Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Jd ja jäähdytys  (Luettu 18989 kertaa)

(O)

  • Vieras
Vs: Jd ja jäähdytys
Valitettavasti tuo on suuri ongelma jontikan moottoreissa.Koko moottori pitäisi suunnitella uudestaan ,rakenne on kepponen .
Ajaa sillä ei kannatta koska vuotokohta syöpyy nopeaan pakokaasujen ja glykolin takia niistä yhdessä tulee happoa.
Kannen joutuu tai pitää oikaista eli työtä on jonkin verran ,arvelisin että vaihto tulee maksamaan vähintään tonnin.
Kyllä SAS;sin pitää nyt kiireen vilkkaa mennä neuvomaan jonteeren tehtaalle moottorin rakentamista,koska olet ongelman ratkaissut.Ehkä saamme vuoden kuluttua nähdä konenäyttelyissä uudistuneen SASTEEREN kestävällä umpeenvaletulla jäähdytysjärjestelmällä ilman kansipaveja. ;D ;D ;D

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Jd ja jäähdytys
Valitettavasti tuo on suuri ongelma jontikan moottoreissa.Koko moottori pitäisi suunnitella uudestaan ,rakenne on kepponen .
Ajaa sillä ei kannatta koska vuotokohta syöpyy nopeaan pakokaasujen ja glykolin takia niistä yhdessä tulee happoa.
Kannen joutuu tai pitää oikaista eli työtä on jonkin verran ,arvelisin että vaihto tulee maksamaan vähintään tonnin.
Kyllä SAS;sin pitää nyt kiireen vilkkaa mennä neuvomaan jonteeren tehtaalle moottorin rakentamista,koska olet ongelman ratkaissut.Ehkä saamme vuoden kuluttua nähdä konenäyttelyissä uudistuneen SASTEEREN kestävällä umpeenvaletulla jäähdytysjärjestelmällä ilman kansipaveja. ;D ;D ;D
No onhan tuo aikamoinen lapsus moottori tehtaalta kun noin pitää pajottaa vai mitä sulkunolla?
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7110
  • karkki vai keppana?
Vs: Jd ja jäähdytys
No ranskikset nyt tiedetään. Kuinkahan hyvin ne sen reaktorin paineastian kannen koneisti? Vai tehtiinkö sekin kahteen kertaan :o
pessimisti ei pety!

aretus84

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 278
Vs: Jd ja jäähdytys
Ja remontti jatkuu. Nyt on korjailtu päivä ecua ja johtosarjoja. Öljynpaineet häviää, tehot katoaa ja muuta pientä kivaa. Pillit huutaa kopissa.
Noh päivän remontin jälkeen "ehjänä" kohti kotia. 10km päähän pääsin kun paukahti taas ensimmäiset herjat samoista ongelmista. Elis euraavaks kai johtosarja vaihtoon ja jos ei tehoa niin sit uutta ecua. Tosin alkaa olemaa semmonen tuntuma et jos se ei johdoilla korjaannu niin ecua en kyllä käy siihen enää ostamaan. Niin tuossa alussa kun sitä kansirempan hintaa pähkäiltiin niin siitä tuli semmonen 3500e (sisältäen ohjelmistojen päivityksiä)

Yodavaari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1471
Vs: Jd ja jäähdytys
Arvostus omia 20 - 40 v traktoreita kohtaan senkun kasvaa. Täytyy kyllä pelastaa muutama tuonne halliin seuraaville sukupolville. Täytyy tulevaisuudessakin olla koneita, joilla työt tehdään.

Aatelkaas tilannetta kun puimureissakin alkaa olla moisia ongelmia. 10 kk varastoidaan ja 2 kk korjataan sekä yritetään puida.

Ärrpää

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7328
Vs: Jd ja jäähdytys
Ja remontti jatkuu. Nyt on korjailtu päivä ecua ja johtosarjoja. Öljynpaineet häviää, tehot katoaa ja muuta pientä kivaa. Pillit huutaa kopissa.
Noh päivän remontin jälkeen "ehjänä" kohti kotia. 10km päähän pääsin kun paukahti taas ensimmäiset herjat samoista ongelmista. Elis euraavaks kai johtosarja vaihtoon ja jos ei tehoa niin sit uutta ecua. Tosin alkaa olemaa semmonen tuntuma et jos se ei johdoilla korjaannu niin ecua en kyllä käy siihen enää ostamaan. Niin tuossa alussa kun sitä kansirempan hintaa pähkäiltiin niin siitä tuli semmonen 3500e (sisältäen ohjelmistojen päivityksiä)

 Öljynpaineen häviäminen on kans mitattu? Imuputkessa reikää tai paineventtiili häröilee? Tarviiko mittatikkua jatkaa?
Ihan perus...nykyäänhän naiset osaa tehdä sisällään uusia ihmisiä...

aretus84

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 278
Vs: Jd ja jäähdytys
Öljynpaineen häviäminen on kans mitattu? Imuputkessa reikää tai paineventtiili häröilee? Tarviiko mittatikkua jatkaa?

Näytti 10.2bar välillä kun moottori oli sammutettuna, ja vikakoodina mm paineanturilta puuttuva ohjausjännite 5v. veikkaisin ettei paineilla ole asiaan tekemistä. Toki en nyt enää sitä ihmettelis yhtää vaikka tuosta öljypumppukin olis menossa paskaks. eihän tuo lämpösenä tyhjäkäynnillä näytä kun semmosta 2.5bar painetta (sillon kun toimii)

Ärrpää

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7328
Vs: Jd ja jäähdytys
Öljynpaineen häviäminen on kans mitattu? Imuputkessa reikää tai paineventtiili häröilee? Tarviiko mittatikkua jatkaa?

Näytti 10.2bar välillä kun moottori oli sammutettuna, ja vikakoodina mm paineanturilta puuttuva ohjausjännite 5v. veikkaisin ettei paineilla ole asiaan tekemistä. Toki en nyt enää sitä ihmettelis yhtää vaikka tuosta öljypumppukin olis menossa paskaks. eihän tuo lämpösenä tyhjäkäynnillä näytä kun semmosta 2.5bar painetta (sillon kun toimii)

 Made in Mexico anturit tehty ehkä vähä väljemmillä toleransseilla...oliko tuo 10,2 lukema anturin
antama tieto vai mitattu arvo? Johdothan on suojaputken sisällä "irrallaan" ja hankautuvat toisiaan vasten, kuorkkikorjaamoilla
suojaputket puretaan pois ja tutkitaan sormituntumalla johtimien kuorien kunto.
Ihan perus...nykyäänhän naiset osaa tehdä sisällään uusia ihmisiä...

aretus84

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 278
Vs: Jd ja jäähdytys
Made in Mexico anturit tehty ehkä vähä väljemmillä toleransseilla...oliko tuo 10,2 lukema anturin
antama tieto vai mitattu arvo? Johdothan on suojaputken sisällä "irrallaan" ja hankautuvat toisiaan vasten, kuorkkikorjaamoilla
suojaputket puretaan pois ja tutkitaan sormituntumalla johtimien kuorien kunto.

*huoh* anturin antama tieto moottori sammutettuna. Siis uuden anturin.  Johdot on hankaantunu ecun liittimen vierestä kun ne jontikassa pääsevät lepäämään suoraan jäähdytysnestesäiliötä vasten. Se suojaputki loppuu jo hiukan aikasemmin. ne johdot on muutenkin semmosta puhelinkaapelin paksusta luirua et eipä se paljoa muuta tarvi kun et joku puhaltaa samaan suuntaan niin kuoret on veks.

Sillä on nyt toistakymmentä tuntia ajettu sekalaisilla paineilla.. tuntikausia et kone huutaa ettei ole koko paineita, mikäli anturin tieto olis edes vähänkään oikeella jälillä niin luulis sen jo pikkuhiljaa moottorista näkyvän.

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Jd ja jäähdytys
Niin, siis syksyllä tehtiin kansiremppa, ajettu muutama kymmenen tuntia nyt. Kylmäkäynnistäessä huomasin tässä, että tuprutti ihan kohtalaisesti vaaleeta ja hiukan röpötti. Eikai tuolla vaan ole jäänyt kanteen joku vika vaikka koneistettu. Tuohan savutus eikö kerro että siellä pytyssä on jotain ylimääräistä nestettä??

Mutta ei tässä mitään, tähän alkaa jo tottua ja voi suhtautua vaikka näin   ;D.
Antaisitteko neuvoja mitä kannattaa tehdä seuraavaksi? kesäksi pitäs saada silleen varmaan kuntoon että sais hommat tehtyä. vaihtoon en ehkä vielä tänä vuonna laita.

Viimeksi muokattu: 21.02.15 - klo:10:55 kirjoittanut maidontuottaja

Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Jd ja jäähdytys
Tekeekö painetta jäähdyttäjään?
Suutin kusee mennyt roska remontin yhteydessä ?
Kannessa hiushalkeama ?Putki alhaalla kannen ollessa päällä ,muuten ok.
JNE........
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Jd ja jäähdytys
Tekeekö painetta jäähdyttäjään?
Suutin kusee mennyt roska remontin yhteydessä ?
Kannessa hiushalkeama ?Putki alhaalla kannen ollessa päällä ,muuten ok.
JNE........
Ainaskin ylävesiletku on pehmeä, suunnilleen saman tuntuinen oli kone käynnissä tai ei. En ole vielä tarkistanut sitä paisuntasäiliön ja Jäähdyttäjän välistä tiivistettä, voisko sieltä vuotaa niin, että painetta ei synny. Moottorin käydessä kuitenkin tuoksuu mieto jäähdytin nesteen haju siinä kohtaa missä jäähdytysilma tulee ulos sivupellin aukosta. Tekiskö painetta ja työntää nestettä ulos? Ei huohota näkyvästi mitään höyryjä. Ei sotke öljyjä ja nesteitä.

Lähinnä tuo vaalea savu ja raklattava ääni hetken aikaa käynnistäessä reilun viikon seisomisen jälkeen, kannattaako siihen nyt oikeasti reagoida jotenkin? Jos suutin kusis voiko se tehdä tuota?

Viimeksi muokattu: 21.02.15 - klo:11:30 kirjoittanut maidontuottaja

Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

Kaupoi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1052
Vs: Jd ja jäähdytys
Lähinnä tuo vaalea savu ja raklattava ääni hetken aikaa käynnistäessä reilun viikon seisomisen jälkeen, kannattaako siihen nyt oikeasti reagoida jotenkin? Jos suutin kusis voiko se tehdä tuota?
Mulloli samantyyppiset oireet 6920s:ssä. Suuttimet meni vaihtoon. Huonua löpyä ei kannata tankkiin laittaa.
Nykyään laitan aina tankatessa lorauksen x1r diesel boosteria. En tiiä tarttisko...
"Yllä oleva teksti on tuotettu tiloissa, missä käsitellään faktatietoja."

der bauer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 901
Vs: Jd ja jäähdytys
Niin, siis syksyllä tehtiin kansiremppa, ajettu muutama kymmenen tuntia nyt. Kylmäkäynnistäessä huomasin tässä, että tuprutti ihan kohtalaisesti vaaleeta ja hiukan röpötti. Eikai tuolla vaan ole jäänyt kanteen joku vika vaikka koneistettu. Tuohan savutus eikö kerro että siellä pytyssä on jotain ylimääräistä nestettä??

Mutta ei tässä mitään, tähän alkaa jo tottua ja voi suhtautua vaikka näin   ;D.
Antaisitteko neuvoja mitä kannattaa tehdä seuraavaksi? kesäksi pitäs saada silleen varmaan kuntoon että sais hommat tehtyä. vaihtoon en ehkä vielä tänä vuonna laita.

EGR lauhdutin jos palaa puhki tulee kans valkoista savua, vai onko se poistettu sun koneesta?

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Jd ja jäähdytys
egr lauhdutin ja cooleri ehjiä. jotain vilppiä koneessa on. miks heittää puhaltamasta hyttiin lämmintä 15-20 min ajon jälkeen? lämmintä alkaa tulla heti, kun koneen käyttää sammuksissa. vuotaako kansi/tiiviste?
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.