Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: paalipoika - 28.01.15 - klo:21:44

Otsikko: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: paalipoika - 28.01.15 - klo:21:44
Mikäs on paras menetelmä metsäteiden auraukseen. Linko, kärkiaura, alueaura vai joku muu. Ite auraan aurinkolingolla ja kauhalla liittymät ja kääntöpaikat.  Menetelmänä tuottaa pajahommaa vähä liikaa ja meinaa helposti jäädä polannetta, toki ei ole rahaakaan kauheesti rahaa kiinni hommassa. Taksana on 55+alv ja laskutus alkaa kun lähden kotipihasta liikkeelle. Hinta sais olla kovempi mutta ajellaan hissukseen ketjujen kanssa tiellä ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: kantola - 28.01.15 - klo:21:56
Tällähän ne umpiset menee. https://www.youtube.com/watch?v=LjXbsNtU0Z8
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: paukkula - 28.01.15 - klo:21:58
Eipähän oo tiekunta aurannut . Firmat aukaisee jos tarvitsee
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: rantajussi - 28.01.15 - klo:22:09
Linko+puskulevy.58+Alv
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: Peltola - 28.01.15 - klo:22:24
Kotimaistakin kuvaa löytyy. On vaan nopeaa tuntitaksalla.

https://www.youtube.com/v/PAP87_oGxFM%26fs=1%26autoplay=1
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: JD6630 - 29.01.15 - klo:00:50
Kärkiaura tosiaan paras/nopein. ainakin täälläpäin urakoitsijat suosivat. Metsäautotiellä ei kohoavasta penkasta tarvitse niin välittää.

Mutta onhan se tosiaan hieman liian tehokas tuntihommiin ;D
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: vms1 - 29.01.15 - klo:08:47
Nivelaura ja ketjutettu raktor on aika hyvä. Terät viellä varustettu jousin niin voi aika surutta tehdä uraa sinne minne muilla ei ole asiaa. Perässä roikkuu linko tai puskulevy mutta sitä harvemmin mettässä tarvitaan. Hintaa pyydetään 65€+alv mitä moni yhtiö pitää kalliina.
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: aretus84 - 29.01.15 - klo:09:32
Nivelaura ja ketjutettu raktor on aika hyvä. Terät viellä varustettu jousin niin voi aika surutta tehdä uraa sinne minne muilla ei ole asiaa. Perässä roikkuu linko tai puskulevy mutta sitä harvemmin mettässä tarvitaan. Hintaa pyydetään 65€+alv mitä moni yhtiö pitää kalliina.
Ootko koskaan miettiny mitä tapahtuu kun vedät nivelauralla kärkiasennossa ja se keskikohta raapasee kiveen niin et molempien terärunkojen pitäs päästä kääntymään taaksepäin :P Tulee uusia kulmia pehmeemmästä raudasta tehtyihin auroihin
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: Hervast - 29.01.15 - klo:09:43
Nivelaura ja ketjutettu raktor on aika hyvä. Terät viellä varustettu jousin niin voi aika surutta tehdä uraa sinne minne muilla ei ole asiaa. Perässä roikkuu linko tai puskulevy mutta sitä harvemmin mettässä tarvitaan. Hintaa pyydetään 65€+alv mitä moni yhtiö pitää kalliina.

Suorasiipinen nivelaura ja raskas traktori ketjuilla riittävät pakkaslumen auraukseen, mutta jos joutuu sellaiseen urakkaan mistä tuo ensimmäinen video oli, niin kunnon kärkiauran voittanutta ei löydy. Se antaa painoa työntävälle koneelle ja lohkoo alhaalta ylöspäin tiukan lumikerroksen ja työntää sen pois traktorin kulkuväylältä.
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: Ala-Pertti - 29.01.15 - klo:10:18
se on tuo koko talven kelkalla tampattu ura täys perkele avata.
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: metsajussi - 29.01.15 - klo:10:51
se on tuo koko talven kelkalla tampattu ura täys perkele avata.

Kilometri hevosilla survottuakin jää mieleen. Keskeltä mukavan tiukkaa maaliskuussa.

50 t pillari olisi ollut syntinen nautinto ao. kohteessa.
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: junttieinari - 29.01.15 - klo:11:16
se on tuo koko talven kelkalla tampattu ura täys perkele avata.

Kilometri hevosilla survottuakin jää mieleen. Keskeltä mukavan tiukkaa maaliskuussa.

50 t pillari olisi ollut syntinen nautinto ao. kohteessa.

Mulla kulkee tuossa peltotiellä ihan virallinen kelkkareitti. Ja aina kun sattuu talvella kalkituksia tai hakkuita olemaan, niin reitinpitäjä kiltisti aukaisee tien. Milloin traktorilla, milloin telakaivurilla, milloin pyöräkuormaajalla. Säälittävin yritys tais olla joku ~8 tn pikkukaivuri. ;D
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: - 29.01.15 - klo:16:26
se on tuo koko talven kelkalla tampattu ura täys perkele avata.

Kilometri hevosilla survottuakin jää mieleen. Keskeltä mukavan tiukkaa maaliskuussa.

50 t pillari olisi ollut syntinen nautinto ao. kohteessa.

Mulla kulkee tuossa peltotiellä ihan virallinen kelkkareitti. Ja aina kun sattuu talvella kalkituksia tai hakkuita olemaan, niin reitinpitäjä kiltisti aukaisee tien. Milloin traktorilla, milloin telakaivurilla, milloin pyöräkuormaajalla. Säälittävin yritys tais olla joku ~8 tn pikkukaivuri. ;D

Tällainen oli kuulemma tuohon hommaan ihan kätevä. Takaperin veeämmällä. Vähä oli toki levy lujilla...
http://www.konedata.net/Traktorit/catChallenger65E.htm (http://www.konedata.net/Traktorit/catChallenger65E.htm)
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: Oksa - 29.01.15 - klo:19:18
tuota kääntöpaikkoja tuolla kärkiauralla vaan miettiny kun ei taho aina mahtua noita lumia puskemaan noilla y tahi t haaroilla mihinkään.  mikä olis perään paras silloin.   btw. mahtuuko kärkiauran lumet puitten väleihin.   mettähallituksella on paljon teitä joissa ei ravia.
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: 7930 - 29.01.15 - klo:19:59
Hukin linko ei jää penkkoja tien laitaan.
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: arzyboy - 29.01.15 - klo:20:09
https://www.youtube.com/watch?v=BBG1xmO4d3A

Täsä tapahtuu mun mielestä... Ei ole ihan vakio äänistä päätellen ;)
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: ht - 29.01.15 - klo:20:47
Kärkiaura tosiaan paras/nopein. ainakin täälläpäin urakoitsijat suosivat. Metsäautotiellä ei kohoavasta penkasta tarvitse niin välittää.


Hieno asenne... >:(

Ja sitten kun lunta on tarpeeksi niin penkalta valuu kökkäreet takaisin tielle. Pyri siinä sitten 76 tonnisella eteenpäin.

Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: JD6630 - 29.01.15 - klo:21:11
Kärkiaura tosiaan paras/nopein. ainakin täälläpäin urakoitsijat suosivat. Metsäautotiellä ei kohoavasta penkasta tarvitse niin välittää.


Hieno asenne... >:(

Ja sitten kun lunta on tarpeeksi niin penkalta valuu kökkäreet takaisin tielle. Pyri siinä sitten 76 tonnisella eteenpäin.
No jos ne meinaa tielle takaisin valua niin täälläpäin tekevät kuten arzyboyn linkkaamassa videossa, eli linko perään.
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: +200 - 29.01.15 - klo:21:32
Just tultiin aukaisemasta seuraavan savotan plaania.Hukilla meni hienosti.Piti vain kannatella reilusti,kun meinas lähteä 10cm maata mukana :)
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: kölli - 29.01.15 - klo:21:56
En kyllä käsitä tuota Hukin kehumista.Itse merkkiä kokeilin ja vaihdoin esko 3292.seen.Hydr.lisäsiivillä leveyttä heiman yli 3,5m Ja olen kyllä sitö mieltä lelu se huki on. Esim. oikean puolen torvi niin matala että,korkean penkan yli ei lunta saa lentämään.....muutenkin liian kevyt isolle traktorille.
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: ht - 29.01.15 - klo:23:03
Kärkiaura tosiaan paras/nopein. ainakin täälläpäin urakoitsijat suosivat. Metsäautotiellä ei kohoavasta penkasta tarvitse niin välittää.


Hieno asenne... >:(

Ja sitten kun lunta on tarpeeksi niin penkalta valuu kökkäreet takaisin tielle. Pyri siinä sitten 76 tonnisella eteenpäin.
No jos ne meinaa tielle takaisin valua niin täälläpäin tekevät kuten arzyboyn linkkaamassa videossa, eli linko perään.

Joo, noin pitäisi tehdäkin. Onneksi firmoilta on pikkuhiljaa häipyneet jää vanhat jyyrät mitkä linkoaa halvalla. 210 leveällä keltaisella TR:llä vedetään jonkunlainen ura, kannatetaan koko ajan sillai, että jää 10 sentin lumikerros, heti viimeisen pinon jälkeen linko ylös, jarrulla setori ympäri ja linko ilmassa pois. Hae sitten autolla puita prkl...
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: kantola - 29.01.15 - klo:23:13
Jos linkoaa pohjia myöten, kevätaurinko pohottaa ja pian rapa roiskuu, hyvä että jää polannetta, kyllähän ne paakut siliää yhdistelmän alla.  ;)
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: vms1 - 30.01.15 - klo:00:54
Nivelaura ja ketjutettu raktor on aika hyvä. Terät viellä varustettu jousin niin voi aika surutta tehdä uraa sinne minne muilla ei ole asiaa. Perässä roikkuu linko tai puskulevy mutta sitä harvemmin mettässä tarvitaan. Hintaa pyydetään 65€+alv mitä moni yhtiö pitää kalliina.
Ootko koskaan on mitä tapahtuu kun vedät nivelauralla kärkiasennossa ja se keskikohta raapasee kiveen niin et molempien terärunkojen pitäs päästä kääntymään taaksepäin :P Tulee uusia kulmia pehmeemmästä raudasta tehtyihin auroihin

On toi nyt viellä kestänyt vaikka kaikennäköistä on tullut koluttua. Yleensä kuitenkin itte metsätieosuuden saa ajettua niin että auran kärki kulkee melkein tasaista maata vaikka kulmat sitten kääntelee kiviä ja kantoja. Kääntöpaikoilla sitten siivet on enemmin suoraan sivulle ja siivillä on paineakut mitkä pehmentää iskut. Samoin terät kääntyy alle ja aura hyppää kiven tai kannon yli. Useiten pahat kohteet alkaa kun ruvetaan kääntöpaikkaa keksimään autolle.

Toki noissa metsäteiden aurauksissa iso on kaunista mutta hyvin usein ongelma ei ole voiman puute vaan enemminkin pidon. Siksii ketjutettu raktori menee yhtä hyvin kuin iso pyöräkuormaaja varsinkin jos alimpana sattuu olemaan jäätä.

Mitä olen rekkapenoja ymmärtänyt niin ne ei oikeastaan arvosta polannetta. Nykyautojen alla kun polanne ei oikein tahdo kestää vaan helposti ruopii itsensä siihen kiinni. Siksi paras käsittääkseni on että kaapii joko maan tai oikein kovan jään esiin että ketjuille saadaan pitoa.
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: Hervast - 30.01.15 - klo:06:41
En kyllä käsitä tuota Hukin kehumista.Itse merkkiä kokeilin ja vaihdoin esko 3292.seen.Hydr.lisäsiivillä leveyttä heiman yli 3,5m Ja olen kyllä sitö mieltä lelu se huki on. Esim. oikean puolen torvi niin matala että,korkean penkan yli ei lunta saa lentämään.....muutenkin liian kevyt isolle traktorille.

Minen taas käsitä eskon kehumista ? Tokihan huki on nykykoneille köykäinen ja leveänä mallina sen runkokin on kovilla, mutta on siinä moni asia toteutettu ajatuksen kanssa. Eihän sitä muuten olis valmistettu näin pitkään samalla mallilla.

Montako vuotta olet eskolla ajanut ja paljonko tulee tunteja vuodessa ?
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: Peltola - 30.01.15 - klo:07:03
Jos linkoaa pohjia myöten, kevätaurinko pohottaa ja pian rapa roiskuu, hyvä että jää polannetta, kyllähän ne paakut siliää yhdistelmän alla.  ;)

En jätä polannetta, mutta maaliskuun alulta alkaen yritän jättää tien  valkoiseksi uudesta lumesta. Usein sataa sopivan 2-5 cm uutta lunta, jonka voi jättää. Jos ei ole polannetta alla, niin tie kestää mutta ei ala sulamaan auringossa ennen aikojaan.
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: Oksa - 30.01.15 - klo:07:52
niinpä.    mutta tuota minä en ole ymmärtäny kun nykyään ei enää poleta noita mettäteitä ennen tekoa.   ite polkenu heti ekoilla lumilla pohjat missä tuloo talviajoa ja hiton pitkään vielä lumien sulettua on päässy ajamaan kun tien pohja on jäässä ja pysyy.             nytkin on hiton hyvä tienpohja valmiina muuhun kun virma ajoi eilen vimoset pöllit pois..            taaemmalle hakekasalle nyt hyvä ajaa vaikka bemarilla.                       ja kiva aurata alueella kun lumen saa puitten väliin lentämään.  eikä kivet enää töki.                                  laskutustunteja näkyy olevan noi neljä...                            virman kuski oli ihan tyytyväinen.
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: kölli - 30.01.15 - klo:16:32
Hervastille:Niitä linkotunteja en ole laskenut mutta,kahdet hammasterät menee talvessa.Toki niiden kulumiseen auttaa kun ei ole tukijalkoja ollenkaan.Etunostolaitteessa käytän nivelauraa ja pääasiass metsä/mökkiteitä putsailen.pisimmät hieman yli 30km.Esko on nyt 5 talvea vanha ja 4 talvea urakoitu....
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: Oksa - 30.01.15 - klo:18:43
huh!  30 kilsaa traktorilla!   ei sitten tuo masokismi ole puhjennu missään muussa?  eiks tuohon ja kannataisi hommata kuorkki?
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: roadman - 30.01.15 - klo:20:28
huh!  30 kilsaa traktorilla!   ei sitten tuo masokismi ole puhjennu missään muussa?  eiks tuohon ja kannataisi hommata kuorkki?

Jaa vaan 30 km. olikohan se 2011 vai 2012 kun Tammikuussa tuli 1000km per viikko traktorilla lenkillä tuli noin 230-250km eli Mikkelistä Helsinkiin 4 kertaa viikossa pyyhkästyä traktorilla. Vuotunen ajomäärä maantiellä huiteli siinä 20000km/ vuosi.
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: metsajussi - 30.01.15 - klo:20:44
Kyllä täälläkin jo yksi yksityistiekunnan sopimus voi olla lähemmäs 50 km eli 80-100 km edes-takas. Ne jotka ajaa Destialle taitavat lähes tuplata..


Ei kyllä lingolla mutta traktorilla. Mitä olen katsellut niin ei suoritusnopeudessa ole valtavaa eroa kuorma-autoon.  Vajaa 300 hv ja raskas lisäpainotettu liikennekone, painaa hyvin samat kuin kuorma-auto ilman painolastia, ja kaikki pyörät vetävät. Joku vetää samalla koko ajan vielä kevyesti alusterällä, jälki on ollut varsin hyvä.

Eihän se 40 km lenkki edes-takas ole kuin reilu 2,5 tuntia kun pyyhkäisee hiukan isompia teitä ellei keli nyt aivan järjetön ole. En ole jumissakaan nähnyt kuin kerran, silloinkin oli väistänyt toista ojaan. Kuorma-autoja hinaltiin umpisesta ja ojista harva se talvi, pari kertaa olin itsekin yhtenä varpin päässä.
Mitään epämääräisiä kivisiä, kapeita mutta mutkaisia umpeenkasvaneita metsäteitä ei tuohon vauhtiin tietenkään kykene.

Ei uskoisi ellei näkisi... kalusto on kyllä muuta kuin 502 + se 210 TR. Perässä olen joskus ajellut ja ihailla on täytynyt kuinka homma käy kun oikeat lelut ja sen osaa. Pitäisiköhän joskus liftata kyytiin :-)
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: roadman - 30.01.15 - klo:21:19
Kyllä täälläkin jo yksi yksityistiekunnan sopimus voi olla lähemmäs 50 km eli 80-100 km edes-takas. Ne jotka ajaa Destialle taitavat lähes tuplata..


Ei kyllä lingolla mutta traktorilla. Mitä olen katsellut niin ei suoritusnopeudessa ole valtavaa eroa kuorma-autoon.  Vajaa 300 hv ja raskas lisäpainotettu liikennekone, painaa hyvin samat kuin kuorma-auto ilman painolastia, ja kaikki pyörät vetävät. Joku vetää samalla koko ajan vielä kevyesti alusterällä, jälki on ollut varsin hyvä.

Eihän se 40 km lenkki edes-takas ole kuin reilu 2,5 tuntia kun pyyhkäisee hiukan isompia teitä ellei keli nyt aivan järjetön ole. En ole jumissakaan nähnyt kuin kerran, silloinkin oli väistänyt toista ojaan. Kuorma-autoja hinaltiin umpisesta ja ojista harva se talvi, pari kertaa olin itsekin yhtenä varpin päässä.
Mitään epämääräisiä kivisiä, kapeita mutta mutkaisia umpeenkasvaneita metsäteitä ei tuohon vauhtiin tietenkään kykene.

Ei uskoisi ellei näkisi... kalusto on kyllä muuta kuin 502 + se 210 TR. Perässä olen joskus ajellut ja ihailla on täytynyt kuinka homma käy kun oikeat lelut ja sen osaa. Pitäisiköhän joskus liftata kyytiin :-)

Juu näinhän se menee  sen ovat kuoma-auto miehetkin tunnustamaan.  Viime viikolla ylivieskasta soitteli eräs tr urakoitsija ja manas kun joutuu noita kuorkki miesten jälkiä jatkuvasti paikkaamaan, kun ois omassa lenkissäkin töitä.
Juu nelos päkät saa olla kotona kun lähetään teitä auraamaan eikä linkoamaan. Tommonen 300hv ja kaikki saa olla pelissä jos tuota märkää lumen paskaa on tiehen tilttaantunut. Pikitie miehet otta se suolalla, mutta kolme ja isompi numeroisilla teillä se otetaan dieselillä tai polttoöljyllä ja kovalla raudalla.

Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: versu213 - 31.01.15 - klo:02:21
rattorit kannattaa jättää kotio,jos aikoo talviKUNNOSSA pitoa harrastaa yleisillä teillä.(luokat 1-3) ;)
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: nissan - 31.01.15 - klo:07:33
Tuo oli kai pävän vitsi
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: T170 - 31.01.15 - klo:08:05
Kotimaistakin kuvaa löytyy. On vaan nopeaa tuntitaksalla.

https://www.youtube.com/v/PAP87_oGxFM%26fs=1%26autoplay=1

Tunnissa ehtii työntää mursketta aika monta tonnia ojiin.
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: SKN - 31.01.15 - klo:09:20
Kotimaistakin kuvaa löytyy. On vaan nopeaa tuntitaksalla.

https://www.youtube.com/v/PAP87_oGxFM%26fs=1%26autoplay=1

Tunnissa ehtii työntää mursketta aika monta tonnia ojiin.

 ;D ;D

Saa sitten taas koppelolle kesäurakkaa. ;D
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: Peltola - 31.01.15 - klo:10:02
Kotimaistakin kuvaa löytyy. On vaan nopeaa tuntitaksalla.

https://www.youtube.com/v/PAP87_oGxFM%26fs=1%26autoplay=1

Tunnissa ehtii työntää mursketta aika monta tonnia ojiin.

Vuometilla on hyvät jalat sitä varten. Myyvät hardox säätöjalkoja tuppeineen laitettavaksi muihinkin merkkeihin.
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: versu213 - 31.01.15 - klo:10:09
Tuo oli kai pävän vitsi



kerrohan vitsiniekka parempi vitsi... ;D
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: vms1 - 31.01.15 - klo:10:25
rattorit kannattaa jättää kotio,jos aikoo talviKUNNOSSA pitoa harrastaa yleisillä teillä.(luokat 1-3) ;)

Onkohan joku ihan oikeasti tutkinut kuorma-auto vs raktoria noissa aurahommissa. Selvä etu autossahan on tuo suolalaatikon kuskausmahdollisuus mutta jos touhutaan pelkkiä aurauksia niin voi raktori olla aika tehokas. Tämä siis silloin kun se raktori on viritetty auraushommiin eikä ole jonkun bönden käytössä ja lähtee satunnaisesti aurailemaan. Toi raktori on kuitenkin huomattavasti parempi kulkemaan ja nopeeliikeisempi vaikka huippunopeudessa kärsii.
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: klapikasa - 31.01.15 - klo:10:54
rattorit kannattaa jättää kotio,jos aikoo talviKUNNOSSA pitoa harrastaa yleisillä teillä.(luokat 1-3) ;)

Kompaan. Miten levität suolan, kärry perässä? Ihanaa puhistaa risteykset semmosella. Naurettiin työkaverin kanssa kun viereisellä asutusalueella hoitaa 1-3set +200 heppaisilla ja kaikissa on 4 m leveitä auroja. Tosi kätevää pyöritellä suojatiellä. Tai jalkakäytävän ja sähkökaapi/aidan, väli n.2m. Ja säästää suolauksissa, bussi reitit tosikaameet vaikka ne ajaa mahaterillä.
Oikean kokoista kalustoo oikeaan paikkaan.

EI voi verrata talviKUNNOSSA pito ruuhkaSuomi missä lämpötila seilaa nollan molemin puolin päivittäin, meri on auki, 2-5cm voi sataa ihan koska vaan JA mettätie keskisuomessa mitenkään toisiinsa muuta kun se lumi.

Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: vms1 - 31.01.15 - klo:11:13
Aurauskohteita on niin monenlaisia mutta harvaan kohteeseen kuorma-auto on paras. Se on sitten kysymysmerkki että onko järkeä samalla viedä sitä 5 metriä pitkää auraa ja suolalaatikkoa vai kannattaisiko pitää nää laitteet erillään. Jo risteysalueella raktorin hytistä näkyvyys on ihan toista luokkaa kuin autossa.
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: klapikasa - 31.01.15 - klo:11:35
Aurauskohteita on niin monenlaisia mutta harvaan kohteeseen kuorma-auto on paras. Se on sitten kysymysmerkki että onko järkeä samalla viedä sitä 5 metriä pitkää auraa ja suolalaatikkoa vai kannattaisiko pitää nää laitteet erillään. Jo risteysalueella raktorin hytistä näkyvyys on ihan toista luokkaa kuin autossa.

Tervetuloa hoitamaan ykkösiä traktorilla. Ne risteykset mitä auto puhdistaa ei oo kovin monta, hyvin suunitelee ei tarvii vekslata, pyöräkoneet tulee viivellä sitten kun alempi tieluokka puhdistetaan.
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: icefarmer - 31.01.15 - klo:11:50
rattorit kannattaa jättää kotio,jos aikoo talviKUNNOSSA pitoa harrastaa yleisillä teillä.(luokat 1-3) ;)

Onkohan joku ihan oikeasti tutkinut kuorma-auto vs raktoria noissa aurahommissa. Selvä etu autossahan on tuo suolalaatikon kuskausmahdollisuus mutta jos touhutaan pelkkiä aurauksia niin voi raktori olla aika tehokas. Tämä siis silloin kun se raktori on viritetty auraushommiin eikä ole jonkun bönden käytössä ja lähtee satunnaisesti aurailemaan. Toi raktori on kuitenkin huomattavasti parempi kulkemaan ja nopeeliikeisempi vaikka huippunopeudessa kärsii.
400 heppasen kuorma-auton pelkän auran taa  saa 20 000eurolla ja työkoneeks löpöllä käymään, halvat renkaat ja keppiloota... :-\ :-\ :-\ :-\

mitä tulee vastaavalle raktorille hintaa ja käyttökulujä :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

vähän niinku 936 fentti pyörittää hakkuria, pääoma on tallessa ;) ;D 8) ::)
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: versu213 - 31.01.15 - klo:11:57
taajaman kujillehan pyöräkones on aivan ylivoimainen vehe, jos se onpi vielä varusteltu alaterällä.
isommille teille aura-auto.
rattorit sitten kärkiauralla mehtäteille.
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: bouli - 31.01.15 - klo:12:27
Kyllä ne traktorit vaan ennakko odotusten vastaisesti hoiti näitä paikallisteitä ihan mallikkaasti muutaman vuoden takaisina kunnon lumitalvinakin.

Tai ainakin siltä tuntuu nyt kun aliurakoitsijat on tälle talvelle vaihtunut ja näitä meidän ohi meneviä teitä on taas pitkän ajan jälkeen palannut hoitamaan kuorma-automiehet, ilmeisesti hiljentyneen maarakentamisen innoittamina.

En tiedä. Vai onko talvikunnossapitoon käytettävissä olevista rahoista leikattu ratkaisevasti, jotenkin kumminkin tuntuu ettei tietä edes yritetä hoitaa kunnolla. Tai edes sinnepäin.
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: klapikasa - 31.01.15 - klo:13:02
On varmaan suurempi vaikutus kuka istuu ratin takaa, työnjohtajasta, päivystäjästä kun millä vekotimella työnnetään.Uudet kunnon aurat, mahaterät traktorit sun muuta, mutta tyhmä/piitamaton kuski, insinööri titokoneineen työnjohdoksi, kunto-ohjelma ja päiväkirja tärkeempi tilaajalle tärkein valinta kriteeri ja päivystäjä nukkuu. Hyvää tulee. Kokeneita mestarita, suolan salat, ei se määrä vaan ajakohta, päteviä kuskeja jotka välittää, voi pärjätä vähän huonomalla kalustolla. Sitten noi teiden luokista ja toimeenpideaika, kaupunki tiputaa kadun luokitus, firman kaikiin s postit täynnä huonosti hoidettu, liian myöhään, yleensä "maksetaan kiinteistöveroa", edelinen hoiti niin ja näin. Esm 3 luokan tiet lähtöraja 7cm, toimeenpideaika 48h, hoito vain arkisin.  Kunnon myräkkä torstaina, vesi sade sunnuntaina, kramerlla tasoitus ehkä tiistaina
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: Hervast - 31.01.15 - klo:14:08
Hervastille:Niitä linkotunteja en ole laskenut mutta,kahdet hammasterät menee talvessa.Toki niiden kulumiseen auttaa kun ei ole tukijalkoja ollenkaan.Etunostolaitteessa käytän nivelauraa ja pääasiass metsä/mökkiteitä putsailen.pisimmät hieman yli 30km.Esko on nyt 5 talvea vanha ja 4 talvea urakoitu....

OK, hyvä jos olet tyytyväinen. Samanlaista ja ikäistä linkoa vaan taannoin kaverin kanssa katteltiin ja siinä ainakin oli heittosiipien laakeroinnissa kehittämisen varaa. Niitä kannattaa käytössä tarkkailla ja kunnostaa ajallaan. korkea reunaterä taitaa olla noissa vakiona, ja se on varmaan tarpeenkin kun auran jäljessä linkoa vetää. Hukissa on reunasiipi vakiona liian matala.

Joskus kun ittekin aurailin enempi, niin mietin etuauran hommaamista. Toki sitten olis pitänyt olla puskutuet ym. ja sittenkin se törmäämisen vaara hieman pelotti, kun aurattavat tiet olivät hieman sitä sun tätä.
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: Hervast - 31.01.15 - klo:14:20

Juu näinhän se menee  sen ovat kuoma-auto miehetkin tunnustamaan.  Viime viikolla ylivieskasta soitteli eräs tr urakoitsija ja manas kun joutuu noita kuorkki miesten jälkiä jatkuvasti paikkaamaan, kun ois omassa lenkissäkin töitä.
Juu nelos päkät saa olla kotona kun lähetään teitä auraamaan eikä linkoamaan. Tommonen 300hv ja kaikki saa olla pelissä jos tuota märkää lumen paskaa on tiehen tilttaantunut. Pikitie miehet otta se suolalla, mutta kolme ja isompi numeroisilla teillä se otetaan dieselillä tai polttoöljyllä ja kovalla raudalla.

Naapurikunnan puolelta käyvät aurailemassa näitä murskepintaisia valtionteitä. Kalustona piristettyjä T sarjalaisia ja vastamäessä kuulosti olevan n. 300 hp tehot tehokkaasti käytössä. Jälkikin on näiden urakoitsijoiden jäljiltä hyvää, ajavat jokatoinen kerta alaterällä polannetta pois ja aura lennättää lumen penkalle myös hieman jyrkemmässäkin vastamäessä.
Verrokkina sitten toinen urakoitsija, jonka kalusto n. 200+ hevosen teholuokassa ja kokemusta hieman vähemmän valtionteistä. Polannetta tuntui jäävän enemmän ja vastamäissä penkka tuntui vyöryvän tielle, kun vauhdin hiipuessa lumi ei enää jaksanut lentää penkalle.



Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: FMJ - 31.01.15 - klo:14:31
(http://kotisivukone.fi/app/thumbnail?waitfor=true&width=200&img=/files/karitek.tarjoaa.fi/takari1.jpg&hash=2458d8160bad6a9e6f70dfe9f6758280&id=202280)

http://www.karitek.fi/taka-aura (http://www.karitek.fi/taka-aura)

Onko tästä taka-aurasta kokemusta, ei vaatisi mitään puskutukia ja kun on lähempänä taka-akselia, sivuvääntökin pienempi?
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: FMJ - 31.01.15 - klo:14:35

Juu näinhän se menee  sen ovat kuoma-auto miehetkin tunnustamaan.  Viime viikolla ylivieskasta soitteli eräs tr urakoitsija ja manas kun joutuu noita kuorkki miesten jälkiä jatkuvasti paikkaamaan, kun ois omassa lenkissäkin töitä.
Juu nelos päkät saa olla kotona kun lähetään teitä auraamaan eikä linkoamaan. Tommonen 300hv ja kaikki saa olla pelissä jos tuota märkää lumen paskaa on tiehen tilttaantunut. Pikitie miehet otta se suolalla, mutta kolme ja isompi numeroisilla teillä se otetaan dieselillä tai polttoöljyllä ja kovalla raudalla.

Verrokkina sitten toinen urakoitsija, jonka kalusto n. 200+ hevosen teholuokassa ja kokemusta hieman vähemmän valtionteistä. Polannetta tuntui jäävän enemmän ja vastamäissä penkka tuntui vyöryvän tielle, kun vauhdin hiipuessa lumi ei enää jaksanut lentää penkalle.

Ihan samat havainnot, melkein metri jää tien reunasta pois käytöstä, lumen valuessa takaisin. Aiemmin samaa asfalttitietä aurasi kuorma-autoilija, silloin tuli kerralla kunnon jälki. Vauhtia pitää olla riittävästi. Lisäksi polanteen poistossa joutuu ajamaan kahdesti, nostolaitteissa oleva raappa jättää kaiken osittain ajoradalle ja sen joutuu heittämään pois ylimääräisellä ajokerralla. Ei mitään järkeä tässä touhussa.
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: aretus84 - 31.01.15 - klo:15:37
(http://kotisivukone.fi/app/thumbnail?waitfor=true&width=200&img=/files/karitek.tarjoaa.fi/takari1.jpg&hash=2458d8160bad6a9e6f70dfe9f6758280&id=202280)

http://www.karitek.fi/taka-aura (http://www.karitek.fi/taka-aura)

Onko tästä taka-aurasta kokemusta, ei vaatisi mitään puskutukia ja kun on lähempänä taka-akselia, sivuvääntökin pienempi?

veikkaan ettei umpihankeen tommosen perässävetäminen oo mitään herkkua kone kulkee kuitenkin paljon mukavammin jo puhtaaks vedetyn pinnan päällä.
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: vms1 - 31.01.15 - klo:16:05
Mun mielestä on kyllä askapuhetta että raktori tekisi huonompaa jälkeä kuin kuorma-auto. Siihen raktoriin kun nostaa saman auran keulalle mitä on kuorma-autossakin ja rengastaa raktorin asianmukaisesti niin ihan tarpeeksi se raktorikin saa ylläpidettyä vauhtia jos tie antaa myöden. Sitten kun joutuu tien takia käyttämään voimaa niin silloin auton matka loppuu äkkiä kesken.

Noihin taajamiin pitäisi jonkun kehittää alus"raspin" mikä ei oikeastaan siirtäisi lunta mihinkään vaan vain irrottaisi sitä. Tällaisen kun asentelisi villen tai vaikka linkku valtran alle ja sekä eteen että taakse laittaisi sopivan lingon niin saisi hyvin putsattua noita pienempien kylien keskustoja. Siellä kun ei ole lumelle paikkaa niin saisi ilman vauhtia lumen sinne mihin se edes hieman mahtuu.

Oikein isoihin kaupunkeihin pitäisi sitten saada joku "ajosilppurin" tyylinen laite joka siirtelisi lumet puoliperien kyytiin. Edessä menisi sitten pari kolme villeä jotka siivoisi jalkakäytävät ym siihen linkokoneen eteen.
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: Oksa - 31.01.15 - klo:16:33
ei kait nyt tuollaiseen millään kaupuntilla varoja!  ite katelu että kaupuntien tiet huonoimmissa kunnoissa kuin mikään kun säästetaaän kaikessa.  on kiva ajella niitä mullospeltoaj pitkin mitä kaduiksi nimetään.   mutta heti kun pääsee maalikylien rajan yli niin tiet paranee.
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: roadman - 31.01.15 - klo:17:47
ei kait nyt tuollaiseen millään kaupuntilla varoja!  ite katelu että kaupuntien tiet huonoimmissa kunnoissa kuin mikään kun säästetaaän kaikessa.  on kiva ajella niitä mullospeltoaj pitkin mitä kaduiksi nimetään.   mutta heti kun pääsee maalikylien rajan yli niin tiet paranee.
Tota ovat jo monet ihmetelleet  varsinkin tänätalvena on Mikkelin katuverkon hoidossa tapahtunut merkittävä hoidon tason aleneminen.ja kun vielä sama pääurakoitsija hoitaa molemmat kaupungin ja elyn urakat.  vanha TVH, mestari siirtyi Elyn urakkaan joka aiemmin vastasi katuverkon hoidosta ja uudet mestarit on pississä katuverkon kanssa.
Vaikkakin Mäntyharjun suunnalla ei oikeen ole vissiin urakoitsija valinnat menneet putkeen varsinkaan kuorma-auto urakoitsijoiden suhteen. ;D
Jatkuvasti valitusta paikallislehden virallisella valitus palstalla. Nythän siellä oli jo hakerekakin perävaunu kylkysellään sen Voikoskelle menevän nestemäisen happirekan kaatumisen lisäksi.
Noh sitä saa mitä tilaa. Pitää tässä tapauksessa varsin hyvin paikkansa.

Jos talvi on tämmönen niin. OKSA kuule luulen että ens kesästä voi kanssa tulla mielenkiintoinen näin autoilijan näkökulmasta katsottuna
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: roadman - 31.01.15 - klo:18:15
Eihän siinä muutakuin 4m kivipekasta karhottimen hihnat tiukalle ja seulat umpeen ja lavat kivirumpuun ja kierroksia tuo sasnomacin kelan verran niin johan lähtee kerta nykäsyllä polanne ja lumet kyytiin. ;D
http://www.suokone.com/tuotteet/meriroadeq/sasnomac-polannejyrsimet.html

https://www.youtube.com/watch?v=D_7Vjyq2LWo

tommonen se pitää olla metsätien aurauksessa.   ;D siinä jpa säädettävä istuin ;D
https://www.youtube.com/watch?v=mD8jpiPEkFs
Ja jos uskottavuutta haluaa niin linkku jonnua,casea ynm vastaavaa kehiin.
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: aretus84 - 31.01.15 - klo:18:33

Vaikkakin Mäntyharjun suunnalla ei oikeen ole vissiin urakoitsija valinnat menneet putkeen varsinkaan kuorma-auto urakoitsijoiden suhteen. ;D
Jatkuvasti valitusta paikallislehden virallisella valitus palstalla. Nythän siellä oli jo hakerekakin perävaunu kylkysellään sen Voikoskelle menevän nestemäisen happirekan kaatumisen lisäksi.
Noh sitä saa mitä tilaa. Pitää tässä tapauksessa varsin hyvin paikkansa.

Niin se happikärri ei ollu ainoa sinäpäivänä :D sielä oli muutama muukin rekka juntturassa ja tienkäyttäjän linja oli kertonu et se on tie poikki ni ei voija tuua hiekkaa :P  Sielä oli pari kotimaista ja ainanki yks virolainen juntturassa. En tiiä olisko alkupuoleen käyny semmonen temppu tuolla urakoitsijalla ettei kerinny hommaamaan kalustoa. Valtra tuli vasta lumien tulon jälkeen (ilmeisesti) kun alkuun ajovat kylätietä auton kanssa. Miusta tän tien ne ovat ainankin ihan hyvin pitäny kunnossa, käyvät välillä alusterällä raapimassa karkiaks jne. Tosin tuossa muutama päivä taaksepäin vissii aurakuski vaihtu kun nyt tie on levitetty ojien päälle, saa ajaa kieli keskellä suuta...
Tuo puuauto kuulema oli rantinpaarilta suomenniemelle päin kumossa.
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: Oksa - 31.01.15 - klo:19:00
jotenkin alkaa tuntua että tuo amerikanmalli on otettu tien pidon malliksi!   joka tie niin huonossa kunnossa ja kaikilla on vain säästöt mielessä..      ite ajatin paikallisella urakoijalla tuon oman huoltaman tien alusterällä ja nyt on parempi kuin mooini tie lähialueella.   mutkan jälkeen on jopa vironrekka edellen tiellä.           kyllä on kiva kulkea noiuta pienempiä teitä kun niitä näköjään aurataan kuhan keretään, joko lumisateen alle tahi jälkeen... kumpi nyt sattuu tulemaan....
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: roadman - 31.01.15 - klo:19:05
jotenkin alkaa tuntua että tuo amerikanmalli on otettu tien pidon malliksi!   joka tie niin huonossa kunnossa ja kaikilla on vain säästöt mielessä..      ite ajatin paikallisella urakoijalla tuon oman huoltaman tien alusterällä ja nyt on parempi kuin mooini tie lähialueella.   mutkan jälkeen on jopa vironrekka edellen tiellä.           kyllä on kiva kulkea noiuta pienempiä teitä kun niitä näköjään aurataan kuhan keretään, joko lumisateen alle tahi jälkeen... kumpi nyt sattuu tulemaan....

Täällä ainakin nuo kunta YIT,n autot vetää joka viitan välistä reilusti yliaurauksen puolelle. Jännityksellä odotamme milloinka on aura-auto kylkysellään kun joka auraus kerta pikkasen syvemmälle työntää ;D noh onhan vaan palkkakuski niin ei tarvii yliaurauksista sakkoja maksella. ;D
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: Oksa - 31.01.15 - klo:19:35
mutta sitten on kiva nämä pikkutiet joilla aurat ajele myös,   viitat on ojan reunassa mutta silti mutkissa on se 60-80 senttiä penkka tien puolella ja tie kapenee tosi kivasti mutkan kohdalla.                      ite en ole mikään hyvä tien pitäjä mutta joku roti sentäs pitäis pitää tuossakin.
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: Pekkis - 31.01.15 - klo:20:16
keväällä näkee hyvin kun lumi sulaa asfalttitien päältä että miten kapeaksi tai leveäksi on tie aurauksien jälkeen jäänyt.. täällä yks kevät näytti penkka olleen parhaimmillaan noin puol metriä - metri valkeasta viirusta ojaanpäin.. :D
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: vms1 - 31.01.15 - klo:21:33
Ihmeesti muuten toinenkin asia tulee tässä ketjussa esiin eli kuinka kädettömiä kuskeja suomen maassa on. Harvoin on henkilöautoille sellaiset kelit että tuottaa ongelmia. Raskas kalusto on sitten eri asia.
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: vms1 - 31.01.15 - klo:21:35
Polanteen poistossa on muuten kaksi asiaa. Toinen pyrkii poistamaan polanteen jolloin tie kuluu kovasti ja jossain tarkoitus on ainoastaan tasoittaa tie ja keväällä sitten eletään sen sohjon kanssa. Tiedä sitten kumpi on fiksumpaa.
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: firebird - 31.01.15 - klo:22:53
Intissä aurattiin Jehulla jossa oli kärkiaura levitettävillä siivillä ei pahemmin hanki ahdistanut.Jep onhan tuo yit autokuskien auraus kyl hieman ylileveä yksi Mikkelin lähellä oleva paikallistie valtatien leveydessä melkein
 :o
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: icefarmer - 01.02.15 - klo:02:17
Mun mielestä on kyllä askapuhetta että raktori tekisi huonompaa jälkeä kuin kuorma-auto. Siihen raktoriin kun nostaa saman auran keulalle mitä on kuorma-autossakin ja rengastaa raktorin asianmukaisesti niin ihan tarpeeksi se raktorikin saa ylläpidettyä vauhtia jos tie antaa myöden. Sitten kun joutuu tien takia käyttämään voimaa niin silloin auton matka loppuu äkkiä kesken.

Noihin taajamiin pitäisi jonkun kehittää alus"raspin" mikä ei oikeastaan siirtäisi lunta mihinkään vaan vain irrottaisi sitä. Tällaisen kun asentelisi villen tai vaikka linkku valtran alle ja sekä eteen että taakse laittaisi sopivan lingon niin saisi hyvin putsattua noita pienempien kylien keskustoja. Siellä kun ei ole lumelle paikkaa niin saisi ilman vauhtia lumen sinne mihin se edes hieman mahtuu.

Oikein isoihin kaupunkeihin pitäisi sitten saada joku "ajosilppurin" tyylinen laite joka siirtelisi lumet puoliperien kyytiin. Edessä menisi sitten pari kolme villeä jotka siivoisi jalkakäytävät ym siihen linkokoneen eteen.
tuota mää en kyllä tajuu, tienhoitoautossa lienee voimaa vähintään se 400 heppaa joka aika vähillä hävöillä menee pyöriin. painoa tyhjänäkin varmaan  se 15 tonnia + vähän hiekkaa vielä lavalla, pitkä akseliväli, helppo ketjuttaa :-\ :-\ :-\ :-\

auraa lykätessä varmaan täytyy muistaa se että renkaan pito on se kuuluisa soikio, kun stä venyttää niin se kapenee, tämä syönee nelivedon etua aikalailla :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: kkk - 01.02.15 - klo:07:20
Polanteen poistossa on muuten kaksi asiaa. Toinen pyrkii poistamaan polanteen jolloin tie kuluu kovasti ja jossain tarkoitus on ainoastaan tasoittaa tie ja keväällä sitten eletään sen sohjon kanssa. Tiedä sitten kumpi on fiksumpaa.
Tuosta tuli mieleen kun 60 luvulla oli vanhat vaarit keksineet että ei aurata ollenkaan vaan jyrätään vaan lumi vartavasten tehdyllä jyrällä. Talvi oli ollut harvinaisen luminen ja polannetta kertyi lähes metri. Kevät oli tullut sitten myöhään ja kun se viimein koitti niin vettä oli satanut reilusti monta päivää yhteen menoon.  Tie oli mennyt täysin kulkukelvottomaksi ja viikon olivat auranneet sitä 135 massikalla ja 361 valmetilla.    :P Seuraavana talvena oli sitten auranneet joka pyryn jälkeen   ;D
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: roadman - 01.02.15 - klo:07:53
Polanteen poistossa on muuten kaksi asiaa. Toinen pyrkii poistamaan polanteen jolloin tie kuluu kovasti ja jossain tarkoitus on ainoastaan tasoittaa tie ja keväällä sitten eletään sen sohjon kanssa. Tiedä sitten kumpi on fiksumpaa.

Noilla pitäis mennä ?
http://alk.tiehallinto.fi/thohje/pdf/talvihoidon_laatuvaatimukset_2009.pdf
Polanteen maksimi paksuus 2 ja 3 aurausluokanteillä maks 5cm eli pelkkä pinnantasaus ei riitä. Tuokin hoidonohje on osaltaan vanhentunutta tietoa. jokaisen aluurakassa on joitain poikkeamia noista ja yleensä tiukempaan päin. esim täällä koulubussi reitit olisi oltava hiekoitettuna klo 7 mennessä ongelma keleillä ja mahdollisesti toisen kerran klo 13 mennessä????
Tässä tuleviin urakoihin uusi talvihoidon käsikirja.
http://portal.liikennevirasto.fi/portal/page/portal/f/urakoitsijat_suunnittelijat/investointien_kilpailutukset/tieurakoiden_kilpailutus/4b_Talvihoito_laatuvaatimukset_2015_korjausehdotukset_27.10.2014.pdf

tulevaa kesää vasten opiskeltavaa.
http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf8/lo_2014-01_sorateiden_kunnossapito_web.pdf

tässä sittem koko p,,ska
http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/urakoitsijat_suunnittelijat/vaylanpidon_ohjeet/kunnossapito/teiden_kunnossapito#.VM22KmisXl7

Vuoden 2015 kilpailutettavat urakat ja tiestön luokitus.
http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/urakoitsijat_suunnittelijat/investointien_kilpailutukset/tieurakoiden_kilpailutus
Kalusto ja turvallisuus vaatimukset tulevaisuudessa (suunnitelma)
http://portal.liikennevirasto.fi/portal/page/portal/f/urakoitsijat_suunnittelijat/investointien_kilpailutukset/tieurakoiden_kilpailutus/7_Ymp%E4rist%F6_ja_turvallisuusvaatimukset_Haakana.pdf

Mukavia lukuhetkiä ja rahakkaita tarjouskilpailu voittoja toivottaen. ;D

Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: vms1 - 01.02.15 - klo:10:09
Mun mielestä on kyllä askapuhetta että raktori tekisi huonompaa jälkeä kuin kuorma-auto. Siihen raktoriin kun nostaa saman auran keulalle mitä on kuorma-autossakin ja rengastaa raktorin asianmukaisesti niin ihan tarpeeksi se raktorikin saa ylläpidettyä vauhtia jos tie antaa myöden. Sitten kun joutuu tien takia käyttämään voimaa niin silloin auton matka loppuu äkkiä kesken.

Noihin taajamiin pitäisi jonkun kehittää alus"raspin" mikä ei oikeastaan siirtäisi lunta mihinkään vaan vain irrottaisi sitä. Tällaisen kun asentelisi villen tai vaikka linkku valtran alle ja sekä eteen että taakse laittaisi sopivan lingon niin saisi hyvin putsattua noita pienempien kylien keskustoja. Siellä kun ei ole lumelle paikkaa niin saisi ilman vauhtia lumen sinne mihin se edes hieman mahtuu.

Oikein isoihin kaupunkeihin pitäisi sitten saada joku "ajosilppurin" tyylinen laite joka siirtelisi lumet puoliperien kyytiin. Edessä menisi sitten pari kolme villeä jotka siivoisi jalkakäytävät ym siihen linkokoneen eteen.
tuota mää en kyllä tajuu, tienhoitoautossa lienee voimaa vähintään se 400 heppaa joka aika vähillä hävöillä menee pyöriin. painoa tyhjänäkin varmaan  se 15 tonnia + vähän hiekkaa vielä lavalla, pitkä akseliväli, helppo ketjuttaa :-\ :-\ :-\ :-\

auraa lykätessä varmaan täytyy muistaa se että renkaan pito on se kuuluisa soikio, kun stä venyttää niin se kapenee, tämä syönee nelivedon etua aikalailla :-\ :-\ :-\ :-\

Teitä kun on niin monenlaisia ja tarkoitin siis että niillä teillä missä autolla selviää selviää myös todennäköisesti työhön varustellulla raktorilla poislukien ihan valtaväylät missä vauhtia ei saa raktorilla riittävästi. Mutta tollanen noin 200 heppanen kone työntää alueauraa ihan riittävästi. Sitten kun lähdetään sivuteille niin raktori rupeekin olemaan tehokkaampi kun se on pienempi jaa monipuolisempi. Lisäksi tulee paljon tilanteita jossa aletaan käyttää voimaa hitaassa nopeudessa jolloin renkaan pito rupee vaikuttamaan. Silloin tarvitaan nastaa ja pahimmissa kohteissa ketjua. Siksi voi olla että 80% suomen teistä olisi järkevämpi hoitaa raktorikalustolla kuin kuorma-autolla.
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: vms1 - 01.02.15 - klo:13:35
Tuokin liittyy aloitukseen jollain lailla.

https://www.youtube.com/watch?v=eBH8dOLpG2g

Ihan kiva kun yhtiö ilmoittaa että käyppäs tekemässä mestat pölliautolle ja paikalle porhaltaa tollainen. Voi olla että sillä umpeen kasvaneella kääntöpaikalla missä aina on puuauto kääntynyt ei välttämättä tuo oikein mahdukaan.

Nykyaikainen 5 akselinen kärry ja neliakselinen auto jossa neljäs akseli on ohjaava ja nouseva kääntyy kuitenkin samassa tilassatai jopa pienemmässä kuin perinteinen 3+4 akselinen.

Joku voi sitten miettiä miksi isompi auto kääntyy pienemmässä tilassa...
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: kantola - 04.02.15 - klo:19:33
Tunnustakaa... Kukapa on käynyt itäpuolella pilaamassa Venäjänkin tiet? :D

http://yle.fi/uutiset/ilmianna_kartalla_huonosti_hoidettu_talvinen_tie_tai_katu/7775520
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: Oksa - 05.02.15 - klo:08:33
tuo kyllä todella hupaisaa!!!                                   mutta kyllä polanteen poisto ajoittain pienilläkin teillä lyö leiville keväällä ilmojen lämmetessä.         sohjo on paljon raskaampaa mille tahansa kuin sopivalla kelillä poistettu polanne.
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: aretus84 - 05.02.15 - klo:10:32
Juu jopa täällä korvessa oli nyt sateiden jälkeen ajettu tiekarhulla polanteet soratiestä pois.. en muista et tuommosta olis koskaan ennen tapahtunu :o
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: T170 - 05.02.15 - klo:14:08
rattorit kannattaa jättää kotio,jos aikoo talviKUNNOSSA pitoa harrastaa yleisillä teillä.(luokat 1-3) ;)

Juu.

(http://i9.aijaa.com/t/00846/13701931.t.jpg) (http://aijaa.com/xt64sM)
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: ht - 05.02.15 - klo:17:20
tiekarhu

Luulin noiden kuolleen sukupuuttoon jo vuosia sitten...
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: Jätkä - 05.02.15 - klo:18:16
tiekarhu

Luulin noiden kuolleen sukupuuttoon jo vuosia sitten...
On vain Suomessa uhanalainen laji
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: T170 - 05.02.15 - klo:18:53
Mun mielestä on kyllä askapuhetta että raktori tekisi huonompaa jälkeä kuin kuorma-auto. Siihen raktoriin kun nostaa saman auran keulalle mitä on kuorma-autossakin ja rengastaa raktorin asianmukaisesti niin ihan tarpeeksi se raktorikin saa ylläpidettyä vauhtia jos tie antaa myöden. Sitten kun joutuu tien takia käyttämään voimaa niin silloin auton matka loppuu äkkiä kesken.

Noihin taajamiin pitäisi jonkun kehittää alus"raspin" mikä ei oikeastaan siirtäisi lunta mihinkään vaan vain irrottaisi sitä. Tällaisen kun asentelisi villen tai vaikka linkku valtran alle ja sekä eteen että taakse laittaisi sopivan lingon niin saisi hyvin putsattua noita pienempien kylien keskustoja. Siellä kun ei ole lumelle paikkaa niin saisi ilman vauhtia lumen sinne mihin se edes hieman mahtuu.

Oikein isoihin kaupunkeihin pitäisi sitten saada joku "ajosilppurin" tyylinen laite joka siirtelisi lumet puoliperien kyytiin. Edessä menisi sitten pari kolme villeä jotka siivoisi jalkakäytävät ym siihen linkokoneen eteen.
tuota mää en kyllä tajuu, tienhoitoautossa lienee voimaa vähintään se 400 heppaa joka aika vähillä hävöillä menee pyöriin. painoa tyhjänäkin varmaan  se 15 tonnia + vähän hiekkaa vielä lavalla, pitkä akseliväli, helppo ketjuttaa :-\ :-\ :-\ :-\

auraa lykätessä varmaan täytyy muistaa se että renkaan pito on se kuuluisa soikio, kun stä venyttää niin se kapenee, tämä syönee nelivedon etua aikalailla :-\ :-\ :-\ :-\

Teitä kun on niin monenlaisia ja tarkoitin siis että niillä teillä missä autolla selviää selviää myös todennäköisesti työhön varustellulla raktorilla poislukien ihan valtaväylät missä vauhtia ei saa raktorilla riittävästi. Mutta tollanen noin 200 heppanen kone työntää alueauraa ihan riittävästi. Sitten kun lähdetään sivuteille niin raktori rupeekin olemaan tehokkaampi kun se on pienempi jaa monipuolisempi. Lisäksi tulee paljon tilanteita jossa aletaan käyttää voimaa hitaassa nopeudessa jolloin renkaan pito rupee vaikuttamaan. Silloin tarvitaan nastaa ja pahimmissa kohteissa ketjua. Siksi voi olla että 80% suomen teistä olisi järkevämpi hoitaa raktorikalustolla kuin kuorma-autolla.

Tukkikaa ne trattorit nyt helevettiin yleisiltä teiltä!

Lumilingolla kapeita kyläteitä, mutta muuten isäntien 6 pyttyset sutisuti auraus hommat pitää KIROTA syvimpään perseläpeen mitä löytyy!

Meillä meni tien auraus ihan lekkeriksi, kun joku idiootti trattori mies kilpaili kuorma-autoiljat pois halvimmalla taksalla ja sitten kun pyryttää ehtii kerran vrk:ssa ajaa tiet läpi!

Liikenne tallaa lumet ja nyt tiet on yhtä tärinäraitaa.

Ketjut ja alaterä ja hyvä etuaura jolla lumet ehkä lentäisikin. Mutta kun valtterin riepuun ei saa vauhtia, niin tienvarsi on jäätynytä paakkua täynnä!


Isännät ja trattori kuskit ovat PERSEESTÄ JA SYVÄLTÄ!

 ;D ;D

Mites sitten pickupilla auraajat? Mahtaa siinä polanne irrota? Eikä puhuta pyöräteistä/jalkakäytävistä/pihoista vaan normi asfalttiteistä. Kaksi pickuppia painaa peräjälkeen menemään...  :D
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: Oksa - 05.02.15 - klo:19:05
mikähän tota kollosta oikein mataa risoa?   taitaa kirjoitella ennemmän nekatiivista asennetta joka asiasta kuin veetieemelit yhteensä!
         mikään ei tunnu kelpaavan enää.
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: nuffieldmaster - 05.02.15 - klo:19:46
Tarjouskilipailun halvin voitti syksyllä:

http://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/66915-joka-paiva-sita-taalla-noidutaan-ilomantsintien-kunto-ei-tyydyta

Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: roadman - 05.02.15 - klo:20:04
Tarjouskilipailun halvin voitti syksyllä:

http://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/66915-joka-paiva-sita-taalla-noidutaan-ilomantsintien-kunto-ei-tyydyta

Kuinka paljon alle Elyn laskeman budjetin?
Täällä meni alle noin128000€/v eli noin 90€/km/v  1-2 numeroiset tiet tulee hoitaa niin tuo summa on pois alemmalta tieverkolta.
90 € ei isolta summalta vaikuta mutta sillä saisi esim kaksi höyläys kertaa kesässä lisää soratielle.
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: Ala-Pertti - 05.02.15 - klo:20:27
joo tähän traktori vs kuorma-auto. tänään viimeksi ajoin maakunnassa ja paras tie oli traktorilla ja oikealla alusterällä aurattu. päällystetie, ei polannetta, ei uria.

sitten oli päällystetie ja kuorma-auto, ei polannetta, mutta hlevetillistä hyppyriä, alusterällä pilattu. oli vahinko, kuski tietää ja myöntää tuon itsekin.

seuraavana taas kuorma-auto. päällystetiellä perinteiset junan jäljet ja urien syvyys pahimmillaan liki kymmenen senttiä.

viimeisenä sitten traktori ja soratie. tie oli hirveässä kunnossa, kaventunut ja karmeat urat.

tuo parhaan jäljen tehnyt traktori on yli 300 tehoilla ja huonoimman 150.
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: versu213 - 05.02.15 - klo:23:06
seuraavana taas kuorma-auto. päällystetiellä perinteiset junan jäljet ja urien syvyys pahimmillaan liki kymmenen senttiä.



se kuorma-autoko ne junan jälet sinne onpi jättäny?!!! :o
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: Ala-Pertti - 06.02.15 - klo:06:56
seuraavana taas kuorma-auto. päällystetiellä perinteiset junan jäljet ja urien syvyys pahimmillaan liki kymmenen senttiä.



se kuorma-autoko ne junan jälet sinne onpi jättäny?!!! :o



ei kuorma-auto niitä uria tee, kyllä ne tulee kevyemmillä, samaa jälkeä surraavilla henkilöautoilla.

mutta enivei. ei vielä se, että auran takana on kuorma-auto ei takaa hyvää jälkeä. siihen pitää vielä olla ammattitaitoinen kuljettaja. ja kyllä se talvihoito onnistuu myös traktorilla, jos nämä kokoluokkaa 150 jätetään sinne pihateiden linkouksiin.

aloituskynnys, toimenpideaika ja kuljettajan ammattitaito vaikuttavat enemmän siihen talvihoidon onnistumiseen, kuin ajoneuvon tyyppi.
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: roadman - 06.02.15 - klo:07:38
joo tähän traktori vs kuorma-auto. tänään viimeksi ajoin maakunnassa ja paras tie oli traktorilla ja oikealla alusterällä aurattu. päällystetie, ei polannetta, ei uria.

sitten oli päällystetie ja kuorma-auto, ei polannetta, mutta hlevetillistä hyppyriä, alusterällä pilattu. oli vahinko, kuski tietää ja myöntää tuon itsekin.

seuraavana taas kuorma-auto. päällystetiellä perinteiset junan jäljet ja urien syvyys pahimmillaan liki kymmenen senttiä.

viimeisenä sitten traktori ja soratie. tie oli hirveässä kunnossa, kaventunut ja karmeat urat.

tuo parhaan jäljen tehnyt traktori on yli 300 tehoilla ja huonoimman 150.
Tuohon ei ole kahta sanaa lisättävänä. :D
Märkää rännän paskaa kun rutasee vilkkaimpaan liikenneaikaan niin nuo 300 kaakia on kaikki töissä eikä aina taho riittääkään.
Kaverilla tommonen 500hp uusi scanian kaksinumerosella tiellä. Etu,sivu ja alaterämaassa niin tuumas jotta noissa mäkilöissä meinaa uupua tuokin vaikka suolalla pehmittävät polanteen pois. Saati alemmalla verkolla kun se polanne on otettava raudalla ja tekniikalla irti. Polanteen poisto on tekniikkalaji ei voimalaji.
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: kuustaa - 06.02.15 - klo:07:53
Onkos mettäautotiät luakiteltu eriluakkihi vai onko menny puurot ja vellit sekaasin ?
Isojen teiren auraustulos on palio kiinni maksajasta ku ne pakkaa määrittelemhän
auraus lähtöajat
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: bonneville - 06.02.15 - klo:19:37
kehitys jäänyt tällä linkomallilla kesken, toimiis varmaan jokapaikas eikä penkat olisi vaivoona  :)
+ linkki toiminnas olevasta VOIMA KONEESTA ;D

 https://www.youtube.com/watch?v=d6T5b8-jFD0

https://www.youtube.com/watch?v=PzYR39VX07A
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: Major - 06.02.15 - klo:20:08
Tuolla varmaan lähtis polanne kun painas vain auraa maahan: https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Yja2VmZOfdA   Ei tosin oikein sovellu teille...
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: Lassukka - 07.02.15 - klo:22:10
rattorit kannattaa jättää kotio,jos aikoo talviKUNNOSSA pitoa harrastaa yleisillä teillä.(luokat 1-3) ;)

Juu.

(http://i9.aijaa.com/t/00846/13701931.t.jpg) (http://aijaa.com/xt64sM)
Kuis vanha tapahtuma tämä on? Onkos paikallisen suuryrittäjän vai jonkun pienemmän puljun rutku  ;D
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: Jätkä - 08.02.15 - klo:07:43
rattorit kannattaa jättää kotio,jos aikoo talviKUNNOSSA pitoa harrastaa yleisillä teillä.(luokat 1-3) ;)

Juu.

(http://i9.aijaa.com/t/00846/13701931.t.jpg) (http://aijaa.com/xt64sM)
Kuis vanha tapahtuma tämä on? Onkos paikallisen suuryrittäjän vai jonkun pienemmän puljun rutku  ;D
Googeli näyttää tollaista
http://www.uutisvuoksi.fi/Online/2015/01/20/Hajonnut%20aura-auto%20hidastaa%20liikennett%C3%A4%20Vuoksenhovin%20kiertoliittym%C3%A4ss%C3%A4/2015518517067/16 (http://www.uutisvuoksi.fi/Online/2015/01/20/Hajonnut%20aura-auto%20hidastaa%20liikennett%C3%A4%20Vuoksenhovin%20kiertoliittym%C3%A4ss%C3%A4/2015518517067/16)
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: Oksa - 08.02.15 - klo:08:22
nyt ihan pakko kysyä että mitä tuo 150 hepoa on tienaurauksessa???    onko se minimi vai joku muu?   entä sitten jos on 153 hepoa?
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: T170 - 09.02.15 - klo:07:51
rattorit kannattaa jättää kotio,jos aikoo talviKUNNOSSA pitoa harrastaa yleisillä teillä.(luokat 1-3) ;)

Juu.

(http://i9.aijaa.com/t/00846/13701931.t.jpg) (http://aijaa.com/xt64sM)
Kuis vanha tapahtuma tämä on? Onkos paikallisen suuryrittäjän vai jonkun pienemmän puljun rutku  ;D

Paikallisen suuryrittäjän. Kommentoi tapahtunutta paikallislehden palstoilla että "Rauta väsyy". Onneksi ei jäänyt kukaan alle.
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: Oksa - 09.02.15 - klo:08:02
herää vaan pikkanen kysymys.   mitä tuossa on mahtanu tapahtua?           lava niin kuin väärinpäin rungolla?
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: jusu - 09.02.15 - klo:09:17
olisko lava ollu karvan ylähällä ja sitte saranasta poikki ???
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: icefarmer - 09.02.15 - klo:10:35
lava näyttäs olleen myös kohtuullisen täysi, mutta miten se noinpäin pyörähtää, hiekotin taitaa olla auton oikealla kylkysellä...onko tuo kuva otettu liikenneympyrässä :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: aretus84 - 09.02.15 - klo:10:51
Oiskohan pettäny toinen lavan sarana ja lava ois lähteny kaatumaan sivulle, samassa ois pettäny sit kipinsylinteri ja tuo lava on puonnu sivupuolelle etureuna eeltä maahan, auto kuiteki ollu liikkeessä niin se on vääntäny tuon lavan toistepäin ja jossainvaiheessa ennen pysähtymistä antanu sitten toinenki saranta periks niin tuo maapenkka on puskenu tuon lavan perän sit vikasuuntaan :o
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: T170 - 09.02.15 - klo:14:33
Yrittäjälle aina sattuu ja tapahtuu. Jos ei mitään tee ni ei tapahdukaan.

http://www.uutisvuoksi.fi/Online/2015/02/08/Tiekarhu%20meni%20mets%C3%A4%C3%A4n%20Ruokolahdella/2015518606069/16
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: T170 - 09.02.15 - klo:15:29
lava näyttäs olleen myös kohtuullisen täysi, mutta miten se noinpäin pyörähtää, hiekotin taitaa olla auton oikealla kylkysellä...onko tuo kuva otettu liikenneympyrässä :-\ :-\ :-\ :-\

Kuten jutun otsikko kertoo: "Hajonnut aura-auto hidastaa liikennettä Vuoksenhovin kiertoliittymässä."
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: MacGyver - 09.02.15 - klo:16:00
Yrittäjälle aina sattuu ja tapahtuu. Jos ei mitään tee ni ei tapahdukaan.

http://www.uutisvuoksi.fi/Online/2015/02/08/Tiekarhu%20meni%20mets%C3%A4%C3%A4n%20Ruokolahdella/2015518606069/16

Pelästyi varmaan leijonaa??
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: T170 - 09.02.15 - klo:16:28
 ;D Joo karhu leijonaa...  ;D

Kyllä se mahdollista on. Onhan se leijonakin aika peto. Vaikka kovemmat jätkät kuten M. Myllynen niitä ammuskelevat "jousipyssyllä".
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: nissan - 09.02.15 - klo:17:04
Oiskohan ajanut yhtä paljon kun paikallinen lumitäppäri kehuskeli ABC asemalla ajaneen traktorilla kaks vuorokautta yhteen menoon :o
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: Toivo Tonta - 09.02.15 - klo:17:07
Oiskohan ajanut yhtä paljon kun paikallinen lumitäppäri kehuskeli ABC asemalla ajaneen traktorilla kaks vuorokautta yhteen menoon :o
Ne on niitä ABCeen ajoja ;D
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: T170 - 09.02.15 - klo:18:25
Oiskohan ajanut yhtä paljon kun paikallinen lumitäppäri kehuskeli ABC asemalla ajaneen traktorilla kaks vuorokautta yhteen menoon :o
Ne on niitä ABCeen ajoja ;D
eihän aakkosbaarin ajoissa mitään vikaa ole jos ne saa laskutettua...
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: Antidesantti - 09.02.15 - klo:18:59
mikähän tota kollosta oikein mataa risoa?   taitaa kirjoitella ennemmän nekatiivista asennetta joka asiasta kuin veetieemelit yhteensä!
         mikään ei tunnu kelpaavan enää.

Taitaapi olla joku wittuuntunu toimistokomunisti...     ::)
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: roadman - 10.02.15 - klo:17:24
nyt ihan pakko kysyä että mitä tuo 150 hepoa on tienaurauksessa???    onko se minimi vai joku muu?   entä sitten jos on 153 hepoa?

Saapi sitä pienemmälläkin, mutta ei auraamista ole vaan taistelemista.. Täälläkin 250-300hp koneet vaihtui
90 sameen ja johonkin nelipyttyseen luiskanokka deutsiin ja vastaaviin uuden pääurakoitsijan toimesta..  tai saahan sitä lähtee tommosilla isoilla möröillä auraamaan, mutta taksa oli sitten noiden pienten pyörätie puksujen mukaan. Eli pyörä/jalkakäytävä taksalla olis pitäny valtionteitä aurata siinä sitä kultaa vuollaan vaan kuka vuolee? ;D
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: SKN - 10.02.15 - klo:18:02
Yrittäjälle aina sattuu ja tapahtuu. Jos ei mitään tee ni ei tapahdukaan.

http://www.uutisvuoksi.fi/Online/2015/02/08/Tiekarhu%20meni%20mets%C3%A4%C3%A4n%20Ruokolahdella/2015518606069/16

Pelästyi varmaan leijonaa??

Sinäkö se oot?? :o

(http://manygifs.com/gifs_neu_01/073_macgyver.gif)
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: Oksa - 10.02.15 - klo:18:38
mietin vain että pitääkö noilla pienemmillä koneilla sitten hinnoitella vähän reilummin että pääsee ajelemaan teitä auki?   ite nostan taksaa joka vuosi kun kustannukset nousee...   tai ikää lisää...
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: kantola - 10.02.15 - klo:20:31
"Destian omien tutkimusten mukaan kuorma-auton alle kiinitetyllä höylällä saadaan samat tulokset kuin raskaalla tiekarhullakin." :o  ;D

http://yle.fi/uutiset/tiekarhut_uhanalainen_laji_suomen_maanteilla__pohjoismaiden_ainoa_valmistaja_noituu_taalla_ei_osata_enaa_hoitaa_teita_kuten_ennen_homma_on_taysin_ummehtunutta/7795597
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: roadman - 13.02.15 - klo:07:49
"Destian omien tutkimusten mukaan kuorma-auton alle kiinitetyllä höylällä saadaan samat tulokset kuin raskaalla tiekarhullakin." :o  ;D

http://yle.fi/uutiset/tiekarhut_uhanalainen_laji_suomen_maanteilla__pohjoismaiden_ainoa_valmistaja_noituu_taalla_ei_osata_enaa_hoitaa_teita_kuten_ennen_homma_on_taysin_ummehtunutta/7795597

Mitä se Halttunen noituu, tekis huonompia höyliä halvemmalla, niin rupees kauppa käymään. Täälläkään ei taida alle 20v tuoreempaa höylää olla  ;D ja mutkasta tietä näkymättömiin menevät. Uusi Weeksmaks höylä kustantaa noin 350000-450000€ Joten eiköhän se konsultti liene siellä kun  höylälle ollaan valmiit maksamaan se 100€/h ja vanhat höylät pukkaavat noin 70€/h joten ei kummosta laskupäätä tarvita miksi höyläkauppa ei käy suomessa.
Tuo destian kommentti on jostain syvältä. Kesähoidossa on jo liikennevirasto kieltänyt alateräautojen käytön muuten kuin paikkaus käytössä. Talvi auraksessa onnistuu kunhan on aisansa osaava kuljettaja.   
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: Oksa - 13.02.15 - klo:08:49
eiköhän se ole tuolla karhullakin sama asia.  vain osaava kuski saa tietä aikaan mutta muut tuhoaa sitä ja mainetta.    ainoa tien kunnostaja on karhu!
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: MacGyver - 13.02.15 - klo:11:20
Destia puhuu mitä puhuu.

Olisikohan totuus tässä:

[url][http://yle.fi/uutiset/mika_siina_teiden_hoitamisessa_on_niin_vaikeaa__tekija_vastaa/7740122?ref=leiki-uu/url]

"Miksi kuorma-auto ei poista polanteita, vaikka sillä on terät alla?

– Kuorma-auton alusterällä ei pysty poistamaan polannetta. Se tekee vain pienen jäljen polanteen pintaan, ja jos haukkaa kovemmin, auto jää kiinni ja tukehtuu siihen paikkaan. Tiehöylän terätkin ovat polanteiden poistossa todella kovilla. Parhaana päivänä minullakin saattaa mennä kolme terää."
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: Jätkä - 13.02.15 - klo:11:33
Destia puhuu mitä puhuu.

Olisikohan totuus tässä:

http://yle.fi/uutiset/mika_siina_teiden_hoitamisessa_on_niin_vaikeaa__tekija_vastaa/7740122?ref=leiki-uu/url (http://yle.fi/uutiset/mika_siina_teiden_hoitamisessa_on_niin_vaikeaa__tekija_vastaa/7740122?ref=leiki-uu/url)

"Miksi kuorma-auto ei poista polanteita, vaikka sillä on terät alla?

– Kuorma-auton alusterällä ei pysty poistamaan polannetta. Se tekee vain pienen jäljen polanteen pintaan, ja jos haukkaa kovemmin, auto jää kiinni ja tukehtuu siihen paikkaan. Tiehöylän terätkin ovat polanteiden poistossa todella kovilla. Parhaana päivänä minullakin saattaa mennä kolme terää."
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: LihavaPoika - 13.02.15 - klo:21:10
Kotimaistakin kuvaa löytyy. On vaan nopeaa tuntitaksalla.

https://www.youtube.com/v/PAP87_oGxFM%26fs=1%26autoplay=1

https://www.youtube.com/watch?v=zRsGhY4tzeE


https://www.youtube.com/watch?v=f76txwIfdtY

Toiset tarttee S- vatran toisille riittää 70 luvun ihmeet samoihin suorituksiin. 8)
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: Peltola - 13.02.15 - klo:23:50
Kotimaistakin kuvaa löytyy. On vaan nopeaa tuntitaksalla.

https://www.youtube.com/v/PAP87_oGxFM%26fs=1%26autoplay=1

https://www.youtube.com/watch?v=zRsGhY4tzeE


https://www.youtube.com/watch?v=f76txwIfdtY

Toiset tarttee S- vatran toisille riittää 70 luvun ihmeet samoihin suorituksiin. 8)

Ei muutakun urakoimaan parikymppiä tunti, kun kone on jo maksettu ja alvia ei tarvii ottaa.
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: Ylermi - 14.02.15 - klo:10:07
Kotimaistakin kuvaa löytyy. On vaan nopeaa tuntitaksalla.

https://www.youtube.com/v/PAP87_oGxFM%26fs=1%26autoplay=1

https://www.youtube.com/watch?v=zRsGhY4tzeE


https://www.youtube.com/watch?v=f76txwIfdtY

Toiset tarttee S- vatran toisille riittää 70 luvun ihmeet samoihin suorituksiin. 8)

Ei muutakun urakoimaan parikymppiä tunti, kun kone on jo maksettu ja alvia ei tarvii ottaa.

Seuraavan tuiskun jäläkeen tarvii jo väkevämpiä vehkeitä aukaisemaan tietä. Ei taija enään mennä kontulla ku kiemurtelee jo muutenki..
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: wolfheartscry - 17.02.15 - klo:22:33
Tällä sais vähän leveämmän tien kerta ajolla.

https://www.youtube.com/watch?v=ACqJLBVRhe8
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: kantola - 03.03.15 - klo:06:35
Korjaaja ja tiekunnan mies antaa sapiskaa kiireisille asvalttisotureille.

http://yle.fi/uutiset/autokorjaaja_maalta_lyttaa_kaupunkilaisten_ajotaidot_holmoyttaan_ajavat_liian_kovaa_ja_rikkovat_autonsa/7834432
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: Oksa - 03.03.15 - klo:07:55
ja kun kattelee noita pikkusiakin teitä niin jo huomas talviloman jälkeen missä kaupuntilaiset käyny;  on niiin raiteilla nuokin tiet kun vr-kansa on ollu liikkeellä!     ei niin yhtään osata ajaa muuten kuin siansalvaajat , toinen toisensa perässä samoja raiteita.      mutta tuota miä miettiny että millasilla liikennemäärillä saatte noi polanteet niin että ei lähe alusterällä ja sora-autolla?   täällä sällit ajaa santaa ja sitten silittävät ohimännessään vimosella kuormalla tien taas siistiks.
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: Hervast - 10.03.15 - klo:15:52
Tää sopii tänne hyvin...

http://www.suomenmaa.fi/politiikka/7365495.html

Lainaus
tiekarhu on maassamme äärimmäisen uhanalainen, vaikka sen vertaista työkonetta tiestön kunnossapitoon ei ole
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: roadman - 10.03.15 - klo:17:20
Tää sopii tänne hyvin...

http://www.suomenmaa.fi/politiikka/7365495.html

Lainaus
tiekarhu on maassamme äärimmäisen uhanalainen, vaikka sen vertaista työkonetta tiestön kunnossapitoon ei ole
Niinpä.... viime talvenakin menetimme yhden tiekarhun Vuomet VRG,lle  ;D ;D
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: Antidesantti - 10.03.15 - klo:18:20
Tää sopii tänne hyvin...

http://www.suomenmaa.fi/politiikka/7365495.html

Lainaus
tiekarhu on maassamme äärimmäisen uhanalainen, vaikka sen vertaista työkonetta tiestön kunnossapitoon ei ole

Jo vain...     8)
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: turo_ - 23.03.15 - klo:18:57
Vai ei traktorilla pysty teiden auraukseen ollenkaan. On kai me pystytty.

https://www.youtube.com/watch?v=6iizlolcK4M
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: Oksa - 23.03.15 - klo:19:34
no jos ei noin isoilla kaluilla niin millä sitten... kun ei pahemmin lunta ja sitten oikein nättiä pakkastavaraa.   kyllä sitä nyt yleensä pystyy tien auki pitämään myös pienellä kalustollakin...               ja kelpaa jopa kulkea.    kun värkit on vaan jonkin verran kunnossa.
Otsikko: Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Kirjoitti: Toivo Tonta - 23.03.15 - klo:22:43
Vai ei traktorilla pysty teiden auraukseen ollenkaan. On kai me pystytty.

https://www.youtube.com/watch?v=6iizlolcK4M
Näitä videoita kun teette tiivistäkää!! Kuka jaksaa katsoa 30min auraus pätkää? Ei materiaalissa mitään vikaa ole. Ennen vanhaan kaitafilmiä kuvattiin 3min! Tästäkin koostat sen 5-10min pätkän missä on ne tärkeimmät jutut. Ei vanha *****ile, se neuvoo ;)