Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe metsäteiden auraus tapa ja hinnat  (Luettu 53390 kertaa)

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Hervastille:Niitä linkotunteja en ole laskenut mutta,kahdet hammasterät menee talvessa.Toki niiden kulumiseen auttaa kun ei ole tukijalkoja ollenkaan.Etunostolaitteessa käytän nivelauraa ja pääasiass metsä/mökkiteitä putsailen.pisimmät hieman yli 30km.Esko on nyt 5 talvea vanha ja 4 talvea urakoitu....

OK, hyvä jos olet tyytyväinen. Samanlaista ja ikäistä linkoa vaan taannoin kaverin kanssa katteltiin ja siinä ainakin oli heittosiipien laakeroinnissa kehittämisen varaa. Niitä kannattaa käytössä tarkkailla ja kunnostaa ajallaan. korkea reunaterä taitaa olla noissa vakiona, ja se on varmaan tarpeenkin kun auran jäljessä linkoa vetää. Hukissa on reunasiipi vakiona liian matala.

Joskus kun ittekin aurailin enempi, niin mietin etuauran hommaamista. Toki sitten olis pitänyt olla puskutuet ym. ja sittenkin se törmäämisen vaara hieman pelotti, kun aurattavat tiet olivät hieman sitä sun tätä.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat

Juu näinhän se menee  sen ovat kuoma-auto miehetkin tunnustamaan.  Viime viikolla ylivieskasta soitteli eräs tr urakoitsija ja manas kun joutuu noita kuorkki miesten jälkiä jatkuvasti paikkaamaan, kun ois omassa lenkissäkin töitä.
Juu nelos päkät saa olla kotona kun lähetään teitä auraamaan eikä linkoamaan. Tommonen 300hv ja kaikki saa olla pelissä jos tuota märkää lumen paskaa on tiehen tilttaantunut. Pikitie miehet otta se suolalla, mutta kolme ja isompi numeroisilla teillä se otetaan dieselillä tai polttoöljyllä ja kovalla raudalla.

Naapurikunnan puolelta käyvät aurailemassa näitä murskepintaisia valtionteitä. Kalustona piristettyjä T sarjalaisia ja vastamäessä kuulosti olevan n. 300 hp tehot tehokkaasti käytössä. Jälkikin on näiden urakoitsijoiden jäljiltä hyvää, ajavat jokatoinen kerta alaterällä polannetta pois ja aura lennättää lumen penkalle myös hieman jyrkemmässäkin vastamäessä.
Verrokkina sitten toinen urakoitsija, jonka kalusto n. 200+ hevosen teholuokassa ja kokemusta hieman vähemmän valtionteistä. Polannetta tuntui jäävän enemmän ja vastamäissä penkka tuntui vyöryvän tielle, kun vauhdin hiipuessa lumi ei enää jaksanut lentää penkalle.



A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

FMJ

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 314
Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat


http://www.karitek.fi/taka-aura

Onko tästä taka-aurasta kokemusta, ei vaatisi mitään puskutukia ja kun on lähempänä taka-akselia, sivuvääntökin pienempi?

FMJ

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 314
Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat

Juu näinhän se menee  sen ovat kuoma-auto miehetkin tunnustamaan.  Viime viikolla ylivieskasta soitteli eräs tr urakoitsija ja manas kun joutuu noita kuorkki miesten jälkiä jatkuvasti paikkaamaan, kun ois omassa lenkissäkin töitä.
Juu nelos päkät saa olla kotona kun lähetään teitä auraamaan eikä linkoamaan. Tommonen 300hv ja kaikki saa olla pelissä jos tuota märkää lumen paskaa on tiehen tilttaantunut. Pikitie miehet otta se suolalla, mutta kolme ja isompi numeroisilla teillä se otetaan dieselillä tai polttoöljyllä ja kovalla raudalla.

Verrokkina sitten toinen urakoitsija, jonka kalusto n. 200+ hevosen teholuokassa ja kokemusta hieman vähemmän valtionteistä. Polannetta tuntui jäävän enemmän ja vastamäissä penkka tuntui vyöryvän tielle, kun vauhdin hiipuessa lumi ei enää jaksanut lentää penkalle.

Ihan samat havainnot, melkein metri jää tien reunasta pois käytöstä, lumen valuessa takaisin. Aiemmin samaa asfalttitietä aurasi kuorma-autoilija, silloin tuli kerralla kunnon jälki. Vauhtia pitää olla riittävästi. Lisäksi polanteen poistossa joutuu ajamaan kahdesti, nostolaitteissa oleva raappa jättää kaiken osittain ajoradalle ja sen joutuu heittämään pois ylimääräisellä ajokerralla. Ei mitään järkeä tässä touhussa.

aretus84

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 278
Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat


http://www.karitek.fi/taka-aura

Onko tästä taka-aurasta kokemusta, ei vaatisi mitään puskutukia ja kun on lähempänä taka-akselia, sivuvääntökin pienempi?

veikkaan ettei umpihankeen tommosen perässävetäminen oo mitään herkkua kone kulkee kuitenkin paljon mukavammin jo puhtaaks vedetyn pinnan päällä.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Mun mielestä on kyllä askapuhetta että raktori tekisi huonompaa jälkeä kuin kuorma-auto. Siihen raktoriin kun nostaa saman auran keulalle mitä on kuorma-autossakin ja rengastaa raktorin asianmukaisesti niin ihan tarpeeksi se raktorikin saa ylläpidettyä vauhtia jos tie antaa myöden. Sitten kun joutuu tien takia käyttämään voimaa niin silloin auton matka loppuu äkkiä kesken.

Noihin taajamiin pitäisi jonkun kehittää alus"raspin" mikä ei oikeastaan siirtäisi lunta mihinkään vaan vain irrottaisi sitä. Tällaisen kun asentelisi villen tai vaikka linkku valtran alle ja sekä eteen että taakse laittaisi sopivan lingon niin saisi hyvin putsattua noita pienempien kylien keskustoja. Siellä kun ei ole lumelle paikkaa niin saisi ilman vauhtia lumen sinne mihin se edes hieman mahtuu.

Oikein isoihin kaupunkeihin pitäisi sitten saada joku "ajosilppurin" tyylinen laite joka siirtelisi lumet puoliperien kyytiin. Edessä menisi sitten pari kolme villeä jotka siivoisi jalkakäytävät ym siihen linkokoneen eteen.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
ei kait nyt tuollaiseen millään kaupuntilla varoja!  ite katelu että kaupuntien tiet huonoimmissa kunnoissa kuin mikään kun säästetaaän kaikessa.  on kiva ajella niitä mullospeltoaj pitkin mitä kaduiksi nimetään.   mutta heti kun pääsee maalikylien rajan yli niin tiet paranee.

roadman

  • Vieras
Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
ei kait nyt tuollaiseen millään kaupuntilla varoja!  ite katelu että kaupuntien tiet huonoimmissa kunnoissa kuin mikään kun säästetaaän kaikessa.  on kiva ajella niitä mullospeltoaj pitkin mitä kaduiksi nimetään.   mutta heti kun pääsee maalikylien rajan yli niin tiet paranee.
Tota ovat jo monet ihmetelleet  varsinkin tänätalvena on Mikkelin katuverkon hoidossa tapahtunut merkittävä hoidon tason aleneminen.ja kun vielä sama pääurakoitsija hoitaa molemmat kaupungin ja elyn urakat.  vanha TVH, mestari siirtyi Elyn urakkaan joka aiemmin vastasi katuverkon hoidosta ja uudet mestarit on pississä katuverkon kanssa.
Vaikkakin Mäntyharjun suunnalla ei oikeen ole vissiin urakoitsija valinnat menneet putkeen varsinkaan kuorma-auto urakoitsijoiden suhteen. ;D
Jatkuvasti valitusta paikallislehden virallisella valitus palstalla. Nythän siellä oli jo hakerekakin perävaunu kylkysellään sen Voikoskelle menevän nestemäisen happirekan kaatumisen lisäksi.
Noh sitä saa mitä tilaa. Pitää tässä tapauksessa varsin hyvin paikkansa.

Jos talvi on tämmönen niin. OKSA kuule luulen että ens kesästä voi kanssa tulla mielenkiintoinen näin autoilijan näkökulmasta katsottuna

roadman

  • Vieras
Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Eihän siinä muutakuin 4m kivipekasta karhottimen hihnat tiukalle ja seulat umpeen ja lavat kivirumpuun ja kierroksia tuo sasnomacin kelan verran niin johan lähtee kerta nykäsyllä polanne ja lumet kyytiin. ;D
http://www.suokone.com/tuotteet/meriroadeq/sasnomac-polannejyrsimet.html

https://www.youtube.com/watch?v=D_7Vjyq2LWo

tommonen se pitää olla metsätien aurauksessa.   ;D siinä jpa säädettävä istuin ;D
https://www.youtube.com/watch?v=mD8jpiPEkFs
Ja jos uskottavuutta haluaa niin linkku jonnua,casea ynm vastaavaa kehiin.

Viimeksi muokattu: 31.01.15 - klo:18:21 kirjoittanut roadman

aretus84

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 278
Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat

Vaikkakin Mäntyharjun suunnalla ei oikeen ole vissiin urakoitsija valinnat menneet putkeen varsinkaan kuorma-auto urakoitsijoiden suhteen. ;D
Jatkuvasti valitusta paikallislehden virallisella valitus palstalla. Nythän siellä oli jo hakerekakin perävaunu kylkysellään sen Voikoskelle menevän nestemäisen happirekan kaatumisen lisäksi.
Noh sitä saa mitä tilaa. Pitää tässä tapauksessa varsin hyvin paikkansa.

Niin se happikärri ei ollu ainoa sinäpäivänä :D sielä oli muutama muukin rekka juntturassa ja tienkäyttäjän linja oli kertonu et se on tie poikki ni ei voija tuua hiekkaa :P  Sielä oli pari kotimaista ja ainanki yks virolainen juntturassa. En tiiä olisko alkupuoleen käyny semmonen temppu tuolla urakoitsijalla ettei kerinny hommaamaan kalustoa. Valtra tuli vasta lumien tulon jälkeen (ilmeisesti) kun alkuun ajovat kylätietä auton kanssa. Miusta tän tien ne ovat ainankin ihan hyvin pitäny kunnossa, käyvät välillä alusterällä raapimassa karkiaks jne. Tosin tuossa muutama päivä taaksepäin vissii aurakuski vaihtu kun nyt tie on levitetty ojien päälle, saa ajaa kieli keskellä suuta...
Tuo puuauto kuulema oli rantinpaarilta suomenniemelle päin kumossa.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
jotenkin alkaa tuntua että tuo amerikanmalli on otettu tien pidon malliksi!   joka tie niin huonossa kunnossa ja kaikilla on vain säästöt mielessä..      ite ajatin paikallisella urakoijalla tuon oman huoltaman tien alusterällä ja nyt on parempi kuin mooini tie lähialueella.   mutkan jälkeen on jopa vironrekka edellen tiellä.           kyllä on kiva kulkea noiuta pienempiä teitä kun niitä näköjään aurataan kuhan keretään, joko lumisateen alle tahi jälkeen... kumpi nyt sattuu tulemaan....

roadman

  • Vieras
Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
jotenkin alkaa tuntua että tuo amerikanmalli on otettu tien pidon malliksi!   joka tie niin huonossa kunnossa ja kaikilla on vain säästöt mielessä..      ite ajatin paikallisella urakoijalla tuon oman huoltaman tien alusterällä ja nyt on parempi kuin mooini tie lähialueella.   mutkan jälkeen on jopa vironrekka edellen tiellä.           kyllä on kiva kulkea noiuta pienempiä teitä kun niitä näköjään aurataan kuhan keretään, joko lumisateen alle tahi jälkeen... kumpi nyt sattuu tulemaan....

Täällä ainakin nuo kunta YIT,n autot vetää joka viitan välistä reilusti yliaurauksen puolelle. Jännityksellä odotamme milloinka on aura-auto kylkysellään kun joka auraus kerta pikkasen syvemmälle työntää ;D noh onhan vaan palkkakuski niin ei tarvii yliaurauksista sakkoja maksella. ;D

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
mutta sitten on kiva nämä pikkutiet joilla aurat ajele myös,   viitat on ojan reunassa mutta silti mutkissa on se 60-80 senttiä penkka tien puolella ja tie kapenee tosi kivasti mutkan kohdalla.                      ite en ole mikään hyvä tien pitäjä mutta joku roti sentäs pitäis pitää tuossakin.

Pekkis

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 142
Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
keväällä näkee hyvin kun lumi sulaa asfalttitien päältä että miten kapeaksi tai leveäksi on tie aurauksien jälkeen jäänyt.. täällä yks kevät näytti penkka olleen parhaimmillaan noin puol metriä - metri valkeasta viirusta ojaanpäin.. :D

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Ihmeesti muuten toinenkin asia tulee tässä ketjussa esiin eli kuinka kädettömiä kuskeja suomen maassa on. Harvoin on henkilöautoille sellaiset kelit että tuottaa ongelmia. Raskas kalusto on sitten eri asia.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.