsäautotiellä ei kohoavasta penkasta tarvitse niin välittää.


Hieno asenne... >:(

Ja sitten kun lunta on tarpeeksi niin penkalta valuu kökkäreet takaisin tielle. Pyri siinä sitten 76 tonnisella eteenpäin.
No jos ne meinaa tielle takaisin valua niin täälläpäin tekevät kuten arzyboyn linkkaamassa videossa, eli linko perään.

Joo, noin pitäisi tehdäkin. Onneksi firmoilta on pikkuhiljaa häipyneet jää vanhat jyyrät mitkä linkoaa halvalla. 210 leveällä keltaisella TR:llä vedetään jonkunlainen ura, kannatetaan koko ajan sillai, että jää 10 sentin lumikerros, heti viimeisen pinon jälkeen linko ylös, jarrulla setori ympäri ja linko ilmassa pois. Hae sitten autolla puita prkl...
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Jos linkoaa pohjia myöten, kevätaurinko pohottaa ja pian rapa roiskuu, hyvä että jää polannetta, kyllähän ne paakut siliää yhdistelmän alla.  ;)
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Nivelaura ja ketjutettu raktor on aika hyvä. Terät viellä varustettu jousin niin voi aika surutta tehdä uraa sinne minne muilla ei ole asiaa. Perässä roikkuu linko tai puskulevy mutta sitä harvemmin mettässä tarvitaan. Hintaa pyydetään 65€+alv mitä moni yhtiö pitää kalliina.
Ootko koskaan on mitä tapahtuu kun vedät nivelauralla kärkiasennossa ja se keskikohta raapasee kiveen niin et molempien terärunkojen pitäs päästä kääntymään taaksepäin :P Tulee uusia kulmia pehmeemmästä raudasta tehtyihin auroihin

On toi nyt viellä kestänyt vaikka kaikennäköistä on tullut koluttua. Yleensä kuitenkin itte metsätieosuuden saa ajettua niin että auran kärki kulkee melkein tasaista maata vaikka kulmat sitten kääntelee kiviä ja kantoja. Kääntöpaikoilla sitten siivet on enemmin suoraan sivulle ja siivillä on paineakut mitkä pehmentää iskut. Samoin terät kääntyy alle ja aura hyppää kiven tai kannon yli. Useiten pahat kohteet alkaa kun ruvetaan kääntöpaikkaa keksimään autolle.

Toki noissa metsäteiden aurauksissa iso on kaunista mutta hyvin usein ongelma ei ole voiman puute vaan enemminkin pidon. Siksii ketjutettu raktori menee yhtä hyvin kuin iso pyöräkuormaaja varsinkin jos alimpana sattuu olemaan jäätä.

Mitä olen rekkapenoja ymmärtänyt niin ne ei oikeastaan arvosta polannetta. Nykyautojen alla kun polanne ei oikein tahdo kestää vaan helposti ruopii itsensä siihen kiinni. Siksi paras käsittääkseni on että kaapii joko maan tai oikein kovan jään esiin että ketjuille saadaan pitoa.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
En kyllä käsitä tuota Hukin kehumista.Itse merkkiä kokeilin ja vaihdoin esko 3292.seen.Hydr.lisäsiivillä leveyttä heiman yli 3,5m Ja olen kyllä sitö mieltä lelu se huki on. Esim. oikean puolen torvi niin matala että,korkean penkan yli ei lunta saa lentämään.....muutenkin liian kevyt isolle traktorille.

Minen taas käsitä eskon kehumista ? Tokihan huki on nykykoneille köykäinen ja leveänä mallina sen runkokin on kovilla, mutta on siinä moni asia toteutettu ajatuksen kanssa. Eihän sitä muuten olis valmistettu näin pitkään samalla mallilla.

Montako vuotta olet eskolla ajanut ja paljonko tulee tunteja vuodessa ?
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1407
Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Jos linkoaa pohjia myöten, kevätaurinko pohottaa ja pian rapa roiskuu, hyvä että jää polannetta, kyllähän ne paakut siliää yhdistelmän alla.  ;)

En jätä polannetta, mutta maaliskuun alulta alkaen yritän jättää tien  valkoiseksi uudesta lumesta. Usein sataa sopivan 2-5 cm uutta lunta, jonka voi jättää. Jos ei ole polannetta alla, niin tie kestää mutta ei ala sulamaan auringossa ennen aikojaan.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64950
Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
niinpä.    mutta tuota minä en ole ymmärtäny kun nykyään ei enää poleta noita mettäteitä ennen tekoa.   ite polkenu heti ekoilla lumilla pohjat missä tuloo talviajoa ja hiton pitkään vielä lumien sulettua on päässy ajamaan kun tien pohja on jäässä ja pysyy.             nytkin on hiton hyvä tienpohja valmiina muuhun kun virma ajoi eilen vimoset pöllit pois..            taaemmalle hakekasalle nyt hyvä ajaa vaikka bemarilla.                       ja kiva aurata alueella kun lumen saa puitten väliin lentämään.  eikä kivet enää töki.                                  laskutustunteja näkyy olevan noi neljä...                            virman kuski oli ihan tyytyväinen.

kölli

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 33
Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Hervastille:Niitä linkotunteja en ole laskenut mutta,kahdet hammasterät menee talvessa.Toki niiden kulumiseen auttaa kun ei ole tukijalkoja ollenkaan.Etunostolaitteessa käytän nivelauraa ja pääasiass metsä/mökkiteitä putsailen.pisimmät hieman yli 30km.Esko on nyt 5 talvea vanha ja 4 talvea urakoitu....

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64950
Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
huh!  30 kilsaa traktorilla!   ei sitten tuo masokismi ole puhjennu missään muussa?  eiks tuohon ja kannataisi hommata kuorkki?

roadman

  • Vieras
Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
huh!  30 kilsaa traktorilla!   ei sitten tuo masokismi ole puhjennu missään muussa?  eiks tuohon ja kannataisi hommata kuorkki?

Jaa vaan 30 km. olikohan se 2011 vai 2012 kun Tammikuussa tuli 1000km per viikko traktorilla lenkillä tuli noin 230-250km eli Mikkelistä Helsinkiin 4 kertaa viikossa pyyhkästyä traktorilla. Vuotunen ajomäärä maantiellä huiteli siinä 20000km/ vuosi.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kyllä täälläkin jo yksi yksityistiekunnan sopimus voi olla lähemmäs 50 km eli 80-100 km edes-takas. Ne jotka ajaa Destialle taitavat lähes tuplata..


Ei kyllä lingolla mutta traktorilla. Mitä olen katsellut niin ei suoritusnopeudessa ole valtavaa eroa kuorma-autoon.  Vajaa 300 hv ja raskas lisäpainotettu liikennekone, painaa hyvin samat kuin kuorma-auto ilman painolastia, ja kaikki pyörät vetävät. Joku vetää samalla koko ajan vielä kevyesti alusterällä, jälki on ollut varsin hyvä.

Eihän se 40 km lenkki edes-takas ole kuin reilu 2,5 tuntia kun pyyhkäisee hiukan isompia teitä ellei keli nyt aivan järjetön ole. En ole jumissakaan nähnyt kuin kerran, silloinkin oli väistänyt toista ojaan. Kuorma-autoja hinaltiin umpisesta ja ojista harva se talvi, pari kertaa olin itsekin yhtenä varpin päässä.
Mitään epämääräisiä kivisiä, kapeita mutta mutkaisia umpeenkasvaneita metsäteitä ei tuohon vauhtiin tietenkään kykene.

Ei uskoisi ellei näkisi... kalusto on kyllä muuta kuin 502 + se 210 TR. Perässä olen joskus ajellut ja ihailla on täytynyt kuinka homma käy kun oikeat lelut ja sen osaa. Pitäisiköhän joskus liftata kyytiin :-)